Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Pilkkiessä peruke?

Started by Anonymous, November 11, 2005, 19:16:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Käytetäänkö pilkittäessä peruketta vai katkaistaanko siima ja sidotaan uudestaan??
toivoisin että tämä laitettaisiin lukkoon muutaman kunnon vastauksen tultua...

Heba

Itse ainakin käytän semmoista ihan pilkkiperuketta, kun pilkin semmosilla vesillä, missä on paljon haukia.

Eci

No itse käytän pilkkiessä eri vapoja eri pilkeille eli en irroita pilkkiä siimasta jos haluan vaihtaa pilkkiä, vaan vaihdan vapaa.......keväällä jos pilkin tasapainolla niin käytän haukivaaran vuoksi ohutta kevlar-peruketta joka on pelastanut muutaman luupään jään paremmalle puolelle....
Ehkä otin, ehkä en!

kaivo

Ahvenpilkillä peruketta ei tarvita, eikä sellaisen käyttäminen ole oikein suositeltavaakaan. Ahvenpilkit ovat enimmäkseen sen verran pienikokoisia, että peruke tappaisi niiden uinnin tai ainakin haittaisi sitä merkittävästi. Perukkeen käytön ahvenpilkillä voisi ajatella tulevan kysymykseen lähinnä tasapainopilkinnässä pahoilla haukivesillä, eli kun joka ahvenreissulla tulee haukitärppejä ja pilkkejä menisi muuten liikaa. Tällöinkään en laittaisi ahvenpilkkiä kesäisen teräsperukkeen päähän killumaan, vaan tekisin esim. 10 cm pikkutapsin jostain notkeammasta ja kevyemmästä perukemateriaalista.

Muuten ahvenpilkit kiinnitetään ilman peruketta, joko pienellä viehelukolla tai mieluiten suoraan siimaan lenkkisolmulla. Näin taataan se, että pilkki asettuu siiman päässä luonnolliseen asentoon ja ui vapaasti. Sama koskee myös pilkille sopivan ohuen siiman käyttöä! Mielestäni suoraan siimaan solmiminen ilman mitään lukkoja on aina luotettavin vaihtoehto. Lukkoa tai hakasta käytettäessä aukeamisriski on aina olemassa, ja lukon mallista riippuen pilkki saattaa myös linkkuuntua lukossa väärään asentoon eikä ui kunnolla. Pilkkiä liikuteltaessa viehelukko aiheuttaa myös jonkinlaista ääntä kalojen kuultavaksi, mutta sen vaikutuksista syöntiin minulla ei ole tietoa. Lukon käyttö on kuitenkin järkevää, mikäli pystypilkin yläpään kiinnitysreikä on teräväreunainen, eli siihen solmittu siima saattaisi rasituksesta katketa. Reikään voisi vaihtoehtoisesti myös pujottaa mahdollisimman pienen uistinrenkaan johon siiman saa solmittua kiristyssolmulla. Virvelipuolelta tuttua lukkoleikaria käytetään jonkin verran isoilla tasapainopilkeillä järeää ahventa haettaessa, lähinnä kai sen takia että leikari ehkäisee tasapainoja joskus vaivaavaa siiman kiertymistä.

Kätevin-, ja varmaan eniten käytettykin menetelmä on tuo Ecinkin mainitsema tapa: varataan reppuun mukaan useampia vapoja, joihin sidotaan kotona erilaisia pilkkejä valmiiksi päivän tilanteiden varalle. Näin pilkin ja vavan vaihto erilaiseen sujuu nopeimmin, ja pahan siimasotkun yllättäessä ongen voi nakata reppuun ja ottaa tilalle toisen vavan. Selvittelytyö on paljon mukavampaa tehdä kotona lämpimässä kuin kalalla nakit jäässä.

marabou

Minä ainakin oon sitonut siimaan ja vapoja on mukana kymmenkunta.
Miksi haluat laittaa taman lukkoon ??

Tasuri

En ikinä käytä peruketta tasapainoissa, muuta kuin haukipilkissä se on ehdoton.

sääksi

Quote from: TasuriEn ikinä käytä peruketta tasapainoissa, muuta kuin haukipilkissä se on ehdoton.
Mistä tiedät että se on haukipilkki?
Itseltäni (todennäk.) hauki on vienyt tasurin kun tasurin ilman peruketta,
kun on paikalle sattunut. Yhtään pystypilkkiä, tai mormuskaa ei ole mennyt.
Kysymys:
Miten peruke vaikuttaa tasurin uintiin? Yks mies nuiji haukea jäällä,
niin täyty koukata juttusille. Hänen mielestään peruke ei tarvi olla viittä senttiä
pidempi, ja näytti omatekoisia (koukkusiimasta / -langasta) tehtyjä perukkeitaan.
Kysymykseen käyttääkö mitään syöttejä tasureissa.  Ei, koska vaikuttaa tasurin
uintiin.
Tasuriman, otappa kantaa.
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

marabou

Quote from: sääksi
Quote from: TasuriEn ikinä käytä peruketta tasapainoissa, muuta kuin haukipilkissä se on ehdoton.
Mistä tiedät että se on haukipilkki?
Itseltäni (todennäk.) hauki on vienyt tasurin kun tasurin ilman peruketta,
kun on paikalle sattunut. Yhtään pystypilkkiä, tai mormuskaa ei ole mennyt.
Kysymys:
Miten peruke vaikuttaa tasurin uintiin? Yks mies nuiji haukea jäällä,
niin täyty koukata juttusille. Hänen mielestään peruke ei tarvi olla viittä senttiä
pidempi, ja näytti omatekoisia (koukkusiimasta / -langasta) tehtyjä perukkeitaan.
Kysymykseen käyttääkö mitään syöttejä tasureissa.  Ei, koska vaikuttaa tasurin
uintiin.
Tasuriman, otappa kantaa.

Ei niin olekkaan mitään haukipilkkiä, mutta omasta mielestä se on haukipilkki millä haukea haluaa saada ja sita pyytää.

Tasurin uintiin peruke ei luultavasti vaikuta juurikaan mutta voi pelastaa luotto tasurin/pilkin hauen suusta. Toisaalta itsekkään en kyllä käytä tasurissa peruketta, enkä muissakaan pilkeissä. Niin kuin jo aikaisemmin sanoinkin.

Tasuri

kokeile huviksesi esim. 0 koon ässällä perukkeen kanssa ja ilman peruketta 0.18 mm:n siimalla niin huomaat kyllä vaikuttaako peruke tasapainon uintiin.

marabou

Niin mutta tarkoitin isoja hauki koon tasureita.

Tasuri

Joo noissa haukikoon tasureissa ei pieni peruke haittaa uintia. Viisi senttiä on hyvä perukkeen pituus. Itse käytän kanssa tuon kokoisia perukkeita Noissa haukitasureissa ja enkä käytä mitään syöttejä kun se haitta sitä uintia.

Delfin-Pilkki

Itse käytän pieniä lukkoja mutta joskus ne eivät oo tarpeen...
Hauki o kala, Keso o raejuusto!

Tasuriman

Niin, ensin tuo peruke tasurissa. Kyllä se mielestäni useimmissa tapauksissa vaikuttaa pilkin uintiin. Ehkä kannattaa käyttää silloin, kun pilkitään todella haukipitoisissa vesissä ja tavoitellaankin haukea.
 Itse en käytä perukkeita. Useimmissa tapauksissa hauki on ollut kiinni suupielistään pilkin alakoukuissa. Johtunee siitä, että hauki iskiessään työntää samalla "huulillaan" siimasta, jolloin pilkki nousee aivan suupieliin.
 Kala ei tunne saalista suussaan eikä siksi pure leukoja kiinni heti iskiessään ja siksi kai tartunta on useimmiten huulilla. On toki poikkeuksiakin osunut kohdalle. Ja paljon on myös kalusto vaihtunut.

Sitten tuo tasurin syötitys. Yleensä ei tehdä, joskus kuitenkin olen lisännyt alakoukkuun silmän, tai takakoukkuun pienen kalasiivun ( todella pienen) Kalanveren haju saa joskus ukkoahvenen innostumaan.

Tasuri on mahtava peli ja sen käyttö kannattaa opiskella.

Se Isoin KuulaPää

Quote from: PILKKI_JÄBÄ on January 19, 2007, 22:24:15
mulla on kolme pilkkivapaa yhessä peruke ja kahessa lukko! onko sillain hyvä??   :| :|

Riippusiko siitä, mitä oikein kalastat ja millä ?
Jotain tolkkua voisi noihin kysymyksiin edes yrittää laittaa.
~Perhokelan huuto on ylistyslaulu harjukselle ja zilleen~

Se Isoin KuulaPää

Quote from: PILKKI_JÄBÄ on January 19, 2007, 22:24:15
mulla on kolme pilkkivapaa yhessä peruke ja kahessa lukko! onko sillain hyvä??   :| :| no yritän vaikka ahventa ja haukee!!!!! älkää alkako heti valittaan että riippuu siittä mitä yrittää!!! ku se on ihan tyhmää!!!!!   :x :evil:

Ymmärrätkö nyt ihan täysin, että miten keskustelua oikein käydään ?
Et voi olettaa saavasi hyvää vastausta, jos kysymyksesi on esim. Onko Tikka hyvä ase ?
No hyvä mihin? Hirven metsästykseen, tarkka-ammuntaan, kanalintujahtiin ?
Entä mitä Tikkaa ylipäätään tarkoitetaan ? Vaihtoehtoja jää liian paljon.

Aivan liian ympäripyöreä kysymys. Siksi tässä jotain tolkkua perätään.

Ihan sama tuossa peruke / pikalukkojutussa.

Siksi toisekseen saat varmasti sanomasi perille ilman 11 huutomerkkiä ja 4 hymiötä.
~Perhokelan huuto on ylistyslaulu harjukselle ja zilleen~

Tosimies

Kaikilla muilla pilkeillä paitti morreilla käytän perholukkoa. Haukea pilkkiessä teen fortress predator peruke materiaalista ja perholukosta perukkeen. Sellanen 25cm o iha hyvä.