Chat

Author Topic: kalat itse tehdyillä vieheillä  (Read 179352 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
Vs: kalat itse tehdyillä vieheillä
« Reply #210 on: August 16, 2009, 19:50:59 »
komee kuha ja pönötys mikolla :-D
et varmaankaan tekase mustakulta väriä yhtäänkipaletta.itte en ainakaan tee.............no jos nyt pari.........kymmentä eri
variaatioo savu/kulta mujeesta vääntäs ens hättää :lol:

perza vois venyttää siitä p13 puikosta semmosen 15-16 cm version ja p11 malista 13cm niin eiköhä sieltä muklaha puattii
se mörkökin joskus.  :roll:

Niinhän tuota oikeestan vois. On mulla tuo 15 senttinen malli, mutta eipä ole sekään auttanut kasvattamaan keskikokoa. Ne on vaan nää mun kuhapaikat semmosia missä ei isoa kuhaa käytännössä ole.
Tuli juteltua tuossa yhden ammattikalastajan kanssa ja ei ollut saanut viimesen vuodenaikana yhtään "isoa" kuhaa verkoilla. Se jo kertoo jotakin kuhan koosta. Kyseinen kalastaja siis pitää verkkojaan paikasssa josta tuota pikkukuhaa saa tosi paljon. Haukien pääravintona tuolla taitaa olla pienet kuhat, ainakin selkähaukien ravintona.
Mutta vaapun koosta vielä eli toiset on sitämielstä että isolle kuhalle pitää olla pieni vaappu kun taas toiset puhuu että mahdollisimman iso vaappu. Tuo on kaiketi paikasta kiinni eli riippuu mitä kuha ko. paikassa pääasiassa syö. Jos kuhat syö pääasiassa sellasta 5-13cm kuoretta niin uskoisin että parhaiten toimii tuommoset 9-12cm solakka runkoiset vaaput. Sitten taas jos paikassa on runsaasti isoa muikkua ja kuhat tuntuvat niitä popsivan niin sitten joku isompi massaltaan/pituudeltaan oleva voimakkaampi potkuinen vaappu.
Sitten taas jos ei muikkua ja kuoreita löydy järvestä jossa on paljon kuhaa niin jotain keskikokoista ahvenen/sären muotoista kapulaa vetoon, mutta myös isompa kapulaa voisi kokeilla.

Ite ajattelen asian niin että on olemassa muutamanlaisi kuha järviä, on sellaisia järviä jotka ovat suht pieniä kooltaan aina jostain kilometrin mittasesta lammesta- muutamaan kilometriin ja paikasta löytyy kuhaa harvakseltaan, mutta koko on +2kg. Eli kuhia on istutettu joskus, mutta luonnonkutu ei onnistu ja vähänlukuinen kuhakanta pääsee kasvamaan isoksi, kun ravintoa riittää.
Sitten on niitä isompia järviä josta kuhia tulee kyllä hyvin, mutta koko on yleensä pientä tosin joku saa aina jonkun ison/kesä.
Kolmantena sitten paikka josta saa kuhaa hyvin ja kokokin on kilosta-neljään kiloon ja seassa kunnon möykkyjä joita tulee useampia kesän aikana.

No jokaisella on omat ajatukset ja pääasia että jotain ajattelee ja välillä saa kalaakin. Ehkä vois ensviikonloppuna taas mennä yrittämään, jos sais pannulle jotain tirisemään.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
« Reply #211 on: August 16, 2009, 20:18:52 »
Mä vedän aika paljon tuota isompaa kalikkaa,siihen ottaa myös ne puukon mittaiset kuhat isojen lisäksi, mutta noilla pikku vaapuilla en ole taas isompia saanut, ja niihin ottaa häritsevästi ahvenen tirrit...

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #212 on: August 16, 2009, 20:51:20 »
Mä vedän aika paljon tuota isompaa kalikkaa,siihen ottaa myös ne puukon mittaiset kuhat isojen lisäksi, mutta noilla pikku vaapuilla en ole taas isompia saanut, ja niihin ottaa häritsevästi ahvenen tirrit...
Minkä kokonen se sun ison kuhan vaappu on? Vai onks ne samaa mallia mitä mulla on testissä?

Ajattelin vaan kun toisille iso on +18cm ja toisille jo 10cm vaappu on iso.

Itellä menee ison raja siinä 15cm korvilla eli siitä isommat on isoja ja alle 12cm vaaput sitten jos pieniä. Eli siltä väliltä sitten sitä "normaalia".
 :-)

Noo kunhan saan sorvarilta nää 18-19cm aihiot niin ehkäpä niillä alkas isompaa kuhaa tulla.

Mikkoporo

• View Profile
    • Email
« Reply #213 on: August 16, 2009, 21:10:24 »
n.12 cm, sen sulle testiin tulleen mallin oon hylännyt kokonaan.odotukset oli vähän turhan korkealla. en saanut toimimaan ollenkaan... :x

KALIKKA

• Foliohattu
    • View Profile
    • Email
« Reply #214 on: August 17, 2009, 17:46:53 »
joku taas kohta ruikuttaa et menee ohi aiheen,mut kommentin heitän
veikkaisin et tuo meikäläisen tekemä 13cm antaa huomattavasti isomman värähtelyn
veteen kun ne 15-16cm puikot,koska kylki pinta-alaa on enempi,mutta jostain syystä
pitkällä puikolla keski koko oli isompaa.
todennäkösesti p15 on jo iso kuhalle juuri voimakkaan värähtelyn takia,mutta venytetty
p13 malli saattas pelittää hyvin,jos siihen saa "tirraavan"uinnin kylkien keinutuksen lisäksi.
meikäläisen puikoissa on mieto ja sakeahko "x"uinti+kylkien vilauttelua(tuli vahingossa sellanen uinti :-P)
johtunee porras levystä         ymmärtääköhän kukaan mitä ajan takaa :oops:
suosittelisin kokeilemaan semmosta 15cm puikoo
tärpit harvenee mut saattaa tuoda yllärin kun jaksaa uittaa.täytyy tunnustaa että itellä oli
epäilykset jo tehessä puikkoja koon suhteen,mut ekan kuha reissun jälkeen pikku hiljaa karissu.
tällä hetkellä tuntuu,että matto veihti saattaa olla peukussa ens talvena montakertaa :wink:

nii ja kyllä nuo pojat katteleetäälläkin huulipyöreenä,että
noin isolla vetää.ittelläi ison raja menee kalan mallisessa 13cm ja puikoissa siellä16-18cm hujakoilla
« Last Edit: August 17, 2009, 17:52:41 by kapulan vetäjä »
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa

Miskala

• View Profile
« Reply #215 on: August 19, 2009, 21:32:08 »
Kaks tämmöstä nappas samalla reissulla kuvassa olevaan vaappuun.

Viime viikonlopun ainoa kuha, joka oli am nappasi omatekoseen kiertäen kolme parasta kaupan tekelettä.  :-D

Hauet ja kuha olivat ensimmäiset omatekosilla.

Spönde

• View Profile
    • Email
« Reply #216 on: August 22, 2009, 12:23:26 »
Täällä järvessä on kuhalla istutuskanta, alettu istuttamaan joskus about 10 vuotta sitten. Mutta kutu luultavasti onnistuu sikäli mikäli keväisin saatavia mätikaloja on uskominen.
Kanta ei ole mikään erityisen hyvä, mutta kyllä niitä aina joskus tupsahtelee ylös asti. Uistimista sen verran, että kelpaa vähän miten sattuu. Isona itse pidän +15cm uistinta. Yksi isoimmista kuhista (3kg) minun saamana tältä järveltä tuli 18cm rapala originalilla, ja samaiseen vaappuun otti myös ihan 0.5 kg kuhatkin! Kuhasta en tiedä mistä päin se vaappuun tykkää iskeä, mutta jos ajattelee että isoistakaan mutta vähäliikkeisistä vaapuista näy kuin pieni osa jos kala lähestyy perästä päin. Kuha tuntuu joskus olevan vielä hullummin ottava noihin isoihin vaappuihin kuin hauki, sillä rapalan 18cm original ei ole yhtään hullumpi kuhalle. Haukia sillä tuli itse asiassa vähemmän kuin kuhia. Vaappu on nyt kuitenkin järven pohjassa.
Mutta kyllä niitä "isomuksia" (2-4kg) tulee ihan pienilläkin vaapuilla. Kaveri sai tänä kesänä 3.5kg kuhan ihan peukalon mittaisella viherkylellä. Paha on mennä sanomaan mikä koko se olis paras kuhalle, taitaa vähän vaihdella niin kuin perza jo tuossa aikasemmin totesi.

Mutta asiaan, tässä eiliseltä ja tältä päivältä tuolla uudella 13cm mallilla nousseet kaverukset.

5.5kg

3 kg

KALIKKA

• Foliohattu
    • View Profile
    • Email
« Reply #217 on: August 23, 2009, 18:32:09 »
nätti setti spöndellä :-)
eilen kopasemassa pitkästä aikaa kuhia.reilu kakkosen totaalinen kämmäys koukut haavakseen kala lampeen
heti alkuun.kyytiin tuli pari n.50cm + 57cm +30cm hätyytellyt assu ja parisatanen+ c&r n.nelosen hauki
ei kiinnostanu ottaa kyytiin kun kuhat +assut oli jo kylmälaukussa.
sekaan mahtu myös kesän todennäkösesti kookkai hauki tärppi muutama näyttävä
spurtti/hyppy ja poistuminen kapula leukaperissä
harmitti tuo kapulan menetys yks parraiten kuhia kalastanu :cry:
illan värinä toimi pilehile(sateenkaari hile)kylkinen muikku keltasella massulla .n.85% illan tapahtumista
kasvamaan päästettyjä kerty pitkälti toistakymmentä + hauen puikkarit päälle
valitettavasti kuva puuttuu (kamera kotosalla)kännyn kuvaa ei jaksanu siirtää konelle.

Jamo81

• View Profile
    • Email
« Reply #218 on: August 27, 2009, 08:48:00 »
Tere

Tässäpä saalista viimesimmältä reissulta... Hossan vesiltä.

1.2kg

2kg

1.5kg

1.5kg

1.2kg
No minähän se vain olen

Jarski

• View Profile
    • Happy Fisherman Club
    • Email
« Reply #219 on: August 31, 2009, 14:35:26 »
Nättejä on kalat..

Ihan erilainen fiilis nostaa kalaa kun on omatekoinen siiman jatkeena..

Jamo81

• View Profile
    • Email
« Reply #220 on: August 31, 2009, 14:48:59 »
Itse en pyydä edes muilla kuin omatekoisilla... Jos ei niillä tule niin sitten joutaa olla tulematta :-)

Parastahan on kun on kehittänyt uuden mallin ja heti ensi kokeilulla saa sillä kalaa!

Jamo
No minähän se vain olen

eza1992

• Mr. Harpoonman
    • View Profile
    • Sukelluskalastajan virtuaalimekka - Team Kampelan foorumi
« Reply #221 on: September 06, 2009, 21:38:13 »
Jamolla nättejä kaloja... minäkin iskisin noin nätteihin vaappuihin jos olisin taimen... :-D

Viime reissun haakertteja, yhteensä 15 kiloa... 5, 4, 3,5 ja 2 kg. Ottivaappuna tietenkin omatekoiset... Ärsyväriset ja surunauhavaaput olivat päivän sana... Saamamiehen turpavärkki vasemmanpuoleisessa kuvassa on sensuroitu katselijoiden mielenterveyden suojelemiseksi...

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #222 on: September 07, 2009, 00:06:18 »
Päätön mies!  :-o
Komeita haukiahan se eza on napannu,
tossa kans kuvatus haukikaloista eilispäivän kisoista. Hauet purivat omaa P15 mallia, joten alkaa olla senverran jo näyttöä että ensvuodelle sorvautettava pieni erä lisää. Laihoja olivat kyllä hauet, mahat aivan tyhjiä kun niitä avasin. Pitudet 85-90cm väliltä.

Kuvan haukiloilla yhteis paino tasan 20kg.

« Last Edit: September 07, 2009, 00:10:17 by perza »

MIETTINEN

• Berliinin Reagan
  • Kalassanet Ry jäsen
  • Kiero savolainen, muuten ihan terve
    • View Profile
    • Email
« Reply #223 on: September 12, 2009, 13:34:55 »
JEE, eka kirjoitus tänne!!! :-D
Joo elikkä tuli tänään käytyä taas koe uittamassa pari oma tekemää vaappua ja kuten moni jo arvata saattoi kyllähän sieltä muutama pulikka nappas.
Tässä kuva yhdestä "hurjimuksesta", ylös asti tuli 2 ja yhden pirulaisen karkuutin. Eivät olleet koolla pilattu, mutta tunne sitäkin suurempi kun saa kalaa omalla.

Molemmat olivat suht samankokosia (noin 500g +-) Pääsivät takas viel kasvamaan
« Last Edit: September 12, 2009, 13:56:00 by [Tkk] MIETTINEN »

Turismo

• View Profile
« Reply #224 on: October 04, 2009, 19:46:34 »
Eka testi uusilla koskivaapun testimalleilla. Nätisti noi tuntu uivan, ei pelkästään mun mielestä vaan....

Patte123™

• Kalassanet Ry jäsen
  • entinen auto..
    • View Profile
« Reply #225 on: October 04, 2009, 19:49:47 »
Todella hieno kala!

« Last Edit: October 06, 2009, 20:40:38 by Kalamies123 »
Syö särkeä se kasvattaa järkeä.
Oma blogi: http://www.kalassa.net/patte/

_kiiskenkalastaja_

• Masai-mies
    • View Profile
    • Email
« Reply #226 on: October 19, 2009, 20:37:27 »
Siinä ois jotain viimekesän omatekeleillä saatuja kirrejä :-)

keskimmäinen kirre oli 1994g, vasen tais olla 1,400g ja oikea jotai 1600g.
Kalat tuli itsetekemilläni tinasta valetuilla uistimilla, siinä vielä kuva uistimista

« Last Edit: October 19, 2009, 20:41:00 by _kiiskenkalastaja_ »

Toniski

• View Profile
« Reply #227 on: October 20, 2009, 21:57:32 »

tuommonen 1,2kg puri omaa vanhahkoa 10cm pulikkaa. kala keiteleestä.

sitten saatiin lisää taimenia viikonloppuna konnevedestä. nuo otettiin ruokakaloiksi, vaikka alimmat pieniä onkin, mutta olivat liian pahasti kiinni. yhteensä 6 taimenta saatiin veneeseen. tuo isoin paino 1,150 kg eli ei mitään isompia tullut.

käytiin varmimmalla kuhapaikalla mitä järvestä löytyy, vetämässä ihan kokeilun vuoksi ainoastaan tuota 13cm mallia, ja sattuihan sieltä yksi kuha vielä ottamaan vaikkakin ei koolla pilattu 46cm (noin 1kg). ja haukia tuli kyllä kanssa ihan hyvin.
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!

eza1992

• Mr. Harpoonman
    • View Profile
« Reply #228 on: November 04, 2009, 21:16:46 »

Isä kävi pyörähtämässä järvellä, tuliaisina 2,55 kg / 64 cm  järväri omatekemälläni vaapulla

e: kuva oli hävinnyt jonnekin, nyt pitäisi taas näkyä...
« Last Edit: November 05, 2009, 21:05:13 by eza1992 »

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #229 on: November 04, 2009, 21:41:04 »
Ei muuta ko erälehteen. Järvilohi sarja on avaamatta. Saattaa tulla voitto ennätyspienellä järvärillä (suhteessa aiempiin voittokaloihin).

Don Miguel

• View Profile
    • Email
« Reply #230 on: November 04, 2009, 22:02:58 »
Eza1992:ssa selvästi kameramiehen vikaa, kun niin hirvittävän jöllin näköinen kala on -piti hieraista silmiä että oliko nuo mitat tosiaan noin. Komia kala se on, onnea saamamiehelle.
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

eza1992

• Mr. Harpoonman
    • View Profile
« Reply #231 on: November 04, 2009, 22:21:57 »
Kiitos kiitos kehuista :-)

Don Miguel: kuvan tekninen laatu ei ole kyllä kummoinen, mutta järkkärillä ja 18 mm polttovälillä (29 mm kino) saa ihmeitä aikaan 8-) :wink:

Harkkis

• View Profile
« Reply #232 on: November 04, 2009, 22:38:09 »
Upean kalan on eza saanut!  :-)

Mutta onhan tuon nyt oltava yli 3kg. Ainakin kuvassa näyttää ihan kunnon fisulta... mutta sinähän sen parhaiten tiedät, joten enpä nyt enempää pidä meteliä aiheesta.
Loistavia vaappuja ja muita kalastukseen liittyviä tarvikkeita! Saalisploki!
Tarvaaput: http://tarvaaput.nettisivu.org/
Klikkaa linkkiä ja hämmästy

KALIKKA

• Foliohattu
    • View Profile
    • Email
« Reply #233 on: November 30, 2009, 18:29:09 »
tällänen löyty 13cm puikolla pirtti lahelta

kapula on niitä viimosia räpellyksiä.

Meetvursti

• Kestomakkara
    • View Profile
    • MJ-Vaaput
    • Email
« Reply #234 on: December 02, 2009, 19:27:09 »
On kyllä lihava pirulaine  :-)

Jerk

• View Profile
    • Email
« Reply #235 on: December 04, 2009, 22:08:48 »
kameran tyhjennys ja kesän kalareissujen ynnäily menossa... Ei ole vaappujen rakennus ihan hukkaan menny. kesän saldo 14kpl +5kg haukia joista suurimmat 7.8kg 8.5kg ja 8.6kg
muutamia kuvia reissuilta joilla kamera sattui mukaan.

kalapoika96

• its a rainy day on my fishing day
    • View Profile
« Reply #236 on: December 05, 2009, 08:49:10 »
Isoja haukia olet saanut  :-o
Äiti- ja poikahauki uiskentelivat kaislikossa kun uistin viiletti ohi. Poikahauki kysyi: "Äiti, mikä toi oli?" Äitihauki: "Se oli se Rapalan huora jonka mukaan isäsi lähti viime kesänä."

Taho

• View Profile
    • Taho-vaaput
    • Email
« Reply #237 on: December 06, 2009, 09:33:32 »
Laitetaan taas parit "pullalohikuvat", ottipeleinä T40 ja T60 :-);

KalaMies--94

• MSN Messenger - reijo_kuuva@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #238 on: December 06, 2009, 11:00:25 »
Nättejä on Taholla kalat :-D Kohta pitäs itekkin alkaa vaappuja väsäämään... :wink:
Ei sitä tiedä, jos ei kokeile.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #239 on: January 23, 2010, 00:49:50 »
Tuon kuvasarjan ko olisi saanut vielä astetta isompana, niin olisi ollut todella nätti.. ;)
Nyttenkin erittäin hyvä.  8-)

center>