Tässä reissuraporttini Marttisenjärveltä. Kopsaan täältä, kun en jaksa uutta kirjoitttaa.
http://www.pilkki.info/keskustelu/index.php?topic=379.msg2900#msg2900Tehtiin sitten se melkein viikon kestävä reissu tuonne Marttisenjärvelle.. Kyllä mukavaa oli! Kaikkia juttuja en varmaan enää reissusta muistakaan, mutta toivottavasti kuitenkin jotain.
The juQ heitteli enemmän ja minä ongin
Lauantai
Mökille saavuimme noin yhdeksän maissa, kävimme muistaakseni soutu-uistelemassa. Eipä tainnut kalaa tulla.
Sunnuntai
Sunnuntaina taisimme saada ensimmäiset säynet sieltä rannasta onkimalla. Lisäksi muutamia ahvenia ja haukia joita tuli uistelemalla ja heittelemällä joka päivä. Haukien painot olivat väliltä 0,5 kg - 2 kg ja ahvenet parinsadan gramman luokkaa.
Maanantai
Veneellä käytiin onkimassa kotilahden ruohikoissa. Ahventa nousi ja veimme ne pihan vieressä olevaan lampeen. Menimme myös luodosta noin. 50 m poispäin ja siihen pilkkimään veneestä. Tulikin todella hyvin ahvenaa, lähemmäs sata. Enemmänkin varmasti olisi tullut, mutta alkoivat jo pilaantua veneessä.
Tiistai
Tämä olikin kaikista päivistä mieleenjäävin. Tuli kaksi ennätyskalaa onkien.
Ensin aamupäivästä sitä normaalia, heittelemässä ja soutu-uistelemassa kävimme. Sieltä tuli niitä normaaleja.. ahvenia ja haukia. Sitten menimme ongelle eräälle luodolle, jossa on keskellä vain muutama pusikko ja lähettyvillä todella paljon heinikkoa. Kun olimme onkimassa sieltä tuli ihan hyvin pientä alle satagrammaisia säynejä, ahvenia ja särkiä. Kuului myös isompaa molskintaa ja ajattelimme, että siellä hauki jahtaa pienempiä kaloja.. Vitsailimme myös, että kohta se ottaa onkeeni. Kun olimme jo pikkuhiljaa lähdössä tarttui minulle joku isompikin kala kiinni, sitä joutui jo hieman väsyttelemään. Kun kala alkoi tulla lähemmäksi venettä, se näkyi jo pinnalla JuQ sanoi, että se on lahna ja minä tietysti uskoin häneen, koska en lahnaa ollut ongella ennen saanut. Se "lahna" olisikin saatu veneeseen, jos olisi ollut haavi mukana, mutta ei ollut ja "lahna" sai potkittua itsensä irti koukusta juuri veneen vieressä ja kyllä silloin harmitti.. Kävimme mökillä syömässä ja hakemassa haavin ja menimme uudestaan luodon viereen. Kuten oli tarkoitus, JuQ otti ensin heittelemällä hauen, siitä 15 min ja minä sain 1,1 kilon painoisen säynen. Tuo säyne oli luultavasti se sama, joka minulla oli kiinni aiemmin ja jota luulimme lahnaksi. Sitten samantien rantaan viemään säyne ukkimme savusti sen ja se maistui yllättävän hyvälle! Vaikka ruotoisia ovatkin niin tästä riitti kyllä syötävää iltapalaksi. Tuon minun säyneeni jälkeen menimme vielä kerran ongella ja taas samaan paikkaan. Siellä ensin JuQ heitteli myös ruohikkouistimilla, mutta ei ottanut niihin mikään kiinni. Siitä vähän aikaa ja minulle nappasi hauki onkeen! En olisi ikinä uskonut, että se onkeen ottaisi sen jälkeen kun paikkaa on lusikkauistimilla pommitettu. Siitä alkoikin vielä kovempi väsytys, mitä säynen kanssa vaikka tämä hauki ei painanutkaan kuin 0,8 kg. Välillä meinasi juuttua kaisloihin kiinni ja välillä otti kunnon syöksyjäkin. Kyllä se kuitenkin veneeseen haavilla saatiin ja vietiin sitten pihan vieressä olevaan pikkulampeen.
Keskiviikko
Saatiin ukki lähtemään moottorinkäyttäjäksi ja kävimme uistelemassa, sieltä ei mitään normaalia isompaa saalista tullut. Yritimme myös etsiä matalikkoa, josta on ennen tullut hyvin ahventa veneestä pilkkimällä, mutta sitä ei löytynyt.
Torstai
Kierreltiin kaislikkoja, joista edellisinäkin päivinä oli haukea hyvin tullut. Niin tuli nytkin. Myös ongella ja pilkkimässä kuten joka päivä.