Chat

Author Topic: Vaapunvalmistusvinkit tänne!  (Read 277864 times)

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Pike

• View Profile
Vs: Vaapunvalmistusvinkit tänne!
« Reply #210 on: March 07, 2010, 23:05:36 »
Tuleeko männystä kohtalaisia vaappuja?

Mänty on ihan hyvä vaappumateriaali, tosin pihka ja oksaisuus ovat haitaksi. Se on myös kovaa materiaalia, joten työstö voi olla hidasta.

Jos et pihkaan törmää, varot oksia ja hermot vielä kestää hitaan työsön niin sopivaa materiaali. Muista kuitenkin lohkeamisvaara.

Niin ja niin moneen kertaan mainittu, mutta laitetaampa vielä kerran http://www.kalamies.com/index.php/Rakentelu/vaapunrakennuksen-perusteet-eli-vaapun-valmistusohjeet/Sivu-2.html
Haun käyttö ja googletus sallittua  :roll:
« Last Edit: March 07, 2010, 23:28:20 by Pike »

jui55i

• View Profile
« Reply #211 on: March 08, 2010, 18:26:51 »
mä olen käyttäny LV-coattingin CAB uistinlakkaa ja createksin vesiohenteisia kynäruiskuvärejä.. hyvin on toiminu CAB ei ole mulla halkiellu eikä kuplinu ja mikä terkeintä ei ole valuttanu noita maaleja.. jotku on sanonu et probiin kastaessa jotku vesiohenteiset värit lähtee valumaan. :? ja PERHONSIDONTAPENKKI!!!! (EI MIKÄÄN HIENO JA KALLIS) on osottautunu todella käteväksi ku olen uistimia maalannu.. ja metallihileillä päällystetystä uistimesta saa todella näyttävän.. on vaan niin pirullista hommaa ku sitä hilettä on jokapaikka sitte täynnä vaikka purkissa sen tekiskin..

jui55i

• View Profile
« Reply #212 on: March 08, 2010, 18:31:49 »
mä en kyllä suisittele mäntyä.. koivu on parempaa.. JA HUOM! yksi hyväksihavaittu vinkki on että upottaa uistinaihion ohenteeseen ja antaa olla n.5 sekunttia nostaa ja antaa ylimääräsen ohenteen tippua purkkiin takas ja sitte kastaa uistinaihion lakkaan.. silloin se lakka imeytyy mahdollisimman tehokkaasti sinne puuhun.

jazka

• View Profile
    • Email
« Reply #213 on: March 11, 2010, 17:13:38 »
http://www.hollolanuistin.fi/?page=6

tossa jotain ohjeita  joilaa ite oon tehny

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #214 on: April 10, 2010, 11:13:45 »
Hjelppiä tarttisin. Tuli tilattuu iso paketti createxin vaappumaaleja sekä yms. vaappujen rakenteluun liittyvää tavaraa ja meinaan tehä itse lakan niist samfishingin muovirouheista. Suosittelevat tinneriä.

Viittiskö joku kokenut sanoo arvionsa, toimiiks noi maalit ja toi lakka-sydeemi keskenään. Tinneri on halpahallin Pakcem-merkkistä. Samaa ostin myös asetonina.

Kumpi ois parempi, asetoni vai tinneri?  Kertokaas kokemuksia!

Luultavast sopii yhteen, jollei samfishingillä eriksee oo mainittu. Mutta en sano varmaks.
Ja tinneria ehdottomasti lakan tekoon.

szczupak

• View Profile
« Reply #215 on: April 11, 2010, 17:24:33 »
Hjelppiä tarttisin. Tuli tilattuu iso paketti createxin vaappumaaleja sekä yms. vaappujen rakenteluun liittyvää tavaraa ja meinaan tehä itse lakan niist samfishingin muovirouheista. Suosittelevat tinneriä.

Viittiskö joku kokenut sanoo arvionsa, toimiiks noi maalit ja toi lakka-sydeemi keskenään. Tinneri on halpahallin Pakcem-merkkistä. Samaa ostin myös asetonina.

Kumpi ois parempi, asetoni vai tinneri?  Kertokaas kokemuksia!

Luultavast sopii yhteen, jollei samfishingillä eriksee oo mainittu. Mutta en sano varmaks.
Ja tinneria ehdottomasti lakan tekoon.
Mulla ei oikein meinaa tuo probi liueta kunnolla pakcemiin, jää semmoseksi mössöksi purkin pohjalle.

Toinen juttu, tuo on tosi hyvä vinkki vaapun foliointiin http://www.tee-se-itse.info/vinkit/vaapun-foliointi/
Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?

Hagge

• View Profile
« Reply #216 on: April 11, 2010, 19:25:33 »
Mulla ei oikein meinaa tuo probi liueta kunnolla pakcemiin, jää semmoseksi mössöksi purkin pohjalle.

Toinen juttu, tuo on tosi hyvä vinkki vaapun foliointiin http://www.tee-se-itse.info/vinkit/vaapun-foliointi/

Kyllä muutes pitäis pakcemiin liueta, käypäs sekottelemassa ja ravistelemassa sitä purkkia aina välillä ihan kunnolla niin liukenee. :wink:

szczupak

• View Profile
« Reply #217 on: April 11, 2010, 19:58:28 »

Kyllä muutes pitäis pakcemiin liueta, käypäs sekottelemassa ja ravistelemassa sitä purkkia aina välillä ihan kunnolla niin liukenee. :wink:
Joo se saattais auttaa

Hagge

• View Profile
« Reply #218 on: April 14, 2010, 13:55:14 »
Sehän riippuu lakan paksuudesta, sen verran että että on tasanen pinta niin on hyvä.

Entä minkä kokoset koukut ois hyviä taimenvaappuihin/kevennettyihin, tollaselle pienelle koskelle tulis. #8 tai #6 ois varmaan sopiva? :?

szczupak

• View Profile
« Reply #219 on: April 14, 2010, 15:26:24 »
Entä minkä kokoset koukut ois hyviä taimenvaappuihin/kevennettyihin, tollaselle pienelle koskelle tulis. #8 tai #6 ois varmaan sopiva? :?
Riippuu vaappujen koosta. Ehkä 6-9 senttisiin kutoset ja 5-6 senttisiin kasit.

Jessesukka

• View Profile
« Reply #220 on: April 28, 2010, 11:35:58 »
Mitenkä niihin vaappuihin tehdään niitä ''ahven raitoja''?

szczupak

• View Profile
« Reply #221 on: April 28, 2010, 17:17:40 »
Sapluunoilla

Hagge

• View Profile
« Reply #222 on: April 28, 2010, 19:51:59 »
Sapluunoilla

Ja jos on taitoa niin ihan vapaalla kädelläkin onnistuu.

Timpe.mp3

• View Profile
    • Email
« Reply #223 on: May 04, 2010, 19:14:59 »
En jaksanut tehdä uutta aihetta turhaa tyhmien kysymyksien kanssa. Eli tarkotuksena ois alkaa harjotella vaappujen tekoa, ja tilaa oikeat välineet siihen. Eli nyt mitä oon lueskellu noista välineistä niin ruiskuksi on hyvä toi Badgerin 150-7 (menikö oikein?)ja maaliksi sekä lakaksi CAB. Sitten sitä 8 ohennetta, ja tuliko sitä 1:1 eli pistän 50ml maalia ja 50ml ohennetta samaan purkkiin?

Sitten ajattelin ostaa valmiit aihiot ja uintilevyt. Nii minkä kokoisia levyjä kannattaisi minkäkin kokoisiin ostaa?
Hmm, ei varmast tullu kaikki kysyttyä mutta jos viittisitte vähä kertoa lisää vielä tarvittavii tietoja niin olisin todella kiitollinen. :)

Tonnimiäs

• View Profile
    • Tarvaisen vaappu ja vehje
    • Email
« Reply #224 on: May 04, 2010, 19:30:11 »
Sitten sitä 8 ohennetta, ja tuliko sitä 1:1 eli pistän 50ml maalia ja 50ml ohennetta samaan purkkiin?

Ei ole noin tarkkaa, jostain purkista otettuna saattaa vaatia paljon enemmän ohennetta kuin ite maalia ja vastaavasti toisessa purnukassa saattaa olla jo valmiiksi melko ohutta maali, jolloin sitä ohennetta ei tarvi kovinkaan paljon. Silmällä ja kokeilemalla se oikea suhde löytyy, tai oikeastaan ohennussuhteista ei kannattais loppupeleissä puhua ollenkaan, sotkevat vaan ihmisten ajatuksia.

Timpe.mp3

• View Profile
    • Email
« Reply #225 on: May 04, 2010, 19:39:01 »
Sitten sitä 8 ohennetta, ja tuliko sitä 1:1 eli pistän 50ml maalia ja 50ml ohennetta samaan purkkiin?

Ei ole noin tarkkaa, jostain purkista otettuna saattaa vaatia paljon enemmän ohennetta kuin ite maalia ja vastaavasti toisessa purnukassa saattaa olla jo valmiiksi melko ohutta maali, jolloin sitä ohennetta ei tarvi kovinkaan paljon. Silmällä ja kokeilemalla se oikea suhde löytyy, tai oikeastaan ohennussuhteista ei kannattais loppupeleissä puhua ollenkaan, sotkevat vaan ihmisten ajatuksia.

Nii mutta kun on tällänen ihminen joka ei tiedä eikä vielä osaa katsoa silmällä oikeaa suhdetta. Tossa Rialinnan 8 ohenteessa mitä perza suositteli on just toi 1:1 niin ajattelin vaan.

eza1992

• Mr. Harpoonman
    • View Profile
    • Sukelluskalastajan virtuaalimekka - Team Kampelan foorumi
« Reply #226 on: May 04, 2010, 19:49:47 »

Nii mutta kun on tällänen ihminen joka ei tiedä eikä vielä osaa katsoa silmällä oikeaa suhdetta. Tossa Rialinnan 8 ohenteessa mitä perza suositteli on just toi 1:1 niin ajattelin vaan.

Mun mielestä eniten ohennetta tarvitsee Coatit, 1:1 suhteella ovat omasta mielestäni vielä melkoista mömmöä. Hieman vähemmän ohennetta tarvitsee Metallic, sitten Effect ja vähiten ohennetta tarvitsee Color-sarjan maalit. Tosin esim. Effect-sarjan maaleissa on eroja, esimerkiksi Loiste/fosforimaaliin joutuu laittamaan enemmän ohennetta kuin johonkin fluorensoivaan väriin.

Timpe.mp3

• View Profile
    • Email
« Reply #227 on: May 04, 2010, 19:55:50 »

Mun mielestä eniten ohennetta tarvitsee Coatit, 1:1 suhteella ovat omasta mielestäni vielä melkoista mömmöä. Hieman vähemmän ohennetta tarvitsee Metallic, sitten Effect ja vähiten ohennetta tarvitsee Color-sarjan maalit. Tosin esim. Effect-sarjan maaleissa on eroja, esimerkiksi Loiste/fosforimaaliin joutuu laittamaan enemmän ohennetta kuin johonkin fluorensoivaan väriin.

Joo itekki kattelin tuolta Samfishingistä noita eri maalivaihtoehtoja. Onko tuo Coat hyvä perusmaali vai mikä ois hyvä?

eza1992

• Mr. Harpoonman
    • View Profile
    • Sukelluskalastajan virtuaalimekka - Team Kampelan foorumi
« Reply #228 on: May 04, 2010, 20:02:40 »
Joo itekki kattelin tuolta Samfishingistä noita eri maalivaihtoehtoja. Onko tuo Coat hyvä perusmaali vai mikä ois hyvä?

Mjaa-a, joku kokeneempi maalailija vois ottaa kantaa tähän... Coatit on mielestäni melkeinpä ainoita välttämättömiä maaleja, mutta harva maalaa pelkästään Coateilla. Itse tekisin niin, että ostaisin Coat- ja Color- sarjojen perusvärit eli kummastakin sinisen, punaisen ja keltaisen (niistähän saa sekoittamalla loput värit, sävynkin saa valita itse). Lisäksi Coatista musta ja valkoinen, ja ehkä myös joitain Metallic- ja Effect -sarjan värejä, esim. jotain fluorensoivia värejä.

jaska111

• View Profile
« Reply #229 on: May 05, 2010, 12:56:39 »
jeps ,täs kovasti kiinnostunut vaappujen valmistamisesta ja olen ostanut kyseiset tarvikkeet:
-balsa rimaa
-uhu liimaa
-asetonia ja jotai muuta liotinta lakoille ja maalille
-venelakkaa
-cab maalia 3 väriä
-spray pullo valkoista pohjamaalia(löysin)
-rautalankaa

mitäs sanotte noista ja millaisia neuvoja?

szczupak

• View Profile
« Reply #230 on: May 05, 2010, 14:15:57 »
jeps ,täs kovasti kiinnostunut vaappujen valmistamisesta ja olen ostanut kyseiset tarvikkeet:
-balsa rimaa
-uhu liimaa
-venelakkaa
-cab maalia 3 väriä
-rautalankaa

Kannattaa ehkä ostaa CAB-lakkaa, venelakalla kuulemma tulee kellertävä pinta. Mutta varmaan silläkin pärjää. Mitä maalivärejä olet ostanut? Kannattaa hankkia ainakin musta, valkoinen, keltainen, sininen ja punainen. Ja tietenkin koukkuja, renkaita ja uintilevyjä tarvitset vielä.

Meetvursti

• Kestomakkara
    • View Profile
    • MJ-Vaaput
    • Email
« Reply #231 on: May 05, 2010, 15:51:06 »
-balsa rimaa
-uhu liimaa
-venelakkaa
-cab maalia 3 väriä
-rautalankaa

Nää nyt on vaa omia fiilareita, mutta muutaman jutun vaihtasin:

-balsan vaihtasin 'apassiin' vaikka onkin työläämpää vuoleskella ni vaapusta tulee jotenki jämäkämpi..
-liimankin vaihtasin jäykkään probionaattiin, voittaa käsiteltävyydessä liiman 100-0 ja ei reagoi lakan kanssa niin voimakkaasti ku liimat
-asetoni tai tinneri, ei suurta eroo käytössä.. tinnerillä ainakin onnistuu kaikki ohentamiset  :D
-venelakka CABiin niiku szczupak tossa mainitsikin jo
-varmasti kolmella värilläkin maalaa, mutta kohta huomaat omistavasi toistakymmentä eri väristä maalia
-unoha se spray.. Hommaa kynäruisku ja kompura, jos ei vielä ole.
-rautalangan vaihtaisin 0,8-1,0mm hitsauslankaan.. 0,8mm menee ainakin mukavasti rautasahalla sahattuun lankauraan.

Jaha nyt vasta huomasin, että olitkin jo hommannut nuo sun listan tarvikkeet, noh annan olla ton omanki listan, jos päätät vaihtaa jonkun omastasi :D  
« Last Edit: May 05, 2010, 16:00:36 by Meetvursti »

szczupak

• View Profile
« Reply #232 on: May 05, 2010, 19:29:33 »

-balsan vaihtasin 'apassiin' vaikka onkin työläämpää vuoleskella ni vaapusta tulee jotenki jämäkämpi..

Balsasta vaan tulee herkkäuintisempia vaappuja. Kyllä siitä balsasta tulee ihan hyvää kun lakkaa riittävästi. Vetovaaput kannattaa tehdä balsasta herkkäuintisuuden vuoksi, heittovaaput taas apassista tai vielä "jämäkämmästä" puusta, itse käytän usein mäntyä, koska balsavaaput eivät lennä oikein mihinkään. Haukivaappujakaan ei välttämättä kannata tehdä balsasta, koska siihen tulee helposti reikiä haukien hampaista.

Hagge

• View Profile
« Reply #233 on: May 05, 2010, 21:32:11 »

balsavaaput eivät lennä oikein mihinkään.

Pistää painoa niin sitten lentää...  ja pitkälle.

Jessesukka

• View Profile
« Reply #234 on: May 05, 2010, 22:05:26 »
Lyijyllä ilmeisesti painotetaan vai liukeneeko se lyijy sinne veteen?

jaska111

• View Profile
« Reply #235 on: May 05, 2010, 22:13:47 »
jeps nyt on 4 kappaletta aihiota tehty lankoineen. suraavaksi alkais se pohja lakkaus ja sitten se pohja maalaus niinkai järjestys? se spray valkoinen pohjamaali toivottavasti käy muutamii kuhan saa hommattua cabin valkoista.ja se venelakka sitä kannattaa vissii paljon ohentaa ku oli paksun näköistä?

szczupak

• View Profile
« Reply #236 on: May 06, 2010, 16:15:18 »
Lyijyllä ilmeisesti painotetaan vai liukeneeko se lyijy sinne veteen?
Lyijyllä juu
jeps nyt on 4 kappaletta aihiota tehty lankoineen. suraavaksi alkais se pohja lakkaus ja sitten se pohja maalaus niinkai järjestys? se spray valkoinen pohjamaali toivottavasti käy muutamii kuhan saa hommattua cabin valkoista.ja se venelakka sitä kannattaa vissii paljon ohentaa ku oli paksun näköistä?
Joo oikea järjestys. Spray kyllä kelpaa pohjamaaliksi kunhan se ei reagoi venelakan kanssa (mitä se tuskin tekee), venelakan ohennuksesta en sitte tiedä
Mä ratkaisin ton painotushommelin omiin lohivaappuihin niin jotta tein 5.2mm hauleista "sivutissit" etummaisen koukkulenkin kohille, sit vielä lankauraan 1millin lyijylevyy. Jo lentää.
Siis noi haulet upotin puolittain porattuun koloon. Aika jänskän näkösii tulee. Uintiki vaikuttaa tosi erikoiselta, sivupyrähdyksii tulee vähä välii.

20kpl erään viilasin selkään poikittaisuria moottorisahan viilalla ihan perään asti, uskon et jotaki ne untiin vaikuttaa. :-D

Oisko jollaki antaa vinkkejä sopivaa koukkuu, 6:sta aattelin ite mut pitäs olla vahva, TOSI vahva kun tenolle nousee ens kesänä kauheita lohii jotka pistää poskeensa hylkeenpoikasiakin. Heh heh...

Koukkuvinkkejä kaipaan, vaappu on 65millii pitkä aika siro. Kiitos jo etukäteen.
Sopiva koko on joko 6 tai 8, vähän on rajalla, sopiva malli saattaisi olla vaikka vmc barbarian (ei kyllä oo kokemusta mutta se taitaa olla aika kestävä ja suosittu?)

jaska111

• View Profile
« Reply #237 on: May 06, 2010, 17:02:11 »
monestikko teettä pohja lakkauksen?siis sit pohjamaalaus?jasit maalaus..? kuivumis ajat nuilla?

jaska111

• View Profile
« Reply #238 on: May 06, 2010, 17:03:25 »
ja kuinka paljon ohennatte cab maalia ja lakkaa(mulla venelakkaa)

Pike

• View Profile
« Reply #239 on: May 06, 2010, 17:24:41 »
Miksi et suosiolla heti osta vaikkapa probia tai cabia? Ja kokeilemalla se ohennussuhdekkin selviää

center>