uskotko jumalaan?

Started by kalapoika, October 15, 2003, 21:29:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miquel

Quote from: El Payaso on November 24, 2007, 20:53:34
Quote from: Taimenfani on November 24, 2007, 20:20:50
Quote from: Juves on November 24, 2007, 19:29:00
Kannattaa ensin käydä koulut loppuun, ennen kuin julistaa evoluutioteorian olevan täyttä p*skaa.

Kukin uskoo mihin lystää, mutta jos ei ollenkaan ole tutustunut evoluutioteoriaan, eikä siis tiedä siitä mitään (itsekin tiedän kuitenkin varsin vähän), ei kannata ottaa siihen ollenkaan kantaa. Luonnonvalinta määrää mitkä lajit selviytyvät ja mitkä jäävät. Solutasolla tapahtuu äärettömästi kaikkea, mutaatioita ym., uusia lajeja syntyy ja katoaa. Vahvat säilyvät. Nämä ovat tutkittuja juttuja ja faktoja.

Raamatun paras anti on mielestäni hienot elämänohjeet, kuten esim. 10 käskyä. Itse en varsinaiseti ole uskovainen, joskaan en sulje pois Jumalan olemassaoloa.
Tiedän evoluutioteoriasta melko paljon ja jos minulta kysytään sen keksijöillä on ollut tosi hyvä mielikuvitus.
Omasta mielestäni uskonnon kehittelijöillä on ollut todella vilkas mielikuvitus! Tuossa ylhäällä sanoit, että jumala on olemassa ja että jeesus on kävellyt maan päällä. Et perustele mielipiteitäsi lainkaan! Jeesus on voinut henkilönä olla maan päällä, mutta ei ole mitään todisteita siitä, että hän olisi tämän mielikuvituksen tuotteen poika. Myöskään itse jumalasta ei ole minkäänlaisia todisteita. Miksi uskoa johonkin sellaiseen minkä olemassaolosta ei tule koskaan saamaan minkäänlaisia konkreettisia todisteita? Miksi uskoa sellaiseen, jota ei ikinä näe? Miksi uskoa sellaiseen mitä ei ole?

Arvaa mitä? Mä osaan lentää, en pysty todistaan sitä sulle, etkä tuu koskaan näkeen sitä, mutta usko toki silti. Eikö teidän uskovaisten pitäisi tuolla periaatteella uskoa tämäkin, vaikka onkin samanlaista tuubaa ku tuo jumalavalehtelu?
Mä en ehkä saa sua uskomaan, mutta sen mä tiiän että vaikka antaisit mulle 100 miljardia euroo ja maailman kunikuuden en luopuis uskostani. Jos et tee parannusta ja pyydä syntejäs anteeks oot matkalla iankaikkiseen kadotukseen.
Siel on yhtä kuumaa kuin maailman kuumin sauna olis lämmitetty miljoona asteiseks. Siellä sä näytät viettävän iankaikkisuutes. On sitä paitsi todisteita siitä että Jeesus ja Jumala on olemassa.
Taimenta väsyttämään!

Perca

Tiedän evoluutioteoriasta melko paljon ja jos minulta kysytään sen keksijöillä on ollut tosi hyvä mielikuvitus.

Nyt haluan perusteluja ja kiihkeästi!

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

El Payaso

Quote from: Taimenfani on November 24, 2007, 22:46:49

Mä en ehkä saa sua uskomaan, mutta sen mä tiiän että vaikka antaisit mulle 100 miljardia euroo ja maailman kunikuuden en luopuis uskostani. Jos et tee parannusta ja pyydä syntejäs anteeks oot matkalla iankaikkiseen kadotukseen.
Siel on yhtä kuumaa kuin maailman kuumin sauna olis lämmitetty miljoona asteiseks. Siellä sä näytät viettävän iankaikkisuutes. On sitä paitsi todisteita siitä että Jeesus ja Jumala on olemassa.
Nyt sie kyl puhuit ittes pussiin! Antaapa tulla niitä "todisteita". Mä voin sanoa uskovani sitten, ku itse jumala (taruolennot yhä edelleen pienellä) ilmestyy mun nokan eteen ja alkaa jutteleen. Ja tämänhän pitää tapahtua selvinpäin. :D Eikö muuten ole jumalan tahdon vastaista uskonnossa uhkailla helvetillä yms? Eikö jumalan mukaan kuitenkin kaikki ihmiset ole saman arvoisia. Pikku ristiriitaa taas vaihteeksi uskonnossa. Eivät ole keksineet pitävää tarinaa.

Miquel

Quote from: Perca on November 24, 2007, 23:00:27

Nyt haluan perusteluja ja kiihkeästi!

-Perca
No eräässä kohdassakin sanotaan, että naisille kehittyi pitkä tukka sen takia kun alkuapinat kävivät meressä uimassa ja sitten ne joutui kuljettamaan poikasiaan mukana ja ne poikaset piti niitten naispuolisten hiuksista kiinni ja niiden hiukset kehittyi pitkiksi. Miespuolisten alkuapinoiden hiukset surkastuivat koska ne eivät hoitaneet poikasia. Kuulostaa todella huvittavalta ja se on täyttä roskaa. Eikä puuttuvaa rengasta ole edelleenkän löytynyt. Tämä on vain minun mielipiteeni usko mihin uskot minä uskon luomisteoriaan.
Taimenta väsyttämään!

Miquel

Quote from: El Payaso on November 25, 2007, 00:33:25

Nyt sie kyl puhuit ittes pussiin! Antaapa tulla niitä "todisteita". Mä voin sanoa uskovani sitten, ku itse jumala (taruolennot yhä edelleen pienellä) ilmestyy mun nokan eteen ja alkaa jutteleen. Ja tämänhän pitää tapahtua selvinpäin. :D Eikö muuten ole jumalan tahdon vastaista uskonnossa uhkailla helvetillä yms? Eikö jumalan mukaan kuitenkin kaikki ihmiset ole saman arvoisia. Pikku ristiriitaa taas vaihteeksi uskonnossa. Eivät ole keksineet pitävää tarinaa.
No aina kun olen rukoillut ja pyytänyt jotain olen saanut sen. Olen nähnyt myös valokuvalla varustetun kertomuksen missä mies oli muistaakseni tunnin taivaassa Jeesuksen ja Jumalan luona. Hän kuuli ihmeellstä musiikkia, mitä hänen korvansa ei ollut ikinä kuullut hän näki kasveja, jonka kaltaisia hän ei ollut nähnyt koskaan. Kadut olivat kultaisia ja jne. Hänen omaisensa rukoilivat lakkaamatta pitkän aikaa. Jeesus sanoi hänelle sinun ystäväsi odottavat sinua tulet takaisin sitten, kun lopullinen aikasi koittaa. Siinä valokuvassa hän poseerasi kuolintodistuksensa, kanssa jonka lääkärit olivat allekirjoittaneet. Jos joku ajattelee miksi maailmassa tapahtuu kaikkea kamalaa se johtuu siitä että Jumala sallii ei uskovaisille ja häntä kuuntelemattomille ihmisille käydä huonosti, koska he eivät ole tehneet hänen käskyjensä eli raamatun mukaan. Voisin puhua paljonkin mutten jaksa kirjoittaa. Uskokaa mihin uskotte minä uskon Jumalaan ja Uskon että Jeesus on Jumalan poika ja uskon että Jeesus kuoli minun ja sinun eli koko maailan syntien puolesta, mutta synnit saa anteeksi vain jos niitä pyytää anteeksi. En pakota teitä uskomaan sillä kukin uskoo mihin haluaa, mutta minä uskon tähän. Ja minä aion mennä taivaaseen Jeesuksen ja Jumalan luo. Kuulun Helluntaiseurakuntaan en kirkkoon. Kaste ei pelasta.
Taimenta väsyttämään!

El Payaso

Nuo jutut eivät kyllä vieläkään todista yhtään mitään. Joku höyrypää puhunu omiaan vaan. Sulla ei siis edelleenkään ole mitään todisteita, mutta ymmärtäähän sen, koska niitä todisteita ei ole! Kenelläkään ei ole todisteita näiden keksittyjen olentojen olemassaolosta, mikä on jo sinänsä todella pitävä todiste siitä, että koko uskonto on täyttä tuubaa. Elämme vuotta 2007, joka vaihtuu kohta vuodeksi 2008, eikä kukaan ole koskaan saanut mitään todisteita siitä, että jumala on olemassa. Eikä näitä todisteita tulla ikinä saamaan.

Perca

Quote from: Taimenfani on November 25, 2007, 13:41:18
No aina kun olen rukoillut ja pyytänyt jotain olen saanut sen.

Se nyt vähän riippuu mitä pyytää. Tuo ei todista mitään.

Olen nähnyt myös valokuvalla varustetun kertomuksen missä mies oli muistaakseni tunnin taivaassa Jeesuksen ja Jumalan luona. Hän kuuli ihmeellstä musiikkia, mitä hänen korvansa ei ollut ikinä kuullut hän näki kasveja, jonka kaltaisia hän ei ollut nähnyt koskaan. Kadut olivat kultaisia ja jne. Hänen omaisensa rukoilivat lakkaamatta pitkän aikaa. Jeesus sanoi hänelle sinun ystäväsi odottavat sinua tulet takaisin sitten, kun lopullinen aikasi koittaa. Siinä valokuvassa hän poseerasi kuolintodistuksensa, kanssa jonka lääkärit olivat allekirjoittaneet.

Ihan valokuvalla varustetun kertomuksen! Ajatella! Kertomushan on varmasti totta, koska maailmassa kukaan ei valehtele tai huijaa. Onko sulle ikinä tullut mieleen että joku asia ei välttämättä olisi totta? Olisitkohan yhtä kiihkouskovainen jos et kuuluisi Helluntaiseurakuntaan?

Jos joku ajattelee miksi maailmassa tapahtuu kaikkea kamalaa se johtuu siitä että Jumala sallii ei uskovaisille ja häntä kuuntelemattomille ihmisille käydä huonosti, koska he eivät ole tehneet hänen käskyjensä eli raamatun mukaan. Voisin puhua paljonkin mutten jaksa kirjoittaa. Uskokaa mihin uskotte minä uskon Jumalaan ja Uskon että Jeesus on Jumalan poika ja uskon että Jeesus kuoli minun ja sinun eli koko maailan syntien puolesta, mutta synnit saa anteeksi vain jos niitä pyytää anteeksi.

Lainaan itseäni, uskot siis Raamattuun?

Quote from: Perca on November 24, 2007, 01:40:45
Raamattu.. mielenkiintoinen kirja! Ihan vaan tässä on heräillyt mietteitä siitä, onkohan ne sanat ihan niin kirkkaita sittenkään.
1) Arabialainen kertomisperinne: Jeesuksen aikaan ja sen jälkeenkin tarinoitiin paljon, ei ollut Wow:eja eikä telkkareita. Tuohon aikaan oli ominaista, että tarina kerrottiin vain jos se oli mielenkiintoinen. Jesse muuttaa veden viiniksi, aika kiva tarina! Totta? Tuskin..
2) Ylöskirjoitus: Näitä tarinoita tarinoitiin pari sataa vuotta ennen paperille kirjoittamista. Mitäpä luulette, ehtiikö juttu muuttaa juontaan siinä ajassa, suusta suuhun kerrottuna?
3) Käännös: Suomeksi kääntäminen (VT:hepreasta, korjatkaa jos olen väärässä) on ollut melkoinen projekti. Suomi ja heprea kuuluvat eri kielikuntiin, eli niillä ei ole minkäänlaista yhtäläisyyttä. Esimerkkinä mainittakoon Neitsyt Maria, Neitsyen voi tulkita heprean sanaksi neito.

Ihan vain parina esimerkkinä.

En kritisoi uskoasi vaan kunnioitan sitä. Mielestäni vaan jos on jotain mieltä, se on kyettävä perustelemaan kunnolla jos tietää olevansa oikeassa. Että älä julista uskoasi kritisoiden muiden mielipiteitä niin vahvasti.

Quote from: Taimenfani on November 25, 2007, 13:24:33
No eräässä kohdassakin sanotaan, että naisille kehittyi pitkä tukka sen takia kun alkuapinat kävivät meressä uimassa ja sitten ne joutui kuljettamaan poikasiaan mukana ja ne poikaset piti niitten naispuolisten hiuksista kiinni ja niiden hiukset kehittyi pitkiksi. Miespuolisten alkuapinoiden hiukset surkastuivat koska ne eivät hoitaneet poikasia. Kuulostaa todella huvittavalta ja se on täyttä roskaa. Eikä puuttuvaa rengasta ole edelleenkän löytynyt. Tämä on vain minun mielipiteeni usko mihin uskot minä uskon luomisteoriaan.

Missä kohdassa?
Alkuapinat?
Eli uskot että kaikki elämä on luotu maapallolle pari tuhatta vuotta sitten, miljoonia vuosia vanhat fossiilit ovat vain iso kysymysmerkki? Luomiskertomuksen ajankohtaa ei mainita Raamatussa, mutta se on yleisimmin tulkittu olleen ~2000-2500v eKr (pitää vielä tarkistaa). Ei näin..
Mitäköhän puuttuvaa rengasta tarkoitat? Mielestäni Austrolopithecus afarencis on riittävän "puuttuva" rengas.

Kuulostaa todella huvittavalta ja se on täyttä roskaa.

Tuo sinun tarinasi, kyllä. Evoluutioteoria on täysin looginen, ja se on mahdollista todistaa. Luomiskertomusta ei tue muu kuin Raamattu (ks. ylempää).

Mitä mieltä Taimenfani on kirkosta laitoksena?

-Perca

Miquel

Quote from: Perca on November 25, 2007, 15:27:03
No aina kun olen rukoillut ja pyytänyt jotain olen saanut sen.

Se nyt vähän riippuu mitä pyytää. Tuo ei todista mitään.

Olen nähnyt myös valokuvalla varustetun kertomuksen missä mies oli muistaakseni tunnin taivaassa Jeesuksen ja Jumalan luona. Hän kuuli ihmeellstä musiikkia, mitä hänen korvansa ei ollut ikinä kuullut hän näki kasveja, jonka kaltaisia hän ei ollut nähnyt koskaan. Kadut olivat kultaisia ja jne. Hänen omaisensa rukoilivat lakkaamatta pitkän aikaa. Jeesus sanoi hänelle sinun ystäväsi odottavat sinua tulet takaisin sitten, kun lopullinen aikasi koittaa. Siinä valokuvassa hän poseerasi kuolintodistuksensa, kanssa jonka lääkärit olivat allekirjoittaneet.

Ihan valokuvalla varustetun kertomuksen! Ajatella! Kertomushan on varmasti totta, koska maailmassa kukaan ei valehtele tai huijaa. Onko sulle ikinä tullut mieleen että joku asia ei välttämättä olisi totta? Olisitkohan yhtä kiihkouskovainen jos et kuuluisi Helluntaiseurakuntaan?

Jos joku ajattelee miksi maailmassa tapahtuu kaikkea kamalaa se johtuu siitä että Jumala sallii ei uskovaisille ja häntä kuuntelemattomille ihmisille käydä huonosti, koska he eivät ole tehneet hänen käskyjensä eli raamatun mukaan. Voisin puhua paljonkin mutten jaksa kirjoittaa. Uskokaa mihin uskotte minä uskon Jumalaan ja Uskon että Jeesus on Jumalan poika ja uskon että Jeesus kuoli minun ja sinun eli koko maailan syntien puolesta, mutta synnit saa anteeksi vain jos niitä pyytää anteeksi.

Lainaan itseäni, uskot siis Raamattuun?

Quote from: Perca on November 24, 2007, 01:40:45
Raamattu.. mielenkiintoinen kirja! Ihan vaan tässä on heräillyt mietteitä siitä, onkohan ne sanat ihan niin kirkkaita sittenkään.
1) Arabialainen kertomisperinne: Jeesuksen aikaan ja sen jälkeenkin tarinoitiin paljon, ei ollut Wow:eja eikä telkkareita. Tuohon aikaan oli ominaista, että tarina kerrottiin vain jos se oli mielenkiintoinen. Jesse muuttaa veden viiniksi, aika kiva tarina! Totta? Tuskin..
2) Ylöskirjoitus: Näitä tarinoita tarinoitiin pari sataa vuotta ennen paperille kirjoittamista. Mitäpä luulette, ehtiikö juttu muuttaa juontaan siinä ajassa, suusta suuhun kerrottuna?
3) Käännös: Suomeksi kääntäminen (VT:hepreasta, korjatkaa jos olen väärässä) on ollut melkoinen projekti. Suomi ja heprea kuuluvat eri kielikuntiin, eli niillä ei ole minkäänlaista yhtäläisyyttä. Esimerkkinä mainittakoon Neitsyt Maria, Neitsyen voi tulkita heprean sanaksi neito.

Ihan vain parina esimerkkinä.

En kritisoi uskoasi vaan kunnioitan sitä. Mielestäni vaan jos on jotain mieltä, se on kyettävä perustelemaan kunnolla jos tietää olevansa oikeassa. Että älä julista uskoasi kritisoiden muiden mielipiteitä niin vahvasti.

Missä kohdassa?
Alkuapinat?
Eli uskot että kaikki elämä on luotu maapallolle pari tuhatta vuotta sitten, miljoonia vuosia vanhat fossiilit ovat vain iso kysymysmerkki? Luomiskertomuksen ajankohtaa ei mainita Raamatussa, mutta se on yleisimmin tulkittu olleen ~2000-2500v eKr (pitää vielä tarkistaa). Ei näin..
Mitäköhän puuttuvaa rengasta tarkoitat? Mielestäni Austrolopithecus afarencis on riittävän "puuttuva" rengas.

Kuulostaa todella huvittavalta ja se on täyttä roskaa.

Tuo sinun tarinasi, kyllä. Evoluutioteoria on täysin looginen, ja se on mahdollista todistaa. Luomiskertomusta ei tue muu kuin Raamattu (ks. ylempää).

Mitä mieltä Taimenfani on kirkosta laitoksena?

-Perca

Uskon raamattuun. En julista sotaa muiden mielipiteitä vastaan vaan esitän perusteluita omille väitteilleni. Maailmassa on miljoonia kertomuksia jotka ovat valhetta, mutta tämä kertomus on totta ei tarvitse uskoa jos ei halua. Evoluutioteoriassa on hyvin paljon oleellisia aukkoja joiden puuttuessa evoluutioteoriaa ei voida todistaa oikeaksi teoriaksi esim. puuttuva rengas. Todisteita minulla on vähän ainoa selkeä todiste on raamattu, jonka ovat kirjoittaneet oikeasti eläneet henkilöt pyhän hengen johdatuksena. Uskomisessa on kyse uskomisesta ainoa maailmanlaajuinen todiste on raamattu. Jos tahtoo uskoa silloin uskoo, jos ei tahdo niin sitten ei tahdo en pakota ketään uskomaan. Raamattukin on ihan looginen siihen täytyy vain uskoa. Kunnioitan sinun mielipidettäsi, enkä herjaa sitä se on sinun mielipiteesi ja sillä hyvä. Kirkoista nyt en juurikaan välitä sillä minusta siellä valehdellaan päin naamaa. Uskokaa mihin uskotte en kinaa kanssanne kilpaa. Maailman luomisesta on noin 6000 vuotta raamatun pohjalta. Tos jutussa tarkotin alkuihmisiä ja se oli jostain kirjasta missä kerrottiin evoluutioteoriasta. En kinaa kanssanne uskokaa mihin uskotte.
Taimenta väsyttämään!

Perca

Quote from: Taimenfani on November 25, 2007, 16:27:51
Uskon raamattuun. En julista sotaa muiden mielipiteitä vastaan vaan esitän perusteluita omille väitteilleni. Maailmassa on miljoonia kertomuksia jotka ovat valhetta, mutta tämä kertomus on totta ei tarvitse uskoa jos ei halua. Evoluutioteoriassa on hyvin paljon oleellisia aukkoja joiden puuttuessa evoluutioteoriaa ei voida todistaa oikeaksi teoriaksi esim. puuttuva rengas. Todisteita minulla on vähän ainoa selkeä todiste on raamattu, jonka ovat kirjoittaneet oikeasti eläneet henkilöt pyhän hengen johdatuksena. Uskomisessa on kyse uskomisesta ainoa maailmanlaajuinen todiste on raamattu. Jos tahtoo uskoa silloin uskoo, jos ei tahdo niin sitten ei tahdo en pakota ketään uskomaan. Raamattukin on ihan looginen siihen täytyy vain uskoa. Kunnioitan sinun mielipidettäsi, enkä herjaa sitä se on sinun mielipiteesi ja sillä hyvä. Kirkoista nyt en juurikaan välitä sillä minusta siellä valehdellaan päin naamaa. Uskokaa mihin uskotte en kinaa kanssanne kilpaa. Maailman luomisesta on noin 6000 vuotta raamatun pohjalta. Tos jutussa tarkotin alkuihmisiä ja se oli jostain kirjasta missä kerrottiin evoluutioteoriasta. En kinaa kanssanne uskokaa mihin uskotte.

Profiilin mukaan olet 13. Sitä ei tarvitse edes todistaa  :wink:. Eli olet.. öö.. yläasteella seiskalla? Usko tai älä, mutta olet aika pirun nuori vielä. Itsekin olen, mutta pystyn suhtautumaan asioihin enemmän kriittisesti. Kannattaa opetella ensin näitä perusjuttuja, kuten vaikka evoluutioteorian perusteet.

Quote from: Taimenfani on November 25, 2007, 16:27:51
Uskokaa mihin uskotte en kinaa kanssanne kilpaa.

Kinailu ja tappelu on turhaa, eikä sitä tässä vielä ole esiintynytkään. Keskustelu on eri asia, sitähän tämä on, ja melko hyvälaatuista vielä  :-).

Pyydän Taimenfania ottamaan kantaa seuraaviin kohtiin mahdollisimman huolellisesti ja perustellusti.

Raamatusta:
1) Arabialainen kertomisperinne: Jeesuksen aikaan ja sen jälkeenkin tarinoitiin paljon. Tuohon aikaan oli ominaista, että tarina kerrottiin vain jos se oli mielenkiintoinen. Jesse muuttaa veden viiniksi, aika kiva tarina! Totta? Tuskin..

Kirkosta (omina mielipiteinä):
4) Anekauppa

5) Uskonpuhdistus

6) Suomalainen luterilaisuus nykyään

Evoluutioteoria:
7) Miksi pidät täysin mahdottomana ajatuksena?

Jumalasta ja Jeesuksesta & muusta:
On sitä paitsi todisteita siitä että Jeesus ja Jumala on olemassa.

Oikein mielelläni kuulisin edes muutaman todisteen. Ja myös lähteen, nämä "luin yhdestä kirjasta" ei valitettavasti vakuuta.

Lue KrisseV:n tekstejä threadista sivuilta 1- ~6. Mitä olet mieltä?

-Perca

Miquel

No en jaksa jauhaa kanssasi kilpaa tästä asiasta usko mihin uskot. Olen ihan oikeasti 13. Anekauppa oli silkkaa rahastusta joka oli todella älytön keksintö ne jotka aneen ostivat olivat aivan kirkon pauloissa.
Koska uskon Jumalaan en usko evoluutioteoriaan. Evoluutioteoria vaan on mielestäni niin tyhmä juttu kuin olla ja voi se riistää ihmiseltä ihmisarvon jos ajatellaan et me muka oltais kehitytty apinoista. Mahdottomana pidän evoluutioteoriaa siksi, että siitä puuttuu paljon oleelista kuten puuttuva rengas. Jos pyydät tosissasi syntejäsi anteeksi Jeesukselta tunnet kuinka sydämmesi puhdistuu ja rauha valuu sydämmeesi. Todisteita jo kerroin, mutta jos et usko niin älä usko. Raamattua on kirjoitettu myös paljon pyhänhengen avulla/johdatuksena kuten Johanneksen evankeliumi. Älä usko jos et halua omalta osaltani laitan tämän keskustelun poikki en jaksa enää "keskustella" koska et usko. Ole sinä vaan apinasta kehittynyt minä olen ainakin Jumalan luoma.
Taimenta väsyttämään!

Perca

Quote from: Taimenfani on November 25, 2007, 20:02:32
No en jaksa jauhaa kanssasi kilpaa tästä asiasta usko mihin uskot. Olen ihan oikeasti 13. Anekauppa oli silkkaa rahastusta joka oli todella älytön keksintö ne jotka aneen ostivat olivat aivan kirkon pauloissa.
Koska uskon Jumalaan en usko evoluutioteoriaan. Evoluutioteoria vaan on mielestäni niin tyhmä juttu kuin olla ja voi se riistää ihmiseltä ihmisarvon jos ajatellaan et me muka oltais kehitytty apinoista. Mahdottomana pidän evoluutioteoriaa siksi, että siitä puuttuu paljon oleelista kuten puuttuva rengas. Jos pyydät tosissasi syntejäsi anteeksi Jeesukselta tunnet kuinka sydämmesi puhdistuu ja rauha valuu sydämmeesi. Todisteita jo kerroin, mutta jos et usko niin älä usko. Raamattua on kirjoitettu myös paljon pyhänhengen avulla/johdatuksena kuten Johanneksen evankeliumi. Älä usko jos et halua omalta osaltani laitan tämän keskustelun poikki en jaksa enää "keskustella" koska et usko. Ole sinä vaan apinasta kehittynyt minä olen ainakin Jumalan luoma.

On sulla ihme ajatuksia..

Mutta ei sitten, olisi ollut hauska jatkaa pidempääkin. Taidat olla sittenkin liian nuori puhumaan näistä asioista.

-Perca

vaaputtaja

Niin mikäs tämä "puuttuva rengas" on?

Perca

Quote from: vaaputtaja on November 25, 2007, 23:46:02
Niin mikäs tämä "puuttuva rengas" on?

Sillä tarkoitetaan välimuotoa alkeellisen ja kehittyneemmän eliön välillä. Riippuu nyt kuinka puuttuvan siitä haluaa.. Todisteita evoluutioista riittää kyllä.

Esimerkiksi nykyisen Homo Sapiensin ja miljoonia vuosia vanhan Austrolopithecus afarenciksen välillä on monta "puuttuvaa rengasta". Jotkut.. hmm... ajattelemattomat kreationistit eivät vain voi ymmärtää että luonnonvalinta saattaa muuttaa fenotyyppiä nopeastikin, niinpä välimuotoja ole eikä niistä edes jää fossiileita tms. todisteita.

Mistäs löytyisi uusi luomiskertomuksen puolustaja perustelemaan omaa näkökantaansa?

-Perca

minnow

Quote from: El Payaso on November 24, 2007, 14:53:19
Entä mistä tämä jumala on tullut? Ei kai hän ole voinut tyhjästä ilmestyä. Uskonnossa muistaakseni väitetään, että jumala on ollut olemassa aina, mutta mikään ei voi syntyä tyhjästä. Toisaalta miten maailmankaikkeus sitten on voinut syntyä alkuräjähdyksellä, kun räjähdykseen tarvittavien ainestenkin on täytynyt syntyä jostain, monimutkainen juttu.

Niinpä... Eikö se ole mahdotonta, että tämä maailmankaikkeus olisi syntynyt itsestään tyhjästä? Eikö ole mahdotonta, että on AINA ollut olemassa se, mitä alkuräjähdykseen tarvittaisiin? Kyllä sen aineen on jostakin täytynyt tulla. Vai onko sitä ollut jo ikuisuuden alkuhämäristä asti? Miten tiede selittää sen, että aine ei ole syntynyt, vaan sitä on AINA ollut.

Itse kyllä uskon Jumalaan.

Perca

Quote from: minnow on November 26, 2007, 12:08:10
Niinpä... Eikö se ole mahdotonta, että tämä maailmankaikkeus olisi syntynyt itsestään tyhjästä? Eikö ole mahdotonta, että on AINA ollut olemassa se, mitä alkuräjähdykseen tarvittaisiin? Kyllä sen aineen on jostakin täytynyt tulla. Vai onko sitä ollut jo ikuisuuden alkuhämäristä asti? Miten tiede selittää sen, että aine ei ole syntynyt, vaan sitä on AINA ollut.

Alkuräjähdys on teoria, kuten on myös Jumalan olemassaolo. Kumpaakaan ei voi todistaa. Koska avaruus laajenee koko ajan, on päätelty, että kaikki on aikoinaan lähtenyt erkanemaan toisistaan yhdessä pisteessä. Alkuräjähdysteoriassa on jotain konkreettista, kappaleiden välimatkojen kasvaminen avaruudessa. Mitä konkreettisia todisteita on Jumalan olemassaolosta? Aineen olemassaolo on suuri kysymys. Sitä ei voi kuitenkaan todistaa suuntaan eikä toiseen. Sen voi tietysti selittää mahdollisimman yksinkertaisesti luomiskertomuksella.

"Sekä uskonnolliset juutalaiset että kristityt ovat moneen eri otteeseen ja toisistaan riippumatta pyrkineet laskemaan luomisen ajankohtaa käyttämällä apuna Genesiksessä ja muissa Raamatun osissa annettuja sukupuita ja ihmisten ikiä. Luomisen on yleisesti laskettu tapahtuneen 4000-luvulla eaa., tarkka vuosi on vaihdellut laskutavasta riippuen. Kuuluisin on James Ussherin laskema tulos, jonka mukaan maailma luotiin sinä iltana joka edelsi päivämäärää 23. lokakuuta vuonna 4004 eaa." -Wikipedia

Että kaikki olisi ilmestynyt 6011 vuotta sitten?

Oletko minnow sitä porukkaa joka uskoo Raamattuun kirjaimellisesti?

-Perca

Miquel

Quote from: minnow on November 26, 2007, 12:08:10
Quote from: El Payaso on November 24, 2007, 14:53:19
Entä mistä tämä jumala on tullut? Ei kai hän ole voinut tyhjästä ilmestyä. Uskonnossa muistaakseni väitetään, että jumala on ollut olemassa aina, mutta mikään ei voi syntyä tyhjästä. Toisaalta miten maailmankaikkeus sitten on voinut syntyä alkuräjähdyksellä, kun räjähdykseen tarvittavien ainestenkin on täytynyt syntyä jostain, monimutkainen juttu.

Itse kyllä uskon Jumalaan.
Jumala on ollut aina olemassa sitä ei vain voi tällä maallisella järjellä käsitää vaan vasta sitten taivaassa jos sinne pääsee.
Taimenta väsyttämään!

kaivo

Quote from: Perca on November 26, 2007, 12:29:47 "Sekä uskonnolliset juutalaiset että kristityt ovat moneen eri otteeseen ja toisistaan riippumatta pyrkineet laskemaan luomisen ajankohtaa käyttämällä apuna Genesiksessä ja muissa Raamatun osissa annettuja sukupuita ja ihmisten ikiä. Luomisen on yleisesti laskettu tapahtuneen 4000-luvulla eaa., tarkka vuosi on vaihdellut laskutavasta riippuen. Kuuluisin on James Ussherin laskema tulos, jonka mukaan maailma luotiin sinä iltana joka edelsi päivämäärää 23. lokakuuta vuonna 4004 eaa." -Wikipedia

Mitenhän Ussher selittää vuosimiljoonien ikäiset fossiilit? Aurinkokunnan synnyn noin 4,6 miljardia vuotta sitten? Ihmisen ja simpanssin noin 99%:sti saman geeniperimän? Jne. 

Kovin, kovin vaikeaa uskoa, että kaikki olisi syntynyt pelkän hengen voimin.

haukka_1

Kyllä nämä henkiset asiat ovat sitten vaikeita kun niitä on niin vaikea todistaa. :? Jotenkin on vaikea uskoa tuohon iso herraan Jumalaan ja myös vaikea uskoa että miten avaruus voi koko ajan vain laajeta (ja mihin se silloin oikein laajenee)? Itsellä on jotenkin sellainen että usko riippuu paljon päivästä että mihin sitä uskoisi vai uskooko mihinkään.

Perca

Quote from: Taimenfani on November 26, 2007, 15:47:31
Jumala on ollut aina olemassa sitä ei vain voi tällä maallisella järjellä käsitää vaan vasta sitten taivaassa jos sinne pääsee.

Mistäs sä ilmestyit  :-o ? Mitäs mieltä (jos nyt sitten vielä jatkat threadissa) olet siitä, että rippikoulupappimme on kirjoittanut kirjankin siitä kuinka kaikki pääsevät taivaaseen? Siis aivan jokaikinen. Eli ei hätiä mitiä  :-D niilläkään jotka eivät kuulu helluntaiseurakuntaan.

Usko tai älä, 13-vuotias ei voi kertoa kuinka asiat ovat tai eivät ole.

-Perca

Miquel

Quote from: Kaivo on November 26, 2007, 16:34:05
Quote from: Perca on November 26, 2007, 12:29:47 "Sekä uskonnolliset juutalaiset että kristityt ovat moneen eri otteeseen ja toisistaan riippumatta pyrkineet laskemaan luomisen ajankohtaa käyttämällä apuna Genesiksessä ja muissa Raamatun osissa annettuja sukupuita ja ihmisten ikiä. Luomisen on yleisesti laskettu tapahtuneen 4000-luvulla eaa., tarkka vuosi on vaihdellut laskutavasta riippuen. Kuuluisin on James Ussherin laskema tulos, jonka mukaan maailma luotiin sinä iltana joka edelsi päivämäärää 23. lokakuuta vuonna 4004 eaa." -Wikipedia

Mitenhän Ussher selittää vuosimiljoonien ikäiset fossiilit? Aurinkokunnan synnyn noin 4,6 miljardia vuotta sitten? Ihmisen ja simpanssin lähes yhteiset geenit? Jne. 

Kovin, kovin vaikeaa uskoa, että kaikki olisi syntynyt pelkän hengen voimin.
Mijoonien vuosien ikäiset fossiilit selittyvät sillä että on satoja tapoja laskea aikaa siitä vain puhutaan todella vähän Tiedemiehet käyttävät sitä menetelmää mikä heidän omasta mielestään on oikea laskutapa, vaikka se on vain yksi satojen joukossa. Jonkin laskutavan mukaan maa on 6000 vuotta vanha. Tiedemiehet eivät vain halua uskoa että maa olisi 6000 vuotta vanha, vaikka se onkin. Aurinkokunta syntyi 6000 vuotta sitten kun se lasketaan oikealla tavalla. Miksei ihmisellä ja simpanssilla voisi olla samantyyppiset geenit? Ihmisen ja apinan välillä on todella syvä kuilu. Apinan äly on todella kaukana ihmisen älystä, vaikka se osaakin käyttää työkaluja ja ilveillä.

Taimenta väsyttämään!

Miquel

Quote from: Perca on November 26, 2007, 16:57:28
Quote from: Taimenfani on November 26, 2007, 15:47:31

Mistäs sä ilmestyit  :-o ? Mitäs mieltä (jos nyt sitten vielä jatkat threadissa) olet siitä, että rippikoulupappimme on kirjoittanut kirjankin siitä kuinka kaikki pääsevät taivaaseen? Siis aivan jokaikinen. Eli ei hätiä mitiä  :-D niilläkään jotka eivät kuulu helluntaiseurakuntaan.

Usko tai älä, 13-vuotias ei voi kertoa kuinka asiat ovat tai eivät ole.

-Perca
Pappi voi kirjoittaa mitä haluaa. Miten sä luulet, että kun joku äijä kastaa sut jossakin kulhossa ja valelee sun päätäs niin sä muka pelastut hei haloo mieti ny järjelläkin. Kirkko on yksi aikamme suurimpia valheita sillä kaste ei todellakaan pelasta. Joku äijä joka on kastettu tulee ja tappaa monta häiskää joutuu vankilaan ja on sielläkin hullu, eikä kadu tekojaansa tippaakaan sekö muka pääsis taivaaseen? Kirkot on muka raamatun pohjalta ja kirkossa luetaan raamattua. Raamatussa ei puhuta mitään kastamisesta vaan uskomisesta. Vaikka olenkin vasta 13-vuotias tiedän näistä asioista melko paljon. Vaikka ei kuuluisikaan helluntaiseurakuntaan, mutta uskoo Jeesukseen niin pelastuu, mutta seurakunta antaa henkistä tukea ja siellä voi ylistää ja palvoa herraa muiden kanssa. Jos et ikinä usko Jeesukseen niin terve menoo sitten vaan muista iankaikkisessa kadotuksessa et mä varoitin sua.
Taimenta väsyttämään!

Miquel

Quote from: haukka_1 on November 26, 2007, 16:43:27
Kyllä nämä henkiset asiat ovat sitten vaikeita kun niitä on niin vaikea todistaa. :? Jotenkin on vaikea uskoa tuohon iso herraan Jumalaan ja myös vaikea uskoa että miten avaruus voi koko ajan vain laajeta (ja mihin se silloin oikein laajenee)? Itsellä on jotenkin sellainen että usko riippuu paljon päivästä että mihin sitä uskoisi vai uskooko mihinkään.
Usko vaan ja pyydä syntejäsi anteeksi niin pelastut sitten riemuitsemme kerran yhdessä taivaassa.
Taimenta väsyttämään!

Kuhastelija

En todella usko, jos Jumala olisi niin maailmassa ei olisi sotia, nälänhätää, ahneutta ja kusetusta... Jumalanhan pitäisi olla hyvä??.. Miksi ihmiset eivät uskoisi esim. Harry Potterin olemassaoloon, jos Jumalaankin uskotaan. Onhan Harry Potteristakin kirjoitettu pirun pitkiä kirjoja.

Perca

Quote from: Taimenfani on November 26, 2007, 17:09:36
Pappi voi kirjoittaa mitä haluaa. Miten sä luulet, että kun joku äijä kastaa sut jossakin kulhossa ja valelee sun päätäs niin sä muka pelastut hei haloo mieti ny järjelläkin. Kirkko on yksi aikamme suurimpia valheita sillä kaste ei todellakaan pelasta. Joku äijä joka on kastettu tulee ja tappaa monta häiskää joutuu vankilaan ja on sielläkin hullu, eikä kadu tekojaansa tippaakaan sekö muka pääsis taivaaseen? Kirkot on muka raamatun pohjalta ja kirkossa luetaan raamattua. Raamatussa ei puhuta mitään kastamisesta vaan uskomisesta. Vaikka olenkin vasta 13-vuotias tiedän näistä asioista melko paljon. Vaikka ei kuuluisikaan helluntaiseurakuntaan, mutta uskoo Jeesukseen niin pelastuu, mutta seurakunta antaa henkistä tukea ja siellä voi ylistää ja palvoa herraa muiden kanssa. Jos et ikinä usko Jeesukseen niin terve menoo sitten vaan muista iankaikkisessa kadotuksessa et mä varoitin sua.

Noi sun kaikki jutut on suoraan muiden ajatuksia. Sä et vaan oikeasti ole kykenevä realistiseen vertailuun ja kriittiseen arviointiin. Luota ihmeessä Jeesukseen kun joku tulee puukko kourassa sua ryöstämään. Koko kristinusko perustuu sellaiseen satukirjaan kuin Raamattu, mikä ei ole tae mistään. Mutta silti, arvostan seurakuntaa sen yhteisöllisyyden takia. Raamatussa on pirun hyviä elämänohjeita, muttei koko elämäänsä kannattaisi laskea sen varaan. Kirkko pohjautuu "alkuseurakunnasta" (Raamatun mukaan), suoraan Jeesuksesta. Jeesusta sä tässä dissaat. Hyvä että olet uskossasi onnellinen, mutta älä perkele tule tänne kertomaan mulle mihin mä joudun kuoleman jälkeen, kun et sitä tiedä itsekään etkä kantaasi osaa etkä pysty todistamaan!

Raamatussa ei puhuta mitään kastamisesta vaan uskomisesta.

Minkäköhän vuoden käännöstä sä sattumalta selailetkaan?

-Perca

M@ra

Raamatussa ei puhuta mitään kastamisesta vaan uskomisesta.

Raamuttua joskus lukeneena muistaisin ainakin siinä mainittavan kylläkin kasteesta yhtä sun toista. Ainakin täällä olen nähnyt helluntaiseurakuntaan liittyvien käyneen kasteella järven rannassa.
-M@ra

kaivo

Quote from: Taimenfani on November 26, 2007, 17:10:46 Usko vaan ja pyydä syntejäsi anteeksi niin pelastut sitten riemuitsemme kerran yhdessä taivaassa.

Omat töppäilyt voi kuitata rukoilemalla?

Kuka kuollut on tullut kertomaan, mitä tapahtuu sen jälkeen kun tajuntamme katkeaa lopullisesti? On vain uskottava että taivaaseen tai tulimereen mennään, koska Raamattu sanoo niin? Ikivanha kirja, jonka kirjoittajasta ei ole mitään tietoa. Uskottavuus on Kalevalan luokkaa.

Perca

Quote from: Kaivo on November 26, 2007, 18:20:53
Kuka kuollut on tullut kertomaan, mitä tapahtuu sen jälkeen kun tajuntamme katkeaa lopullisesti? On vain uskottava että taivaaseen tai tulimereen mennään, koska Raamattu sanoo niin? Ikivanha kirja, jonka kirjoittajasta ei ole mitään tietoa. Uskottavuus on Kalevalan luokkaa.

Tämä kuollut  :-D

Tuo Kalevalavertaus oli hyvä. Vaikkei liikuta ihan samassa mittakaavassa, idea on kuitenkin sama.

Quote from: Taimenfani on November 24, 2007, 19:05:55
Näin on ne jotka uskoo evoluutioteoriaan on ite apinoita.

Toi on kuitenkin mun lemppari  8-)

-Perca

osmanhauki

Kato mun sukulainen Taimenfani moro! Kun kerran on ollut Aatami ja Eva..
On todella vaikea uskoa jumalaan, kun jumalaa ei voi nähdä eikä kuulla.
Ittekkin välillä saatan rukoilla. Uskonnon kirjassa mitä opiskelemme koulussa, niin siinä puhutaan teurastuksesta.! :-o

minnow

Quote from: Perca on November 26, 2007, 12:29:47
Oletko minnow sitä porukkaa joka uskoo Raamattuun kirjaimellisesti?

En kirjaimellisesti, sillä Raamatussa on paljon vertauksia ja symboliikkaa. Jeesuskin opetti lähes aina vertauksin. Uskon kuitenkin niin, että Raamatussa ei ole mitään, mikä ei olisi totta. Monet vanhan testamentin kertomukset ovat oikeasti tapahtuneet, mutta niissä on myös oma hengellinen opetuksensa. Raamatun teksti avautuu Pyhän Hengen kautta sen verran, kuin Jumala näkee hyväksi. Näin siis minä uskon.

Tuosta kasteesta minäkin tahdon sanoa pari asiaa: Raamattu ei opeta, että kristillisen kasteen saaneet ihmiset perisivät Taivaan valtakunnan, vaikka kansankirkkomme opettaakin niin. Raamatussa sanotaan, että kaste on hyvän omantunnon liitto, ja sillä liitetään ihminen tähän maanpäällisen seurakunnan jäseneksi. Monessa muussakin asiassa kristillinen kirkkomme on alkanut luistella vastoin Raamatun opetuksia.

Sitten minä uskon jopa niin "raa'asti", että vain yksi joukko perii Taivaan kuoleman jälkeen. Niin myös Raamattu opettaa. Älkää kuitenkaan sanoko, että minä tuomitsisin teidät kadotukseen, sillä Jumala on ylin tuomari. Meille ihmisille on kuitenkin valmistettu ihana osa Taivaassa, ja meille on annettu valta valita haluammeko periä sen osan. Kuitenkaan edes kaikki sellaiset ihmiset, jotka tunnustavat Jumalan olemassaolon, eivät Jumalan sanan mukaan peri Taivasosaa, sillä he eivät kaikilta osin noudata kaidan tien viittoja. Tai sitten yritetään uskoa liikaa omin voimin ja ratsastaa omilla ansioilla. Kukaan ei pääsisi Taivaaseen, jos Jumala ei olisi tukemassa kilvoituksen matkaa. Eikä kukaan voi elää toista niin synnitöntä elämää, kuin Jeesus eli. Ja juuri meidän takiamme Jeesus eli synnittä ja kuoli ristillä, että kerran Paratiisissa langennut ihmiskunta pelastuisi. (Ennen Jeesuksen syntymää jotkut uskoivat lupauksen sanaan, eli he uskoivat sen, että kerran tulee pelastaja. Näin heilläkin oli mahdollisuus päästä Taivaaseen.)

Toivoisin niin, että nyt ei aleta latelemaan typeriä kommentteja, vaan keskustellaan asiallisesti. Jos on minulta kysyttävää, niin yritän vastata parhaan kykyni mukaan.

Ps.

Quote from: osmanhauki on November 26, 2007, 20:07:29
On todella vaikea uskoa jumalaan, kun jumalaa ei voi nähdä eikä kuulla.

Jeesus sanoi Tuomaalle, joka epäili, jotenkin näin: Autuas olet sinä Tuomas, kun sinä näit ja sitten uskoit. Mutta autuaampia ovat ne, jotka eivät näe, mutta kuitenkin uskovat.

En minäkään ole ollut alkuräjähdystä katselemassa... Enkä edes maailman luomista. Kuitenkin uskon.

Miquel

Nämä asiathan pohjautuvat hyvin paljon uskomiseen. Jeesuksen opetuslapsethan ovat kirjoittaneet raamattuun Johanneksen Matteuksen, Markuksen, Luukkaan evankeliumit eli ne on ainakin kirjoitettu suoraan siitä mitä opetuslapset ovat nähneet.
Taimenta väsyttämään!