Kirjolohen pilkintä

Started by kuhanssi, January 04, 2008, 13:41:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tuhe

Kirjolohikäärmeelle sanoisin, et elä niitä tapseja tee kirren pyyntiin. Värikoukku vaan renkaaseen kiinni ja jos lisää haluaa houkuttelevuutta, niin koukkuihin sit vain syöttiä tyrkylle.

j.a.m

joo jos alkaa tapseja laitteleen alkaa kopisemaan pilkkiin/uistimeen vaan ei niitä kiinnosta se tapsin nokassa oleva värikoukku yhtä paljon. 

El Dorado

Nii.. sitä minä itsekkin mietin.
Onko Tuhe ja J.a.m tuo mun juttu toimiva?

j.a.m

pelaahan se ku aikoinaan räsänenhän teki tosta sen miljoonapilkki version. . . mutta enempi tai vähempi epäilen että lisääkö värikoukku oikeasti saalista . . .

Tuhe

Uskon asia se on, mut ite laitan värikoukun räsäsiin, jos niitä uitan. Kokemukset on ollut hyviä, niin miksen niitä käyttäs. Ottaahan se siihen räsäseen, vaikka pelkkä koukku uistimen alla. Räsänen on hyvä peli, kun kaloja on vasta istutettu.

Don Miguel

Millasia vapoja te käytätte noihin leechien uittamiseen? Ilmeisesti sais olla vähän kevyempi kuin tollanen normi Delfin.
Kuvaa/linkkiä ois kiva saada hyviksi todettuihin vapoihin :-)

-Migu(FIN)
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

Tuhe

Itellä tommoiset käytössä ja vavat helppo ja nopea tekaista, ku ei tartte kelaa laitella. Kerran menny siima poikki kirrelle, ku sattu vähän vauraampi, eikä pilkkijä ollut hereillä. Nykyisin tommoisilla vavoilla pilkin kaikki kalat paitsi, jos kisoissa vielä erehyn käymään. Sären lutkuille pitää olla herkkä vapa. Kirjolohipilkinnässä näkee monenlaista vapaa, et on varmaan pilkkijästä itsestä kiinni, mikä käteen sopii. Kirrepilkkivapoja on joka lähtöön, joten kannattaa kumminkin samanlaisia käyttää, et tuntuma säilyy. Jos käyttää ohuita siimoja, niin kannattaa harkita semmoisia vapoja, joissa on jonkinmoinen jarru.

.Ville

Onkos tällanen räsä kovaki kirrepilkki?  :-)
<><

Tuhe

Eiköhän ne räsäset pelaa oli mikä väri tahansa. Tänään pelaa toinen ja huomenna toinen väri. Käykäähän kokeilemassa ja jos joku väri erottuu niin sitten vois lähetellä parhaaksi osoittaneesta kuvia. Monenlaisella vehkeellä niitä kirjolohia saa, mut tärkein pointti et menee kokeileen ja yrittää pyytää niitä.

Juhy

Onko kukaan menossa pilkille Enonkoskelle lohi pilkki cupin kilpailuun  :-)

Slx

Se on käynyt mulle selväksi että pienellä räsäsellä kannattaa kokeilla, mutta miets koukut? jätetäänkö noi isot joita käytetään kesällä vai pienet värilliset koukun niiden tilalle  :?

Kalamään

Quote from: Slx on December 13, 2008, 16:06:42
Se on käynyt mulle selväksi että pienellä räsäsellä kannattaa kokeilla, mutta miets koukut? jätetäänkö noi isot joita käytetään kesällä vai pienet värilliset koukun niiden tilalle  :?

Värikoukun vaihdosta tuskin on haittaakaan. Jotkut väittävät että niiden vaihtamisen myötä kalan isku halukkuus kasvaa. Toki myös alkuperäisellä koukulla tulee myös kirjolohta,taimenta ja haukea. Suosittelen kokeilua, niin minä tekisin.  :wink:
Sen minkä taakseen jättää, sen seuraavalla kierroksella kohtaa.

perza

Laita ihan vaan se tavallinen kolmihaara koukku.  Tai laita se mustekynän jousi siihen koukkuun ja tahnaa siihen, ihan niinkun siinä nuotiolla tänään mainitsin.

Ei tullut kalaa...

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

kalle

perzan kirjoituksissa on se hyvä puoli, että ainkaan ei verenpaine nouse, ja hänen kirjoituksiaan lukiessani on helppo nyökyttää  päätäni kotona koneen äärellä, ja olla samaa mieltä, mutta tässä tapauksessa voisin  myös suositella hieman pienempää koukkua... ei ainakaan vähennä karkuutuksia...  :wink:

Tornio_River

Kyllä itse en ainkaan lähtisi koukkua pienentämään,itsellä nuita räsäsiä ja niin nuita pienempiä kuin nuita hieman isompiakin niin jokaiseeen olen isomman ja kemiallisesti teroitetun koukun vaihtanut,syöttinä koukussa mikrossa sitkistettyjä katkarapuja.Isommassa koukussa voimalla kiinni ottanut kirre pysyy mielestäni paremmin kiinni.Pienenepien koukkujen haarat yleensä mitämättöimä eivät pietä kunnolla kiinni jos nyt ei perseeseen asti syö

Qkkeli

Samoilla linjoilla tornion kanssa; Isompi, terävämpi, kemiallisesti teroitettu kolmihaarakoukku tilalle, voi pujottaa vielä pari värillistä rengasta tuomaan lisämielenkiintoa ja toukat/katka haaroihin.

Vavaksi suosittelen Teho 50/70 vapoja, siimaksi 0.25mm monofiili.

Slx

Quote from: perza on December 13, 2008, 19:03:14

Laita ihan vaan se tavallinen kolmihaara koukku.  Tai laita se mustekynän jousi siihen koukkuun ja tahnaa siihen, ihan niinkun siinä nuotiolla tänään mainitsin.

Ei tullut kalaa...

Mietiskelinkin että oletko sama henkilö kuin siel nuotiolla.

eli tarkoitit tollaista?

Punaoranssi tahnaa
vai pitäisikö jousen olla puolta lyhyempi  :?

Huomenna tai alkuviikosta on tarkoitus lähteä kokeilemaan saisiko sieltä mitään

Tornio_River

Quote from: Slx on December 13, 2008, 19:46:52

Ei tullut kalaa...

helpompaa varmaan laittaa se jousi koukun rungon ympäri ja siihen tahanaa,.voi olla kalalla mieli matalana  tollasnen nenään tökkivän virityksen kanssa

eli tarkoitit tollaista?

Punaoranssi tahnaa

Karski

Quote from: Slx on December 13, 2008, 19:46:52

Ei tullut kalaa...

eli tarkoitit tollaista?

Punaoranssi tahnaa

Tuo jousi on tarkoitus pujottaa koukun varteen.
''eise oo niin justiinsa''

perza

Juurikin niin olis tarkotus kuin tuossa yllä pari on maininnut eli koukun varteen kierrät sen jousen pätkän. Onnistuu helposti,  kunhan saa alulle ni senkun kiertää paikalleen.
Muuten hyvä värinen räsänen Slx kuvassa. Toimii ainakin siellä enonkoskella ja miksei valkeallakin.

Nii ja vielä tosta koukusta että, ite olen vaihtanut pyöreäpohjaiset koukut noihin lätkiin/räsäsiin. Kokokin on vähän isompi mitä alkuperäiset koukut.
Sellasta kuulin tuossa kesällä yhdeltä peltiuistimia valmistavalta tyypiltä että koukku täytyy olla leveämpi kuin itse pelti leveimmästä kohdasta, näin kala jää parhaiten kiinni.
Mutta kyllä niillä aluperäsilläkin koukuilla on kaloja ylös nostettu ja minun ja monen muun taktiikalla kun vetäsee kalan jäälle ni sillä koukulla ei ole niin suurta merkitystä. Eli ite kun ongin max. 3metrin siimalla lätkällä ja usein niin että kala on jäällä parilla vedolla. kun tuntuu tärppi niin voimalla vaan se kala ylös, tuli tai ei tule, yleensä tulee. Väsyttelemään jos jää niin sillon karkaa todella paljon helpommin kuin rakaana vedetty kala.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Slx

Ok mietiskelin että oudolta tuntuu väkäsestä  :-D
Jousen paikka vaihdettu...

kala eemeli

Jos järvi tai lampi on pieni, niin kannattaa pilkkiä rannan tuntumassa, koska kirjo-lohet kiertävät kehää pitkin rantoja. kuulin vinkin vanhalta kalamieheltä ja olen saanut hyviä kokemuksia.

Kuoveli

Ite käyttänyt kirren pilkinnässä vain ja ainoastaan Markku Aution Mutu-Leechejä. Mitään muuta ei ole ikinä tarvinnut :)

Tornio_River

Quote from: kala eemeli on January 15, 2009, 17:15:15
Jos järvi tai lampi on pieni, niin kannattaa pilkkiä rannan tuntumassa, koska kirjo-lohet kiertävät kehää pitkin rantoja. kuulin vinkin vanhalta kalamieheltä ja olen saanut hyviä kokemuksia.

Totta myös isommisskin lutakoissa, heti istutuksen jälkeen,myöhemmin tajuavat liikkua muuttenki kun reunoja pitkin.käytös ilmeisesti opittua kasvatusaltaasta jotka usein pyöreitä.

Näin itse olen kuullut kasvattajan sanoneen ,mene ja tiedä onko perää

KalaVille

Milläs tavalla porukka on noita kaloja väsytellyt eri uistimilla, kun täälläpäin ainakin räsäseen ottaneet vedetään ihan kylmästi väsyttämättä ylös.
Tänään oli liitsissä lohi kiinni, mutta karkasi kun rupesin tällaista "puolipakkonostomaista" nostotapaa yrittämään. Ilmeisesti liitsi ja morri on tämmöisiä missä nosto pitäisi tehdä rauhassa?

Tuhe

Liitseillä ja morreilla tulee käytettyä 0,18 mm siimaa, joten rauhallinen ylösotto pakollinen. Ohuellakin siimalla saa isoja, kun hermo riittää väsytellä. Räsäsiin voi laittaa siimaksi vaikka 0.40mm, niin voi tempoa normaalikokoisen kirjon suttina ylös. Itse en arvosta moista hommaa, vaan mielummin väsyttelen ohuemmalla siimalla. Onko siinä mitään järkeä kyykkiä jäällä päivä, niin kalan iskiessä vetää se jäälle silmät tapilla. Mukavinta on otti ja pitkähkö väsytys, sillä normi kirrepilkkireissulla, ei isommasti niitä tapahtumia ole.

KalaVille

Tämä selvä.

Sitten vielä että kuinka tuota liitsiä pitäis uittaa?

hässi

Quote from: KalaVille on February 22, 2009, 10:22:15
Tämä selvä.

Sitten vielä että kuinka tuota liitsiä pitäis uittaa?

Tuolla on jotain osviittaa asiasta, toivottavasti tuosta on jotain apua.
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=8678.msg87684

Truth

Elikkä mihinkäs kannattas etelä-suomessa suunnata, jos meinais kirreä saada? mieluiten joku lampi ja jos kirreille vielä sattuis tahna maistumaan, niin parempi!

Torro

Quote from: Truth on February 23, 2009, 23:55:59
Elikkä mihinkäs kannattas etelä-suomessa suunnata, jos meinais kirreä saada? mieluiten joku lampi ja jos kirreille vielä sattuis tahna maistumaan, niin parempi!

Etelä-Suomikin on laaja käsite mutta esim Storträsk.... http://www.stortrask.com/
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa