Mateille olen tekemässä sitä erottelua, että kudun ulkopuolella niitä on syvemmässä ja kudulla matalikoilla yms.. syöntiajat vaatii ehkä vähän hiomista, mutta pikkujuttuja. Samoin järvikohtaisesti eroja, että mikä kuu on parasta aikaa jne.. sinne tulee kyllä aika paljon systeemin sallimissa rajoissa tiettyä realismia. Tätä olen raapustellut, suunnittellut ja pohtinut jo aika paljon

Valokeila-efekti on nimenomaan se syy, miksi tätä ollaan vetkuteltu näin kauan. Kun versio 0.95 viimeinkin tukee uudemmat directX efektit, on meillä mahdollista myös hyödyntää niitä näiden valoefektien kanssa. Tutkimme ja selvitämme mahdollisuuksia, sittenpähän näette

Värikoukkujen lisääminen vaatisi pilkkikohtaiset interaktiot, uudet valikkograffat monelle eri resolle, niiden lokaatiot, active-passive buttonit, erilaisten uitto/syötti -aktiivisuus-heilutus yms funktioiden laskennan, vastanyky-tartutus -mallinnukset jne jne jne.. Puhumattakaan järvikohtaisesti joka kalalajille (ja jopa parvelle) syöntitehokkuuksien määrittelyt. Voin luvata käsi sydämellä, että ei tule. Ihan järjetön työmaa.
edit. Matikkapolkuja ei tule. Aikani tuota pohdin ja se oli suunnitelmissa, mutta loppupeleissä ollaan sitä mieltä, että kukaan ei huomaa että onko siellä sellainen toiminta vai ei. Nykyinen parvien suunnistuslogiikka on jo eräänlainen "polku" johon vaikuttaa mm. pohjan materiaalit, syvyyskäyrät, pilkkijöiden toiminnat jne jne jne, joten turha sitä on lähteä muuksi muuttamaan. JA toisekseen, itse en ole YHTÄÄN vakuuttunut matikkapolkujen olemassaolosta. Ne voi olla kuitenkin syvyyskäyrää, kasvillisuutta, kiviä yms mitä ne kalat seuraavat. Ei siellä mitään maasäteilyä tai muita outouksia ole vaan ihan puhtaasti jotain normaalia pohjaa. Jos pohjaa seuraa matikkamamma levittäen feromoneja, voi kollit sitä hajua seurata. Mamman reitti taas noudattelee sitä normaalia syvyyskäyrää jne jne. Eli logiikka on ihan tavallinen. Tuollainen orjallinen polkujen seuraaminen on sitä erä-lehden levittämää "uskontoa", jota kalastajat sitten kuola poskella tottelevat ja luulevat että se on 100% fakta. Totuus ei pakosta ole ihan sellainen kuin lehdessä kirjoitetaan.