Onkos kukaan käynyt lähiaikoina ongella?
Itse ajattelin aloittaa tämän harrastuksen myös, joten rakentelin eilen kuutisen kappaletta kuvan mukaisia vapoja.
Yksinkertaisuudessaan siis nappasin perus pilkkivavasta kärjen pois, taitoin kaupasta haetun tärpinilmaisimen tyvestä kaksin kerroin ja vaihdoin sen kärjen tilalle.
Puolan alle laitoin kerroksen jeesusteippiä ettei puola pääsisi pyörimään kovemmassa tärpissä niin lujaa että menee siimat sykkyrälle. (onkohan kuinkakin tavallista?) En kuitenkaan niin paljoa, etteikö kala saisi helposti siimaa. Kireyttä pystyy säätelemään ruuvia löysyttämällä/kiristämällä. Sotkujen vähentämiseksi sahasin vielä toisen kelausnupin pois puolan päällipuolelta.
Tarkoitus olisi kalastustilanteessa laittaa kuminauhalenkki siimaan ja ripustaa se tärpinilmaisimeen jotta täky pysyy oikealla syvyydellä. Kun hauki nappaa, pitäisi sen jaksaa vetää kumilenkki pois tärpinilmaisimesta, jolloin ilmaisin ponnahtaa pystyyn. (painojen ja syötin kanssa sehän on siis hieman mutkalla)
Onkiin laitoin 0,35mm monofiilia ja tein n. 40cm mittaisen perukkeen leikarista, perukelangasta ja lukkoleikarista. Leikarin yläpuolelle ripustin jonkunlaisen painomötikän, grammoista ei tietoa

Koukkuina käytin kolmihaaraa sekä osassa ongista isoa yksihaaraa. Kahta erilaista koukkua, jotta voi sitten käytössä vertailla kumpi parempi. Mahdollisesti kokeilen noita useammankin koukun virityksiä.
Tänään täpinöissäni kävin töiden jälkeen pikaisesti kokeilemassa paria vapaa. Täkykaloja kuskailin semmoisessa paikallisesta tavaratalosta ostetussa kannellisessa säilytyslaatikossa, joka luonnollisesti oli vedellä täytetty. (kansi siksi ettei oo syötit pitkin poikin kun laatikko tipahtaa pulkasta

) Saalista en saanut mutta onget vaikutti minun kyhäämiksi ihan ok vehkeiltä, kalakontakteja odotellessa..
Ainiin, jotta kala saa siimaa vapaasti, täytyy virittää kelan vipu simppelisti nippusiteellä "pohjaan". Näin ei tarvitse hajottaa vavan "jarrusysteemejä" ja vapaa voi käyttää halutessaan myös pilkkimiseenkin vaihtamalla sen alkuperäisen kärjen takaisin

Olen tehnyt pari telinettä näille tyrkkäämällä laudanpätkään kiinni sopivankokoista muoviputkea. Niistä mahd. kuvaa myöhemmin.