Chat

Author Topic: Avo vai umpikela?  (Read 61756 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • View Profile
    • Email
Vs: Avo vai umpikela?
« Reply #90 on: August 02, 2008, 18:36:16 »
Kummasakin kela tyypissä on omat hyvät ja huonot puolensa,avokeloissa isompi siima tilavuus ja usein myös parempi toiminen jarru,avokelassa on yleensä nopeampi välitys jolla uistimen heitto onnistuu paremmin esim koskilla.Mutta en silti morkkaisi umpikelaa, laadukas umpikela on kyllä hintansa arvoinen,itsellä käytössä origenellit
120 abumatick ja 150 abumatick, 10" kinttuseen notkeaan vapaan ku lyö kiinni jomman kummaan ja lataa puolan täyteen 0,12mm firelineä niin voin kokemuskesta
sanoa että uistin lentää  niin piip kauas että vastaavalla avokela sydeemillä monesti joutuu tekemään todella työtä että lentäisi yhtä pitkälle

kuhakalastaja

• View Profile
« Reply #91 on: August 19, 2008, 18:44:46 »
ite heittelin 6-8 vuotiaana umpikelalla ja sit sain avokelan, nykyään käytän yleensä heittohyrrää..
Professor toimii aina, kelillä kun kelillä!

Crice

• View Profile
« Reply #92 on: August 19, 2008, 21:28:30 »
Ehdottomasti avokela. Umpikelat on minulle sellaisia sotkuun meneviä leluja. Avokelatkin toimineet huomattavasti paremmin. Sain kerran erään "testivoittaja" umpikelan niin eikös se mennyt ekalla heitolla rikki. Oltiin vielä silloin varattu mökki Puruvedeltä ja virveli heti rikki :oops: Kaverillani oli samanlainen vehje ja meni rikki Turussa kun oltiin leirikoulussa. Ja vielä ekalla heitolla niin kuin minullakin. Noh sain sentäs tilalle avokelan joka on vieläkin loisto vedossa. Avokela on jokseenkin rennonpi ja hauskempi kuin umpikela. Toki umpikelallakin kalaa saa mutta avokelalla se on hauskempaa :-D
O_o

UppoPerho

• View Profile
    • Email
« Reply #93 on: August 19, 2008, 21:47:54 »
Itelläni ei ole ollut umpikelaa eikä tulekkaan! Umpikelassa se sotkujen selvittäminenkin on paljon hankalempaa kuin avokelassa, koska se kuori pitää aukaasta. Ja kyllä avokelalla on helppo heitellä ja saa todella tarkkoja heittoja. Avokela on selvästi paree.
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

UppoPerho

• View Profile
    • Email
« Reply #94 on: August 19, 2008, 21:53:41 »
Oma mielipide:
Umpikela vie avokelaa vain todella puskaisilla rannoilla, koska umpikelalla viehe lentää pienellekäin heilautuksella ja koska umppari on kuoren sisässä, kelatessa siima ei tartu kasvillisuuteen.
Joo kyllä toi umpikela on parempi jossakin puskaisilla/heinikkoisilla paikoilla, ku sitä lehtiä ja muita roskia ei mee sinne siimojen sekaan kuten avokelassa. Sittekku avokelas sinne kelaan menee siimojen alle jokin heinä, sitte se aiheuttaa jonkun sotkun kelaan.
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

pyhämaanpoek

• View Profile
« Reply #95 on: August 24, 2008, 21:55:51 »
olen ikäni heitellyt hyrräkelalla siis ihan pienestä asti ei se ole vaikeaa ja sillä saa ihan sentin tarkkoja heittoja ja paljon hauskempaa kalastus kun sen osaa se väsyttäminenkin on jotain hyrräkelalla

kivan lauseen sait aikaan... :roll:
« Last Edit: August 24, 2008, 22:00:28 by Pete »

PuroTaimen

• View Profile
« Reply #96 on: September 03, 2008, 15:11:02 »
Avokela on kyllä parempi. :mrgreen:

Syystä että?
« Last Edit: September 04, 2008, 12:08:36 by Yuz »

Mr.Pilkkijä

• MSN Messenger - jonik95@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #97 on: September 06, 2008, 21:07:47 »
Avokelaa kannatan pääasiassa pidempien ja tarkempien heittojen takia.
Jotenkin sillä umpikelalla heitto tuntuu vähän oudommalta ja epäluotettavalta kuin avokelalla.
Myös kalojen väsyttely on avokelalla hauskempaa ja vaivattomampaa.
Always Think Like A Fish.
No Matter How Wierd It Gets. -Storm

tomso

• Lohi ku Lohi,vaikkakin pulla
    • MSN Messenger - tomso95@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #98 on: September 08, 2008, 15:47:22 »
avo on parempi mutta itse käytän hyrrä kelaa 4 kokoa avo-kelan kannattaa olla 2--4 luokka mieluiten 3 :-D :-D ja 03 siimat! :lol:
.....

jepujei

• MSN Messenger - jesse.saukkola@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #99 on: April 28, 2009, 20:39:08 »
Aloitin itse umpikelalla,mutta siirryin avokelaan kun kalastus alkoi kiinnostaa enemmän :-)
             avokela on parempi omasta mielestäni !  :lol:

Roope-Ankka

• MSN Messenger - Niiksuhc@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #100 on: April 29, 2009, 14:46:34 »
avokela mun mielestä.

jompsu

• Perhokalastelija
    • View Profile
« Reply #101 on: April 29, 2009, 14:55:41 »
Avokela on parempi.
Silloin kun omistin vielä umpikelan niin siimasotkut olivat arkipäivää ja yleensä ne olivat vielä mhdottomia selvittää ilman, että aukaista koko kelaa ja purkaa sitä. Muutenkin aina siinä oli jotain vikaa ja se ei toiminut kunnolla. Sitten kun ostin Avokelan niin ensimmäinen reissu meni sen opettelussa ja tulihan siinä silloinkin siimasotku, mutta jo seuraavalla kerralla Toimi kuin unelma ja siimasotkuiltakin vältyttiin :-D Eli jos sen kans ei ekalla kerralla onnistu kun aloittaa avokelalla kalastamaan niin harjoitus tekee mestarin.
Nykyyän en enään ikinä kyllä kalasta "umpparilla". Itse olen aatellut  hyrrä kelan hankkimista ja se tulee eteen varmaan tänä kesänä..
tä...?

D-Vitamiini

• Kumpi ja kampi tappelivat, Seppo voitti!
    • View Profile
« Reply #102 on: April 29, 2009, 15:54:01 »
Pienenpänä käytin umpikelaa, mutta sitten siihen tuli joku sotku ja aloin käyttämään avokelaa.

Eli siis avokela on minun mielestä parempi.
Se mikä ei tapa, vahvistaa, mutta sattuu aivan helevetisti.

Juhis96

• KYLLÄ kulkee!
    • MSN Messenger - juhani_korh@hotmail.com
    • View Profile
    • kohofishing
    • Email
« Reply #103 on: August 02, 2009, 19:33:46 »
Avokela on musta parempi.Käytin umpikelaa, joskus alle 8-9v.Umpikela on niiku alottelijalle sopiva.Avokela on helppokäyttöinen ja tykkään sen käytöstä

Ammattilainen

• View Profile
« Reply #104 on: August 02, 2009, 22:19:49 »
Umpikela on ihan perus hyvä valinta, jollei kalastus niin kummemmin kiinnosta ja kalastelee vain joskus laiturin nokasta, mutta kyllä sitten kun oikeen ruvetaan kunnolla kalaa hakemaan, niin omasta mielestäni pitäisi olla se avokela. Pidemmän heitot, ja parempi kelattava. Aluksi tietysti avokelalla voi saada harjoituksen puutteesta johtuen solmuja aikaiseksi, mutta harjoitus tekee mestarin!
Kalaan aina kun pääsee !

TuomaZ

• View Profile
    • Email
« Reply #105 on: August 04, 2009, 13:34:57 »
Avokela ehdottomasti! Avokeloissa on mielestäni parempi hinta-laatusuhde eikä siimasotkutkaan ole niin vaikeita selvittää. Heitotkin ovat pidempiä.

Roope-Ankka

• MSN Messenger - Niiksuhc@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #106 on: August 10, 2009, 10:49:46 »
Avokela tietenki :)

janizpl

• View Profile
« Reply #107 on: May 26, 2010, 18:23:53 »
Joka vanhoja muistelee...

Mutta sattuipa tällainen topikki silmiin ja päätin pistää oman korren kekoon.

Jännä nähä että umpikeloja vastaan tulee niin nihkeitä kommentteja. Ite olen pyytänyt 25 pelkästään umpikeloilla enkä ole heti vaihtamassa. Omaan kaksi Daiwan GC 120 ja vanhan abun 2075. Kaikki kelat pelaa kuin ajatus, johtuen luultavasti säännöllisestä huollosta. Joitakin kuluvia osia olen ajoittain vaihdellut, mutta muuten homma on pelannut kuin ajatus.
On minulla avokelojakin, eipä sillä. Mutta ne on jääneet vähemmälle käytölle, lähinnä hankalan käytettävyyden takia. Aikanaan ostin UL-vehkeet pikku ojille, mutta lopulta mulla oli UL-Vavassa Daiwan GC-100 umpikela :D

Ihmettelin kommentteja että umpikelassa olisi vaikea selvittää siimasotkuja ku kotelo pitää avata? No tuota tuota. Itellä ei ainakaan koskaa ole vielä niin kiire kalassa ollu, että ei ehtis käyttää sen 4 sekuntia siihen puolan suojuksen aukasuun. Toisekseen, koitin muistella että monestikko olen joutunu sen aukaseen siimasotkun takia... Kolme kelaa ja 25 vuotta ja kerrat jää takuulla alle viiteen. Arvatkaapa miksi UL-vapaanki tuli pienempi GC-paikalleen... En tiiä enkö osaa käyttää noita avoja, mutta niiden kanssa olen joutunut painimaan kerran jos toisenkin siimojen kanssa. Ja niin on minun kaveritki, nähtävästi nekin on amatöörejä.

Suurin kala jonka olen nähny otettavan ylös Daiwan GC-120lla oli 6700g lohi... Kela ei ollu moksiskaan.  Ja mitä tulee heittopituuksiin, on ihan höpö puhetta etteikö umpparillaki lennä... samoilla vavoilla ja hyvillä siimoilla joskus kokeilimma, niin ihan samoihin lensi kuin kaverin hyvälla avolla. Eli se teoria voidaan jättä pois... En sano etteikö hyvällä avolla lennä pitkälle, mutta riittävän pitkälle on aina Daiwalla lentänyt.

On totta että valtaosa umpikeloista on leluja, mutta leluja on avokeloissakin. Mutta kun katselee noita huippupään avokeloja, varustaa ne laadukkaalla siimalla, huoltaa kelan mekanismin riittävän usein, on varmaa että umpikelalla pärjää siinä kuin avollakin.

Don Miguel

• View Profile
    • Email
« Reply #108 on: May 27, 2010, 11:34:49 »
Missäs hintaluokassa nuo huippu umpparit oikein liikkuu? Nimittäin toimivan (ei suuria hienouksia) avokelan kun saa Shimanolta 30-50 euroon. Tuohon hintaan ei minun ymmärtääkseni löydä vielä huippu umpparia. Jos hyvästä umpikelasta joutuu maksamaan jo sen 70€ +, saa sillä hinnalla täysin toimivan avokelan jo muutamilla hienouksilla (vai onko takaliikkeettömyys hienous) Mutta tosiaan ihan noin mielenkiinnosta, paljon sinun suosimat kelamalllit noissa umpikeloissa oikein maksaa?
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

janizpl

• View Profile
« Reply #109 on: May 28, 2010, 14:32:02 »
https://www.kalastusarena.fi/shoplib/pomenu.php?mid=38&op=o

tuola noita hintoja. Hinnat on pysyny aika samana iänpäivää. Ite maksoin vuonna -90 420 markkaa GC 120:sesta. 20-vuotta on pelannu, joten ei ole ollu paha sijoitus.

Don Miguel

• View Profile
    • Email
« Reply #110 on: May 28, 2010, 14:39:44 »
Eli aivan kuten ajattelinkin - kunnolla toimivaan umpikelaan täytyy sijoittaa sen verran paljon rahaa, että saat paremmin toimivan avokelan samalla rahalla. Ihan jo tästä syystä umpikelat on ja pysyy minun osaltani kaupassa.
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

KalamiesMika

• Intohimona hauen kalastus<3
    • View Profile
    • Email
« Reply #111 on: May 28, 2010, 14:46:44 »
Abu matic 1075 vuosimallia -92  ja hyvin on pelittänyt. :-)

ahti kiiski

• Kalastusta jo alkuajoista.
    • View Profile
« Reply #112 on: August 17, 2010, 17:26:53 »
Avokellalla kalastelen näin yleensä ,joskus kaverin hyrrääki testaillu ,mutta ei siitä tule oikee mitään :-(.
Eka virvelini oli ainakin umpikela sillä mm. saatu eka hauki :-D.Harmi vaan ,että jouduin avokelaan siirtymään juuri kun opin sitä umppariakin käyttämääm :cry:(sain jotenkin rikottua sen...)

Vastaus:Avokela ja syynä että sitä jostain syystä käyttäny eniten :wink:.
-------------O N K I--------------

blueberry

• View Profile
    • Email
« Reply #113 on: September 29, 2010, 10:36:40 »
no kyllä mä goldcastin ennemi ottasin kun halvan avon tai pakettiavon. 20 v aikana ei yhtään sotkua ja 2v heitelly shimanolla avolla niin kyllä on siima väkkärällä puolan ympäri vähän väliä ainakin joka kalastuskerralla.testivoittajasiima vuoden vanha, puolalla vain puolet tilavuudesta siimaa.

Pike

• View Profile
« Reply #114 on: September 29, 2010, 16:17:55 »
Eli et osaa heittää avokelalla tai todella huono kela kyseessä jos siimat vähää väliä väkkärällä.

pjk

• Guest
« Reply #115 on: September 30, 2010, 14:19:46 »
2v heitelly shimanolla avolla niin kyllä on siima väkkärällä puolan ympäri vähän väliä ainakin joka kalastuskerralla.testivoittajasiima vuoden vanha, puolalla vain puolet tilavuudesta siimaa.

Kuulostaa siltä, että siima on joko jostain syystä pahoin kiertynyttä tai rankasti ylipaksua. Avokelan käyttömukavuuden kannalta sopiva siima on kaikki kaikessa. Jos asia on kunnossa, harva nykykela puolaa niin surkeasti, että sotkuja tulee jatkuvasti.

--pikeye

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #116 on: September 30, 2010, 14:50:23 »
Liian paksu siima tai huono leikari, niin johan homma pahasti pielessä. Myös kevyet vieheet liian paksulla vavalla heitettynä aiheuttaa lenkkejä siimaan. Kaiken pitää olla kunnossa, jotta homma toimii. Avokela on idioottivarma, jos kaikki muu on kunnossa.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

-KN-

• View Profile
    • Email
« Reply #117 on: October 09, 2010, 22:05:25 »
Tätä keskustelua lueskeltuani tulee mieleen väkisinkin pari ajatusta, kun sanotaan että umppari on täys paska niin onko ollut minkä tasoinen umppari? Itselläni on uuden avosetin lisäksi vielä GC120 ja hyvin on pelittänyt. Täysi-ikäisiltä voisi kysyä jätättekö sen korkkaamattoman pullon juomatta koska se on niin paljon helpompaa ottaa auki olevasta pullosta (lue, umpparin siimasotkut on niin paljon hankalampaa kun se kansi pitää kiertää auki)?

Umpparilla kalastelu on itselleni nostalginen kokemus, jota ei millään avolla/hyrrällä saa aikaan, vielä kun menee niihin paikkoihin kalaan missä lapsena sai sen ensimmäisen ahvenen. Itselläni pysyy käytössä molemmat kelat avo ja umppari, ja mitä kalastusreissulta odotan ratkaisee kumman setin otan mukaan vai kummatkin.

baakel

• View Profile
« Reply #118 on: December 03, 2010, 16:46:40 »
Ehdottomasti avokela!! Omat kokemukset umppareista eivät ole olleet mitään kovin mairittelevia. Mutta kyllä jos ostaa kalliimman, tai no, laadukkaamman niin kyllähän sen on parempi oltava.
<KANAPOSKI>

Zintti

• Sumuisten selkien gorilla
    • View Profile
« Reply #119 on: December 03, 2010, 19:12:52 »
Avokela ollu itellä nyt ja hyvä on. Itsellä myös melko laadukas umppari, jossa teleskooppivapa vähän semmosena retkihässäkkänä jonka voi nopeasti ottaa mukaan, jos on vaikka avokela mökillä tai ei jaksa raahata paljon tavaraa mukana. Itellä ei ole umpikeloja vastaan mitään. Tosin ne onnettomanhalvat romut on syytä jättää kauppaan. Ei ole ollut oman kanssa mitän ongelmia kun olen nuorempana sillä kalastellut. Siiat on menny useammin avokelassa sotkuun kuin umpparissani. Tosin se kuluttaa siimaa enemmän kun joutuu sieltä kelan uumenista menemään metalliosien reunoilta. Sitten kun siirryin avokeloihin, onhan niissä ollut niin paljon enemmän hyviä puolia että sitä on hyvä käyttää. Tosin ihan vasta-alkajille nuorille alta 10v suosittelen umpparia kun sillä on sen verran helpompi heittää.

center>