Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Haittaako peruke kirriä tai taimenta?!

Started by Nemesis-Wilén, April 12, 2007, 12:26:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nemesis-Wilén

Oon täs miettiny et haittaako perukkeen käyttö koskella kirreä tai taimenta? vai pitäiskö se ottaa pois?

Eetu_

Jätä pois vaan. Ei sillä lohikalakoskilla mitään tee.

Salmo

Ei se peruke niinkään kalaa taida haitata, vaan vieheiden uintia. Koskivaaput ovat yleensä 3-8 cm pituisia ja peruke tuppaa syömään niiltä uinnin. Syvännevaaput saattavat toimia hyvin (teräs)perukkeenkin kanssa, mutta satulalevylliset pikkuvaaput harvemmin. Haukivaara on olemassa kosken mietovirtaisissa osissa, joten jos kalastuksen joutuu keskittämään tällaisille paikoille, suosittelen esim. Fortress Predatorista itse tehtyä kuituperuketta.

Pete

Pikkuvaapuille melkein paras on sellainen lenkkisolmu, jossa vaappu saa vapaamman uinnin. Samoin hyviä ovat pyöreä lukkoiset leikarit, niissäkin vaappu saa uida vapaasti kiilautumatta mitenkään vinoon tms.

kalle

Quote from: kuhamään on April 12, 2007, 14:26:52
ei haittaa jos leikkaat teräslangan perukkeesta irti, tällöin syntyy normaali lukkoleikari joka on ainakin mulla toiminut pikkuvaappujen kanssa erittäin hyvin.

Miksi maksaa perukkeista, ja sitten tuhota ne? Osta hyvä mies pelkkiä vaappu lukkoja!!! Ja jos haluat välttämättä peruketta käyttää, niin tee se joustavasta materiaalista, eli ns. "kevlar"-tyylisiä perukkeita, ne ovat vähän kuin punottua siimaa... Itse olen käyttänyt sen tyylisiä jo monia vuosia, siis jos tarttee, mutta en itse käytä peruketta ollenkaan lohikalajahdissa... Mutta kyllä se lenkkisolmu on varmasti kaikista paras, kuvan vaihto vaan hieman hitaampaa..

ara_1

ei tarvitse peruketta ei niillä ole kuin pienet hampaat!
Hauestaja ;)

lohen pyytäjä

Ota vaan peruke pois. Ei monestikkaan taimenen ja kirjolohen kalastuksessa koukku ole syvällä,kun kala iskee uistimeen.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Nemesis-Wilén