Parista viimeisestä kommentista paistaa tutulta kuulostava ajatus, nuorten keskuudessa kalastusta ja yleisesti ottaen muutakin retkeilyä pidetään nolona, outona, jne. ja jos "erehtyy" antamaan ilmi (varsinkin kerta rysäyksellä) että kalastaa niin heti saa jonkin "partiopojan" tai "eräjorman" arvonimen.
Myöskin nuo ajanpuutteet ja vanhempien harrastamattomuus ovat merkittävä tekijä, ja kun ei ole kalastavia kavereita, ei nuori "kehtaa" liittyä, kuten mainittua, keski-iältään korkeisiin seuroihin. Yksi mahdollinen syy on myös liikkumisen vaikeus, ja monet muut, joita ei nyt tule mieleen
Itsekään en hehkuta sitä "livenä", että olen asteikolla 1-10 kalastaja numerolla 12, varsinkaan nyt, kun on uusi koulu, ja uudet kaverit joiden kanssa enimmäkseen on tekemisissä, itseasiassa en tiedä itsekkään miksi, eihän siinä ole hävettävää,eikä se mikään salaisuus ole, ehkei minua heti uskoisi "eräjormaksi"...

Toisaalta eräänä keväänä yllätyin myönteisesti, kuinka loppujenlopuksi (Huom. Kuhaaongin!) Orimattilassakin on nuorisoa joka kalastaa, kun sen näin.
Itse en tiennyt, enkä olisi uskonut että täälläkin on kalastus seura, sellaisesta kun en ole kuullut/nähnyt mainoksia tms. Itse olen siis juuri täyttänyt 17v.
EDIT: Myöskään jossain nähtävä kalastuspolitiikka ei anna hyvää esimerkkiä: Kun "jokeen" kipataan kirjolohta se tonni, ja kuulee juttua, että jotkut onkivat mato-ongilla ja katkarapu syöteillä jopa 30kpl
putkeen ja ottavat kaiken ylös jättämättä muille mitään, mitä kalastusta se sellainen on

suorastaa raivostuttavaa moinen.