Chat

Author Topic: Kuitusiimat ja niiden kestävyys  (Read 107082 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SST

• Guest
Kuitusiimat ja niiden kestävyys
« on: July 27, 2004, 14:29:18 »
Kuitusiimoista.
Kokeilin tässä lomalla ensikertaa kuitusiimaa ja alku tuntui lupaavalta, hyvä heittää ja pituuttakin tuli heittoihin. Mutta kolmannella heitolla hävisi eka viehe. Siinä vaiheessa kun vavan kärki osoitti heittovaiheessa eteenpäin ja siimasta päästin irti, niin naps vaan ja sinne meni. Epäilin aluksi, jotta solmu aukesi (palomar), ja eikun uutta perään. Nyt kesti ehkä n 10 heittoa ja sama homma. Sisuunnuin ja etsin uistimen (15 min snorklailua viileässä vedessä). Ei ollut solu auennut vaan siima poikki. Siimana firelinen liki 8 Kg (0,15mm?) kestävää. Tarkistin vavan siimarenkaat (ei vikaa).
No arvelin että paksumpi parempi ja ostin Puumalasta rapalan kuitua n 13 Kg kestävää ja 27 €. Ennenkuin kelasi päätin testata siiman. vetovaakaa ei ollut mutta veneessä on 7.5 kg ankkuri, joten siima kiinni ja testaamaan. Ei noussut ankkuri kannelta ilmaan, kun siima jo katkesi. ei katkennut edes somusta vaan keskeltä n. 50 Cm pätkää millä testini tein.
Siis missä vika? Onko mulle sattunut "sekunda siimoja", eikö kuidut kestä, takkuileeko laadun tarkkailu vai pitääkö ostaa 25 Kg:n siima jotta pääsisi edes yli 10 kilon?
Onko muilla vast. kokemuksia

jaba88

• Guest
« Reply #1 on: July 28, 2004, 20:04:46 »
No sanoisin että paska puhetta mutta jätän sanomatta,koska itse olen heitellyt fireline 0,15mm siimalla n.1kk ja yhtään uistinta ei ole pohjaan jäänyt eikä kala katkaissut siimaa,ja olen jopa uistatellutkin tuolla siimalla.

Edellisellä vakio siimallani (0,20mm) jäi pohjaan viikossa n.5 uistinta eli kuukaudessa vähintään 20kpl mutta firellä ei ole jäänyt ainuttakaan :D .

Muita punottuja siimoja en ole kokeillut kun tuota firelineä ja en aio enää muuta siimaa ostaakkaan kun fireä,paitsi uistatteluun mutta sekin monofiiliä.

rakejohn

• MSN Messenger - rakejohn_@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: July 28, 2004, 22:10:49 »
Mulla kerran katkesi 0.15 fire heitettäessä pikku Räsästä ihan yhtäkkiä, en tiiä oliko siima menny huonoksi vai mikä oli. Mutta kyllä tuo muuten aika kestävää on, jigitellessä jäi kerran pohjaan, ja sai repiä käden verille, että sai siiman poikki.

Järväri

• MSN Messenger - jarimononen89@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #3 on: July 29, 2004, 09:03:49 »
SST:
Tuskin uusi fire katkeaa aivan itsestään heitossa. Minkäs painonen viehe sulla oli siinä firessä kiinni? Todennäköisesti sulla on sattunut pieni heittovirhe ja on tullut äkkipysähdys heittoon. Kuitusiima ei oikein kestä tätä ja jos on vielä painava viehe niin vielä huonommin. Toinen mahdollinen tapaus on että siima on päässyt siinä heiton alussa johonkin siimanloukkoon kelassa mikä on aiheuttanut äkkipysähdyksen tai hangannut siimaa.

Ihmettelen kyllä sitä ettei tuo rapalan siima katkennut testissäsi solmusta. Ehkä siimassa oli vaurioita/hankaumia siinä keskivaiheilla. Itsellä on kyllä hyviä kokemuksia rapalan kuitusiimoista ja saa noilla vedettyä ainakin UL vieheiden koukut suoriksi, mutta jos siima katkeaa niin se katkeaa solmusta ja todellinen vetolujuus jää kauas. Uusissa Rapalan siimoissa on muuten ilmoitettu solmun vetolujuus. Ero on yllättävän suuri tavallisesti ilmoitettuun.

Muista että noissa kuitusiimoissa noi vetolujuudet ja paksuudet on päin v*ttua.

jamo

• View Profile
« Reply #4 on: July 29, 2004, 13:34:48 »
paska puhetta että fireline ei kestäis mull on ollu 3v. mull on 0,32ja 0,20 tällähetkelläja noil vahvemmilla tulee kaikki uppotukit perässä ja on jäänyt uistimia phjaan koska peruke ei oo enään kestäny. :)

willE_

• View Profile
« Reply #5 on: July 30, 2004, 18:43:50 »
Kyllä itselläni on kestänyt ihan hyvin, mutta välillä kannattaa tarkastaa aina toi siiman kunto, rispaumat ym..

Onkos muuten porukalla kokemuksia tosta power pro:n siimasta??

thefisherking

• View Profile
« Reply #6 on: July 30, 2004, 21:45:04 »
Hmm.. Olin aikeissa ostaa firelinea. Onkohan niin että nuo ovat herkkiä katkeamaan tuollaisessa äkkipysähdyksessä koska joustoahan ei juuri ole?

Minkä painoista uistinta tosiaan heitit SST ? Oliko kyseessä puolen kilon räsänen vaiko kevyempi viehe?

Mah

• Guest
« Reply #7 on: July 31, 2004, 16:07:01 »
Kyllä. Kuitusiimat ovat selvästi monofiilia herkempiä katkeamaan äkkipysäytyksissä ja muissa vastaavissa tilanteissa, jolloin siimaan kohdistuu voimakas äkkinäinen veto. Itselläni monikuidut ovat kokonaisuudessaan kestäneet erinomaisesti enkä aio niistä luopua ainakaan ihan heti.

KYMPPIKERHO

• View Profile
Vs: Kuitusiimat ja niiden kestävyys
« Reply #8 on: March 17, 2006, 19:02:26 »
Firelinen ominaisuus. Kun heittelee vähänkin painavampia lusikoita räväkämmin niin siima todellakin katkeaa. Ja sama juttu jos mokaat heittosi tai kelasi  siimarissa (avokela) menee kiinni heiton aikana. Itse totesin käytännössä että 0.25 fireline rupee olemaan sen verran vahvempaa että kestää nämä kunnon repäisyt.
On matalan ja alhaisen mielen merkki kun tahtoo olla samaa mieltä massojen tai enemmistön kanssa vain siksi, että enemmistö on enemmistö. Totuus ei muutu sen perusteella, uskooko ihmisten enemmistö siihen vai ei.

Walde

• Iankaikkinen!
    • MSN Messenger - v.ryoso@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #9 on: March 17, 2006, 19:33:17 »
 :-o Miulla ei oo Rapalan titaniumbraidin kanssa mitään ongelmia (paksuus:12mm).
Tuo paksuus ei Rapalan siimoissa kovin paljon heittele. Tuolla titaniumilla voi hyvin heitellä haukikoon uistimia kunhan UL-kamojen kela/vapa kestää
(ittellä irtos viimekaudella ostetusta Abusta sanka. :x) .

Kuulostaa aika hassulta jos siima poikkasee tuosta noin vaan.

kaivo

• Guest
« Reply #10 on: March 19, 2006, 21:02:17 »
Onkos muuten porukalla kokemuksia tosta power pro:n siimasta??
Olen käyttänyt 0,23 mm Power Pro:ta (todellisuudessa n. 0,25 mm) perushauen virvelöinnissä syksystä 2004 asti, siis viime kausi oli ensimmäinen kokonainen ko. siimalla. Kelani on 2500-luokan haspeli. Toistaiseksi minulla on siimasta lähes pelkästään positiivista sanottavaa joka suhteessa, suosittelen!   

rutilus

• Oikeaoppinen Liplock ote
    • View Profile
    • Suomen omituisimmat kalastusvideot
    • Email
« Reply #11 on: March 22, 2006, 19:53:13 »
Kuitusiimoista.
Kokeilin tässä lomalla ensikertaa kuitusiimaa ja alku tuntui lupaavalta, hyvä heittää ja pituuttakin tuli heittoihin. Mutta kolmannella heitolla hävisi eka viehe. Siinä vaiheessa kun vavan kärki osoitti heittovaiheessa eteenpäin ja siimasta päästin irti, niin naps vaan ja sinne meni. Epäilin aluksi, jotta solmu aukesi (palomar), ja eikun uutta perään. Nyt kesti ehkä n 10 heittoa ja sama homma. Sisuunnuin ja etsin uistimen (15 min snorklailua viileässä vedessä). Ei ollut solu auennut vaan siima poikki. Siimana firelinen liki 8 Kg (0,15mm?) kestävää. Tarkistin vavan siimarenkaat (ei vikaa).
No arvelin että paksumpi parempi ja ostin Puumalasta rapalan kuitua n 13 Kg kestävää ja 27 €. Ennenkuin kelasi päätin testata siiman. vetovaakaa ei ollut mutta veneessä on 7.5 kg ankkuri, joten siima kiinni ja testaamaan. Ei noussut ankkuri kannelta ilmaan, kun siima jo katkesi. ei katkennut edes somusta vaan keskeltä n. 50 Cm pätkää millä testini tein.
Siis missä vika? Onko mulle sattunut "sekunda siimoja", eikö kuidut kestä, takkuileeko laadun tarkkailu vai pitääkö ostaa 25 Kg:n siima jotta pääsisi edes yli 10 kilon?
Onko muilla vast. kokemuksia
kyllä fireline katkeaa, mutta vaan jos siihen tulee solmu.oliko siima kelattu puolalle oikeinpäin? ohuempiin firelinen siimoihin                               
tulee helposti nk. tuulisolmuja.itse käytän nykyään 0.25mm todellinen n. 0.34mm ja kyllä kestää palomarsolmulla solmittuna. 0.17mm FL- siimalla tuli 12.443 hauki ylös asti. nykyisin ei kyllä uistimet häviä koska olen siirtynyt lähes yksinomaan täkykalastukseen....
En vastaile yksityisviesteihin kalapaikoista

psy1

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: March 23, 2006, 03:18:08 »
Olen käyttänyt pelkkää firelinea niin kauan kun on suomessa markkinoilla ollut. Rehellisesti voin sanoa että siima on TODELLA hyvää!! Ainoana miinuksena on tuo katkeaminen äkkipysähdyksessä mutta sekin ominaisuus ns. pienenee siiman hieman kuluttua. SST:een katkeilut on johtunut juuri tuosta heitto virheestä niinkuin JÄRVÄRI sanoi.

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #13 on: March 23, 2006, 17:31:14 »
Mulla on ollut käytössä kahdenlaista FireLinea ja kokemukset on ollut kaksijakoiset:
0,25mm on toiminut kerrassaan moitteetta,viime aikoina olen menettänyt enemmän uistimia perukkeen kuin siiman pettämiseen.Ei mitään valittamista,enkä todellakaan aio siirtyä monofiiliin enää koskaan.

0,17mm taas oli jokunen vuosi sitten,ja se oli täyttä sontaa.Aluksi toimi hyvin mutta sitten alkoi katkeilla todella herkästi.Ja ei muuten auttanut vaikka katkaisi pitkän pätkän kulunutta kärkisiimaa,siitäkin huolimatta sai 11-vuotiaan voimilla vedettyä käsin poikki.En tiedä oliko viallinen siimaerä tai jotain,mutta surkeaa kamaa se oli.

jode

• View Profile
« Reply #14 on: April 14, 2006, 10:50:17 »
Itsekin ostin (muka) 13.2kg kestävää Fireline siimaa,ja joella kun olin muutaman heiton heittänyt, niin sima oli alkanut jo rispaantumaan ja uistimet häviämään.
No kokeilin tämän rispaantuneen siiman kestävyyttä, sitomalla toisen pään tuollaiseen putkeen kiinni ja toisen vaakaan, rispaantunut siima kesti 3kg!
Sitten ajattelin kokeilla aivan rispaantumatonta siimaa, ja sekin kesti vain 7kg, vaikka paketissa luvattiin aivan muuta.
Onkos tuo rapalan kuitusiima eri maata, vai pitäisikö suosiolla siirtyä takaisin monofiiliin?

kaivo

• Guest
« Reply #15 on: April 16, 2006, 20:21:53 »
kun olin muutaman heiton heittänyt, niin sima oli alkanut jo rispaantumaan ja uistimet häviämään.
Omassa käytössäni Fire Linen kanssa ei ole ollut rispaantumisongelmaa kymmenen vuoden aikana kertaakaan. Oletko tarkistanut vaparenkaiden kunnon? Renkaan vioittunut sisäpinta syö siiman äkkiä kalastuskelvottomaan kuntoon. 
« Last Edit: April 18, 2006, 15:39:26 by kaivo »

pumpkinca

• View Profile
« Reply #16 on: April 18, 2006, 14:05:30 »
Itselläni oli firelinen punottua keltaista ja mustaa ja huomasin että musta kesti paaaaljon paremmin kuin keltainen.Sen lisäksi punottu katkeili koskella koko ajan mutta monofiili kesti.Nyt käytän punottua järvellä ja merellä ja monofiiliä koskella ja jokikalastuksessa.

FisherManne

• Guest
« Reply #17 on: April 26, 2006, 16:40:06 »

Vuosia olen FireLineä käyttänyt paksuuksista 0,12mm-0,25mm.Sen ohuemmat paksuudet kuluu 
ällistyttävän nopeesti ja kun aloitin Fireä käyttämään,ei mieleenikän tullut uusia sitä tarpeeksi usein
eli noin metri jokaisen kalareissun jälkeen pois.Myös jos 0,15mm kovin painavia rempoo,se katkee
helposti kuten kaikki muutkin punotut.Eli harkitse paksuutta,jätä jättivaaput pakkiin,heitä rauhallisemmin
ja muista uusia siimaa! :-D

Vilppeli

• Kala juttuja kala juttuja...
    • View Profile
« Reply #18 on: July 08, 2006, 08:37:37 »
Ottakaapas huomioon, että nämä punotut/kuitusiimat rispaantuvat helposti, eli "pilaantuvat tai menevät huonoksi" siksi kannattaakin aina muutaman reissun jälkeen nappasta muutama metri siimaa pois, ettei uistinten menetys ole niin todennäköistä.
Kalamies on eri mies!

rollo

• View Profile
« Reply #19 on: July 09, 2006, 14:30:18 »
itse vaihdoin täksi kesäksi kuitusiimaan
0.25 fire 4000 kelalla
0.12 dyneema 2000 kelalla

kertaakaan ei ole siima katkennut vaikka on kaksin käsin vedetty uistinta pohjasta irti
muutaman koukun kyllä olen suoraksi saanut

ei kai tuota vetolujuutta siima ostaessa pidä niin tarkasti katsoa
vaan sitä mikä sopii parhaiten omalle kelalle/vavalle ja käyttämillesi uistimille (isoja vai pieniä)
niin ja tietysti että mitä kalapaikkasi siimalta vaatii

aiemmin monofiilia käyttäessäni siima napsahteli silloin tällöin poikki noin 5-10 kertaa kesässä
siima paksuutena oli 0.30 ja 0.25

rollo

• View Profile
« Reply #20 on: July 09, 2006, 14:36:49 »
Ottakaapas huomioon, että nämä punotut/kuitusiimat rispaantuvat helposti, eli "pilaantuvat tai menevät huonoksi" siksi kannattaakin aina muutaman reissun jälkeen nappasta muutama metri siimaa pois, ettei uistinten menetys ole niin todennäköistä.
tottahan tuo on
testimielessä olen jättänyt tuon kuitenkin tekemättä
siima todella näyttää rispaantuneelta perukkeen jälkeen mutta hyvin on kestänyt 0.25 fire koko kesän

laittelen raporttia sitten kun joskus katkeaa jos katkeaa

kaivo

• Guest
« Reply #21 on: July 09, 2006, 15:06:50 »
Ei pidä paikkaansa kaikkien kuitusiimojen kohdalla. Omalla kelallani on ollut sama Power Pro syksystä 2004 asti, enkä muista että siimaa olisi tarvinnut katkaista rispaantumisen takia vielä kertaakaan, vaikka kalastusta on tullut vesikasvustojenkin seassa melko paljon. Ilmeisesti Power Pro:n tyyppinen-, varsinainen punottu siima kestää paremmin hankausta kuin fuusiosiima, esim. Fire Line.
« Last Edit: July 09, 2006, 19:47:14 by Kaivo »

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • View Profile
    • Email
« Reply #22 on: July 09, 2006, 17:02:08 »
itsellä ei ole ollut ongelmia firen kanssa 2vuotta oli keltainen 0,17  kiinni kelassa ja oli värit kulahtanut ja melko "elottoman"näköistä tavaraa mutta kyllä sillä koukut sai aina suoriksi jos pohjaan jäi,ul kelalla 0,12 fire ja on kyllä hyvää tavaraa, ollut kiinni jo kolmevuotta  hailakan harmaaksi on muuttunut mutta kestää edelleen.

Vilppeli

• Kala juttuja kala juttuja...
    • View Profile
« Reply #23 on: July 09, 2006, 17:10:26 »
Ei pidä paikkaansa kaikkien kuitusiimojen kohdalla. Omalla kelallani on ollut sama Power Pro syksystä 2004 asti, enkä muista että siimaa olisi tarvinnut katkaista rispaantumisen takia vielä kertaakaan, vaikka kalatusta on tullut vesikasvustojenkin seassa melko paljon. Ilmeisesti Power Pro:n tyyppinen-, varsinainen punottu siima kestää paremmin hankausta kuin fuusiosiima, esim. Fire Line.
Jaahas...Tarvii sit varmaan ostaa tuota kehumaasi siimaa, jos se kerran on noin hyvää mitä sanot.  :| Luulis että sekin rispaantuu edes joskus... jos näin ei ole se on täydellistä.
Kalamies on eri mies!

rutilus

• View Profile
    • Email
« Reply #24 on: May 03, 2010, 09:01:31 »
Tähänkin pikku vinkki. Älä heitä entistä kuitusiimaa pois, vaan käy ostamassa kunnon kohoja ja tee entisestä siimatasi kunnollisia onkilaitteita. tein itse alas lenkkisolmun,johon voi vaihtaa monofiilitapsin. Firelinen käyttäjille: käytä siimasi astianpesuainevedessä, niin kelluvuus vähenee siimassa

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #25 on: May 04, 2010, 14:41:21 »
Sitten kun siimanne on haalistunut niin elkää heittäkö sitä siimaa pois. Mikäli sitä siimaa vaan on kelassa jäljellä tarpeeksi niin kääntäkää se siima.
Jos kelalla on vaikka se 110m siimaa niin sitähän on käyttämättä siellä kelalla kymmeniä metrejä!
Puolatkaa vaikka se siima johonkin toiseen kelaan. Näin on taas "uutta" siimaa käytössä. Värikin on tallella.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

zima

• View Profile
« Reply #26 on: May 04, 2010, 15:44:40 »
itsellä meni juuri siima huonoon kuntoon, käänsin ja tuli kun uutta. Tai uuttahan se onkin koska ei oo usein tullu puolalta ulos.

rutilus

• View Profile
    • Email
« Reply #27 on: May 05, 2010, 07:38:59 »
Perza puhuu asiaa, siiman kääntäminen tuplaa käyttöiän. On muuten tullut testattua ihan ompelukoneessakin, hakkaa normaalit langat 10-0 kestävyyden osalta. 

pjk

• Guest
« Reply #28 on: May 05, 2010, 17:35:57 »
Tuo kuitusiiman kääntötemppu on ihan käyttökelpoinen tapa saada siimalleen lisää käyttöaikaa. Esimerkiksi noin 100 metrin heittosiimastahan on kalastuksen aikana kulutuksessa vain ensimmäiset kymmenet metrit, joten kääntämällä saadaan käyttöön puolan pohjalla levännyt tuore siima.

Jos omaan kelaan sattuu vielä löytymään tyhjä varapuola, siiman voi siirtää suoraan sille. Samassa yhteydessä voi laittaa puolan pohjalle täytteeksi esim. jotain halpaa monofiilia, mikäli itse punotun siiman pituus on lyhentynyt siinä määrin että heittopituudet alkavat kärsiä (etenkin avokelalla).

Muistettakoon kumminkin, että joissakin kalastusmuodoissa siiman on syytä olla aina koko pituudeltaan hyväkuntoista, ja siimaa olisi myös oltava puolalla riittävästi. Tästä esimerkkinä vaikkapa merilohen kalastus isoilla joilla. Käyttäisinkin siiman kääntämistä ennen kaikkea tavallisessa hauen, kuhan, ahvenen tms. heittokalastuksessa, eli kun väsytys tapahtuu harvoin "pitkällä siimalla".  

--pikeye

« Last Edit: June 28, 2010, 10:13:13 by pikeye »

Meetvursti

• Kestomakkara
    • View Profile
    • MJ-Vaaput
    • Email
« Reply #29 on: May 05, 2010, 18:18:23 »
Ite oon täys urpo noide siimojen kans ja monesti olen jo meinannut vaihtaa kuitusiimat keloihin, mutta se että tämmönen aihe edes on olemassa riittää.. Paksulla monofiilarilla mennää :D

center>