Chat

Author Topic: Avo vai umpikela?  (Read 61726 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kalamaster

• View Profile
    • Email
Avo vai umpikela?
« on: October 21, 2002, 10:58:35 »
Kumpi on mielestäsi parempi, avo- vai umpikela?
Minun mielestäni avokela on parempi.

edit: otsikko tänne moderoinnin alta...

Pine

• View Profile
Re: Avo vai umpikela?
« Reply #1 on: October 21, 2002, 17:51:53 »
mun mielestä avo on parempi
Oliskohan jonkinlaiset perustelut paikallaan?
Itse en äänestä tästä, koska en ole umpikelaa käyttänyt kuin joskus pikkupoikana. Mutta jos näistä äänestää ne kenellä on kokemuksia molemmista, voisi perustella jotenkin kommenttinsa.

shanghai

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: October 26, 2002, 14:23:48 »
Umpikela sopii lähinnä imeväisille ja sitten satunnaisille mökkikalastajille.

Avokela on paras yleiskela ja sopii siten ainoaksi setiksi.

Hyrrä on sitten tosimiesten kela.

Itse käytän sekä avokelaa että hyrrää siten että haspeli on kevyempään kalastukseen (kevyemmille uistimille ja ohuempi siima) ja hyrrä raskaampaan (painavammat uistimet ja paksumpi siima).

- eemeli -

Peksi

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: October 26, 2002, 22:05:39 »
Itse olen käyttänyt umpikelaa(se oli joku Daiwan "parempi" malli).  Umpikelan kanssa oli joku 5,5' lasikuitukeppi.  Tällä yhdistelmällä oli erittäin mukava ja kevyt heittää 1-20 grammaisia vieheitä.  Heittopituudetkin olivat pidempiä kuin avokelalla.  Sittemmin kokeilin avokelaa, enkä pitänyt siitä mitenkään erityisesti.  Siirryinkin hyrräkelaan ja sillä kalastaminen on huomattavasti mukavempaa.

Joten mielestäni umpikela on avokelaa parempi.

• View Profile
« Reply #4 on: October 28, 2002, 13:42:02 »
Jos näistä vaihtoehdoista pitäis valita, niin ehdottomasti avokela.
Ite en nää umpikelassa oikeastaan mitään parempaa haspeliin verrattuna...

edittii sattuneesta syystä...

Fiskala

• View Profile
« Reply #5 on: October 28, 2002, 16:06:20 »
Pari vuotta sitten mullakin oli umppari, mutta nyt on avokela. Kyllä eron huomaa: Heittopituudet parani ja laatu, vaikka mulla onkin melkein samanhintaiset umpi-ja avokelat. Mutta jos päättää kuitenkin ostaa umpikelan, kannattaa ostaa siihen heittohyrrävapa.

Reaper

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: October 29, 2002, 18:36:52 »
omasta mielestäni parempi on umpi. ei tule yhtä helposti siima sotkuja ja itelläni on umpikela jo kohta 6 vuotta. sillä oon saanu suurimman haukenikin.
eli kannatan umpikelaa
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #7 on: October 30, 2002, 21:46:08 »
No, tämä gallupin aihe on ainakin tarkasti rajattu!

Minun kommentti on, että avokela ehdottomasti. Aloittelijoille löytyy niitä hienoja avo- ja umpikelan risteytyksiä. Sellainen on parempi vaihtoehto kuin umppari.

(mutta kyllähän umpparillakin kalan ylös ottaa... itselläni on sellainen ikivanha abumaticci korjattuna ja ehostettuna. Hyvä kela. Toimii, toisin kuin minun ensimmäinen avokela (abu cardinal 554, metallikuorissa).
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

shanghai

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: October 31, 2002, 10:04:51 »
Ympikelassa on se hyvä puoli että tuntuu kestävän isältä tyttärelle. Meillä on yhä käytössä vanha Abumatic 170, sain sen lahjaksi 1967 ja yhä pelittää. Vapoja on mennyt 6-7 kpl en muista tarkkaan kuinka monta.

Joka tapauksessa tytöt osaavat heittää umpparilla hyvin mutta eipä se haspelin käyttökään tunnu olevan vaikeaa.

Umpikelan huonoin puoli on ehdottomasti onneton välityssuhde ja naurettava kammen pituus. Punottua siima ei oikein sovi kelan rakenteelle jne. Toisaalta tässä tyttöongessa on monofiili 0,35 tai 0,40 joten vetolujuus on riittävä.

- eemeli -

Viking_Herring

• View Profile
« Reply #9 on: October 31, 2002, 18:55:34 »
Avokela ehdottomasti, koska heitto pituudet on ihan eri luokkaa kun umpikelassa ja solmuja ei tule niin paljon ja ne on helpompi setviä.
Kelaus on helpompaa ja mukavemman tuntusta ja vavasta saa paremman otteen avokelaa käytettäessä.
El-P:"Even When I Say Nothing It´s A Beautiful use of negative space!"

Anonymous

• Guest
« Reply #10 on: October 31, 2002, 21:13:20 »
Miksi umpikela olisi vain aloittelijalle tai haspeli ja hyrrä kauemmin harrastaneelle? (niinkuin joku sanoi Tosimiehelle)

Eihän ekakertalainen tiedä mikä on vaikeaa kun ei ole koskaan ennen heittänyt...vaimolle ostin ekana haspelin ja eipä ole koskaan ongelmaa tullut. Nyt syksyllä oltiin hauki/taimen reissulla ja heittelin siinä hyrrällä ja vaimo katteli aikansa ja kysy että saako kokeilla, minä sanoin että siitä vaan(pelkäsin niin perk..sti että nyt saadaan kunnon sotku) Pari heittoa 10-15 metriä ja sitten lähti jo heitot niin etten ollut uskoa silmiäni.

Ei se niin vaikeeta ole millään kelamallilla.

udo

• View Profile
    • Email
« Reply #11 on: October 31, 2002, 21:40:24 »
Mulla on kokemusta molemmista tyypeistä ja umpikelassa on yks hyvä puoli,siimasotkut ei näy päälle päin ;D Jos ollaan oikein tosissaan niin kyllä haspeli on miellyttävämpi käytössä. Hyrrää ei oo tullu kokeiltua.

shanghai

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: November 01, 2002, 09:11:35 »
Se kommenttini että hyrrä on tosimiehille tarkoittaa tiettyä suhtautumista itse heittotapahtumaan.

Haspelilla kuka tahansa heittää kohtuullisesti muutaman minuutin harjoittelun jälkeen kun taas hyrrän käyttö edellyttää huomattavasti enemmän harjoittelua.
Sitten kun hyrrän käsittely on luontevaa antaa se mielestäni enemmän nautintoa itse kalastukseen, tämä taitaa muuten olla vähän sama asia kuin polkupyörällä ajo, ensin vaikeaa ja sitten se hoituu täysin automaattisena toimintona.

Henkilökohtaisesti käytä haspelia kevyemmässä kalastuksessa ja hyrrää raskaammassa haukijahdissa. Kokeilkaapa vaikka nilsun jumbolla kummalla kelatyypillä heittokalastus on mukavaa.

- eemeli -

BASS70

• Guest
« Reply #13 on: November 01, 2002, 10:28:55 »
Vuosien kokemuksella sanoisin,ettei umpparia saa niin helposti rikki,kuin avokelaa.
Useita kymppisiä lohia olen Abulla nostellut rannalle.
Hurraa hurreille Abusta ja Trangiasta

Anonymous

• Guest
« Reply #14 on: November 01, 2002, 14:04:56 »
Eemeli kirjoitti:
"...tämä taitaa muuten olla vähän sama asia kuin polkupyörällä ajo, ensin vaikeaa ja sitten se hoituu täysin automaattisena toimintona..."

Mistä aloitteleva polkupyöräilijä tietää kuinka vaikeaa ajaminen on? Yhtälailla hyrrällä voi aloittaa, koska ei tiedä vertailukohdetta. Joku varmasti ensiksi opettaa haspelilla heittoa ekoilla kerroilla ja samallalailla alussa täytyy opettaa myös hyrrällä heittoa. Sitten kun sen oppii niin heitto tulee kuin automaattisesti, harjoitus tekee mestarin niin uistimen heitossa kuin pyöräilyssäkin.
Vain ensimmäisellä kerralla ei voi opetteleva henkilö sanoa onko se vaikeaa, koska ei ole mihin verrata. Mielipide vaikeudesta voi vain olla sellaisella joka on heittänyt umpi-,haspeli- ja hyrräkelalla. Ja se taas on niitä makukysymyksiä.
Omasta mielestäni millään niistä ei ole vaikea heittää.

abo

• View Profile
    • http://www.vetouistelu.com/aarrearkku/
    • Email
« Reply #15 on: November 01, 2002, 22:42:52 »
Omasta mielestäni millään niistä ei ole vaikea heittää.

Hmnnn... mun mielestä umpikelalla on älyttömän vaikea heittää. Hyrrällä on helpoin heittää ja haspeli seuraavaksi.

Perustelu: Heittoon kuuluu myös heitonhallinta, sen lisäksi että saa uistimen erkaanutettua heittopaikasta. Hyrrällä on erittäin helppoa hallita heittoa sen aikana. Haspelilla se on kohtuullisen helppoa, kun taasen umpikelalla on äärettömän hankala hallita heittoa tarkasti, eli saada uistin laskeutumaan juuri halutulle etäisyydelle.
Älä ota mitään liian vakavasti.

paulinho

• MSN Messenger - paulinho@rasalvatore.com
    • View Profile
    • http://www.paulikarkkainen.com/
    • Email
« Reply #16 on: November 02, 2002, 23:07:16 »
Avo kela on parempi... Vaikka kohta 4 vuotiaalla veljelläni on umpikela, niin sille ostetaan ens kesänä avo... (ei osannut heitellä avolla tänä kesänä)

Selenius

• View Profile
    • Email
« Reply #17 on: February 09, 2003, 16:02:21 »
Ei kumpikaan vaan hyrrä, ja ajoittain perho.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

teme

• View Profile
« Reply #18 on: February 14, 2003, 14:59:27 »
onhan niitä umpikelojakin ihan hyviä,mutta itse tykkään avokeloista,ehkäpä siksi että itselläni on aina ollut vain avokela.avokelalle tulevat siima sotkut on helpompi setviä.olen huomannut että halpa avo ja umpikelojen ero on se että umpi kelalla lentää uistin paremmin,mutta tämä on vain minun mielipide. :D

Plague_T

• View Profile
    • Email
« Reply #19 on: March 02, 2003, 16:51:06 »
Avokela ehdottomasti. Ainoa poikkeus on jos kalastat tammukkaa Lapissa pienillä vaikeapääsyisillä ja ryteikkörantaisilla puroilla. Laadukkaalla umpikelalla pystyy samaan tarkat heitot lyhyellä etäisyydellä. Avokelan pidemmästä heittomatkasta, ei ole pienellä purolla mitään hyötyä.

gekko

• View Profile
    • Email
« Reply #20 on: March 04, 2003, 16:04:19 »
Avokela, tosin ei kokemuksia HYVÄSTÄ umpikelasta!
JOKAISESSA MEISSÄ ASUU PIENI LAHNA-
JOTEN VAR(R)OTAAN YHDESSÄ HAUKIA

lippa_mies

• Guest
Re:Avo vai umpikela?
« Reply #21 on: March 20, 2003, 19:26:07 »
kyllä avo kela on parempi umpi kela on vähän"jäykkä"

kaivo

• Guest
« Reply #22 on: March 21, 2003, 14:31:51 »
Ehdottomasti avokela. Avokelat ovat käyttöominaisuuksiltaan lähes joka suhteessa umppareita parempia. Hyvälaatuisiakin umppareita on, mutta niistä saa maksaa aika paljon. Huokeahkokin haspeli saattaa olla käyttökuntoinen monta kesää.

Paras tapa tappaa lapsen kiinnostus kalastukseen on ostaa ensimmäiseksi virveliksi halpa umpikelasetti. Jokainen niitä kokeillut tietää, miksi.

Juba90

• MSN Messenger - nuuskamuikkunen@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #23 on: March 24, 2003, 16:58:08 »
Avokela tottakai mullakin on Abun avari
Kalastaminen on kivaa. Koita sinäkin niin tulet kyllä huomaamaan ettei se ole mitään turhaa ajanvietettä ;)

otto

• Guest
« Reply #24 on: March 24, 2003, 17:27:45 »
Avokela on paaaljonn parempi.

Umpikeloissa ei oo mitäämn järkee. siimat menee solmuun ja jarru on passss... siis huono :D

Pinqiini

• View Profile
    • Email
« Reply #25 on: April 17, 2003, 23:32:50 »
Kyllä se avokela olla pitää. Halpa umppari on ihan huono; tulee helposti sotkuja,ei kelaa hyvin,heitot menee miten sattuu ja jos haluaa hyvän umpparin, joutuu maksaa ihan törkeesti..eli avokela.

edit. Teksti käännetty luettavaksi

antti111

• View Profile
« Reply #26 on: April 22, 2003, 16:19:32 »
Yhtä hyviä kummatkin koska avolla saa pidemmälle heitettyä ja se on nopeampi kelata mutta siinä menee helpommin siimat sotkuun ja se vaatii paljon tilaa heittää. Umpikelan hyviä puolia ovat ne että ei mene siimat sotkuun helposti ja voi heittää pienemmissä tiloissa mutta huonoja ovat: liian lyhyet heitot ja raskaampi keleata.
puhun vähän mutta asiaa!

Mepps

• MSN Messenger - fisherking90@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #27 on: April 22, 2003, 17:11:27 »
Haspeli. Hyvällä haspelilla ei tule sotkuja ja heitot ovat muutenkin pidempiä. Lisäksi jarrutoiminnot ovat huomattavan paljon paremmat. Ja usein ainakin itseni kohdalla ovat olleet huomattavan pidempi ikäisempiä. Kyllä se näin vaan on.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

ville J

• View Profile
    • Email
« Reply #28 on: April 24, 2003, 08:49:32 »
Avokelaan olen tottunut, saattaa johtua siitä että en ole kuin pari kertaa heittänyt umpikelalla.

Sanoisin kuitenkin että avokela vie voiton, sillä avokelalla on melestäni huomattavasti parempi heittääää.
:.:.:MEXI:.:.:

Juha-

• MSN Messenger - juhall46@hotmail.com
    • View Profile
    • Ansaitse rahaa netissä!
    • Email
« Reply #29 on: May 06, 2003, 13:28:47 »
Kyllä pitää olla avokela ehdottomasti. On se huomattavasti helpompi kuin umpikela. Tai no ainakin oon tottunut siihen.
Kalassa.net

center>