Chat

Author Topic: Jiggaus  (Read 165290 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
Vs: Jiggaus
« Reply #180 on: May 04, 2012, 12:33:21 »
Kiitos!

Mitenkäs pitkä tuo vapa sinulla on ite ajattelisin tota 165cm tai 180cm?
Entäs siiman paksuus?
Ja vielä yksi kysymys onko se kelan kampi takaliikkeetön kun en huomannut että se olisi missään lukenut. :?

Vapa on 165 cm. Jos veneestä heittelee niin se on ihan sopiva, jos rannalta niin 180 cm vois olla passeli. Ihan sopivia ovat molemmat kumpaankin tarkoitukseen, näin ne mua liikkeessä opasti ja itse olen saman todennut. :D 165 senttiä pitkällä on lentänyt niin rannalta kuin veneestäkin ihan hyvin.

Daiwan kela on takaliikkeetön, sulava kelaus ja kun kammen pysäyttää niin siihen se jää, ei minkäänlaista takaliikettä havaittavissa. (Okuman kelasta en osaa sanoa, mutta sitäkin on kehuttu paljon, joten tuskin siinäkään sen suurempia takaliikkeitä on.)

Siiman paksuutena on mulla 0,13 mm, mutta myös 0,15 mm on hyvä. Ei niillä suuremmin eroa ole, jotain tuota luokkaa kannattaa kuitenkin ottaa. Ei ainakaan kovin paljon paksumpaa, että säilyy tunnokkuus ja tärpin tuntee herkästi. En ole siimaa vielä kertaakaan saanut poikki vetämällä, kerran on nirhautunut kiveä vasten poikki (puolen tunnin vehtaamisen jälkeen) kun jäi niin pahasti kivien väliin jumiin.

Kannattaa tosiaan käydä liikkeessä kokeilemassa, voi löytää parempiakin vaihtoehtoja kun myyjältä kyselee tai kokeilee vaan mikä tuntuu kädessä hyvältä, se on se tärkein asia. Tässä on kuitenkin setti mitä voin hyvillä mielin suositella. :)
Kokemuksella sanon Triosta, että sana takaliikkeetön pitää täysin kutinsa myös Okuma Trion kohdalla.  Ei pakene milliäkään takaisinpäin.

hauki mies

• View Profile
« Reply #181 on: May 04, 2012, 15:50:39 »
tossa eilen kävin taas vähän jigittelemässä rannoilta, kun en venettä satu omistamaan, ja yksi pannu karkea ahven 300g ihan hyvä iltapala siitä tuli. :-D kireitä siimoja kaikille. :mrgreen:

tumppi98

• Vammalan urheilukalastajat
    • View Profile
    • Email
« Reply #182 on: May 10, 2012, 15:37:28 »
En oo vielä saanut taimenta enkä kirreä jigillä niin mitkä jigit olisivat hyviä taimenelle ja kirrelle oon taimenelle ja kirrelle käyttänyt pääasiassa lusikoita ja vaappuja niin tarvitsisin tietoa hyvistä jigeistä niille?
Mennöön eikä meinata!

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #183 on: May 10, 2012, 15:41:50 »
Pieni valkoinen toukka/kalajigi tai pieni vertikaalijigi. Luulis toimivan ainaki sellasille jotka pikkukalaa syö. Oranssi pieni toukkajigi toiminut tuoreille istareille.

Ärsykeväreihin voi napata melkeinpä mikä vaan
Olen kalastelijapoika!

tumppi98

• View Profile
    • Email
« Reply #184 on: May 10, 2012, 19:19:05 »
Täällä ainakin on taimenet tottunut syömään pikkukalaa pääravinnokseen joten voisi kokeilla kiitos vastauksista.
Mennöön eikä meinata!

tumppi98

• View Profile
    • Email
« Reply #185 on: May 30, 2012, 20:54:36 »
tänään jigikalassa joella vaikeaa oli kun vesi meni puskissa mutta joku vähän vajaan 2 kg hauki ja toinen pienempi kuhaa ja ahventa yritettiin ja ahventärppejä tulikin ja yksi karkasi huomenna luultavammin uusiks.
Mennöön eikä meinata!

hauki mies

• View Profile
« Reply #186 on: May 30, 2012, 21:02:40 »
tänään uistinten ja jigien heittely tuotti rannoilta tulosta, uistimilla sai pyytää taas tyhjää mutta jigi kiinni ja tapahtuu kaksi haukea molemmat moottoriöljyn väriseen toukkajigiin. toinen oli puolikiloinen ja toinen vähän yli kilon molemmat pääsivät takaisin kasvamaan. :-)

renekeitin

• View Profile
« Reply #187 on: June 11, 2012, 19:26:59 »

Liekovedellä jigittelemässä tuli kalatoverin kanssa elämäni saalis.

noin 6kg ahventa ja isoimmat neljä oli vajaa 500rammasia :)

metanolman83

• View Profile
« Reply #188 on: June 12, 2012, 18:17:01 »
saako kysyä minkälaisesta paikasta nousi? ei tietenkään itse paikkaa tarvitse kertoa!

« Reply #189 on: June 12, 2012, 18:29:40 »

Liekovedellä jigittelemässä tuli kalatoverin kanssa elämäni saalis.

noin 6kg ahventa ja isoimmat neljä oli vajaa 500rammasia :)
Komeita affenia.  :-)

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #190 on: June 12, 2012, 19:17:46 »
On hieno saalis renekeittimellä. Passais itsellekin, se on kyl ku hyvän ahvenparven löytää ni enemmän ku lottovoitto ;) haukikin eksynyt joukkoon...
"rocky has left the building"

UISTIN

• Pohjakalojen rapsuttaja
    • View Profile
« Reply #191 on: June 13, 2012, 01:19:51 »
Itsekkin kiiinnostuin tästä jigi-kalastuksesta ja nousi ilmoille pari kysymystä.

Käyetäänkö jigaamisessa minkäänlaisia perustimia, vai sidotaanko siima vaan jigipäähän ja vaihdellaan jigi runkot sitten siihen samaan jigipäähän?

Minkälaisia jigejä suosittelisitte alkuun ja niihin vielä oikean kokoiset koukut.Painot jigipäille on tiedossa.

Itse tulen tätä kalastusmuotoa harrastamaan lähinnä joessa, jossa pikkuinen virta. Tätä aattelin aloitussetiksi ja siihen vielä jostain kuitusiimaa.  http://kalastus.hongkong.fi/fi/setit/avokelasetit/okuma-safina-pro-avokelasetti/p/57008/

Edit: Pystyykö joesssa edes ylipäätäänsä harrastamaan jigi-kalastusta? Ja jos pystyy, pitääkö jokeen olla jotenkin erilaiset jigit kuin muualle? Olen aika varma että ei tarvi mutta kysynpähän varmuuden vuoksi kuitenkin.  :-D
« Last Edit: June 13, 2012, 01:36:29 by UISTIN »

k3du

• Etulenkin säätäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #192 on: June 13, 2012, 08:53:35 »
Itsekkin kiiinnostuin tästä jigi-kalastuksesta ja nousi ilmoille pari kysymystä.

Käyetäänkö jigaamisessa minkäänlaisia perustimia, vai sidotaanko siima vaan jigipäähän ja vaihdellaan jigi runkot sitten siihen samaan jigipäähän?

Minkälaisia jigejä suosittelisitte alkuun ja niihin vielä oikean kokoiset koukut.Painot jigipäille on tiedossa.

Itse tulen tätä kalastusmuotoa harrastamaan lähinnä joessa, jossa pikkuinen virta. Tätä aattelin aloitussetiksi ja siihen vielä jostain kuitusiimaa.
 http://kalastus.hongkong.fi/fi/setit/avokelasetit/okuma-safina-pro-avokelasetti/p/57008/

Edit: Pystyykö joesssa edes ylipäätäänsä harrastamaan jigi-kalastusta? Ja jos pystyy, pitääkö jokeen olla jotenkin erilaiset jigit kuin muualle? Olen aika varma että ei tarvi mutta kysynpähän varmuuden vuoksi kuitenkin.  :-D

Jigikalastuksesssa perukkeena käytetään yleensä tuota fluorocarbonia tai paksuhkoa monofiiliä ja jigiä ei ole pakko solmia suoraan siimaan itse ainakin tykkään pitää pientä lukkoa siinä koska se pään kokohan vaihtelee sen jigin koon mukaan.

Jigejä kannattaa käydä ostamassa montaa erilaista esim. tuolta motonetistä niitä voi valita "irtokarkkityylillä" eli voit ottaa niitä jigejä pussiin ja niistä veloitetaan vain sen painon mukaan kannattaa ostaa monenväristä ja -näköistä kun eivät mitään kauhean kalliita ole.  koukkuja ja painoja sitten jigin koon mukaan 2-3 eripainoista päätä riittää alkuun esim 7, 10 ja 12 g ja isompaan painoon aina isompi koukku riippuen tietenkin siitä miten isoja jigejä on.

Tuo setti vaikutti pikaisesti katsottuna hyvältä mutta kannattaa käydä hipellöimässä vapoja kaupassa ja kokeilla mikä on parhaan tuntuinen, parhaan setin tietenkin saa jos ostaa kelan ja vavan erikseen mutta on noita honkkarin settejä kehuttukin. Siimaksi kannattaa ostaa esim. sufix 832 kuitua, vaikka se onkin kallista niin se on myös erittäin hyvää ja tuolla 0.15 vahvuudella saa kyllä vedettyä jigipään koukut suoriksi. Halpoja kuituja en ole koskaan käyttänyt, mutta mitä nyt on lueskellut niin ne eivät ole läheskään yhtä hyviä mutta itsse olen tyytyväinen tuohon sufixiin.

Ja joessa voi jigata ihan normaalisti voi olla että pitää laittaa vähän isompi pää jos on kovempi virta.
Fishing for the win

madtrue

• "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #193 on: June 13, 2012, 09:28:43 »
Onhan se mukavaa puuhaa ;) jigitkään kun ei mitää hirmu hintaisia ole et ihan hyvän setin saa 30€.
Tekniikoiden opettelussa kuluu ensimmäiset päivät/viikot :). Aika nopeesti perus jigauksen oppii, olen toki nähnyt paljo tuttuja jotka "melkein" suora kelauksella kuhaa nostanu.

Sohkauha

• View Profile
    • Email
« Reply #194 on: June 13, 2012, 11:13:01 »

Itse tulen tätä kalastusmuotoa harrastamaan lähinnä joessa, jossa pikkuinen virta. Tätä aattelin aloitussetiksi ja siihen vielä jostain kuitusiimaa.  http://kalastus.hongkong.fi/fi/setit/avokelasetit/okuma-safina-pro-avokelasetti/p/57008/

Itsekkin tuota samaa jigisettiä katselin aluksi, mutta tajusin että jos vavan ja kelan hinnan jakaa puoliksi niin 20e maksaisi kela ja 20e vapa, eli noin kuitusiimarullan verran, eli ei välttämättä ihan hyvä setti, takuutakaan ei honkkarin mukaan ole. Toki tuolla alkuun pääsee. Tuollaisella pääsee paremmin alkuun ja sitä pidemmälle, takuukin on. Ainakin vapa ja kela on tasapainossa..

Nileksi

• Guest
« Reply #195 on: June 13, 2012, 12:11:49 »
Komppaan sohkauhaa. Vaikka olis ihan aloittelija, niin äkkiä turhautuu jos ostaa liian halvan ja heikon setin. Ei tosin ole kokemuksia tuosta setistä, mutta suosittelen hieman enemmän kuitenkin satsaamaan settiin jos on mahdollista. Jigaaminen voi tuntua heti alkuun mukavalta kun valitsee sopivan setin ja käyttää siihen vaikka juuri sen 100 e mitä Sohkauhan suosittelema paketti maksaa.

Itselläni on n. 1 m pitkä fluorocarbon-peruke 0,13 mm paksun Sufix 832 kuitusiiman päässä. Fluorocarbonin päässä on sitten pieni lukko, johon saa tarvittaessa nopeasti vaihdettua jigipään.

Kyllä se joessakin onnistuu, jos on pieni virtaus kuten mainitsit. Voimakas virtaus saattaa kuljettaa kevyttä jigiä ja et näe milloin siima löystyy ja jigaaminen vaikeutuu muutenkin. Heikolla virtauksella jigaus onnistuu kuitenkin samalla tavalla kuin järvessä. :)

Kireitä siimoja!

Jigimies

• View Profile
    • Email
« Reply #196 on: June 13, 2012, 14:40:33 »
Monissa keskustelu aiheissa, sekä jossain videoissa puhutaan että kuitusiiman päähän olisi hyvä laittaa noin metrin verran monofiilia/fluorocarbonia. Mutta koskaan ei ole selvinny, miten liität nuo siimat yhteen. Eli millä liitätte kuitu & Mono/Fluorocarbon yhteen ?

UISTIN

• View Profile
« Reply #197 on: June 13, 2012, 15:20:19 »
Kiitoksia kaikille vastauksista. Tuo settihän on tosiaan aika halpa.  Mutta ei se varmaan kovin huono voi olla ku on kerta nuinkin hyvät arvostelut saanut.

Nileksi

• Guest
« Reply #198 on: June 13, 2012, 16:46:59 »

Tuommoisen laitat fluorocarbonin ja kuitusiiman väliin, niin jo pysyy! Ei ole ikinä solmu vielä pettänyt. :)

UISTIN

• View Profile
« Reply #199 on: June 13, 2012, 19:43:21 »
Jaha, eipä tullut tuota sittenkään hankittua kun ei nettikaupasta näköjään saanutkaan.

Osaako joku suositella jotain settiä valmiina tai sitten kela ja vapa erikseen? Hinnan pitäisi olla kelalla ja vavalla yhteensä alle  50 euroa, siimat ja muut on jo tiedossa. Tuohon hintaan ei varmaan mitään supersettiä saa, mutta kalastuskerratkin jää kyllä muutamaan kertaan vuodessa.

Mikke96

• View Profile
« Reply #200 on: June 13, 2012, 20:49:33 »
Kyllä se on totta mitä Ruttonalle sano ittekkin jigailen koski kalastus virvelillä kela 2500 ja vavassa 10- 30g viehesuositus hyvin toimii.

Alkeis

• Koita itse kirjoittaa Aleksi 2 promillen kännissä!
    • MSN Messenger - aljoko2@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #201 on: June 13, 2012, 21:37:25 »

Itse menisin honkkariin ja ostaisin saman kelan kuin tuossa eli Okuman safinan tosi nätti ja halpa ja tuntuu hyvältä. Maksaa 24,95(malli 40) ja sitten siihen berkleyn halppis vapa kokoa 6,6 jalkaa(2m, myös hongkong) ja siihen sitten milleniumin 0,25 monofiilia (3,95e,200m tavaraa!) Tällä saat melkoisen halvan ja hyvän setin. itse kun sähläillyt niin monta vuotta vehkeiden kanssa niin en kalliimpaa ostaisi. Eikä niillä kalliimmilla vehkeillä isompia kaloja oteta. ;) Tuolla setillä kyllä jigailut hoitaa.. Ja karanneista kaloistahan ne parhaat tarinat tulee ;)

Jigiä en edes virtaavassa vedessä käyttäisi vaan mutu leetchin päähän löisin ja ahventa narraisin :D

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #202 on: June 13, 2012, 22:13:08 »
Tuo ylläesitetty tuplaunisolmu sopii hyvin eripaksuisten siimojen solmimiseen - liukkaammilla siimoilla tosin laitan 6 kierrosta siihen. Fluorihiiliperukkeet ovat kestäneet yllättävän hyvin hauen hampaita, itsellä ei ole yksikään vielä katkennut. Peruke on tosin uusittava siiman pinnan rikkoutuessa, ja kunto tarkastettava joka hauen jälkeen. Kalavesilläni haukia tulee väkisin ahventa jigatessa ja perukkeita kuluu. Välttääkseni solmujen näpertelyn aiheuttamat katkokset kalastukseen, olen käyttänyt perukkeen toisessa päässä ihan vaan lenkkisolmua, joka kiinnitetään kuitusiiman päässä olevaan viehelukkoon. Vähän alkuun arvelutti että katkeaako se taitoksesta, mutta hyvin tuo jotain 0,40 mm peruke on siitäkin kestänyt. Näitä n. 25-40 cm mittaisia perukkeita kulkee matkassa kerralla tehty isompi määrä tyhjälle siimarullalle ketjutettuna.

metanolman83

• View Profile
« Reply #203 on: June 13, 2012, 23:15:16 »
tänään pieliseltä n.2-3 tunnin jigauksen tuloksena 7 ahventa, 4 haukea ja 4 kuhaa.. suurin kuha harmittavasti 43cm.

itse en ole käyttänyt mitään perukkeita vaan pieni lukko vaan kuitusiiman päähän.. siimana on juurikin tuota sufixin 832 mitä joillain muillakin näkyy olevan. 

UISTIN

• View Profile
« Reply #204 on: June 14, 2012, 00:10:07 »

Itse menisin honkkariin ja ostaisin saman kelan kuin tuossa eli Okuman safinan tosi nätti ja halpa ja tuntuu hyvältä. Maksaa 24,95(malli 40) ja sitten siihen berkleyn halppis vapa kokoa 6,6 jalkaa(2m, myös hongkong) ja siihen sitten milleniumin 0,25 monofiilia (3,95e,200m tavaraa!) Tällä saat melkoisen halvan ja hyvän setin. itse kun sähläillyt niin monta vuotta vehkeiden kanssa niin en kalliimpaa ostaisi. Eikä niillä kalliimmilla vehkeillä isompia kaloja oteta. ;) Tuolla setillä kyllä jigailut hoitaa.. Ja karanneista kaloistahan ne parhaat tarinat tulee ;)

Jigiä en edes virtaavassa vedessä käyttäisi vaan mutu leetchin päähän löisin ja ahventa narraisin :D
Juu onhan tuo tosiaan halpa.. Mutta kyllähän sen vavan pitää olla kuitenkin alle 2 metriä pitkä, kuitusiimat löytyy jo. Tulee niitä kalastuskertoja kuitenkin vähän enemmän kuin tuo mitä aikaisemmin mainitsin.

Eikä joessakaan nyt niin kovaa virtaa oo että sen pitäisi vaikuttaa kalastamiseen.

Nyt kun tuota Okumaa en sitten hankkinutkaan, niin ajattelin tätä http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=54-5936 tai sitten tätä http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=54-7699
 Kellään kokemuksia kummastakaan? Waken setistä löysin keskustelua netistä mutta tuosta Daiwasta ei löytynyt mitään.
Lopullisen ostopäätöksen teen toki varmastikkin vasta kaupassa sitten kun menen ostamaan ja pääsen koittamaan käteen kunnolla.

madtrue

• "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #205 on: June 14, 2012, 17:01:20 »
Taitaa olla aika "heikkoja" nuo alle 50€ kela/vapa setit. Oikeestaan parastapa on aina itse valita vapa/kela erikseen saa sellasen mitä haluaa vaikka hintaakin tulee, niin se antaa rahasa takaisin aika nopeasti. Itsekkin normituloisena sijoitin viime vuonna vapaan/kelaan/siimaan reilu 170€ ja on todella hyvä ollut. Pientä huoltoa vieläkun viittii tehä ni awot kestää vuosia jos ei kymmentä.
Mutta asiasta kolmanteen, varmaan ihan "peruspaketin" saa 100€ i think so.=???

Syöttikala

• View Profile
« Reply #206 on: June 15, 2012, 12:50:57 »
Riippuu hiukan mistä meinaa settejänsä katella... Täälläpäin eräs erikoisliike myy hiukan päälle 60€ hintaan erillisistä komponenteista kasattua settiä jossa kelana joku okuma, vapana halvin, mutta erittäin käyttökelpoinen Yoshino ja siimat valmiiksi puolattuna. Hyvä setti aloitella jigikalastusta.. Sitten on nuita honkari ja motonet settejä joista löytyy kyllä käyttökelpoisia oikeamman kuvan antavia kapineita. Monofiilisiimat kiertäisin kaukaa jigaushommia ajatellen. Ainut paikka missä monofilia kannattaa käyttää jigailussa, on se viiminen puolimetriä tapsina ennen jigiä....

Edellisen jiggaustikun aihio oli keväällä niin väsynyt että piti pika hankintana ostaa paremmin ruodussa oleva keppi ja nopeasti, siksi tällä hetkellä on itsellä myös käytössä tuo halvin Yoshino ja todennu, että ajaa asiansa mallikkaasti. Hiukan se on tunnottomampi kuin kalliimman hintaluokan vavat, johtuen paksummasta pintalakasta. Tuo paksumpi pintalakka taas tekee vavasta "iskunkestävämmän" että haittaa seuraa jonkinverran hyötyä. Ensikautta tässä kun jo aattelee, niin Yoshinon tikuissa tulee pitäydyttyä niin että tämä halvin yoshino jää kakkosvavaksi ja seuraavan hintaluokan vapa tulee ykköseksi.. Omaan käyttöön ei missään nimessä tule 60€ kalliimpaa vapaa jigitouhuihin, koska kierto on niin nopea. Aihiot tuppaavat väsymään niissä kalleimmissakin aika nopeasti kun käyttömäärät ovat runsaat.

Sen sijaan kelaan kannattaa sijoittaa heti enemmän. Hyvä(kallis) kela on myös pitkäikäinen ja kela ei ole niin nuuka kalastuslajista mitä vavat ovat. Esim perus jiggailuun passaavat kelat ovat melki järjestään 2000luokkaisia ja se on kokoluokkana muutenkin hyvä yleisluokka. Eli kela on sijoitus koko viehekalastusharrastukseen eikä vain jigikalastukseen.

Jonnekkin jo mainittin tämän mutta mainitten nyt tännekkin.. Käyttäkää erikoisliikkeitä tai liikkeitä joissa on hyvin varusteltu kalastusosasto sellaisella henkilökunnalla jotka on juuri sitä osastoa varten sinne palkattu.. Hinnat ei välttämättä pärjää verkkokauppojen hinnoille, mutta hyllystä löytyy varmasti se parhain vaihtoehto mitä tarjoamaanne rahaa vastaan saa.

tabbe

• View Profile
    • Email
« Reply #207 on: June 15, 2012, 21:38:50 »
Erikoiskaupassa käy kyselemässä ja tiedustelemassa ja verkkokaupasta tilaa sit saman puolta halvemmalla kuin erikoiskaupasta...Monesti ihan ryöstö hinnat kaikissa erikois kaupoissa ...

M1kko

• M1kko Alatalo
    • View Profile
« Reply #208 on: June 15, 2012, 22:05:30 »
Erikoiskaupassa käy kyselemässä ja tiedustelemassa ja verkkokaupasta tilaa sit saman puolta halvemmalla kuin erikoiskaupasta...Monesti ihan ryöstö hinnat kaikissa erikois kaupoissa ...
No tämähän onkin sitten reilua meininkiä. Tällä tavoin jos kaikki toimisivat, niin kohta ei tarvitsisi erikoiskaupoissa käydä ollenkaan kun ne olisi kaikki menneet nurin. Palvelu maksaa. Sehän nyt on aivan selvä ettei kivijalkaliikkeet pysty ikinä kilpailemaan hinnoissa verkkokauppojen kanssa. Minä en ainakaan kehtaisi mennä liikkeeseen vain vertailemaan eri tuotteita, jos meinaisin ne myöhemmin tilata jostain verkkokaupasta.

Syöttikala

• View Profile
« Reply #209 on: June 15, 2012, 22:08:28 »
"Se ei ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa"... Tinkaaminen ei ole kiellettyä..

Se palvelu jonka erikoisliikkeestä saa sisältyy siihen tuotteen hintaan. Ilmaisia neuvoja ei ole olemassakaan. Mieluusti maksan erikoisliikkeissä tuotteista sitä kovempaa hintaa mitä laadukkaampaa palvelua saan. Verkkokaupat tekee tällä hetkellä monien erikoisliikkeiden elon tukalaksi minimaalisilla katteillaan. Se on helvetinmoinen sääli, sillä kaupoissa käydään paikanpäällä juuri sen takia että saa pidellä tuotteita, saa siihen perehdyttävää ja asiantuntevaa opastusta ennen ostopäätöksen tekemistä. Itse suosin näitä nyrkkipajoja sillä toivolla että saan laadukasta palvelua myös tulevaisuudessa....

center>