Juuri näin !
Jos ajatellaan sanktiota viritetystä moposta parhaimmillaan (tai pahimmillaan) miten sen nyt ottaa...
- Rakenteen muutos siten ettei mopo ole enää mopo, vaan kevytmoottoripyörä -> sakko "virityksestä", moottoripyörävero maksuun, moottoripyörän vakuutus maksuun korotettuna (jopa 2-3 kertaisena, riippuu vak.yhtiöstä), sakko kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta, sakko rekisteröimättömän ajoneuvon käyttämisestä liikenteessä ja näyttömääräys että mopo katsastetaan takaisin mopoksi jotta siihen saa kilvet ja vaikkapa myytyä mopona virallisesti eteenpäin.
-Piikin eli 125 cc vakuutus on n.800 e vuodessa ja se sitten 2- 3 kertaisena.
- Veron suuruus viritetylle mopolle (kevytmoottoripyörälle) on 8 % uuden mopon hinnasta. Yleensä laskemiseen käytetään ovh-hintaa, josta on vähennetty tavanomaiset 4-5 %, jotka jokainen saa tingittyä pois uuden mopon hinnasta.
-02 ja vanhemmille mopoille vero on aina 207,38+45,62 = 253 euroa, koska niille käytetään keskimääräistä verotuslaskentaa.
-03 ja uudemmat verotetaan uuden vastaavan mallin hankintahinnan mukaan. Esimerkkinä Derbi Senda SM DRD Pro -06:
Esimerkiksi vaikka näin:
* Uuden hinta vuonna 2006 3670e
* Tavanomaiset alennukset (5 %) vähennettynä hinnaksi jää 3486,50e
* Tästä summasta lasketaan autovero 8 %, 278,92e
* Veroon lisätään vielä arvonlisävero 22 % autoverosta, joka on tässä tapauksessa 61,36e
* Yhteissumma on 278,92e + 61,36e = 340,28e
* Ja sitten se kortti parhaassa tapauksessa vuoden myöhemmäksi.
Ja sitten se hauskuus....
Piikillä kun ajelee mopokortilla tai ilman korttia tulee kyseeseen kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta joka on noin 20 päiväsakon arvoinen, eli työttömälle tai tulottomalle 6e päivä eli 120 euroa.
MUTTA, asiasta meneee aina hallintoviranomaiselle tieto ja sen virallinen ajo-oikeus voi lykkääntyä vuodella eteenpäin. Asiahan on juuri kuten KÖSTER kertoi, noissa vehkeissä on ajo-ominaisuudet tehty korkeampiin nopeuksiin, niin jarrujen, renkaiden ym. puolesta eikä omia tai kavereiden mutteri/rautalanka virityksiä ole, joten matkanteko on turvallisempaa.
Tieliikenne systeemit toimivat ns. luottamus periaatteella, eli kaikkien tienkäyttäjien oletetaan tietävän yleiset liikennesäännöt ja lait. Joten risteyksessä odotteleva autoilija tms. ei oleta että mopo tulee sieltä sivustalta 70 km/h kun sen pitäisi tulle liki puolet hitaammin. Sama koskee kaikkia jarrutus- ja turvaetäisyyksien arvioimista. Kaupungeissa joissa näitä mopoja näkyy eniten on myös etäisyydet ja nopeudet pienempiä. Miksi kaupunkialueella pitäisi mopon kulkea 60-70km/h kun nopeusrajoituskin on 40 tai 50 km/h.
Eihän autollakaan ajeta keskustassa 190km/h vaikka se sen kulkisi.
Tuossa tuota, ja eikun autotalliin rassaamaan sitä mopoa ja viilaamaan kurit ja muut haitat pois...