Jos nyt alkaisin ensi keväänä lammikkoa kaivamaan, mitä välineitä tarvitsisin, että kalat selviäisivät siinä vuoden ympäri? palljon pitäisi varata rahaa, jotta allasmuovit ym. saisi hankittua?? Kokoa en ole vielä miettinyt.
Tässä olisivat kaikki tarvikkeet, jotka tarvitset, jotta kalat pysyvät hengissä
pitkälläkin tähtäimellä:
Allasmuovin koko riippuu kuoppasi koosta. Varaa siihen ainakin 100-200 euroa...
Suodatusjärjestelmät:
UV-suodatin lähes pakko hankkia joko netistä, tai jostain hyvin varustetusta liikkeestä, hankalahko tehdä itse... 100-150 euroa. Veden
mekaanisen suodatuksen hinta riippuu siitä, oletko kätevä käsistäsi, vai et... Minä tein itse, hintaa tuli noin kahdeksan euroa... Kaupasta / netistä maksaa noin 200-1000 euroa... Tehokkaampiahan nämä tietenkin ovat....
Allassubstraattia ja -zeoliittiä. Lammen pohjalle, pitävät veden kirkkaana, hyvälaatuisten typpibakteerien on hyvä kiinnittyä näihin... Minulla meni yhteensä 50 kiloa, hintaa noin 60 euroa. Substraattia ja zeoliittiä saatavilla rautakaupoista, ja puutarhaliikkeistä yms...
Suihkulähdepumppu, riippuu lampesi koosta, paljonko tulee maksamaan. Halvimmillaan kunnon merkkiset maksavat n. 50 euroa, aina sinne 500 euroon saakka. Pumpun pitäisi kierrättää tunnissa ainakin puolet lampesi tilavuudesta vettä...
Vesitestejä, joilla voidaan mitata erilaisia vesiarvoja. Tärkeimmät lammessa ovat pH, dH, gH ja kH. Lisää näistä mm.
täältä. Googletus ---> vesitestit.
Veden kypsytykseen hirvensarvisuolaa apteekista. Ohjeita löydät netistä roppakaupalla, esimerkiksi hakusanoilla veden kypsytys akvaarioon. Jne.
Tässä tärkeimmät. Jotain saattoi jäädä pois...