Nuoret pilkkijät katoavat...

Started by Arffi, February 28, 2007, 09:34:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

appe

Paikallisissa kisoissa olen nuorten sarjan voittaja *egoego* mutta ainut osallistuja taikka sitten kilpailen jonkun 4v kakaran kanssa   :|  .

Arffi

Puhuitte paljon siitä, kun vanhemmat ovat vieneet kalaan pienenä. Mulla on ollut toisin koko juttu, kukaan ei vienyt minua kalaan. Vasta ~10 -Vuotiaana aloin käymään kalassa, vanhojen kalamiesten kyydeillä. Isäni ei kalaan koske hanskatkaan kädessä, puhumattakaan äitistä. Mutta hyvin olen sinnitellyt ~6 -Vuotta ilman vanhempien avustusta.
Nykyään minä opetan isääni kalastamaan, ei hän minua. Vaikka hän ei ole sitä koskaan mulle opettanutkaan!

julle95

oon 12-v ja kalastus on mun lempiharrastus tietenkin jalkapallon jälkeen haluisin osallistua moniin pilkki kisoihin mut en tiiä mitää kisoja lähel kun asun jyväskylän mlk:ssa
Kalastus on järkevien ihmisten harrastus

Fiskare

Quote from: julle95 on March 03, 2007, 21:47:06
oon 12-v ja kalastus on mun lempiharrastus tietenkin jalkapallon jälkeen haluisin osallistua moniin pilkki kisoihin mut en tiiä mitää kisoja lähel kun asun jyväskylän mlk:ssa
Mulla on toi sama ongelma, siis etten tiiä mitää kisoja.
Asun Helsingissä.

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: julle95 on March 03, 2007, 21:47:06
mäkin oon jyväskylän mlk:sta oon 13.v enkä tiiä mistään kisoista, vaikka intoa olisikin!
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Sir.Milo

Teille Jyväskylän mlk asuville suosittelen yhteyden ottoa seuraavaan seuraan
Jyväskala Ry, näyttäisi toimivan juuri mlk:nassa.
Sieltä saisitte varmasti apua harrastukseenne ja todennäköisesti myös kyytejä kisoihin.

Muita Keskisuomen kalaseuroja ja yleisiä kilpailuilmoituksia täältä.

Fiskareelle, tuolta löytyy Helsinkiläsiä seuroja mm. Helsingin Virkistyskalastajat
http://www.esvapaa-ajankalastajat.fi/  samalla sivulla myös kilpailu ilmoitukset.

Fiskare

Quote from: Sir.Milo on March 04, 2007, 13:22:37

Fiskareelle, tuolta löytyy Helsinkiläsiä seuroja mm. Helsingin Virkistyskalastajat
http://www.esvapaa-ajankalastajat.fi/  samalla sivulla myös kilpailu ilmoitukset.

Kiitos kovasti tiedosta.
:-D

jaska6610

täälä on alkanu lisääntymään nuo nuoremmat pilikkiät. ihan hyvä.  :-)

jalkku

Joo pleikkarit menevät edelle... ei niit (suurinta osaa) enää kiinnosta muut ku kalastaa virtuaalisesti.
ite oon ollu kalan perään jo kun tolpillani pysyin :-D
seurat kaatuu kun ei nuoria enää kiinnosta.... ja ei oo jäseniä.
tarvis palkintoina varmaan olla aina auto, mopo, tms. et sais nuoret taas innostumaan. :-(

Tosimies

Eiku jokaisen pilkkikisan palkinnoks pleikkari! Joku sellanen sökö joka hajoo heti, sitte joutus meneen seuraavanakin vuonna kisaan mukaan  :-D

allu_

Quote from: jalkku on March 09, 2007, 19:53:11
Joo pleikkarit menevät edelle... ei niit (suurinta osaa) enää kiinnosta muut ku kalastaa virtuaalisesti.

Mun mielestä virtuaaliset kalastuspelit on täysin perseestä, paljon ennemmin pelaan jotain muuta kuin kalastuspeliä. Nuorien kalastajien väheneminen johtuu siitä, että vanhemmat eivät tutustuta enää lapsiaan tähän harrastukseen.

anis

Ei aikuiset minun mielestä antaisi edes pikkupoikien mennä yksin pilkille

Shark

Tänä talvena olen nähnyt kaksi nuorta pilkkijää jäillä. Kummatkin olivat arviolta noin 4-6 vuotiaita, vanhempiensa kanssa olivat 'sunnuntai'pilkillä. Muulloin en ole heitä nähnyt, enkä varsinkaan kilpailuissa. Harmittaa aina kilpailla yksin nuorten sarjassa...

Nuorten kuva pilkkimisestä ei ole varmastikaan mikään hyvä, sillä varmasti monille sana pilkkiminen tuo mieleen vanhan, yksinäisen ukon istuvan järven jäällä -30 asteen pakkasessa.
Jovain.

Himopilkkijä89

Quote from: allu_ on March 09, 2007, 21:18:39
Quote from: jalkku on March 09, 2007, 19:53:11

Mun mielestä virtuaaliset kalastuspelit on täysin persikka
Pro Pilkitkin? :-o

No joo..itse en ole pelannut pleikkarilla mitään varmaan puoleen vuoteen.

samwagen

Täällä Oulunsalossa järjestettiin viimekesänä torpalla onkikilpailut, jossa Siikapossu voitti oman ikäluokkansa sarjan ja oli samalla ainoa osallistuja siinä sarjassa. Itse olin sarjassani toinen kolmesta osallistujasta. Tuomarit ja palkintojen jakajat sanoivat "Onneksi olkoon ja tervetuloa ensivuonna uudestaan." Ei taideta tuollaisilla osalistuja määrillä kovin monia kilpailuja järjestää. Tässä oli siis kyse onkimisesta, mutta ei niitä pilkkiöitäkään täällä päin ole juuri tuon enempää. 

KalaVille

Olen huomannut että jotkut nuoret ("kaupunkipissikset","fruittarit" jne...) pitävät kalastusta jonkin sortin taukkilajina.
Kävin tässä vähän aikaa sitten tällaisen keskustelun, kun eräs tyyppi kyseli viikonloppukuulumisiani. No vastasin tässä kovana kalamiehenä että pilkillä kävin. Tämä tyyppi vastasi: pilkillä?! Mun pappa käy pilkillä!? ja nauroi siinä sitten samalla.

Että cemmosta...

Aatami

Oon kyllä itsekkin huomannut jotain vastaavaa reaktiota, kun ammattikorkeella mainitsee, että olin tossa pilkillä viikonloppuna, niin ensireaktiot ovat pelkästään kaksimieliset. Totuutta ei edes uskota. Mikähän siinä oikein on? Pitävätkö ei kalastavat ihmiset tätä harrastusta oikeasti kivikautisena/alkukantaisena ruuan metsästyksenä vai mikä on?
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Yuz

Ihan sama juttu. Siskokin aina ihmettelee että mitä ihmeellistä siinä on. Ja turha pistää kokeilemaan kun ennakkoluuloiset teinithän eivät periaatteitaan muuta.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

samwagen

Niinhän ne monet luulee, että kaikki kalamiehet on hirveitä juntteja, mutta olen huomannut ettei ulkonäkö valttämättä kerro kaikkea. Esimerkiski juuri kukaan joka ei tunne minua ei usko että harrastan kalastusta, johtuen luultavasti ulkoisesta hevimäisestä olemuksestani. Mistähän sekin johtuu, että kalamiehiä väheksytään ja pidetään jotenkin jälkeenjääneinä juntteinä? Sitä ei minun pieni sairas mieleni pysty käsittämään. :evil:

maikol

enäänhän en  kisoissa nuorten sarjaan pääsiskään mutta nuorena ei kiinnostanu kisoihin mennä kun jos siellä sattu pari kolme muuta lasta oleen kisassa mukana niin isi lahjottaa muutaman sintin sille kullannupulleen että se pääsee palkinnoille tai jopa voittaa että saa sen halpahallin ale laarista haetun sohjakauhan.
aikuisten sarjassa harvemmin kaloja lahjotetaan toisille ja ne palkinnotkin järkevämpiä.

Sir.Milo

Aivan, toi on kyl aika hupaisaa, kuinka jotku isät antavat kalansa lapselleen. Entä ne toiset jotka ovat pyytäneet kalansa omin avuin? Muistan itsekin joskus nuoruudessa hävinneeni sijoituksia tämän takia. Lisäksi välillä se tapahtui aivan avoimesti, mutta kukaan ei puuttunut???  Jos itse näen tänä päivänä tällaisen tapahtuman niin isä voi olla varma, että ääni nousee....

kaivo

En kyllä kannata minäkään sitä, että lapsia opetetaan pärjäämään epärehellisin keinoin sen enempää pilkkikisoissa kuin muuallakaan, siitä seuraa vaikeuksia elämässä ennemmin tai myöhemmin. Uskoisin ettei pilkkikisasijoitus ole pikkulapsille itselleen niin kamalan tärkeää; jo itse kisatapahtuma on elämys. Miten sitten saataisiin isukit ymmärtämään tämä..?

daiwa2

Mielenkiintoinen keskustelu.

Nuorien/lapsien osallistumista pilkkikilpailuun en pidä niin tärkeänä kuin sitä että nuoret/lapset kävisivät pilkillä muuten vaan. Itse en ole koskaan kisoissa viihtynyt(paria poikkeusta lukuunottamatta) missään lajissa, koska jos teen jotain, teen sitä sen vuoksi että se on hauskaa,rentoudun siinä tai jostain muusta syystä, mutta en sen takia että masentaisin mieltäni jos en sattuiskaan pärjäämään kisoissa. Joillekkin kilpaileminen on verissä, ja he nauttivat siitä, mulla ei ole enkä nauti siitä hirveästi.

Siirtäisin vastuun tässä asiassa seuroille ja vanhemmille ihmisille jotka kalastavat. Rohkeasti vaan jälkipolvea mukaan, koska kalastus on niin hieno harrastus että sitä kannattaa yrittää jatkaa sukupolvesta toiseen keinolla millä hyvänsä. Tiedän kokemuksesta että se ei aina välttämättä ole kivaa(ainakaan näin 16vuotiaan kannalta) istua alle 10v kanssa pilkillä, kun saa koko ajan selvittää muitten sotkuja,irrottaa kaloja koukusta, vastata itsestään selvyydeltä tuntuviin "turhamaisiin" kysymyksiin. Mutta kyllä sitä tekee melkein mitä tahansa että kalastus jatkuisi harrastuksena myös muilla.

Seurojen tehtäviin kuuluisi omasta mielestä kalastuksen mainonta ja vaikka sellaisten päivien järjestäminen, jossa kokeneet konkarit opettaisivat nuoria/lapsia pilkinnän saloihin ilmaiseksi. Kaikki olisivat varmasti tyytyväisiä tapahtumaan, ja uskoisin että näistä nuorista/lapsista tulisi vielä jonain päivänä seuran jäseniä joka taas toisi seuralle lisää rahaa.

Myös ala-asteille ja ylä-asteille järjestettävät pilkintäpäivät (vaikka luokka kerrallaan) eivät olisi haitasta.Kaikki saataisin edes kerran kaikki pilkille, kun kaikilla ei kumminkaan ole vanhempia viemässä. Jossain päin Suomea tälläisiä saattaa olla, mutta Seinäjoella ei ainakaan näin ole. Näin saataisiin myös ennakkoluuloja kalastusta vastaan varmasti poistettua. Ja niistä pissiksistä sun muista fruittiksista(offtopicia mutta arvostan "pultsareitakin" enemmän kuin "pissiksiä") ei tarvi sitten välittää tässä asiassa yhtään mitään, kuten ei missään muussakaan... Hommaisivat elämän ja tulisivat vasta sitten aukoo päätänsä.

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Mice

Meilläpäin etelä-karjalassa ala-asteelle järjestetään kyllä kalastuspäiviä ja siellä vanhemmat ihmiset ovat opettaneet nuoria koukkujen sun muiden teossa, mutta ylä-asteelaisille ei järjestetä kalastuspäiviä eikä mitään kalastukseen liittyvää, koska koulut joutuisivat uhraamaan rahaa siihen edes vähän eikä kalastusseuratkaan kaikkea kehtaa itse maksaa!!!!

Itse olen 14 vuotta ja harrastan kalastusta aktiivisesti kesällä sekä talvella. Ennen kaverinikin harrastivat kalastusta , mutta nykyään tietokonepelit ajavat sen asian edelle ja kaikki muu...

KALJAA KONEESEE

Arffi

Quote from: mikkoo123 on March 18, 2007, 21:38:01
....
ylä-asteelaisille ei järjestetä kalastuspäiviä eikä mitään kalastukseen liittyvää, koska koulut joutuisivat uhraamaan rahaa siihen edes vähän eikä kalastusseuratkaan kaikkea kehtaa itse maksaa!!!!
Itse olen 14 vuotta ja harrastan kalastusta aktiivisesti kesällä sekä talvella. Ennen kaverinikin harrastivat kalastusta , mutta nykyään tietokonepelit ajavat sen asian edelle ja kaikki muu...

Me muutamat nuoret saatiin lähtä ns. "liikuntapäivänä" pilkille.. Kunta maksoi ruuat, mehut ja makkarat ym. Olin itse siihen erittäin tyytyväinen.
Toiset menivät laskettelemaan, ratsastamaan tai hiihtämään. Me lähdimme pilkille läiheiselle Urajärvelle (Jossa oli Sm Pilkki kilpailut v. 06). Meidän 10 nuoren lisäksi, siellä oli muutamia vanhempia kalamiehiä opastamassa pilkkijöitä jotka eivät ennen ollut kokeillut lajia.
Kokemattomammat pilkkijät olivat kiitollisia siitä, että pääsi pilkintääkin kokeilemaan. Tämä siis tapahtui Ylä-Asteella, 9. luokkalaisille :)

Kalamään

Itse olen innokas pilkkijä ja nuori.. Valitettavasti aktiivisuuttani pilkintään on hiipunut,sillä monet sanovat että kasvihuoneilmiö eli ilmaston lämpeneminen veisi jäät pian kokonaan poies.Eli silloin pilkintä olisi mahdotonta.. :-( Tosin jotkut väittävät ilmaston viilenemistä ts jääkausi alkaisi taas hiljalleen tulemaan.. Kysyn siis, että miten on tämän asian laita???
Sen minkä taakseen jättää, sen seuraavalla kierroksella kohtaa.

JoDa

Quote from: Kalamään on March 19, 2007, 17:45:04
Itse olen innokas pilkkijä ja nuori.. Valitettavasti aktiivisuuttani pilkintään on hiipunut,sillä monet sanovat että kasvihuoneilmiö eli ilmaston lämpeneminen veisi jäät pian kokonaan poies.Eli silloin pilkintä olisi mahdotonta.. :-( Tosin jotkut väittävät ilmaston viilenemistä ts jääkausi alkaisi taas hiljalleen tulemaan.. Kysyn siis, että miten on tämän asian laita???

Oon kuullu, että nyt elettäisiin kahden jääkauden välistä aikaa.

Himopilkkijä89

No ei se jääkausi ainakaan satoihin vuosiin vielä tule, tai ainakaan sataan vuoteen. Ilmaston lämpeneminen saattaa aiheuttaa ilmaston kylmenemisen, jos napajäätiköt sulavat ja ne muuttavat merivirtojen suuntia. Täällähän olisi nytkin reippaasti kylmempää mikäli Golf-virta ei vaikuttaisi Suomen ilmastoon. Siperiassa esimerkiksi on samalla leveyspiirillä laaja alue, jossa on reippaasti talvella kylmempää kuin Suomessa.

Tämä mahdollinen ilmaston kylmeneminen on kuitenkin ilmeisesti varsin epätodennäköistä, ja sen tapahtumiseen menee kauan aikaa, jos se joskus tapahtuu.

Ei tuo ilmaston lämpeneminen ainakaan Pohjois -ja Keski-Suomessa pilkintää tule lopettamaan. Etelärannikolla voi olla, että lähitulevaisuudessa tulee talvia, jolloin pilkille ei pääse lainkaan.

osmanhauki

oon ite ny 12vuotias oon kahessa kalastus seurassa ja pilkki kilpailut on kivoja ku vanhemmat kertoo hyviä kikkoja eli (esim jos kala nyppii mut ei tartu heiluta siimaa ees takas nii se tarttuuu) yks sai ahven kisois 10kilosen hauen se oli komee :-o haluisin saada yli5kg hauen jolla välineellä :wink:en oo saanu vasta ku 4kg iskukoukulla harmi oli isompikin kiinni mut en saanu ylös :cry:

JuutuanYö

Täällä inarissa en oo kisoissa tänä vuonna kerenny käymään mutta katotaanpa ens vuonne. :wink:
Kalasta!