Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Miten saa tehtyä itse jigin?

Started by Anonymous, April 04, 2004, 18:47:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Tiedän että jigin voi tehä silikoonista, mutta millä siihen saa ne eri värit? Olen kuullut että niihin on mahdollista käyttää jotain jauhoa, mutta mitä? tai jos niihin on mahdollista käyttää jotain "karkki"-väriä? Siis jollain tietoa mitä ainetta silikooni imee tai sitoo.... Kiitos jo etukäteen :D

Spotti

Sanon vaan, että on aika turhaa alkaa tekemään jigia jonka saa kaupasta 20 centillä. Mutta onhan se tietysti hienoa, kun on itsetehdyt vehkeet.  

Noista väreistä en osaa sanoa, mutta eikös niitä erivärisiä silikonejakin ole joissain rakennusliikkeissä saatavilla. Niitä yhteen sekoittamalla voi saada taas lisää värejä.  ;)

Kannattaa katsella noita silikoneja myös askarteluliikkeistä yms.

daiwa2

Pisti tuos silmään kalstus.com toi jigi keskustelu ja ajattelin pistää tänne ton linkin mikä oli  sielläkin.Kattoskelin tuota sivusta hetken ja pisti silmään heti monta juttua jota tuolta voisi tilata.Siellä oli noita silikoneja josta tehdään jigejä sun muita.Kaikkia muotteja ja semmosta kivaa.

Niin ja täs tää linkkihttp://www.jannsnetcraft.com/

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Mikko_-Procyon-

Hmm.. melkein suosittelen tekemään karvajigejä ja "muovipussijigejä" itse. Ei sitä silikoni-valuhommaa kannata näillä "kilohinnoilla" alkaa tekemään. Hyvissä karvajigeissä kyllä pääsee säästönpuolelle helposti.

mutta jos tosiaan haluat tehdä omat jigit, niin muottihan se tarvitsee tehdä alkuun. Ainakin jossain on jotain metalliin sorvattua muottia käytetty. Teettäminen voi olla kallista, jos ei työvälineitä löydy omasta takaa.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

daiwa2

Eihän noitten jigipyrstöjen tekeminen tuu paljoa halvemmaksi.Mutta jos joku haluaa väsätä niin mikäs siinä.Tuolla oli myös valmiita muotteja jigien valuun.4 dollaria makso aivan tavallisen 3" toukkajigin muotti.Itse olis nyt tarkoitus tilata tuolta ainakin jigipää muotti(hintaa 30) dollaria.Lipan lehtiä ja sen semmosta.Kiinnosti myös  noi maalit.Kenelläkään ei varmaan oo niistä minkäänlaista kokemusta.Jos on niin kertokaa ihmeessä.Vois paria väriä tilata kokeeksi samalla ja jos on hyviä niin sitten lisää.

www.kalassa.net/daiwa2

marabou

Mikäs siinä kumi hanskassa on vikana????

sale uistin

Älä ny itte tee mitään jigiä!Siitä voi liueta vaikka mitä myrkkyja veteen.Joka heitolla kun liukee vähän niin se on paljon
ENT.jättihaukimanniskan.piti vaihtaa nimeä

ranta kalastaja

Tot tosiaan kiinnostaa toi jigi pään tekeminen itse mutta en itse oikeen viitti ruveta tota muottia tilaamaan että jos jollaoin olisi vaikka myydä omaa vanha muottia pois
PS: Saakohan noita muotteja ostettua suomesta mistään kun en ole löytänyt niitä.
Josniitä myydään jossain niin voisko joku laittaa linkkiä tänne

Mikko_-Procyon-

Quote from: sale uistin on April 02, 2006, 00:54:23
Älä ny itte tee mitään jigiä!Siitä voi liueta vaikka mitä myrkkyja veteen.Joka heitolla kun liukee vähän niin se on paljon

Liekkö viisasta esitellä omia luulopuheita faktoina? Kerroppas kaikille, mitä siitä liukenee ja kuinka paljon? Ja miten se poikkeaa "kaupan jigistä" ?  Eikä mitään mutu-juttuja vaan puhdasta faktaa, kiitos.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

sale uistin

Liekkö viisasta esitellä omia luulopuheita faktoina? Kerroppas kaikille, mitä siitä liukenee ja kuinka paljon? Ja miten se poikkeaa "kaupan jigistä" ?  Eikä mitään mutu-juttuja vaan puhdasta faktaa, kiitos.
[/quote]
Mitenköhän? :xNe testataan,yhes kalastus lehdes oli siitä aihe.Käytä aivojas puhuva pönttö

Jani1982

Nyt on jo aika hurjaa bullshittiä  :roll:
Kaikki materiaalit mitä nykykalastuksessa laajalti käytetään on tutkittu ja testattu.
Mitään ympäristöpommeja ne ei todellekaan ole.
Silikonia vetreänä pitäviä aineita liukenee hetken aikaa pieniä määriä veteen kun käyttämätön jigi joutuu veteen.
Vapakalastuksesta aiheutuvista ympäristöhaitoista puhuminen on lähinnä haihattelua.

daiwa2

sale uistin:
Mun mielestä sun kannattais mennä sinne nukkumaan jos sulla ei ole asiasta mitään hajua.Kannattaisi ottaa asiasta jonkin laista selkoa ennenkun esität vastaavia väitteitä.Ensinäkin noi jigin valmistuksessa käytetyt silikoonit on tarkastettu ja testattu satoja kertoja.Samoista massoista ne tekee tehtaillakin tekee noi jigit.Ja tänäpäivänä maailmassa on aika tarkkaa noitten ympäristö asioiden kannalta joten joka ikinen vastaava tuote tarkastetaan monia kertoja.

www.kalassa.net/daiwa2

sale uistin

Quote from: daiwa2 on April 08, 2006, 17:35:45
sale uistin:
Mun mielestä sun kannattais mennä sinne nukkumaan jos sulla ei ole asiasta mitään hajua.Kannattaisi ottaa asiasta jonkin laista selkoa ennenkun esität vastaavia väitteitä.Ensinäkin noi jigin valmistuksessa käytetyt silikoonit on tarkastettu ja testattu satoja kertoja.Samoista massoista ne tekee tehtaillakin tekee noi jigit.Ja tänäpäivänä maailmassa on aika tarkkaa noitten ympäristö asioiden kannalta joten joka ikinen vastaava tuote tarkastetaan monia kertoja.
MÄ en haistele mitään,kiitos vaan.Mutta tarkoitan että kaupan jigit ovat turvallisia,mutta jos teet jotain jigejä jostain aivan hämärästä silikonista ni ei tie mitä siin on.Ja ny loppuu tää prkl:än väittely tähän :x

lohen pyytäjä

Minä tein itse jigin ja ei varmaa tuu veteen mitää sala uistimen myrkkyjä :evil:
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Trout

Quote from: lohen pyytäjä on April 24, 2006, 20:50:50
Minä tein itse jigin ja ei varmaa tuu veteen mitää sala uistimen myrkkyjä :evil:
Mistä teit ???  :?  :-)

lohen pyytäjä

Silikoonista! Karvainen pää! :wink:
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

kaivo

Japanissa silikoniset jigipyrstöt on kielletty niissä käytettyjen pehmitinaineiden takia. Ovat kuulema ympäristölle haitallisia.

sale uistin

No nyt KAIVO puhuu asiaa!Siinä pieni todiste

daiwa2

Quote from: kaivo on April 25, 2006, 12:54:04
Japanissa silikoniset jigipyrstöt on kielletty niissä käytettyjen pehmitinaineiden takia. Ovat kuulema ympäristölle haitallisia.

Joo muistan itsekkin lukeneeni tuon artikkelin jostain mutta en löytänyt sitä ainakaan pikaisesti katsottuna parin viime vuoden erälehdistä.Ja japanissa on nimen omaan kiellettu kaupan sekä itse tehdyt jigipyrstyt.Ihmetyttää kyllä miten joku japani tekee tämmöisen liikkeen koska ainakaan itse en uskoisi että siellä muutenkaan välitetään kovin kaksisesti ympäristöstä.Jos kaivo muistat missä tuo artikkeli oli ja niin kertoisitko, huvittaisi lukee itsekkin uudestaan.

Ja Sale uistin

Toi kaivon kertoma ei todista mitenkään sitä että itsetehdyistä liukenisi enemmän myrkkyjä tai mitään muutakaan kuin kaupan jigistä.Japanissa on kieletty MYÖS kaupasta ostetut jigit.Joten jätä sitten omatkin jigit kauppaan jos pelkäät että muitten itsetehdyistä jigeistä liukeaa veteen myrkkyjä.

Hälläväliä mutta itseä rupesi taas jälleen kerran kiinnostamaan itse tehdyt jigit.Harmi vaan tällä hetkellä ei oikein raha tilanne suosi sitä

www.kalassa.net/daiwa2

kaivo

Quote from: daiwa2 on April 26, 2006, 18:26:53
Jos kaivo muistat missä tuo artikkeli oli ja niin kertoisitko, huvittaisi lukee itsekkin uudestaan.
Kyseinen juttu löytyy Erä-lehdestä 8 - 2005. http://www.eralehti.fi/?id=6002

Risti Jussilan artikkeli käsitteli lyijyongelmaa kalastuksessa, tuo Japanin tilanne oli mainittu vain muutamalla lauseella esimerkinomaisesti.

Murmeli

En viitsinyt aloittaa uuttaa aihetta, joten kysymys kuuluu:

Voiko jigejä maalata jälkeenpäin? Joissakin kalajigeissä on ainakin päällä jotain maalia.
Jos voi maalata, niin kertokaa ihmeessä mikä maali on siihen sopivaa. Spray maali ja Revellin pienoismalli maalit ei ainakaan käy,
kun olen itse testannut.

Mikko10

Ite oon värjänny Kurlini permanenttitussilla punaiseksi. Ennen värjäystä kuitenkin pesin saippualla ja annoin kuivua. Hyvin on pysynyt väri.

Murmeli

Onko tuo ihan perus Permanent tussi, mitä saa melkein joka kaupasta.

Kaivo

Quote from: Murmeli on March 14, 2008, 14:30:08
Onko tuo ihan perus Permanent tussi, mitä saa melkein joka kaupasta.

Hommaan kelpaa tavallinen "joka marketin" permanent- (=vedenpitävä, spriiliukoinen) tussi. Tussin leveä kärki nopeuttaa värittämistä – siis mitä isompi tussi, sitä parempi. Aluksi jigeistä kannattaa tosiaan pestä rasvaisuus pois esim. astianpesuaineella, ja kuivata ne sitten huolellisesti.

Jigirunkojen värittäminen ei ole ihan yhtä nopea toimitus kuin etukäteen luulisi. Hyvä lopputulos edellyttää sitä, että tussi ehtii imeytyä kumiin kunnolla ja kuivua. Homma kannattaakin tehdä esim. jo kalapäivää edeltävänä iltana. Värin imeytymistä voi nopeuttaa hieman esim. talouspaperilla töpöttelemällä.

-- Kaivo

j.a.m

Eloranta myy do-it jigi muotteja ja pro-tec powder paint värejä jigeille . itselä on käytössä mikähän lie malli ja 5 väriä nuita jauhemaaleja jigi pää sytkällä lämpimäksi kastaa purkissa ja kopautusmaali mitä jää päähän jämähtää nätiksi maaliksi ja ei ku pyytämään