Pilkkipönttö vai reppu?

Started by Anonymous, December 30, 2002, 10:25:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Mizcu

Yleensä en kumpaakaan. Repun ottaisin ehdottomasti mieluummin kuin pöntön. Yleensä mukana kulkee kuitenkin pilkkiboxi mallia http://img150.imageshack.us/img150/1633/boksiold2002jz0.th.jpg

Ruutti

Reppujakkara jonka sisällä 10l roskapönttö. Hyvin mahtuu kaloja sekä vaivaton tyhjentää.

Juhy

Mie käytän reppua jonka sisällä on 10L kanisteri kalat menee sinne ja myös on hyvä että koukut ei tartu repun pohjaan kiinni :-)

Paraskalastaja

Reppua.. Ei tule pilkintää joka päivä harastettua niin reppu on hyvä mulle.
-Paraskalastaja

UppoPerho

Reppujakkara on aina mukana.

Hyvin mahtuu tavaraa, Paljon eri taskuja, saa istuttua hyvin ja kätevä kantaa selässä.
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

Acke

Itse käytän pilkkipönttöä, mutta voisi ostaa sellaisen repun. Paljonko ne maksaakaan?

vainaja

Quote from: Kuhiska on January 21, 2009, 19:16:59
Itse käytän pilkkipönttöä, mutta voisi ostaa sellaisen repun. Paljonko ne maksaakaan?

Hyvä reppu maksaa 20-30e.

-Juippi-

HYVÄ reppu maksaa 30-60e, mutta itse käytän n. 15e selkänojallista reppua. En suosittele kyllä ostamaan, kun tuntuu hajoavan käsiin.
Sen minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.

Daiwa

Quote from: roskakala on January 21, 2009, 19:30:42
Quote from: Kuhiska on January 21, 2009, 19:16:59

Hyvä reppu maksaa 20-30e.
Hyvä reppu ei ole kaikille samanlainen! Toiset haluaa erinlaisia taskusja eri paikkaan, toiset erin kokoisia reppuja, erin mallisia. Repusta huomaa heti, että mikä sopii omalle selälle ja tästä mulla ainakin on kokemusta. Kaikille löytyy se oma, mistä tykkää.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

kala-ale

Itse käytän reppua mutta olen harkinnut pöntön ostamista/rakentamista .laittaisin sen repun sisälle..
Mä verkot vetehen vain lasken laulellen ja luodolle käyn onkimaan...

<><                         <º(((((< 

Buddha

Reppua tulee käytettyä ja kalat muovipussiin, =)  ja harkinnassa pöntön osto =P

tumppi98

mites noi styrox pilkkipöntöt kestää päälle istumista?
Mennöön eikä meinata!

kemu

Pönttö on ollu tähänasti käytössä.
Päätä päiväsi Rapalan uistimilla!

Sambou

Reppujakkara ollut käytössä kun en omista pönttöä, mukavasti menee vermeet reppuun ja saa eväätkin mukaan tarvittaessa : )

Zintti

Reppu on käytössä mulla ja hyvin toiminut. Tosin semmonen vedettävä pilkkiboxi voittaa kyllä repun tietyissä oloissa. Kuten kun lunta ei ole jäällä paljoa tai sen pinta on kova, että boxi kulkisi siinä. Koska vetäminen on tuolloin helpompaa kuin kantaminen, kalat saa paremmin säilöön ja tilaa on enemmän.

kuha kalle

Itse käytän pilkkireppua, sillä paljon helpompi kantaa selässä, ja mahtuu kaikki kamat paremmin. Toki vapojen säilytys on vaikeampaa, ja vieheitä ei voi pitää kiinni ongissa.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Janxu

Nykyään mukana kulkee Vanhasta kukkaruukusta rakentama pilkkipönttö missä kaikki on mukana hyvässä järjestyksessä.enää puuttuu hihnat,että saa selkään/olkapäälle nakattua aina reikää vaihtaessa.

Fisumees

Quote from: tumppi98 on February 26, 2010, 14:03:56
mites noi styrox pilkkipöntöt kestää päälle istumista?
Kestää ihan hyvin.

Molemmilla on hyvät ja huonot puolensa(en rupee luetteleen).

Tänään kokeilin vähän hullua yhistelmää eli repun sisään pilkkipönttö ja hyvin toimi. Ei jäänyt tasurit reppuun kiinni.
Ei ollu järkee. :roll:
Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.
Minun blogini osoite: http://www.kalassa.net/fisumees/

kono96

Viime talvi oli sekakäyttöä, reppua ja pönttöä, ja pönttö omatekele!  :-D hyvin pelitti! Se oli tehty kylmälaukusta(styrox), jonka vahvistin pohjasta ja kannesta vanerilla. Ja sitten vielä pohjaan sukset vanhasta rattikelkasta ja sitä on pakko kehua!!! Nyt on vaan käynyt niin ikävästi, että kulmat ovat murtuneet, eli olisko jollain vinkkiä miten korjata/paikata kulmat?

Pataakkeli

kokeile jättää styroksi ja vaihtaa se puuhun. styroksi ei mun mielestä ainakaan kestä kuritusta niin hirveesti. istumista kylläkin, mut tuossa sun viritelmässä tuntuis olevan muutakin ku pelkkä istuin.

eli styroksi puuks, ja nou proplem.
Patakuninkaallista - jo vuodesta 2007.

Mikke96

Kisoissa aina sellasta kinetic reppu pönttöä eli siis pönttö jossa on repun olkaimet niin saa selkään. Ja sitten yksin pilkillä ei kisoissa niin reppua.

kono96

Nyt kun 15-vuotta täytin, niin lahjaks äiskä ja iskä uutta reppua lupasivat. Oon kattellu Retki Finland Pro:ta, onks kenelläkään kokemusta kyseisestä, onko se tukeva ja tukevalla tarkoitan sitä, että se reppu osa pysyy kasassa eikä mee kasaan.

kuha kalle

On tukeva jos sen täyttää. Itse oon käyttänyt päätaskua niin että vapaputket ympäröivät keskustaa ja pohjalla kaikki sekalaiset pilkkivehkeet mitä ny mukana on. Pienemmässä taskussa sitten kalat. Kumpaankin sivutaskuun vapaputket. Käy jossain kaupassa katsomassa ennenkuin tilaat.
Ittellä ollu kyseinen vehje kolme vuotta, yks metallisolki rintaremmistä vääntynyt entiedä miksi. Muita kestävyysongelmia ei ole ollut ja vettä pitää pohja ihan mukavasti.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

KÖSTER

Kuten alkumetreillä joku muukin huomannut idean>pönttö reppuun ja reppu kairoineen päivineen pulkkaan ja mustekaloilla nippuun>sopivin systeemi minulle, kevyesti menee varsinkin kevätjäillä.

Nileksi

https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=10551&productId=293051&langId=-11&parent_category_rn=18305&top_category=18305&selectedTopCategory=18305&selectedSecondLevel=18273&selectedThirdLevel=18305&categoryId=18305&searchMethod=&orderBy=24&orderBy=24

Onko kellään kokemusta kyseistä pilkkirepusta? Reppuhan on siis pilkkirepun ja kala-astian yhdistelmä. Tuotekuvauksen mukaan kalan saa pudotettua muoviseen astiaan reiän kautta kantta avaamatta. Uus pilkkireppu pitäis hommata, ja pisti silmään tämmönen kärkkäisen mainoksessa. Onhan tuolla toki palautusoikeus jos ei hyvältä tunnu, joten voi olla, että tulee tilattua.

Mietin vaan tuon pönttö-reppu-yhdistelmän toimivuutta, ja mietityttää myös taskujen riittävyys. Onko kukaan kokeillut tämmöistä?

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=5244 tämmönen sattu kanssa silmään. Siinä näkyy ainakin jonkun verran taskuja olevan. Onko kokemusta kenelläkään kummastakaan? Huomenna siis toinen näistä tilaukseen, pitää vielä vaan valita että kumpi :D

Survari

Kummastakaan noista pöntöistä ei ole käyttökokemusta, mutta ainakin mitä noita kumpaakin olen kaupassa katellu, niin ei ole ainakaan itteäni miellyttäny kumpikaan tarpeeksi  :-( . Tuosta Kineticin pöntöstä kyllä oon ainakin kuullu paljon hyvää juttua, et jos sen ostat, niin tuskin ainakaan huonoa kauppaa teet  :-) . Tossa Kineticissa ainakin on muovikansi, niin se varmaan kannattaa vahvistaa jollakin, ettei mene rikki niin helposti.
Mutta yleisesti noista pilkkipöntöistä, niin ovat kyllä todella toimivia ja käytännöllisiä vehkeitä. Kalaa mahtuu paljon ja ne on helppo ottaa pois kun kisoissa punnitukseen mennään. Painoa noilla ei ole paljoa ollenkaan ja ovat tukevia istua. Pöntöillä ei käy niin helposti reppujakkaroista tuttua ilmiötä, että repun taemmainen jalka solahtaa kovettuneen lumikerroksen läpi ja sitte lennetää selälleen. Ja tuo kalojen pönttöön heitto on helppoa ja kisoissa hyvin näkymätöntä, kun ei tarvitse pussia ruveta kaivelemaan esille. Pilkkipöntöt jakavat porukalla kyllä mielipiteitä, toiset pitävät ja toiset taas pitävät enemmän jakkaroista, se on makuasia ja tottumuskysymys.
Itsellänikin on uuden repun hommaaminen edessä ja se tulee kanssa olemaan pönttömallinen, kunhan vain sopivan löytäisin  :|

Pilkkijä99

Mulla on ollu vuoden tuo kineticin pönttö ja hyvin on toiminu! Toisessa päässä on tilaa vaikkapa termarille, sohjokauhalle, juoma pulloille ja vavalle(vavoille). Ja toisessa päässä on taas tilaa haarukkavavoille ja pilkkikukkaroille. Sivu taskuun mahtuu arviolta 10 haarukkavapaa tai morrivapaa. Pönttö on todella tilava kaloja mahtuu arviolta 20kg kalan koosta riippumatta. Itse ostin tuon motonetistä ja hintaa oli n.40e ja mukana tuli sohjokauha ja pilkkivapa! Suosittelen.

Nileksi

Kiitoksia vastauksista! Tuon kineticin saa rialinnasta 39 e, ja samalla kun tilaa morrilajitelman niin tulee hyvä paketti. Kohta varmaankin lähtee tilaukseen. :)

pilkkiäijä

Tässä kun hetken selailin, niin en ainakaan huomannut kenenkään maininneen jakkaran/repun kastumisesta.

Itse käytän paljon mielummin pilkkipönttöä. Jos jäällä on vettä, vaikka ihan vähänkin, niin ainakin kuvittelisin reppujakkaran kastuvan. Talvessa tulee tehtyä monta reissua märälle jäälle, alkutalvesta usein on peilijää ja avannosta nousee vesi jäälle/ keskitalvella painava lumi nostaa vettä jäälle/ lopputalvesta lämpimällä kelillä lumi/jää sulaa niin nopeasti että jäällä on märkää. Isosta kanisterista tehdyllä pilkkipöntöllä voi huoletta istua jatkuvasti, vaikka vettä olisi 15cm jäällä. Ja tavaratkin pysyvät pakissa kuivina  :-)

Toisaalta myös pilkkionkien kuljetus on pöntössä helpompaa, koska koukut ja siimat ei sotkeennu muutakun toisiinsa. Ikinä ei kuitenkaan sen suurempia sotkuja tule. Samaten kun heittää kaloja pakin pohjalle, se on helpompi pestä kun muovipussista repun pohjalle valuneet kalanlimat. Molemmat ongelmat tietysti korjaantuu, jos repussa on ämpäri tai muu, niinkuin monessa onkin.
Reppujakkaran taskujen suuri määrä on omaan mieleeni ainakin vain haitta. Hanskat, avaimet ja puhelin, pilkkikukkarot, eväsleivät sun muut saa hienosti survomattakin pieneenkin taskuun, eikä niitä tarvi kaikkia reppuun laittaa painoa lisäämään. Tosin itselläni on aina pieni reppu ja pilkkipönttö mukana, ei sekään vielä liikaa ole hupipilkkijälle..

En sano, etteikö boksissa olisi myös omat vikansa. Suurin vika mielestäni on kantamisen vaikeus. Onhan reppua paljon mukavampi kantaa selässä, varsinkin painavana, kun pönttöä kädessä. Pönttöön voi tehdä sukset, mutta tämän jälkeen tulee uusia ongelmia kuten paksulla lumella kaatuminen tai pakin muut ominaisuudet voivat kadota. Voihan pakkia vetää vaikka pulkassa, mutta tämän myötä tavaran määrä taas lisääntyy, eikä kaatumisongelma häviä mihinkään.
Toiseksi pilkkipöntössä on huono säilyttää mitään, jos samaan osioon tungetaan myös kalat. Tämäkin on pieni miinus ja on helppo korjata jakamalla pakin pohjan puoliksi kaloille ja vaikkapa ongille. Se vähän vähentää kalojen tilaa, mutta mitä sitä turhaan liikaa onkimaan  :-)
Olen kalastelijapoika!