Mikä kala maistuu parhaalle

Started by siimaheikki, November 07, 2006, 21:04:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

nääpiskä

savustettu ruijanpallas on ehdottomasti #1 :wink: pari kertaa norjassa kun oon maistanu...jäi mieleen :mrgreen: yleensäkin lohikalat tulee sen jälkeen,ei väliä onko isoja vai pieniä :-D

Manua10

1. Rasvassa paisettu muikku.
2. Pannussa paistettu ahven
3. Pannussa paistettu kuha.
4. Uunissa paisettu kirjolohi
5. Kalasoppa (lohi) ja maitopohjainen !

juselius

lohi ja ahven maistuu parhaalle

Pietarin kalansaalis

Tossa mietin kun on ruvennu kiinostaa ajan myötä myös muukin kuin taimenen, kirjon,kuhan ja hauen kalastus. Joten ahvenen onginnasta/ virvelöinnistä olisin kiinnostunut, aiemmin tuli niitä joskus ihan muksuna matoongella vedettyä ylös ja mummo niistä safkaa laitto. Silloin ne suomustettiin ja siivottiin muutenkin. Sen jälkeen pyöriteltiin jauhoissa/ mausteissa(en muista tarkalleen mitä) jonka jälkeen pannulle. Oli tosi hyvää mutta myös ruotoista joten tämän viestin aiheena ja tarkoituksena olikin selvittää miten itse laitatte pikkukalat ja hieman isommat esim juuri ahvenet koko noin 200 grammaa-400 grammaa. Mikä ois esim. hyvä koko fileroida jotta jäis syötävääkin, silloin ruoto haitta jäisi pois. Itse luulisin että vasta 300 grammasta ylös päin jos on taitava fileroia ( eli täytyy ruveta treenaa)  :roll: :? :-o :-P :wink: :-D

Grandy

Hyvä fileeraajahan voi fileerata 20 grammaset kalat ruodottomiksi, kyllähän se nyt tietysti on vähän..
Ehkä kokemattomalle fileeraajalle 100g vois olla hyvä fileraja, vaikka tuliskin vähän räävittyjä kaloja, hyviä fileerausohjeitahan löytyy kauheesti netistäkin, kokeilee googlella vaan.  :-)

Kimilahh

Omasta mielestä savustettu ahven!

Miksu

Jokainen kala on mainio ruokakala... jos vain osaa valmistaa...  :wink:

KÖSTER

Jos kokki osaa työnsä tiskiriepukin menee gourmee kastikkeena.

Siika on minun suussa ruokakaloista herkullisin> sitten,rautu,taimen,lohi,harjus,ahven,kuha,muikku,silakka jne...

UISTIN

Siika ja lohi ovat itselleni ne "parhaimmat" kalat ennen taimenta,ahventa,haukea ja muikkua.Mutta enpä ole muita kaloja vielä päässyt maistelemaankaan  :-D.

tumppi98

Kyllä se loimutettu lohi on omasta mielestä paras ja sitten tulee taimen :-).
Mennöön eikä meinata!

Salone

En ole hirveästi eri lajeja maistellut, mutta savustettu suutari on mielestäni paras.

turisti

Kyllä se on muikku, vaari kun osaa tehdä niistä aivan mahtavia, kukaan ei osaa tehdä samanlaisia meidän suvussa, kokeiltu on

juhox

Kyllä kirjolohesta saa herkullisia ruokia, eikä tarvitse ruveta taimenia tappamaan sen vuoksi. Ankeriasta olisi myös kiva maistaa, mutta ei ole vielä yrityksestä huolimatta napannut onkeen.
"En syö kalojen lääkkeitä. "

juise

savulohi ja savusiika on parhaat :-)

edit: yksi hymiö riittää..
-Timpe

Fisk

Savustettu kampela lähes ylivoimaisesti. Harvinaista herkkua kylläkin...

arttu97

Lohi maistuu parhaalle, oli se siten savustettua tai paistettua. Kuha on toiseksi parhaan makuinen.

Miksu

Kiiski on parhaan makuinen kala!!! Tänään maistoin kiiskikeittoa... Nam..

Mikke96

Quote from: Miksu on June 18, 2011, 23:34:03
Eiks kiiski maistu ahvenelle? Itte en oo kyllä maistanu mutta oon kuullu semmosta.

Kipster

Quote from: Fisk on June 18, 2011, 15:27:12
Savustettu kampela lähes ylivoimaisesti. Harvinaista herkkua kylläkin...
Samalla linjalla täälläkin. Jos tulee mahdollisuus maistaa, niin maistakaapa. On muute hyvää.

KABANOSSI

Savustettu harjus ehdottomasti.

eza1992

Ylivoimaisesti parasta on mun mielestä pannulla paistettu ruisjauhoissa pyöritelty ahven. Hyvänä kakkosena tulee kuha, sen jälkeen muikku, nieriä, lohi, taimen, lahna, silakka ja hauki. Savulahna on myös hyvää, mutta sitä pääsee popsimaan valitettavan harvoin. Ankeriasta ja kampelaa haluaisin maistaa, kuten myös siikaa.

Nisu

Quote from: Mikke96 on June 19, 2011, 09:37:38
Quote from: Miksu on June 18, 2011, 23:34:03
Eiks kiiski maistu ahvenelle? Itte en oo kyllä maistanu mutta oon kuullu semmosta.

Ei maistu. Sinne päin kylläkin. Ainakin omaan makuuni kiiski on paljon maukkaampaa kuin ahven. Kokeilehan maistella. :)

tumppi245

Niissä kaloissa jotka syödään on tärkeintä , että kala on itse pyydettyä.Jotenkin se on vaan niin huikee tunne syödä vaikka 500 grammasta juuri itse pyydettyä ahventa.Omasta mielestäni parhaat ruokakalat ovat taimen ja savustettu siika.(Itse pyydettynä tietenkin :wink:)
´´Ei oo kalaa suomuihin katsominen´´
Sanoi vanha isäntä joka ei ollut kalaa nähnytkään!

Miksu the kalamies

Näitä viestejä lukiessa alko tekemään TODELLA mieli Norjaan kokeilemaan turskaa ja seitiä. (Heinäkuun alusta menen)

Tähän keräsin muutamia todella herkullisia kalaherkkuja.

matikkakeitto
kampela (kerran maistoin 7 vuotta sitten ja muistan, että oli taivaallista. Joku päivä pitää maistaa uudelleen)
loimulohi (ollut tapana tehdä perheen miesten kalareissulla loimulohta todella hyvää!)
tikkuahven (tämä on melkein parasta kalareissulla, tuore perattu ahven ilman mausteita tikkuun ja paistetaan)
kaikenlainen savustaminen (mikä vaan kala toimii savustettuna ja savustuksessa pari katajanoksaa)
purkki SÄRKI (paras kala purkitettuna! Ehdottomasti! Ruisleivänpäälle ja purkin voi ottaa reissullekkin)
Haukimureke (http://www.fishfood.fi/index.php?pageid=4&aid=306&bid=12&lang=fi tuolla ohje)

Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

Jann3

Ahven fileet paneroituna ja pannulla paistettuna: Perkkaa ahvenet, fileroi, poista nahka, ota 3 pientä kulhoa, yhteen vehnäjauhoja, yhteen kananmunia joista rakenne rikottu, yhteen ruisjauhoa korppujauhoa suolaa sitruunapippuria ja tilliä. Ota ahven file dippaa eka vehnäjauhossa siitä kananmunassa ja siitä ruosjauho,korppujauhe seoksessa ja pannulle reilussa voissa.
On muuten aivan taivaallista herkkua.

Palavatut kalat: Muikut, lohet, siiat, ahvenet jne
Uunilohi
loimulohi
Suolattu siika reilulla sipulilla

Siinähä ne parhaimmat.
Kaikki loppuu aikanaan halonteko ei koskaan.

Pike

Quote from: Pike on February 04, 2010, 20:47:34
Voissa ja sipulissa paistetut muikut  :-P
Pakko sanoa, että tuo on valahtanut toiseksi. Uunissa kerman, sipulin, merisuolan ja parin kalamausteseoksen kanssa muhinut kirjolohi on kyllä ykköshyvää!

Ranez

Kirjolohi ja siikahan se maistuu! :)
Ahven 1142g, hauki 1981g, Kirjolohi 3338g, kuha 1394g, lahna 2115g, p.nieriä 529g, pasuri 440g, rautu 1110g, siika 1579g, taimen 2349g

Aatami

Oma suosikkini on matikkakeitto. Se ei vaan voi olla pahaa. Maitopohjaisena, kunnon perunoilla ja sipulilla. Se ei vaan kaipaa muuta.

Moni muukin kalaruoka saa tottakai veden kielelle. Savuahvenet, loimulohi, suolalohi, kylmäsavustettu lohikala, savusäynävä jne. Ai ai nälkä tulee vaikka justiinsa söin.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri