Chat

Author Topic: Reissuraportit tänne!  (Read 715574 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • View Profile
    • Email
Vs: Reissuraportit tänne!
« Reply #1260 on: July 28, 2013, 22:29:58 »
Olisi kiva lukea piiiiiiiiiiiiiiiitkiä reissuraportteja, ei vain toteamuksia "olin kalassa, sain kalan".
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

BlackIce

• Saukkovaaran Zorro
  • Toimittaja
  • Bläkkis a.k.a AlpoK
    • MSN Messenger - poju_97@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #1261 on: July 29, 2013, 10:23:37 »
Joo raapustampas omasta reissusta tarinan. Jospa jotain älyä tulisi.

Eilen suuntasin ekaa kertaa kalaan kaverin luo. Kaveri on vuoden vanhempi ja asuu n. 30kilsan päässä. Asuu ison joen lähellä, josta hyvä veneellä käydä kalassa isollakin järvellä. Hän oli kehunut saavansa isoja haukia sieltä ja kuhiakin tuli, joten kiinnostuneena lähdin. Tiesin kuitenkin, että kuumuus ja ilmanpaineet sekoittaneet kuhan ja ahvenen syönnin, mutta tutustumaan lähdin, kun ekaa kertaa tapasin kyseisen kaverin, vaikka skypetelty ollaan.

Saavuin noin klo 12.15 talon pihaan, jossa kaveri odottelikin jo. Itse tarvitsi ottaa vain viehelaukku mukaan, koska kaverilla ja sen isällä oli vapoja yllinkyllin. Nopeesti vaan muutama sana hänen ja hänen äitinsä kanssa ja eikun vesille. Matkaan otettiin vertikaalijigaus-vehkeet ja kummallekkin heittovavat. Tuntui, kuin oltaisiin nähty pennusta asti, vaikka ekan kerran tavattiin.

No eikun vesille. Aurinko paahti pilvettömältä taivaalta ja lämpötila oli selvästi 20 asteen yläpuolella. Lähdettiin eka ns. ison järven joensuulle (mulla huono paikkatietous) jossa kokeiltiin vertikaalijigausta. Kaveri laittoi jigin valmiiksi ja eikun jigi veteen vain. Näytti mulle miten kalastetaan ja miten kaikuluotaimesta katotaan syvyyksiä ja kaloja. Istuin veneen keulalla, joten kaveri aina sanoi laskeakko vai nostaa jigiä. Kokoajan luotain näytti kaloja, mutta harva niistä iski. Pari kaverille ja pääsin minäkin sen yhden nostamaan. Vaihdeettiin paikkaa sitten kohti järveä, jossa seilattiinkin vähän aikaa. Pikkuhaukia ja kuhia jokunen tuli, mutta olisi ollut varmaan paljonkin enemmän, jos syönnillä ois ollut. Lopuksi kaverilla alkoi tulla tarve vessaan, joten lähdettiin takaisinpäin, mutta vielä käytiin matalikossa heittelemässä lusikoita. Itsellä ei oikein sujunut homma, kun pari kertaa heittäessä viehe takertui telineessä olevaan vapaan (eka kerta veneestä heittäen) ja aina leikarin kelasin vavan päähän, josta kaveri jo repi pelihousunsa.

No palattiin kaverin kotiin 3 tunnin kalastuksen jälkeen. Kaveri näytti isänsä viehepajan, jossa oli kyllä vieheitä laidasta laitaan. Pääosin vaappuja, mutta muitakin vieheitä oli. Haisi selvästi lakka, mutta se ei ollut paha haju. Lopuksi kaverin äiti oli tehnyt maittavaa ruokaa, jota minäkin pääsin syömään. Kyllä oli maittavaa, kun oli grillattua makkaraa, perunaa ja pakastekasviksia. Kyllä siinä oli kiitollisuuden velkaantumisen tunnetta vähän.

No ruuan jälkeen vielä katsottiin kun pitkämäki heitti ja eikun takas vesille. Nyt jätettiin heittovehkeet rantaan ja keskityttiin vertikaalijigaukseen. Kohteena oli sillan alta hauen kalastus. Kaveri kehui, että siinä aina saattoi lymytä isokin hauki. No meni siin 5min kun kaverilla tärähti kunnolla. Kerralla kaveri kelas pari kertaa ja huusi ''nyt on iso jöntteri!!''. Itse vetäisin heti jgin pois vesiltä. Kaveri syssäsi mulle oman vapansa, koska reissun tarkoitus oli, että saisin väsytellä ja tuntea ison kalan vedon. No hän anto 10s oppitunnin väsytyksestä ja mä väsytin. Lopulta kun sen kaveri haaviin sai oli molemmat ratketa ilosta. Jöntterihän se siellä oli. Ajatus oli palauttaa se takaisin, mutta sitten tuli ongelma: hauki oli nielaissut täysin koko jigin. Sitä ei saanut millään irti. Kaveri soitti isälleen, että mitä tehdään, mutta hän ei vastannut. Soitti äidilleen, mutta ei vastausta.  Lopulta huomattiin, että hänen isä oli tullut sillalle pyörällä katsomaan kalastusta ja sähkömoottorilla pöristeltiin sillan luo ja huutamalla keskusteltiin. Isänkin mielestä parasta on tuoda kala rantaan ja papittaa se. Olisihan se ollut mahtavaa laittaa takas ja joskus ehkä saada se isompana ylös, mutta ei voinut mitään. Ajettiin sitten rantaan, jossa hänen isänsä jo oli valmiina papittamassa kalan. Sitten kun papitettiin se, sain minä kunnian ottaa kalan ja poseerata. Kyllä tuossa oli iloa, kun melkeinpä kolminkertaistui edellinen enkka. Siitä isä alkoi sitten fileroida kalaa ja me jatkettiin matkaa, vaikka pitihän sitä yleisurheilua vielä katsoa hiukan.

Samalle paikalle mentiin, mutta eipä tullut paljon mitään. Kuhia kävi välillä nykimässä, mutta ei suurempaa. Lopulta kello oli jo puol seittemän kun lopetettiin. Eikun rantaan ja soitto, että kyyti tulisi hakee.

Kun kyyti tuli, antoi kaveri minun ottaa fileet. Sitten käytiin vielä pajassa nopeesti ja kaveri antoi pari isän tekemää kirjolohelle toimivaa vaappua. Kiitin ja sitten lähdin. Kotona äiti paistoi fileet pannulla ja syötiin perheen kanssa ne sitten.

Mahtava reissu kertakaikkiaan. Jäi kyllä hyvä muisto reissusta, kun hauen sain kotiin fileenä ja vielä pari vaappua kirrejahtiin. Kyllä sanon, että pakostakin tulen jatkossa tuolla käymään kalassa. Oon todellakin kateellinen kaverilleni, joka asuu noin mahtavalla paikalla ja kalastusvehkeitä on monen tonnin edestä.

raksi98

• Kysyy enemmän kuin kukaan kerkeää vastaamaan...
    • View Profile
« Reply #1262 on: July 29, 2013, 18:24:27 »
paljonkohan jönteri paino?
onks tässä nyt valittamista?

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1263 on: August 01, 2013, 14:35:28 »
Juuri äsken tulin joelta kalastamasta, muuta mainittavaa ei tullut kuin erittäin suuri 19,5 sentin hauki.
Verkko on joukko reikiä jotka on sidottu narulla yhteen.

Anty

• Peräkammarin kalastaja
    • View Profile
« Reply #1264 on: August 02, 2013, 11:03:07 »
Eilen vedin virveliä Auhjärvellä (sysmässä). Omatekosella tuli 2 pientä haukea (alle 500g). Ja pari pientä ahventa, ja sit lopuks tuli viel särki leuasta kiinni  :-D

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1265 on: August 03, 2013, 12:12:10 »
Eilen tuli lähdettyä kahdelle tuntemattomalle lammelle kalastamaan. Lähdin matkaan n. puol kahdeksan illalla. Kolmen kilsan pyöräilyn jälkeen tulin todella pienelle lammelle. Siinä rannalla jo ajattelin että onkohan näin pienessä lammessa mitään kaloja. No, vähän aikaa siinä ongin ja eihän sieltä mitään tullut. Lähdin pyöräilemään puolen kilometrin päässä olevalle lammelle. Siinä rannassa mietin että tämä on jo niin iso lampi että tässä on pakko olla kalaa. Kyllähän sieltä kalaa tulikin, pieniä sorvia, kaksi särkeä ja kolme ahventa. Näiden lisäksi joku iso kala pääsi karkuun. Lammella hyppi välillä isoja haukia, varmasti yli kolmen kilon oli osa. Rannat vain ovat sellaista suota että ei sieltä virvelillä pääse heittelemään. Tänään yritetään ehkä saada kanootti peräkärryyn ja kuletettua se sinne lammelle. No, ihan mukava reissu oli vaikka ei kalaa kovin paljon tullutkaan.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1266 on: August 04, 2013, 14:15:52 »
Eilen kävin taas onkimassa sillä lammella josta tuli kalaa. Tällä kertaa menin sinne kuitenkin eri metsätietä, että pääsisin onkimaan yhden puron toiselle puolelle. Aloitin onginnan erään lumpeikon reunasta, ja tästä tulikin heti muutama kala. Kalat olivat viimekertaiseen tyyliin pieniä ahvenia, särkiä ja sorvia. Kun tästä paikasta ei enää tullut kalaa, lähdin puronsuulle onkimaan. Tästä tuli paljon ahvenia ja sorvia. Hetken tässä ongittuani tapasin kaksi muuta kalamiestä. He kertoivat saaneensa viimeviikolla tästä lammesta 7 kilon hauen. Ongin heille muutaman syöttikalan. Ongin puronsuulla vielä hetken, ja sitten lähdin pois. Matkalla poispäin pysähdyin vielä muutamaan paikkaan onkimaan, ja näistä paikoista tuli muutamia ahvenia. Nyt kalaa tuli paljon enemmän kuin viime kerralla.

Tänään olin tällä samalla lammella virvelöimässä. Aloitin kalastuksen Kuusamon Kuf-lipalla, mutta pian huomasin että se ui liian syvällä. Yhden pienen ahvenen ehdin sillä saamaan, ennen kuin vaihdoin Rapalan Skitter Poppiin. Ikinä ennen en ollut saanut Skitterillä mitään, joten kun näin allon Skitterin takana, ajattelin että voiko tämä olla mahdollista, voinko saada Skitterillä kalan. Niinhän siinä sitten kävi, sain ensimmäisen Skitterillä saamani kalan :-) Pian kuitenkin huomasin että se oli silmästä kiinni :-(  Vapautin hauen kuitenkin, kun ajattelin että olen saanut iskukoukusta hauen, jolla toinen silmä oli sokea. Vain vähän tämän jälkeen sain samasta paikasta yhden tärpin Skitteriin. Tärpiksi se jäikin. Tästä seuraava heitto, niin peruke katkeaa kesken heiton! Onneksi Skitteri kuitenkin kelluu ja se jäi rannan lähelle, niin sain sen haavin kanssa pelastettua. Lammessa on siis suorannat, joten kahlaamalla se ei olisi onnistunut. Tämän jälkeen lähdin eiliseen omkipaikkaani puronsuulle, josta jo toisella heitolla sain Skitterillä hieman edellistä isomman hauen. Melkein heti tämän jälkeen lähdinkin pois. Puhelimessa olisi kuviakin, mutta en tiedä miten ne saa tietokoneelle.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1267 on: August 05, 2013, 16:53:01 »
Eilen kävin vielä yhden reissun tekemässä tuolle lammelle, nyt menin kuitenkin toiselle puolelle lampea. Heti kun tulin rantaan, näin hauen lähtevän rauhallisesti syvemmälle. Skitteriä sille tarjosin, mutta ei kelvannut. Tämän jälkeen lähdin kävelemään ratoja pitkin Skitteriä hyvännäköisiin paikkoihin heitellen, ja muutaman todella komean tärpin sain mutta yksikään ei pysynyt kiinni muutamaa sekunttia pidempään. Pian tulin pieneen lahteen, jossa oli muitakin kasveja kuin lumpeita. Tästä lahdesta sain yhden elämäni upeimmista tärpeistä. Noin puolen kilon pikkuhauki otti Skitterin suuhunsa ja hyppäsi korkealle. Kala oli hetken aikaa kokonaan ilmassa. Tämän hauen sain rannalle asti, uistin irti suusta, puhelimella kuva ja vapautus. Seuraavaksi yritin vielä edetä, mutta vastaan tuli puro, jonka yli ei päässyt kahlaamaan. Pitää ensi viikonloppuna etsiä muutama puu ja ylittää puro. Skitteristä on tullut nyt lempiuistimeni tälle lammelle, koska lampi on niin matala ettei siellä oikein muuta voi heitellä.

Tapza

• View Profile
    • Email
« Reply #1268 on: August 09, 2013, 11:36:23 »
Eilen illasta suuntasin Stuttgartin Max Eyth Seelle kalaan.

Ilma oli hieman sateinen, mutta puun alla heitellessä se ei juuri haitannut.

Koko kausi on ollut hiukan omituinen täällä. Liki kaikki täkäläiset kalastajat ovat valitelleet, jotta ei kalaa tahdo millään tulla.

No joka tapauksessa, kalaan menin ja lipoilla aloitin heitellä. Mitään ei tuntunut tulevat. Kaikki kokeilin läpi, mitä pakista löytyy.

Sitten päätin harjoitella hieman jigillä kalastamista, sillä tämä taiteen laji on vielä hieman hakusessa.

5min testailua ja kaislikossa suhahti. Heti seuraavalla heitolla puol metrinen hauki nappas myrkyn vihreän kalajigini suuhunsa. Tämä jäikin sitten ainoaksi tärpiksi tällä reissulla, mutta huomenna tuo pulikka muhiikin sitten uunissa.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1269 on: August 12, 2013, 14:09:52 »
Viikonloppuna olin mökillä kalastamassa, mutta mökkijärvestä ei tullut virvelillä mitään. Sen sijaan katiskoilla tuli kalaa ihan mukavasti, viikonlopun aikana yhteensä 70-80. Näistä osa oli vielä isoja. No, onneksi mökin lähellä olevalta lammelta tuli sentään 2 puolenkilon pikkulimaa ja 4 ahventa. Kolme ahventa otti Kuusamon Kuf-lippaan, loput kalat Rapalan Skitter Poppiin.

jcuster

• Kenraali Katiska
    • View Profile
« Reply #1270 on: August 31, 2013, 17:24:29 »
Artallin kalareissulla poikettiin eilen, hyvä keikka kun oli kerrankin tilaisuus opetella jigittelyä oppaan kanssa.

Syönti oli kuulemma kelin takia kummallisen varovaista, kalat vain roikkuivat pyrstöissä kiinni mutta kuitenkin ahvenia nousi (ja opas taisi vetää kalan lähes jokaisella heitolla mitä heitti eli miehistä jäi vähintään osaksi kiinni.) Ensimmäisen puolikkaan reissusta koetin opetella tuota "oikeaoppista" jigityyliä mutta kuitenkin oma uitto toimi lopulta mun kohdalla "paremmin" ja tärpit alkoivat tuntua selvemmin. Tai luultavammin en vaan osannu.

Jos nyt kuitenkin lähdetään siitä etten ole virvelivehkeillä noin montaa paistiahventa saanut yhdellä reissulla niin en paljon valehtele, kuitenkin porukan saaliissa oli pari puolikiloistakin seassa ja kaikki paria ulkopuolelta jäänyttä lukuunottamatta olis ollu miun käytännöillä ottikokoisia eli fileoitavia.

e: Ja kalastusaika oli 12-18, veikkaanpa että jos oltais otettu ajankohdaksi vaikkapa 16-22 olis iltasyönti tuottanut tulosta, muutama mosahdus kuului siinä uimaan mennessä kahdeksan jälkeen eli ainakin hauet olivat silloin liikkeellä.

e2: Eväissä ei muuten ollu mitään sanomista paitsi ol todella tukevat sämpylät ja saunalle toimitettua ruokaa parempaa saa jo vähän hakea.
« Last Edit: August 31, 2013, 23:39:07 by jcuster »
Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

BlackIce

• Saukkovaaran Zorro
  • Toimittaja
  • Bläkkis a.k.a AlpoK
    • MSN Messenger - poju_97@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #1271 on: September 08, 2013, 22:36:49 »
Joo taas tuli ihana reissu tehtyä hyvän kaverin kanssa lauantaina, joten tahdon taas jakaa sen maailmalle. Elikkä elikkä....

Viimeviikolla kaveri ilmotti, että on tulossa kajaaniin ''kotikonnuille'' 6 vuoden jälkeen. Olin iloinen, koska skypessä, whats apissa ja facessa juteltu nii pitkää ja hyvät ystävät meist tullut propilkin ohella. Odotin lauantaina koko viikon. Ostin vieheit, onkimatoi, syöminkii ja juominkii. Odotus oli kamalaa, mutta tiesin, että palkitsevaa...

No lauantai koitti, itse oli vielä untenmailla kun kaveri soittaa 9 aikaan, että on kohta tulos. Itelle tulee pikku paniikki, koska ei suihkus kävästy. No nopee suihku ja kaverihan siellä odotti jo mua kun suihkust tulin. No parit sanat ja mentiin mun luo (asun solu-asunnossa kerrostalossa). Katseltiin vähän vieheit, keiteltii kahvet ja juteltiin. Kaveri näytti samal pari hyvää vinkkii propilkkii ja sit paineltii siwaa hakee viel loput mässyt. Mukaan otettiin kalastusvälineiden ohella energiajuomaa, kolmiovoileipä-paketit mieheen, 2 pussia sipsiä, kahvia ja maitoa ja tietysti lähdevettä. Paino ''mässypussi'' ainaski 4kg. Matkaa oli lammelle se 1.6km eli kyllä kädet oli kovil ku sellasta kanto ja käveli.

No paikalle päästiin n. 11 aikaan. Ekaksi yhden niemenkärjen kohtaan, jossa olin käynyt kerran. Kaverilla muistui isänsä, onjo kuollut, kanssa käydyt onkireissut. Ekaksi heiteltiin hiekkarannalta ja pikkuahven otti pikkuvaappuun. Kaveri heitti pari kertaa ja joku jysähti. Katottii et ei kyl pistä vastaa mut painaa. No perhana oli kertakäyttömuki joka täynnä hiekkaa. Oli kyl hymy herkäs molemmil. Ei aikaakaa ku mäkin sain ''saalista''. Uimamyssy ruskean värinen joka sekin multaa täyn. Meikä vetäs sen 10 ahvent ja kaveri samanverra n. 500g yhteensä pikkuahvenii. Ongittiinki, mut ei ottanna.  Vaihettii toisellekkin puolelle niemenkärkee, mut nii ruohikkoo, et ei pystynnä ees minnow spoonil kalastaa.  :roll:

Sit lähettiin rantaa pitki menee. Pysähdyttiin yhdelle paikalle, josta kaveri nappas 1 sintin. No siin samal juoksupolkuu ohi meni 3 venäläistä ainaski 5 onkivapaa mukanaan. Tais jätkät olla saaliin peräs. No nähtii, et ne meni just sinne toisee niemenkärkee, joho aijottii seuraavaks mennä. No jouduttii kiertää lampi melkei 1km verra, ennenku tuli uus paikka. Siit sohittii hetki mut ei vaa tullu mitään.

Sit jatkettii matkaa. Etsittiin samalla kaverin ja hänen edesmenneen isän onkimestaa. No 1 paikka tuli ja kaveri jo empi, mutta sanoin, että katsotaan ees. No sitten kaveri riemastu, paikka oli oikea. Ihme ettei kaveri itkenyt kun näki paikan. Muistot tulvi hänen mieleensä kertaheitolla. Hän muisteli, kuinka pari mäntyä oli vielä silloin seisallaa ja kuinka puut vielä eli, mutta nyt vaan kaikki oli kallellaan ja kuolleita.

No eikun mato-onget veteen. Pikkusia yritti mut ei. Itse tuskastuin ja vaihdoin virveliin. Pari heittoo ja heti ahven, mutta huomasin, että joku muukin yritti viehettä. Kaveri jostain syystä heitti siin kohtaa rantaa vieheen veteen ja vetäs. Salamana 500g hauki iski kiinni. Kaveri äimistyi minun kanssa ja naurettiin taas. Kaverin helpoiten saama hauki ja sellaselta lammelt, josta kyseistä lajia saanu. Oli komee hetki. Päätettiin, et voitais ottaa kala ja mä perkata sen. Verestin hauen ja jätin sen isolle kivelle odottaa ja heitin muutaman kerran. Sitten....

Iski jytky. Kaveri katsoi ja kelas pirusti omansa pois. Iso hauki kii. Eka kommenttini oli ''Voi prkl jäi se haaviki kotii'''. No ei auttanu ku mun väsytellä sitä. Jarru huusi raivolla ja mää kelasin aina välil. Sit annoin monen minnuutin väsytyksen jälkeen kaverille tehtävän: Kelata rantaan, et ottaisin sen käsil pois. 3 kertaa haukii lähti karkuun rannalt ja loiskautti aina vettä mun päälle. Sit sain sen kii ja hymy herkässä molemmilla.

3.7kg hauki. Kaveri sanoi, että kaunein hauki koskaan ja oli se mullekkin. En nii isoo viel ite heittelemäl saanu. No innostuksissani taoin sitä päähä liikaa ja jotai muutki väärää tein, nii jostai syyst kala oli kuolleen oloinen kun se ois vapautettu. No riemastuksissaan mä sen perkkasin samal ku pikkusen nyljin. No ikävyksisään kaverin ukki soittaa, että älkää ottako kaloja, koska lammen vesi on niin likasta, että kalanliha ei saata olla terveellistä. No ei auttanu muu kun laittaa siivotut kalat pussiin ja roskiin sit. Harmittamaan jäi  :x

No pari tuntii viel kalastettii, mut kaikki kalat hävis melkeinpä. Pari sinttii vaa tuli. Laskettii, et 5,5kg kalaa saatiin yhteensä päivän aikana, joka tuosta lammesta on kova tulos 2 poikaan. Sit vaihettii pari sanaa ja lähettii eri teille. Sunnuntain kaveri sitte läksi kohti kotiaan kaakkois-suomeen (Olin huono maantiedos :D)

Kiitän tässä kaveriani. Ihana ihminen olet ja toivon, että joskus vielä päästään tapaamaan ja kalastamaan. Ollaa yhteyksis ja sillee.. muistois tää kalaretki koko loppuelämän  :wink:

Mut kiitos myös, jotka jakso lukee tätä. En vielkää tyytyväinen omaan kirjoitustyyliin, koska aika kangertelevaa, mutta jospa sitä joskus vielä sais kirjottaa rapsoja  :wink:
« Last Edit: September 08, 2013, 22:47:42 by AlpoK »

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1272 on: September 09, 2013, 15:12:44 »
Eilen hieman kello 9 jälkeen kalastamaan. Noin 40 minuutin automatkan jälkeen minä ja pappani saavuimme järven rantaan. Lähdimme ensin katsomaan verkkoja, mutta otin myös virvelin mukaan että voisimme uistella siirtymät. Ensimmäinen verkko oli viritetty yhdestä kivestä järvelle ulospäin. Tässä verkossa oli muistaakseni 2 lahnaa. Uistelimme siirtymän seuraavalle verkolle, mutta ei tullut mitään. Tämä verkko oli viritetty saaren rannasta kohti toista saarta. Tässä paikassa oli 2 verkkoa peräkkäin, ja niistä tuli muutamia lahnoja ja ahven. Taas uistelua seuraavaa verkkoa kohti, mutta mitään ei uistimella tullut. Verkossa sen sijaan oli lahna, sorva ja hauki. Lähdimme rantaan, jossa pappani siivosi verkot, ja minä menin hetkeksi onkimaan. Sain 5 ahventa. Pappa perkasi niistä 4 isointa. Pappani lähti viemään perkeitä autolla jonkin mäen päälle, ja minä lähdin rannalta heittelemään. Tällä reissulla tuli 3 hauen karkuutusta ja noin 10 ahvenen karkuutusta. Tuntui että mikään ei pysy kiinni. Tämän jälkeen söimme jotain, jonka jälkeen lähdimme kiertämään järveä ja tykittämään rantoja. Tällä heittelyreissulla sain saaliiksi 4 ahventa, joista yksi laitettiin takaisin järveen liian pienenä. Näiden lisäksi tuli 2 haukea, joista isomman otimme ruuaksi. Pienempi oli jotenkin ihmeellisesti "niskasta" kiinni. Lähdimme perkaamaan kalat. Tämän jälkeen lähdimme etsimään vedenalaista luotoa, josta piti tulla isoa ahventa. No, eihän sitä luotoa löytynyt, mutta päätimme onkia yhden ison kiven luota. Tästä tuli kalaa niin kauan kun tässä jaksoimme onkia. Isoja ahvenia tuli paljon, mutta välillä myös särkiä. Jätimme siihen kivelle lokkien syötäväksi 22 pienintä ahventa ja kaikki säret. Perattavia ahvenia jäi 19. Tämän jälkeen saunoimme ja söimme ja sitten pappani vei minut kotiin. Kotona olin n. 22.40. Mukava reissu oli, pitää mennä joku kerta uudestaan.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1273 on: September 15, 2013, 00:32:44 »
Maanantai: Olin joella kalastamassa. Aloitin ensin mattolaiturilta. Tästä tuli 3, 5 ja 7 heitoilla ahvenet ja vähän ajan päästä säyne/turpa. Nämä kaikki kalat ottivat Calico Catin kumikalalippaan. Tämän jälkeen siirryin padon alapuolelle, josta tuli 1 tärppi Calicoon. Kävin vielä pikaisesti kokeilemassa onneani padon yläpuolella, josta on tullut tänävuonna 2 haukea. Ei mitään. Kävin hakemassa Skitter Popin pyörältäni mutta siihenkin tuli vain yksi tärppi. Sitten hieman pidempi siirtymä alavirran suuntaan yhdelle kivelle. Tästä tuli Calicolla n. 20 cm hauki :-) Kävelin hieman alemmas ja heitin kiven viereen, hauki kävi yrittämässä mutta ei jäänyt kiinni. Siirryin alemmas jokea, sinne missä on keväällä koski mutta nyt siinä kävi vain kohtuullisen rauhallinen virtaus. Tästä kohtaa sain "montusta" (vettä n. 70 cm) pienen hauen, n. 30 cm pitkä. Tämä oli niellyt uistimen aika syvälle, mutta olen hukannut pihtini jonnekkin. No, tyhmä kun olin, niin työnsin sormeni hauen suuhun ja teloin sormeni hampaisiin. Kokeilin tämän jälkeen vielä muutaman paikan uudestaan ja lähdin kotiin.

Keskiviikko: Taas joella. Menin aluksi padon alapuolelle, josta onnistuinkin karkuuttamaan 3 haukea, ja sitten uistin jäi näköetäisyydellä pohjaan, ja sinne jäi lopullisesti. Tämän jälkeen 4 haukea karkuun, jonka jälkeen kirosin että kohta liukastun kiveltä ja lennän jokeen. No tottakai, kun olen saanut yhden ahvenen ylös ja karkuuttanut 5 haukea, liukastun kivellä mutta onneksi en sentään jokeen lentänyt. Virveli oli liukumassa jokeen, mutta onneksi sain sen kiinni. Tässä vaiheessa vi*u*us 5/5, joten päätin pitää pienen tauon kalastamisesta. Tauon jälkeen tumpeloin vielä 5 haukea karkuun. Seuraavan napanneen sain ylös, mutta pihdit olivat edelleen kadoksissa, joten jouduin lainaamaan pihtejä joenrannan asukkaalta. Skitterin koukut olivat sen verran tiukasti kiinni että pihtienkin kanssa niitä sai irrotella jonkun aikaa. Tämän säätämisen jälkeen oli jo niin pimeää, että lähdin pois.

Perjantai: Tulin illalla mökille ja vein katiskat järveen ja heitin muutaman heiton virvelillä. Skitteristä 2 kalaa karkuun, ei muuta.

Lauantai: Kävin katsomassa katiskat ja virvelöimässä. Katiskoissa yhteensä 4 isoa ahventa + 2 pienempää. Näiden lisäksi Skitterillä pieni hauki. Tämän jälkeen lähdin mökin lähellä olevalle lammelle. Täältä tuli Skitteriin n. 10 upeaa tärppiä, joista 3 tuli ylös. Hauet n. kilo, 200 g ja 1300g. Kun hain katiskat pois mökkijärvestä, niissä oli 22 pientä ahventa.

En jaksanut nyt mitään pidempiä kertomuksia kirjoittaa kun puhelimella ei ole niin helppoa kirjoittaa kun koneella.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1274 on: September 19, 2013, 22:20:52 »
Maanantaina kävin kaverin kanssa joella heittelemässä. Aloitettiin mattolaiturilta, josta ei tullut mitään. Sitten siirryimme ylävirtaan päin, padon alapuolelle. Kaveri ei saanut tästä mitään, mutta minä sain Calico Catin kumikalalipalla n. 700 gramman hauen. Otin puhelimella kuvan ja laskin sen takaisin. Hetki siinä vielä heiteltiin tyhjää kunnes lähdimme pyörillä alavirtaan päin yhdelle kivelle. Tässä kohtaa karkuutin Calicosta suunnilleen samanlaisen hauen. Käveltiin hieman alavirtaan, tästä ei mitään. Vielä vähän alavirtaan, niin sain Skitter Popilla kalan. Hieman oli onnea ylösotossa kun hauki oli kahdesta koukunhaarasta kiinni niskasta, ja kaveri tartutti muut koukut haaviin kun kala oli vielä haavin ulkopuolella. No, annoin vavan kaverille ja otin hauen niskasta rannalle. Hieman vaikeaa oli, täytyi käydä makaamaan maahan että yletin kalaan. Sen verran korkea penkka tuossa on. Hauki oli hieman edellistä suurempi, tämä otettiin kaverille savustettavaksi. Kokeilimme vielä suvantoa edempää ja keväisen kosken alueelta, mutta emme saaneet mitään. Taisi muuten olla kaverin ensimmäinen kalareissu tänävuonna  :-)

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1275 on: September 20, 2013, 14:16:06 »
Eilen kävin tuolla joella yksin. Sain Skitterillä n. 30 cm hauen mattolaiturilta alavirtaan. Calico Catin kumikalalipalla sain pienen ahvenen, kala oli vain vähän uistinta pidempi. Ahven tuli kiveltä alavirtaan päin.

Ahokas

• View Profile
« Reply #1276 on: September 27, 2013, 23:11:01 »
Taas olisi uusi video (2013) jossa 150cm kala nousee veneeseen.
Käykää kurkkaamassa ja muistakaa peukuttaa.

Videon linkki 2013:
http://youtu.be/dbQ5tnfzzHI

Videon linkki 2012:
http://youtu.be/LWNjZEwjvqA

Lisää kuvia reissusta löytyy:
https://www.facebook.com/pages/Ahokas-P ... 5047406274

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1277 on: September 29, 2013, 20:25:18 »
Viikonloppuna olin mökillä kalastamassa. Lauantaiaamuna lähdin puoli 8 parin kilometrin päässä olevalle pienelle suojärvelle. Alkaa olla kalantulo sieltä melkein lopussa, ylös tuli n. puolen kilon hauki ja joku kävi möyrähtämässä Skitterin perässä mutta ei osunut. Hauki tuli pienellä valkoisella jerkillä. Mökillä kävin vielä heittämässä katiskat järveen, jonka jälkeen lopetin kalastamisen siltä päivältä.
Tänään kävin katsomassa katiskat, toinen oli tyhjä ja toisessa oli 2 pientä ahventa. Samalla virvelöin muutaman paikan läpi ja karkuutin Skitteristä pienen hauen. Pidin pienen tauon kalastuksesta, jonka jälkeen lähdin heittelemään rannalta. Taas yksi karkuutus Skitterillä, jonka jälkeen sain myös yhden hauen ylös. Pienihän sekin oli, n. puoli kiloa. Taas pieni tauko, jonka jälkeen veneellä kiertelemään järvelle. Ensimmäisestä paikasta sain toisella heitolla hauen, n. kilon painoinen. Tämän jälkeen jonkun aikaa ilman tapahtumia, kunnes äiti soitti että kohta lähdettäisiin mökiltä. Kaksi heittoa tämän jälkeen sain n. puolen kilon hauen. Hain katiskat pois, ja matkalla mökille heittelin muutaman paikan läpi. Yksi hauki karkasi Skitteristä. Kaikki tämän päivän hauet tulivat siis Skitterillä. Harmi kun täytyi lähteä niin aikaisin, hauki oli mökillä "syönnillä", vain kerran aikaisemmin olen saanut sieltä kolme haukea päivässä.

vaaputin

• View Profile
    • Email
« Reply #1278 on: September 29, 2013, 21:37:15 »
Eilen käytiin yhdellä järvellä vetämässä uistinta. Noin 10 minuuttia kerettiin olla vesillä, kun joku nappas kiinni. Ensin aattelin että siellä on iso hauki.
Kala tuli aika nätisti, mutta noin 5 metrin päässä se alkoi temppuileen ja näin että se on kirjolohi. Sitten se meni veneen alle, mutta lopulta sain sen haaviin. Kala painoi 3,2 kg
Toinen uistinrengas petti, mutta onneksi toinen oli lujempaa tekoa.

Edit.
Niin ja unohdin laittaa että omatekoisella vaapulla tuli tuo kirjolohi.
« Last Edit: September 29, 2013, 23:41:31 by Qkkeli »

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1279 on: October 06, 2013, 23:22:54 »
Mökkijärvessä ei kala syönyt viikonloppuna yhtään. Katiskat järvessä perjantai-illasta sunnuntai-iltaan, 3 tuntia virvelöintiä ja tunti pilkintää ja kaloista ei yhtään havaintoa koko aikana. Tänään lähdin kokeilemaan muutaman kilometrin päässä olevalta pieneltä järveltä. Järven toista rantaa etenin nopeasti, koska aurinko heijasti niin että lumpeita ei meinannut nähdä. Puronsuulla puolen kilon hauki täräytti Skitteriin kolme kertaa ja vasta neljännellä kerralla jäi kiinni. Puhelimella kuva ja takaisin. Vaihdoin toiselle rannalle. Täällä oli paljon parempi kalastaa kun ei aurinko kiusannut. Kun oli vähän matkaa edennyt, pieni hauki kokeili viidellä peräkkäisellä heitolla napata Skitteriin, ennen kuin kyllästyi yrittämään. Hetki meni ilman tapahtumia, kunnes nappasi hieman isomman tuntuinen hauki kiinni. Jonkin aikaa sitä sai väsytellä, ennen kuin se suostui tulemaan ylös. Tämän kalan jouduin tappamaan ja ottamaan ruuaksi, koska Skitteri oli kokonaan kidassa ja pihdit olin unohtanut kotiin. Kalastin vielä tämän rannan loppuun, jonka jälkeen lähdin mökille perkaamaan haukea. Hauella oli painoa n. 2,4 kiloa ja pituutta n. 70 cm.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1280 on: October 11, 2013, 18:00:31 »
Vähän aikaa sitten olin viiden kilometrin päässä joella heittelemässä. Hieman ihmetytti kun heti ensimmäisellä heitolla nappasi pirteä kala kiinni. Yleensä olen tältä joelta saanut viimeiset kalat elokuussa, mutta nyt ei ole satanut niin paljon kuin edellisinä syksyinä, joten vesi ei ollut ruskeaa ja korkealla. Suunnilleen 5 minuuttia kalaa väsytin, ennen kuin sain sen ylös. Voi sitä riemun tunnetta, vuoden sadas hauki oli kuivilla :-) Painoa n. 1½ kiloa. Heittelin mattolaiturin lähistöllä vielä hetken, kunnes siirryin virtaa alaspäin joen mutkaan. Täällä hauki yritti 2 kertaa ottaa kiinni, mutta kummallakaan kerralla ei pysynyt. Tästä siirtymä alavirtaan päin yhdelle kivelle, josta ei tullut mitään. Taas vähän alaspäin, täältä sain kalan tartutettua. Hetken sitä uittelin, ennen kuin suostui haavittavaksi. Samankokoinen kuin edellinen, ei vai taistellut niin paljon vastaan kun uistin oli syvällä kidassa. Kävin vielä kokeilemassa yläpuolisen mutkan yhden kohdan, puolen kilon hauen sain tästä. Kaikki kalat tulivat Savage Gearin 4Play:llä vihreä-mustat raidat värissä.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1281 on: October 12, 2013, 14:39:17 »
Tänään kävin merellä heittelemässä, ei tullut muuta kuin n. puolen kilon hauki. Samaan uistimeen otti kuin eiliset jokihauet.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1282 on: October 13, 2013, 18:10:48 »
Tänään olin kaverin kanssa eräällä toisella joella heittelemässä. Heti aluksi sain n. 2,5 kilon hauen, joka pääsi tämän vuoden viiden suurimman haukeni joukkoon. Uistin (13 cm Savage Gear 4Play) oli todella syvällä kidassa, vaikka oli 15 cm pihdit niin silti sain hampaasta peukaloon. Käytiin kahden huonoa suomea puhuvan kalastajan luona kysymässä saisivatko he uistimen pois kalan suusta. Kyllähän he saivat, siitä palkkioksi annettiin kala heille. Käytiin muutamassa eri paikassa, mutta joka puolella oli niin paljon kaisloja ettei oikein missään pystynyt heittelemään kunnolla. Kaverilta jäi uistin puuhun, ja muutenkin hänellä oli siimat sotkussa jatkuvasti. Lopuksi minulla oli n. kilon hauki hetken kiinni, mutta ei pysynyt.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1283 on: October 17, 2013, 15:36:32 »
Tänään kävin yhdellä joella kalastamassa. Ensimmäisellä heitolla sain noin puolen kilon hauen. Tämän jälkeen kävi hauki kiinni, mutta ei pysynyt. Hetken heiteltyäni sain kalan tartutettua. Haukihan se siellä, ylös tuli ja painoa noin kilo. Tämän jälkeen ei tullut mitään muuta kuin noin metrin mittainen lankunpätkä.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1284 on: October 20, 2013, 23:06:18 »
Lauantaina kävin mökillä kaverin kanssa heittämässä katiskat järveen ja samalla vähän uistelemassa. Uistelemalla ei tullut mitään. Lauantaina käytiin myös yhdellä lammella, minä heittelin virvelillä ja kaveri oli virittänyt virveliin mato-ongen. Noin 2 tuntia siellä oltiin, kaveri sai onkeensa yhden tärpin ja minä sain virvelillä n. 3 cm pituisen sären- tai sorvanpoikasen. Minun kalani jälkeen lähdettiin melkein heti pois, koska kaverilla upposi jalka suohon ja kumisaapas hörppäsi. Kaiken lisäksi alkoi vielä satamaan rakeita taivaan täydeltä. Vaikka kaloja ei tullut kuin yksi niin saatiin ainakin syödä karpaloita. Tänään käytiin aamulla katsomassa katiskat, toinen oli tyhjä ja toisessa oli 10-15 ahventa. Kolme ahventa jätettiin katiskaan syötiksi ja heitettiin katiskat heinikoiden laitoihin haukia odottamaan. Ei tullut haukia, yksi ahven lisää tuli vain kun iltapäivällä haettiin katiskat pois.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1285 on: October 25, 2013, 18:50:34 »
Tänään kävin noin tunnin uittamassa aikaisemmin päivällä ostamiani tasureita. Ihan hyvin toimi ainakin Karismax, jolla sain 5 ahventa. Neljä ahventa olivat pieniä ja yksi iso.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1286 on: October 26, 2013, 18:29:05 »
Tänään kävin kokeilemassa taimenen merikalastusta Ulko-Tammiossa. Venematka sinne kesti Kotkan Sapokasta n. 2,5 tuntia. Noin 2 tuntia kokeilin rannalta heitellen taimenta saada, mutta ei tullut mitään. Tämän ajan jälkeen alkoi sataa niin paljon etten enää kalastanut. Eipä muutkaan meidän melko suuresta porukasta saaneet paljon mitään, kokenein taimenexpertti sai yhden mittakalan ja voitti sillä kalakilpailun. Muutama muu sai alamittaisia taimenia. Kiva reissu oli vaikkei kalaa tullut. Mukavasti keinui vene kun tuuli niin kovaa.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1287 on: October 27, 2013, 12:24:00 »
Pari tuntia olin pilkkimässä tänään. Koko reissu meni kun opettelin pilkkimään tasureilla. Kyllähän niitä kalojakin tuli, kuusi pientä ahventa nappasi tasurin vatsassa olleeseen värikoukkuun. Muutama isompi pääsi karkuun.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1288 on: November 14, 2013, 16:03:00 »
Hetki sitten kävin heittelemässä Purhon rannassa kuhan toivossa, ei tullut muuta kuin kaksi silakkaa jigillä rokastamalla. Ei sieltä kyllä paljon muutkaan saaneet mitään, yhden kuhan näin nostettavan laiturille. Tietysti sekin nostettiin aivan minun vierestäni.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #1289 on: November 17, 2013, 09:45:32 »
Tänään heräsin klo 6.30 ja lähdin polkemaan Purhon rantaan. Ajattelin, etää jos olisin päivän ensimmäinen kalastaja, minulla olisi paremmat mahdollisuudet saada kuha. Illalla olin lukenut Erä-lehdestä, että olin tehnyt kaiken päin persettä kahdella edelliskerralla. Olin nykinyt vavalla, vaikka olisi pitänyt uittaa kelalla. Paikalle päästyäni aloin uittaa jigiä Erä-lehden neuvojen mukaan. Puoleen väliin laituria päästyäni tunsin pientä nykimistä vavassa. Tein vastaiskun, ja kiinni jäi. Kohtuullisen helposti tuli kuha haaviin. Elämäni ensimmäinen kuha  :-) Oli kuitenkin varmaan alamittainen, ei ollut mittaa mukana joten kuvan oton jälkeen takaisin veteen. Heittelin vielä laiturin loppuun, mutta ei tullut enää mitään, joten lähdin pois.

Uploaded with ImageShack.com

Suurkiitokset vielä Zkeballe, kun näytit minulle tämän paikan ja lahjoitit jigin jolla tämä elämäni ensimmäinen kuha tuli.

center>