On kyl kova, jos 10 mapin teko vastaisi noin kovaa summaa. Jos samanverran maksaisi noin nämä nykyiset 36(?) mappia, niin kylläpä olis mikko rikas jäbä. Mun mielestä ei järviä tarvitseisi yhtään lisää, kun kaikki järvet, joet, meret, tekoaltaat ja sun muut vesialueet on jo pilkittävänä.
JOS minä olisin laskenut kaikki työtunnit tähän mennessä koko pelinkehityksen ajalta ja saanut siitä keskimääräistä palkkaa (muistaakseni Suomalaisen keskiansio on n. 3500e/kk) ja oletuksena että vuodessa on n. 1600 tuntia töitä, niin kyllä tuolle pelille ja järville saisi hintaa. Ja sama koskemaan myös Jannea ja meidän avustajia. Sitä voi olla aika hankala käsittää?
Ja tuosta voitte sitten laskea tuntipalkan ja alkaa tehdä arvioita, mitä kustantaisi teettää tuo työnä. Ja ei voi sanoa, että "te olette vain harrastelijoita", koska alaan tarvittavat koulutuksetkin löytyvät, ihan hyvin voitaisiin olla vaikka töissä jossain pelilafkassa ja saataisiin tästä palkkaa. Ja palkka ei ole nykyään pelkkää palkkaa vaan siitä tulee henkilösivukulut yms maksut, yleensä tuo palkka pitää kertoa n. 2.5x, jotta saadaan joku käsitys siitä työvoiman hinnasta ja kuluista. Minun laskelma kattoi pelkästään tuollaisen bruttopalkka-arvion.
En valehtele yhtään, jos sanon että ISON järven tekemiseen menee 2-3 viikkoa JOKA ilta täyttä työtä ja viikonloppuisin vielä enemmän. Arki-iltoina käytetty aika on 3h luokka ja viikonloppuisin 6-8h. Sunnuntaityö on 2x kalliimpaa kuin tavallinen työ. Tuossa on laskettuna pelkkä järven toteuttaminen ja testaaminen (editori ajaa parvia ja seurataan mitä ne tekee ja modataan sitten kaikkea sopivaksi, että homma toimii). Ennen tätä järvi pitää suunnitella, eli speksata.. olen saanut tähän apuja muilta välillä, mutta aina sieltä puuttuu arviolta 40-80% tarvittavista tiedoista. Niiden paikkailu kuuluu tähän suunnitteluun.
Järven teko alkaa joko mittakaavan haulla, luonnoksella, karttojen haulla tms. Nämä "piirretään läpi" layeriksi, väritetään ja muokataan samaan mittakaavaan. Syvyyskartat otetaan erilleen ja pohditaan niihin tarvittavat muutokset. Sitten etsitään mahdollisia ilmakuvia alueesta ja katsotaan että tehty luonnos vastaa sitä mitä haluttiinkin. Sitten se ajetaan editoriin ja aletaan korjaamaan rantaviivaa ja elävöittämään sitä. Kun tämä on valmis, laaditaan pohjamateriaaleista arviot. Taas mennään karttojen ja ilmakuvien äärelle ja sovelletaan niitä. Sitten aletaan taso kerrallaan "kaivamaan" järveä muotoonsa. Sen jälkeen taas kinostetaan maaperään muodot ja laitetaan tiet yms karkeat maamerkit paikoilleen. Yleensä tämän jälkeen olen aloittanut rantaviivan kaislikoiden ja pajukoiden laittamisella, jota seuraa laiturit, veneet ja rakennukset heti rannan tuntumassa. Starttipaikat on syytä myös valita tässä vaiheessa. Sitten vedetään sähkölinjat ja puhelinlangat yms mitä tuolla kulkee. Ehkä kylttejä, lisää teitä ja liikennemerkkejä, syrjäisemmät rakennukset, autot yms yksityiskohdat. Sitten laitetaan koivut (2 kokoa), männyt (3 kokoa), kuuset (3 kokoa) ja "eteläiset lehtipuut" 2 kokoa, käppyräpuut yms pihapiireihin. Sitten aletaan tekemään metsää, pohditaan puuston tiheys eri alueilla ja laatu. Sitten poistellaan kartan ulkopuolelle menneet puut, teillä olevat puut yms ja säädetään maisema tasaiseksi. Puita voi olla yhdessä mapissa useita tuhansia. Jopa kymmeniä tuhansia!
Sitten otetaan ensimmäinen kalaparvi käsittelyyn. Määritetään kohdilleen sen liikkuma-alue, kappalemäärä, painojakauma, "jo pyydetyt yksilöt", pilkkikohtainen kiinnostus, vuodenaikaisvaihtelu syöntiin ja syvyyssäädöt mukaan vuodenajoittain. Tässä siis vain 1 parvi ja yhtä kalalajia. Ahvenille tehdään profiilointi isojen, pienten, tavallisten, sekaparvien, yksilöiden ja enkkakokoisten välille. Sitten aletaan näitä täyttämään yksi parvi kerrallaan. Yhdessä mapissa sattaa olla joku 50-250 parvea pelkästään ahvenia. Sitten jokainen kalalaji kerrallaan samanlainen rumba.
Lopulta kirjoitetaan järven kuvaus suomeksi ja englanniksi. Sitten määritetään sallitut kisatyypit ja tehdään ilmakuva ja syvyyskartta ja määritetään niiden koordinantit oikein. Tämän jälkeen järveä ajetaan testiajona pitkään ja monesti. Kun nähdään mihin parvet sumppuuntuu ja minne niitä ei mene vaikka pitäisi, aletaan poistamaan, lisäämään ja muuttamaan parvien liikkumisrajoja. Kun nämä ei enää riitä, laitetaan hotspot (ts. korostetaan alueen kiinnostavuutta). Jos joku alue on liian kiinnostava, sinne laitetaan antihotspot jolla säädetään parvien välttökerroin ja sen tehokkuus. Näille voidaan tehdä lajikohtaisia eroja, samoin kuin vuodenaikakohtaisia eroja. Säätöjen jälkeen järvet menevät beta-tiimille testiin, joka pelaa niitä paljon 1-2 viikon ajan. Palautteen perusteella tehdään viimeiset muutokset ja julkaistaan järvi.
Tämä kaikki kun tehdään 10:lle järvelle (oletus että järvikoko olisi pienimmillään Pohjalampi-kokoa ja suurimmillaan Vuontele), niin todellakin 10 x 2,5 viikkoa = puolen vuoden työ. Jos keskipalkka on 3500€/kk, olisi vuosipalkka 42000€ (ilman lomarahoja jne). Puoli vuotta palkkaa olisi siis 21000€. Kun tästä vähennetään arviolta lyhyet päivät ja puserretaan sunnuntaibonukset päälle, niin päästään tuohon 15000e-20000e välmaastoon.
Toivottavasti tämä vähän valottaa sitä, miten paljon rahaa tästä hommasta SAISI jos tämä olisi TYÖ? Ja miten paljon tässä on mahdollisuuksia uhrata omaa elämää, jos tästä ei saa rahaa ja peli itsessään on ilmainen? En minä kuseta yhtään, enkä liioittele.