Chat

Author Topic: Missä nuoret kalastajat piilottelee  (Read 29795 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kuhaaongin

• View Profile
Vs: Missä nuoret kalastajat piilottelee
« Reply #30 on: January 08, 2010, 17:59:32 »

Tuosta ProPilkistä en tiedä. Ei kokemusta. :-)

Kyllähän siinä usko menee aktiivikalastajallakin, jos kalaa ei tule.
Kun nuoren vie kalaan, tulee ottaa huomioon se, että nuori saa kalaa.
Aikuinen/kokenut kalastaja voi etsiä niitä kalapaikkoja ja opastaa nuoren siihen kalapaikalle jossa ne kalat on. Itse voi sitten pilkkiä tyhjällä reijällä ja näin ollen nuori on parempi kalastaja. Tämä konsti ei taida onnistua yli 10 vuotiaille nuorille(ovat sen verran fiksuja).
Vaatetus on yksi tärkein. Jos nuori palelee tai ei saa kalaa, ei hän toista kertaa pilkille tule. se on varma.

Itse vien lapseni aina kalapaikalle jossa on kaloja. Kairailen reikiä pää märkänä ja vedän lasta pulkassa, koska lunta haruksiin asti(lapsen).
Valitsen välineet joilla saa kalaa ja autan kalan irroituksessa sekä syötittämisessä.
Itsellä ei ole niin kivaa, paitsi silloin kun näkee lapsensa leveän hymyn ja onnistumisen ilon hänen saadessaan kalaa.
Koskaan ei ole pettynyt vaan aina on halunut mukaan.

Kotona sitten savustetaan ahvenet ja syödään ruisleivän kanssa. on se sen verran hyvää, että iskän ei tarvi pieniä ruotoja nyppiä. Ne menee siin samalla.

Olisi mukava tietää millaisia ikäviä kokemuksia olette saaneet pilkkireissuilla ja siitä johtuen pilkkiminen on jäänyt.
« Last Edit: January 08, 2010, 18:25:28 by Kuhaaongin »

Kuhaaongin

• View Profile
« Reply #31 on: January 09, 2010, 07:20:04 »
Onhan nuorilla mahdollisuus suorittaa harrastemerkki http://www.vapaa-ajankalastaja.fi/?lang=fi&svk=6204, edellyttää  seuran jäsenyyttä.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #32 on: January 09, 2010, 17:36:47 »
hetkinen tulee vähä ot nyt mutta millo se valtakunnallinen pilkkipäivä on?ja viel propilkkiä sillo jippii :-) :-) :-)

Kuulemma viikolla 12.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Kuhaaongin

• View Profile
« Reply #33 on: January 09, 2010, 19:32:55 »
22.- 28.3.2010 Valtakunnallinen pilkkiviikko

atter

• 49,5cm Kirbeli
    • MSN Messenger - atter_96@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #34 on: January 25, 2010, 16:52:23 »
Pidettäiskö tähän lyhyt galluppi, että minkä ikäisiä jannuja tähän kirjoittelee? Haluisin vaan nähdä että ketä tällä palstalla liikkuu. Itse siis olen kolmetoista.
~atter~

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #35 on: January 25, 2010, 16:55:01 »
Pidettäiskö tähän lyhyt galluppi, että minkä ikäisiä jannuja tähän kirjoittelee? Haluisin vaan nähdä että ketä tällä palstalla liikkuu. Itse siis olen kolmetoista.
Tuossa se olisi...
http://www.kalassa.net/keskustelut/sekalaista-juttua/ikakeskiarvo-(toivottavasti-kaikki-vastaa)/

Larzaman

• Häh?
    • MSN Messenger - lari.paivinen@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #36 on: January 25, 2010, 17:07:15 »
Itse olen 10v, mutta nyt asiaan. Olen harkinnut monta kertaa lopettaa kalastuksen ja sanonut: "Eipä tarvii tähän enää rahoja tuhlata.".
Kuitenkin aina jos on mahdollisuus kalastaa,niin mukaan on lähdettävä. En tiedä miksi, alkaa jo vaikuttamaan pakkomielteeltä :-D.

Ja sitten toinen asia. Itse en viitsi seuroihin liittyä nuoren ikäni ja ujouden takia. "Pelkään" lähinnä sitä että ne vanhemmat siellä ärsyyntyy jos esim. kyselen koko ajan, ja esimerkiksi jos haen johonkin seuran, mietin sitä jos ne vanhammat sanookin näin: "Ei me tänne haluta penskoja" tai jotain tuonne päin... Kuitenkin olen kalastukseen monta sataa euroa, ja mietin mihin muuhun mukavaan olisin voinut ne käyttää...

-Armonlaakso

Kuhaaongin

• View Profile
« Reply #37 on: January 26, 2010, 17:01:17 »
Kyllähän se kalastus vie mukanaan, jos siitä todella pitää. Ei kukaan synny vapa kädessä.

Ei kalastus mielestäni ole kallista ja alkuun pääsee todella edullisesti. Itselläni on kolmisenkymmentä pilkkiä ja morreja vaikka lampaat söis, mutta en ole niitä kerralla ostanut. Ostaa vaikka pari pilkkiä vuodessa ja morrit/värikoukut voi valmistaa itse. Onkivapoja ,pilkkivapoja, kairoja ym. kalastusvälineitä saa edullisesti vanhemmilta kalastajilta tai kirpputoreilta. Ei kalastus ole väline urheilua! Jos joku on eri mieltä, odotan mielenkiinnolla perusteluja.

En ole koskaan kuullutkaan kenenkään ärsyyntyvän nuoren kysymyksistä. On se vanhempikin pilkkijä ollut joskus nuori. Ei silloin ollut nettejä ja tiedonhaluisten oli pakko kysyä viisaammilta. Se on varma. Vai pelkäävätkö, että toi nuorukainen voi saada enemmän kalaa kuin minä. Itse annan mielelläni neuvoja ja niksejä kaikille.

Kaikki seurat kaipaa nuoria jäseniä. Muutoin loppuu kerhotoiminta. Nuorilta saa monesti ideoita ja parannusehdotuksia, jotka ei vanhempien mielessä ole käynytkään tai edes kuullutkaan. Nuorissa on tulevaisuus!
« Last Edit: January 26, 2010, 17:12:36 by Kuhaaongin »

atter

• 49,5cm Kirbeli
    • MSN Messenger - atter_96@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #38 on: January 27, 2010, 08:05:40 »
Jututapa uistelijoita :wink: Siihen meneehieman rahaa :D
~atter~

Kuhaaongin

• View Profile
« Reply #39 on: January 27, 2010, 11:42:07 »
Harvalla nuorella on omaa venettä, saatika autoa millä vetää venettä lukuunottamatta ajokorttia. Ja saahan sitä rahaa laittaa esim. pilkkivehkeisiinkin vaikka kaikki rahansa. :-D
Asiaan.
Mikä estää nuoria liittymästä kalakerhoon? Onko ujo, ei uskalla vai jokin muu syy?
Ja sitten toinen asia. Itse en viitsi seuroihin liittyä nuoren ikäni ja ujouden takia. "Pelkään" lähinnä sitä että ne vanhemmat siellä ärsyyntyy jos esim. kyselen koko ajan, ja esimerkiksi jos haen johonkin seuran, mietin sitä jos ne vanhammat sanookin näin: "Ei me tänne haluta penskoja" tai jotain tuonne päin... Kuitenkin olen kalastukseen monta sataa euroa, ja mietin mihin muuhun mukavaan olisin voinut ne käyttää...
-Armonlaakso
Onko muita syitä ja kysymyksiä?
Halukkaita varmastikkin on, mutta miksi eivät liity? Kertokaapa.

Hampo

• View Profile
    • Email
« Reply #40 on: March 04, 2010, 22:35:01 »
Mä olen 12v. Tykkään kalastaa etenkin pilkkii mut en tiiä mitään kerhoo. Asun imatralla.
Antti

Taho

• View Profile
    • Taho-vaaput
    • Email
« Reply #41 on: March 04, 2010, 23:07:14 »
Eiköhän syynä ole se, että nuoret eivät halua liittyä kerhoon, jossa kaikki jäsenet ovat tuntemattomia, yli 60-vuotiaita miehiä. Eivätkä kaikki muutenkaan halua liittyä yhtään mihinkään kerhoon. Eiköhän suurin osa Suomen kalastusseuroista ja -kerhoista ole alunperin perustanut muutama tuttu kaveri ja mukaan on tullut sitten muut tuttavat. Uusia jäseniä ei juuri ole haluttu hankkia ja siksi keski-ikä on niin suuri.

Kuhaaongin

• View Profile
« Reply #42 on: March 08, 2010, 18:22:38 »
Mä olen 12v. Tykkään kalastaa etenkin pilkkii mut en tiiä mitään kerhoo. Asun imatralla.
Katoppas tuosta lyötyykö http://yhdistykset.etela-karjala.fi/kalastus/jasenseurat.php

Eiköhän syynä ole se, että nuoret eivät halua liittyä kerhoon, jossa kaikki jäsenet ovat tuntemattomia, yli 60-vuotiaita miehiä. Eivätkä kaikki muutenkaan halua liittyä yhtään mihinkään kerhoon. Eiköhän suurin osa Suomen kalastusseuroista ja -kerhoista ole alunperin perustanut muutama tuttu kaveri ja mukaan on tullut sitten muut tuttavat. Uusia jäseniä ei juuri ole haluttu hankkia ja siksi keski-ikä on niin suuri.
Mikäs kerho se semmoinen on johon ei uusia jäneniä haluta? Jos kerho haluaa uusia jäseniä, niin millä konstilla niitä pitäisi hankkia? Ideoita?

Larzaman

• Häh?
    • MSN Messenger - lari.paivinen@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #43 on: March 08, 2010, 18:34:26 »
Jos kerhot laittaisi vaikka lehteen ilmoituksen että jäseniä haetaan... Muutakin kampanjaa voisi keksiä...

McFisherman

• View Profile
« Reply #44 on: March 08, 2010, 18:44:30 »

Seuroissa on ollut keskustelua siitä, että nuoria ei ole toiminnassamukana. Yleinen mielipide kuitenkin on, että nuoria pitäisi jotenkin aktivoida harrastuksen pariin. Rohkeasti vaan ottamaan paikkakuntasi seuroihin yhteyttä. Ei me vanhat kalkkikset olla lainkaan pahoillaan, että saadaan nuoria jäseniä seuroihin. Eikä myöskään äärsyynnytä vaikka kuinka kyselisivät. Itse käyn erilaisissa tilaisuuksissa pitämässä pieniä esitelmiä, varsinkin onkimisesta. ROHKEASTI MUKAAN VAAN EI SIELLÄ ELÄVÄLTÄ SYÖDÄ !!!

Kuhaaongin

• View Profile

Salone

• Vesirotta
    • View Profile
« Reply #46 on: January 07, 2011, 15:09:40 »
Itse olen nuorille suunnatun Palatsi fishing teamin jäsen, vaikkakaan en kovin aktiivisesti käy leireillä tai kerhoilloissa. Tämä PFT toimii täällä Naantalin seudulla.
« Last Edit: January 07, 2011, 15:35:46 by Perca »

wewwer51

• back to black
    • View Profile
« Reply #47 on: January 07, 2011, 17:53:46 »

mulla taas sen takia että jalka murtunut ja 26.1 saan otaa pois kipsin.
fishing rocks!

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #48 on: January 07, 2011, 23:22:24 »
Itsellä on pilkkiminen jäänyt, koska kesällä on huomattavasti lämpimämpi ja mielestäni on kivemmat välineet kalastukseen, kuin yhdellä avannolla istuen ja nykien vapaa. Sen takia on siis jäänyt tuo pilkkiminen, koska kalat on usein pieniä ja paikallaan istuminen ja vavan nykiminen on tylsää sen takia, sekä usein kun olen saanut järjestettyä itselleni pilkki aikaa, niin on ollut kova tuuli ja yli -10, eli olen palellut tuolloin.
No ei ihme että on tylsää jos tyhjänpanttina nykii tyhjää samalla kohtaa.  :? Reikää vaan reiän perään jostain se parvi löytyy jos on löytyäkseen. Itse en koskaan pilki tyhjällä reiällä yli kahta minuuttia jos ei ole tietoa onko alla kalaa. Jos olen varma tai suht varma että alla on kalaa niin saatan kyttäillä pitempään. Maalis ja huhtikuulla suht harvinainen -10 ja kova tuuli?

olsbe

• View Profile
« Reply #49 on: June 11, 2011, 19:20:43 »
olen 14 ja olen kalastanut 8-vuotta. harrastuksen sai aloittamaan iskä, joka osti uusia välineitä joka viikko. oli mukava lähteä koittamaan uusia välineitä ja oppimaan kalastuksesta. Täällä on paljon kalastavia nuoria, mutta kukaan ei tiedä kalastus seuroista.

juise

• View Profile
    • Email
« Reply #50 on: June 15, 2011, 12:58:50 »
kyllä minä pari kaveria oon saanu kalastusta harrastamaan kun on kertonu kalasaaliista.

Kimilahh

• View Profile
    • Email
« Reply #51 on: June 16, 2011, 22:00:24 »
Itse olen 14 vuotias enkä pidä kalastamista yhtään nolona, kuten muut useat pitää..

kuha kalle

• View Profile
« Reply #52 on: June 17, 2011, 12:05:07 »
Aiheen otsikkoon ainakin väittäisin, että mökillä. Suomen mökkikulttuuri nimittäin saa monen lapsen kokeilemaan ainakin mato-ongintaa. Joskus joku saattaa myös kokeilla heittelyä, yleensä laiturilta. Jos siitä laiturilta sattuu saamaan kalaa, niin moni voi myös lähteä jonkun enemmän kalastaneen mukaan jonnekkin paremmille paikoille. Jos täältäkin tulee kalaa, niin kalastuskärpänen saattaa äkkiä puraista.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Kimilahh

• View Profile
    • Email
« Reply #53 on: June 17, 2011, 12:16:22 »
Sama homma, kuten usealla. Se ujous liittyä niihin seuroihin, että ärsyyntyyköö, ku niiltä kyselee paljon ynm.. :|

Fisumees

• FISH
    • View Profile
« Reply #54 on: June 17, 2011, 15:41:32 »
Aiheen otsikkoon ainakin väittäisin, että mökillä. Suomen mökkikulttuuri nimittäin saa monen lapsen kokeilemaan ainakin mato-ongintaa. Joskus joku saattaa myös kokeilla heittelyä, yleensä laiturilta. Jos siitä laiturilta sattuu saamaan kalaa, niin moni voi myös lähteä jonkun enemmän kalastaneen mukaan jonnekkin paremmille paikoille. Jos täältäkin tulee kalaa, niin kalastuskärpänen saattaa äkkiä puraista.
Kolme vuotta  sitten sain virvelin ja ekalla reissulla laiturin päästä 1.5kg hauki ja joka oli eka. Siitä se sitten lähti. :)
Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.
Minun blogini osoite: http://www.kalassa.net/fisumees/

Codrington

• View Profile
« Reply #55 on: July 04, 2011, 12:06:48 »
Kyllä mää lähtisin johokin seuraan, mutta onkohan tässä hämeenkyrön ja tampereen lähistöllä mitään? Ikää on sen 15v

Jjj

• Rehumakkaran muiluttaja
    • View Profile
« Reply #56 on: July 04, 2011, 16:04:08 »
Itse en seuraan liity, koska vuosimaksut olisi turhan suolaiset ja seuran "yksityinen" lampi, mihin istutetaan kirjolohta vrk lupa sen verran kallis myös, että turha sielläkään käydä (vrk 15 euroa, 2 lohikalaa), kun halvemmalla pääsee pyytämään paremmille kalapaikoillekin.

Ainoa asia joka kiinnostaisi seuran toiminnassa ovat kalastus reissut hieman kauemmas Suomeen, mutta eipä huvita nekään, koska 15- vuotiasta ei oikeen kiinnosta outojen "pappojen" kanssa lähteä reissulle... :|

seppojohannes

• Guest
« Reply #57 on: July 05, 2011, 13:23:24 »
Nii-iin.--- Monella on tuo oma asenne, joka estää liittymisen ja jopa sen, ettei etsi tietoa edes olemassa olevista mahdollisuuksista.  Sille ei valitettavasti kukaan voi mitään. :|

Kalastusseuran toiminassa itse mukana olleena tiedän aika hyvin sen "tuskan", minkä kalastusseuran nuorisovastaava saa kokea, kun ei niitä nuoria ei löydy mistään. Luitte oikein, kalastusseuroissa on yleensä nuorisovastaava ja asian vakavissaan ottavissa seuroissa jonkinlainen kerho nuorille tarkoitettuna. Kerho toimintaa tosin löytyy yleensä isoista seuroista, ja luulisin että eniten perhokalastusta harjoittavista. Usein tuo nuorisovastaava on nainen, jolla on perhe ja lapsia jotka käyvät kalassa. Oli se sitten pilkkimistä tai onkimista. Ja ne naapurin lapset on mukana myös. Hän tekee ison uhrauksen nuorison eteen oman vapaa-aikansa kustannuksella. Tosin siitä myös saakin, kun näkee lasten riemun onnistumisen johdosta.

Lueskelin ensi kertaa koko threadin läpi, ja muutama asia pisti miettimään suhtaumista ja sitä, miten jotkut ottavat yleensäkkin olemassa olevat mahdollisuudet harrastaa itsestäänselvyytenä.
  Esimerkiksi seuraan kuuluminen ja siinä oleminen.

Haluaisin sen nuoren miettivän myös sitä, mitä hän itse voisi antaa seuralle eikä vain olla ottamassa. Kun on siihen saakka tultu, että se nuori on siellä pilkillä, niin sen eteen että se on mahdollista, on tehty paljon työtä. Ja ilman palkkaa. Eli kyllä ne vanhat jäärät siellä toivoo että nuoria tulisi jatkamaan seuran toimintaa.
 En tarkoita että sen nuoren täytyisi rahaa kantaa seuraan tai rehkiä jossain lapio kädessä. Mutta jos siellä on kerhotoimintaa tai vastaavaa niin ottakaa osaa. Jos teillä on joku kaveri niin vetäkää se mukaan toimintaan. Se on sille jäärälle paras palkinto kun näkee oman työnsä kantavan hedelmää.  Ja sitten jossain vaiheessa mennä mukaan seurojen hallituksiin ja järjestötoimintaan. Siinä vaiheessa ympyrä on sulkeutunut kun olette itse antamassa kalastuksen eteen omaa aikaanne.

Tilaa siellä johtoportaassa kyllä on koska esim. Raumalla kalastusseuran hallituksen kokoon panoa on pienenetty aktiivisen jäsenistön vähyyden takia. Silloin on kuultavissa seuran kuolinkellojen kalke.

Jos oikein muistan, niin Raumalla toimii ainakin Saarenkiertäjät ja Rauman seudun urheilukalastajat, joiden järjestämiin kilpailuihin on vapaa pääsy....Kaikille halukkaille Tuo teksti tarkoittaa avointa kilpailua. Niitä ilmoituksi kannattaa katsella Uusi Rauma nimisestä kaupunkilehdestä urheiluseurat palstalta. Osanotto nuorille on muistaakseni ilmaista.  Käyttäkää tuota mahdollisuutta. Sanokaa sille aasille jonka olette isäksenne saanut että siitä tulisi ihan cool (höhö) jos heittäisi huntin tai kaksi vapoihin tai hyrriin tai ekaan perhosettiin. Ja ostaisi samalla itselleenkin vehkeet. Kyyditkin olisi turvattu samalla.

Tämä on sille isälle: ÄLÄ OLE ..ööööh...mikä se nyt oli... 8-)

Toivoo hauskaa kalastuskesää: huru-ukko

Jonip

• View Profile
    • Kalastus kuvat
« Reply #58 on: July 12, 2011, 20:20:41 »
Olen ite 18vuotias ja kalastanut isän mukana jo yli 12vuotta. Koko harrastuksen into lähti isosti liikkeelle kun 10-11 vuotiaana sain uistelemalla 3,5kg kuhan. Edelleenkin suurin syy aikasiin heräämisiin on halu saada isompi kuha ja kehittyä paremmaks kalastajaks.

En ite ole koskaan edes ajatellut kalastus kerhoon/yhdistykseen liittymistä, koska en oo kokenut sitä tarpeelliseks, enkä edes ollut tietonen että omalla paikkakunnalla on kalastuskerho ennenkun nyt kun Googlea käytin. Joten ehkäpä osa syy sille ettei nuoret kerhoissa ole on se ettei moni osaa edes ajatella että omalla paikkakunnalla on kalastuskerho eikä koe sitä niin tärkeäksi asiaksi. Jokainen nuori, oikeasti, kiinnostunut kalapoika haluaa oppia uusia asioita kalastuksesta ja paras tapa oppia on kokeneilta konkareilta ja heidän kala jutuista. ;)  Joten varmasti kerhot saisivat nuoria jäseniä jos mainostus ja tiedotus olis parempaa. Netti on erinomainen paikka tavottaa nuoret kalastajat.

Raha tuskin on este kalastukseen. Itelläkin mennyt rahaa paljon, varsinkin nyt kun 18 vuotta on mittarissa ja luvat hankittava. (kaiken itse maksan) Mutta tosi kalapoika/mies ei euroja säästä sillon kun mielenkiinto on kova.
"Ei yhtä ilman toista"

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #59 on: April 25, 2013, 16:42:57 »
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288560178370.html

"Vihaiset linnut räpiköivät nyt vedessä. Rovion uusin aluevaltaus on kalastus.
Yhteistyössä Rapalan kanssa suunnitellun malliston toivotaan innostavan uusia pieniä kalamiehen- ja naisen alkuja."

Hyvä idea ja hauska toteutus, toivottavasti kantaa hedelmää tulevaisuudessa, ei noita nuoria uusia kalastajia liiaksi ainakaan näy vesistöjen äärellä.  :-)

center>