Joo taas tuli ihana reissu tehtyä hyvän kaverin kanssa lauantaina, joten tahdon taas jakaa sen maailmalle. Elikkä elikkä....
Viimeviikolla kaveri ilmotti, että on tulossa kajaaniin ''kotikonnuille'' 6 vuoden jälkeen. Olin iloinen, koska skypessä, whats apissa ja facessa juteltu nii pitkää ja hyvät ystävät meist tullut propilkin ohella. Odotin lauantaina koko viikon. Ostin vieheit, onkimatoi, syöminkii ja juominkii. Odotus oli kamalaa, mutta tiesin, että palkitsevaa...
No lauantai koitti, itse oli vielä untenmailla kun kaveri soittaa 9 aikaan, että on kohta tulos. Itelle tulee pikku paniikki, koska ei suihkus kävästy. No nopee suihku ja kaverihan siellä odotti jo mua kun suihkust tulin. No parit sanat ja mentiin mun luo (asun solu-asunnossa kerrostalossa). Katseltiin vähän vieheit, keiteltii kahvet ja juteltiin. Kaveri näytti samal pari hyvää vinkkii propilkkii ja sit paineltii siwaa hakee viel loput mässyt. Mukaan otettiin kalastusvälineiden ohella energiajuomaa, kolmiovoileipä-paketit mieheen, 2 pussia sipsiä, kahvia ja maitoa ja tietysti lähdevettä. Paino ''mässypussi'' ainaski 4kg. Matkaa oli lammelle se 1.6km eli kyllä kädet oli kovil ku sellasta kanto ja käveli.
No paikalle päästiin n. 11 aikaan. Ekaksi yhden niemenkärjen kohtaan, jossa olin käynyt kerran. Kaverilla muistui isänsä, onjo kuollut, kanssa käydyt onkireissut. Ekaksi heiteltiin hiekkarannalta ja pikkuahven otti pikkuvaappuun. Kaveri heitti pari kertaa ja joku jysähti. Katottii et ei kyl pistä vastaa mut painaa. No perhana oli kertakäyttömuki joka täynnä hiekkaa. Oli kyl hymy herkäs molemmil. Ei aikaakaa ku mäkin sain ''saalista''. Uimamyssy ruskean värinen joka sekin multaa täyn. Meikä vetäs sen 10 ahvent ja kaveri samanverra n. 500g yhteensä pikkuahvenii. Ongittiinki, mut ei ottanna. Vaihettii toisellekkin puolelle niemenkärkee, mut nii ruohikkoo, et ei pystynnä ees minnow spoonil kalastaa.

Sit lähettiin rantaa pitki menee. Pysähdyttiin yhdelle paikalle, josta kaveri nappas 1 sintin. No siin samal juoksupolkuu ohi meni 3 venäläistä ainaski 5 onkivapaa mukanaan. Tais jätkät olla saaliin peräs. No nähtii, et ne meni just sinne toisee niemenkärkee, joho aijottii seuraavaks mennä. No jouduttii kiertää lampi melkei 1km verra, ennenku tuli uus paikka. Siit sohittii hetki mut ei vaa tullu mitään.
Sit jatkettii matkaa. Etsittiin samalla kaverin ja hänen edesmenneen isän onkimestaa. No 1 paikka tuli ja kaveri jo empi, mutta sanoin, että katsotaan ees. No sitten kaveri riemastu, paikka oli oikea. Ihme ettei kaveri itkenyt kun näki paikan. Muistot tulvi hänen mieleensä kertaheitolla. Hän muisteli, kuinka pari mäntyä oli vielä silloin seisallaa ja kuinka puut vielä eli, mutta nyt vaan kaikki oli kallellaan ja kuolleita.
No eikun mato-onget veteen. Pikkusia yritti mut ei. Itse tuskastuin ja vaihdoin virveliin. Pari heittoo ja heti ahven, mutta huomasin, että joku muukin yritti viehettä. Kaveri jostain syystä heitti siin kohtaa rantaa vieheen veteen ja vetäs. Salamana 500g hauki iski kiinni. Kaveri äimistyi minun kanssa ja naurettiin taas. Kaverin helpoiten saama hauki ja sellaselta lammelt, josta kyseistä lajia saanu. Oli komee hetki. Päätettiin, et voitais ottaa kala ja mä perkata sen. Verestin hauen ja jätin sen isolle kivelle odottaa ja heitin muutaman kerran. Sitten....
Iski jytky. Kaveri katsoi ja kelas pirusti omansa pois. Iso hauki kii. Eka kommenttini oli ''Voi prkl jäi se haaviki kotii'''. No ei auttanu ku mun väsytellä sitä. Jarru huusi raivolla ja mää kelasin aina välil. Sit annoin monen minnuutin väsytyksen jälkeen kaverille tehtävän: Kelata rantaan, et ottaisin sen käsil pois. 3 kertaa haukii lähti karkuun rannalt ja loiskautti aina vettä mun päälle. Sit sain sen kii ja hymy herkässä molemmilla.
3.7kg hauki. Kaveri sanoi, että kaunein hauki koskaan ja oli se mullekkin. En nii isoo viel ite heittelemäl saanu. No innostuksissani taoin sitä päähä liikaa ja jotai muutki väärää tein, nii jostai syyst kala oli kuolleen oloinen kun se ois vapautettu. No riemastuksissaan mä sen perkkasin samal ku pikkusen nyljin. No ikävyksisään kaverin ukki soittaa, että älkää ottako kaloja, koska lammen vesi on niin likasta, että kalanliha ei saata olla terveellistä. No ei auttanu muu kun laittaa siivotut kalat pussiin ja roskiin sit. Harmittamaan jäi

No pari tuntii viel kalastettii, mut kaikki kalat hävis melkeinpä. Pari sinttii vaa tuli. Laskettii, et 5,5kg kalaa saatiin yhteensä päivän aikana, joka tuosta lammesta on kova tulos 2 poikaan. Sit vaihettii pari sanaa ja lähettii eri teille. Sunnuntain kaveri sitte läksi kohti kotiaan kaakkois-suomeen (Olin huono maantiedos

)
Kiitän tässä kaveriani. Ihana ihminen olet ja toivon, että joskus vielä päästään tapaamaan ja kalastamaan. Ollaa yhteyksis ja sillee.. muistois tää kalaretki koko loppuelämän

Mut kiitos myös, jotka jakso lukee tätä. En vielkää tyytyväinen omaan kirjoitustyyliin, koska aika kangertelevaa, mutta jospa sitä joskus vielä sais kirjottaa rapsoja