Mitä siimaa käytätte.?

Started by MinnowSpoon, August 06, 2006, 19:54:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Mitä siimaa käytätte

Fireline
129 (63.9%)
Berkley
45 (22.3%)
Trabucco
4 (2%)
Power Pro.
24 (11.9%)

Total Members Voted: 189

Lahna late

heittelyssä käytän sufix matrix pro 9.1kg 0.18mm,hyväsiima on ollut.uistelussa ttaas jotain mitcellin siimaa :-)

Mr.Pilkkijä

Rapalan Finesseä. Kerran ostin kuitusiimaa, enkä toista kertaa osta. Liian kallista, vetolujuus ja paksuus heittää, rispaantuu erittäin helposti yms. yms.
Saattaa kyllä johtua siitä, että ostin jotain halpiskuitusiimaa. mutta en kyllä ole valmis maksamaan montaakymppia jostain 150m pitkästä siimanpätkästä kun monofiilia saa triplasti enemmän ja halvemmalla. Ja siihen luotan.
Always Think Like A Fish.
No Matter How Wierd It Gets. -Storm

Särkii

FIRELINE 0.25mm, 110m Väri: Flame Green
Jeejee

Koskenkylänjoki

Abu Top 0.44 petokalasiimaa.
I'm back.

jarmoankka

Quote from: Koskenkylänjoki on July 24, 2009, 17:12:52
Abu Top 0.44 petokalasiimaa.

Aikamoista kettinkiä käytät... Aattelit saada myös 22.5 kiloisen hauen? :-D   Uistinten uinti paranisi, heitot pitenisi, kun tipautat edes 10:n pois eli vaihdat likelle 0.30 monofiilia.

Suomen vesissä elävät kalat harvemmin koollaan katkaisee siimat. Kyllä yleensä se on joko solmu, joka pettää tai sitten siima menee hampaisiin, jolloin haen suussa ei kestä järeekään siima. Vahingoittunut siima taas on ihan sama minkä paksuista, naps vaan kuitenkin.  Pääsääntöisesti siiman katkeamiset ison kalan kanssa johtuu siitä, että ei osata hyödyntää kelan jarrua ja malteta väsyttää kalaa rauhassa vaan koitetaan riuhtoa se väkisin luokse. Silloin "veto" on kovempi kuin mitä "vetolujuus" siimassa on...   Mun mielipide.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Koskenkylänjoki

Tämä siima itseasiassa siitä syystä, että ihan helvetin teräviä kiviä täällä.
Oon kyllä ajatellu vaihtaa tohon mun 0,3mm, 6,7 kg siimaan, mutta siinä on vain se vika, että katkeaa ihan hirveän helposti kun siima hipaiseekin  terävää kiveä.
Pitäs ehkä hankkia kuitusiimaa...
I'm back.

Idefix^^

Ite käytän 0.17mm spiderwireä. En oo kyllä vielä kerenny kokeilemaan.... :roll:

abla

Saako firelineä kuituna että monofiilinä?

jarmoankka

Quote from: abla on July 24, 2009, 18:40:37
Saako firelineä kuituna että monofiilinä?

Koita vaikka hakea tåältä sanalla "fireline"

Tai googlettaa.  Vähän viitseliäisyyttä peliin!!!
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

pjk

Quote from: Koskenkylänjoki on July 24, 2009, 18:02:51
Tämä siima itseasiassa siitä syystä, että ihan helvetin teräviä kiviä täällä.
Oon kyllä ajatellu vaihtaa tohon mun 0,3mm, 6,7 kg siimaan, mutta siinä on vain se vika, että katkeaa ihan hirveän helposti kun siima hipaiseekin  terävää kiveä.
Pitäs ehkä hankkia kuitusiimaa...

Kuitusiima on heikompaa kuin oikeasti saman paksuinen monofiilisiima niissä tilanteissa, joissa siima hankautuu kireänä ollessaan jotain terävää ja kovaa vasten. Esim. hauen hampaisiin tai kiviin.

--pikeye

Koskenkylänjoki

Juu ongelma on juuri se, että kun tulee tärppi ja siima kiristyy, lähtee se uistin ja se kala aikasta usein pois...
Eli taidampa käydä tuolta loviisan urheilukaupasta ostamassa 0,3 monofiiliä
I'm back.

Patte123™

mikä siima olis paras hauelle sekä aapolle ja kuhalle? ja mulla onkin aikas iso avokela.(toivottavasti saatte selvää ku nukuttaa nii pirusti)

Koskenkylänjoki. missäs päi sie oikeen asut? tairan tuntee sut
Syö särkeä se kasvattaa järkeä.
Oma blogi: http://www.kalassa.net/patte/

haukimaukka

Juz

Vetokeloissa on 0,50mm Trilene big gamet.
Heitellessä on tuossa perus haukivirvelissä Rapalan 0,28mm Finesset.

-Buster-

Quote from: TheFisherman on July 25, 2009, 01:54:29
mikä siima olis paras hauelle sekä aapolle ja kuhalle? ja mulla onkin aikas iso avokela.(toivottavasti saatte selvää ku nukuttaa nii pirusti)

Koskenkylänjoki. missäs päi sie oikeen asut? tairan tuntee sut

0,23 fireline tracer braid sitä käytän itse ja olen tyytyväinen..

ahti kiiski

Virvelissä on tällä hetkellä firelineä ,mutta olen jotain rapalan siimoja myös käyttänyt.
-------------O N K I--------------

Skarpa

Tällä hetkellä Ul-setissä Rapalan Finesseä 0.28 ja sitten light-setissä Sufix:sin Monoa 0.30

Muuten olisi kuidut mutta olisihan se vähän tyhmää olla ulkomaan matkalla ilman rahaa  :wink:
Eestä ja takkaaa

pentti95

pate pilkkijä

bergleyn trileneä ja rapala finesseä.

pete91

0.30 gammaa ja hyvin toimii ja vetolujuus hyvä (8kg). ainut miinus on suurehko venyvyys. paras siima heittelyyn mitä olen kokeilliu.

Hagge

Quote from: Skarpa on July 29, 2009, 12:29:54
Tällä hetkellä Ul-setissä Rapalan Finesseä 0.28

No on kyllä aika kaukana Ul luokasta tuo 0.28 monofiili. : :roll:

Miskala

Just vaihdoin UL-vehkeisiin punottua 0.17mm firelineä. Vetolujuus on 7,9kg, joten pitäs haukiakin voida kalastella.  :-)

jarmoankka

Tällä hetkellä Ul-setissä Rapalan Finesseä 0.28 ja sitten light-setissä Sufix:sin Monoa 0.30

Muuten olisi kuidut mutta olisihan se vähän tyhmää olla ulkomaan matkalla ilman rahaa  :wink:

Ul- luokan vehkeistä tulee ihan jotain muuta kuin UL:ää jos tollasta kettinkiä käyttää. UL hauskuus perustuu "heikkoihin" välineisiin, joten ei se siimakaan kyllä pitäs olla kun MAX 0.22... mielellään 0.16-0.20... :-D

Omat siimavalinnat ei ole kiinni merkistä, mutta yksi tärkeä pointti on se, että siima on keltaista. Muulla ei niin väliä.

Miskala

Quote from: jarmoankka on July 29, 2009, 19:52:09

Ul- luokan vehkeistä tulee ihan jotain muuta kuin UL:ää jos tollasta kettinkiä käyttää. UL hauskuus perustuu "heikkoihin" välineisiin, joten ei se siimakaan kyllä pitäs olla kun MAX 0.22... mielellään 0.16-0.20... :-D

Omat siimavalinnat ei ole kiinni merkistä, mutta yksi tärkeä pointti on se, että siima on keltaista. Muulla ei niin väliä.

Jep, onhan todella hauskaa saada puolikiloinenkin kala UL-vehkeillä. Pistää vavan kunnolla mutkalle ja jos vielä pitää jarrun löysällä, niin siitä tulee jo oikein väsyttelyä.

Skarpa

Jarmolle: Kelaan menee 0.22 sata metriä ja Onko 0.28 mielestäsi kettinkiä. Haha  :-D

Tänään tuli tuolla ul-setillä noin 900 grammanen hauki ja hyvä tuntuma oli  :wink:
Eestä ja takkaaa

Jake-zxc

Quote from: jarmoankka on July 29, 2009, 19:52:09

Muuten olisi kuidut mutta olisihan se vähän tyhmää olla ulkomaan matkalla ilman rahaa  :wink:

Omassa UL-kelassa on 0,14mm, eli liian ohutta mielestäsi?   :wink:

Edit: Eli siima on siis kuitua.

Skarpa

Ei ole jos on Kuitua,jos on monoa eihän se kestä mitään  :|
Eestä ja takkaaa

jarmoankka

100m on hyvä määrä siimaa. vai onko liikaa? jos niin laita pohjalle vaikka teippiä. On .28 kettinkiä, jos aikoo kalastustapaansa UL:ksi kutsua. Ul- veiheethän on suurinpiirtein maksimissaan 10-12g painavia, pääosin haarukassa 4-8g ja .28:n siima vie niistä uintiherkkyytä ja heiton pituus kärsii. Mut jokainen toki kalastaa sillä mikä hyvältä tuntuu.

kala___mies___95

Uistelu virvelissä jotain shimanon 0.25 siimaa.Ja teleskooppi virvelissä on Sufix gyroa 0.20.
Minä en lähde maailmankiertuematkalle minä lähden kalaan.

Qkkeli

Quote from: Skarpa on July 29, 2009, 22:02:20
Ei ole jos on Kuitua,jos on monoa eihän se kestä mitään  :|

Sidoppa metrin pätkä 0.14mm monoa ul vavan kärkeen ja pöydän jalkaan ja yritä vetää siima poikki hajottamatta vapaa. Ei onnistu, ei edes 0.10mm monolla tai kuidulla.