Chat

Author Topic: Suutarin onginta  (Read 52884 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

haukka_1

• View Profile
Suutarin onginta
« on: June 17, 2007, 18:19:13 »
Minulla olisi tiedossa pari mukavaa vaikkaa jossa olisi suutaria ja olisi mukava onkia niitä. Onkos kellään täällä minkäänlaista kokemusta suutarin onginnasta, eniten minua kiinnostaisi että tietääkö kukaan että millaisilla mäskeillä sitä saisi houkuteltua paikalle (mieluiten joka kodin tarvikkeista tehdyistä mäskeistä). Ainakin kun olen niillä paikoilla missä on suutaria niin saanut hyvin katiskasta kun olen kaatanut vehnää katiskoiden päälle, niin saisinko vehnällä ja jollakin muulla seoksella hyviä tuloksia aikaan?

H.a.u.k.i

• View Profile
Vs: Suutarin onginta
« Reply #1 on: July 13, 2007, 12:44:22 »
Mäskitä vaikka pullataikinalla paikkaa, jossa tiedät olevan suutareita.
Itse olen aina mäskittänyt pari päivää pullataikinalla hyvää suutari
paikkaa.Itsellä on pullataikina aina pelittänyt hyvin...
Kannattaa myös mäskittää paikkaa kalastuksen yhteydessä.Itse olen
laittanut avokelaani onkilaitteen ja siihen tarpeeksi vahvaa siimaa.Suutarit
pistävät ihan mukavasti vastaan!  :-)
Näin olen ainakin päässyt ihan hyviin tuloksiin suutarin onginnassa.Itse
ongenkoukussa olen käyttänyt yleensä matoa tai maissia.
Ainut riesa on suutarin onginnassa esim. särjet ja ahvenet, jotka tulevat
myös innokkaasti matoa syömään.Kannattaa pitää koukku mahdollisimman
lähellä pohjaa.Näin ahventa ja särkeä tulee myös mielestäni vähemmän.
Suutarin onginta on yksi vaikeimmista onki kaloista, mutta kyllä siihen äkkiä
harjaantuu...  :-)
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

xyu

• Guest
« Reply #2 on: April 29, 2008, 21:01:18 »
Moro!

Tuossa uusimmassa Metsästys & Kalastus -lehdessä on allekirjoittaneelta isohko juttu suutarin onginnasta. Eli numero on 5/2008. Kannattaa katsoa. Sitä on koostettu pari vuotta, joten asia ei ole "vedetty hatusta".

t.Henrik

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: April 30, 2008, 17:24:31 »
Henrik vetäissyt hyvän setin, luin em. artikkelin tänään  :-)

Nyt kun vielä löytäisi omatoimisesti lammen missä tuo kannattaisi..

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

ahti kiiski

• Kalastusta jo alkuajoista.
    • View Profile
« Reply #4 on: November 09, 2008, 14:46:50 »
Täällä lähellä on ollu suutaria ,mutta en tiedä onko enää.Kyseessä on semmonen 1-m syvä muta pohjainen joki.Kannattaako mennä yrittämään?+joki yhdistyy 5-7järveen tai lampeen.Mulla on ollu siin joes katiska ,mutta ei oo tullu mitää ,muuta kun särkee,lahnaa,ahventa ja haukee.
« Last Edit: November 09, 2008, 17:11:17 by ahti kiiski »
-------------O N K I--------------

Hallowale

• Guest
« Reply #5 on: November 10, 2008, 13:57:11 »
Tapahtunut Lohjalla Lempolanlammella:

Viime kesänä kesäloman ekalla viikolla mentiin Lohjalle tapaamaan kavereita. Kaverini kanssa ajateltiin mennä onkimaan pari ahventa, vaikka ei tuosta lammesta melkein mitään tultu. Syötiksi kaivettiin matoja, mutta niitä ei vielä käytetty, vaan sitä ennen koitettiin tahnaa, joka valmistettiin näin:
Kourallinen makarooneja haudutetaan ei keitetä, 30 min, ja sen jälkeen niitä vaivataan parissa kourallisessa jauhoja, kunnes niistä tulee kiinteää tahnaa (jauhoja voi laittaa niin paljon kuin huvittaa). Ei muuta ku tahna koukkuun ja onki veteen. Parin minuutin kuluttua koho lähti kiitämään huimaa vauhtia pohjaapäin. Luulimme että nyt tuli hauki. Kaveri veti kalan rantaan, ja minä nostin sen ylös. Siellä oli suutari! Ja isokin se oli. Ei ollut mukana vaakaa, ei voitu punnita. Äkkiä tahnaa koukkuun, ja onki uudestaan veteen, jos tulisi toinenkin. Kyllähän sieltä sitten meinasikin tulla, mutta siima katkesi.

Vinkkejä suutarin kiinnisaamiseen:
Kalasta kesän alusta, ja rannan läheisyydestä matalasta vedestä, jossa on vesikasveja.
Päivä ennen kalastusta, käy heittämässä tahnaa paikkaan, josta meinaat onkia.
Ota mukaan useampi vapa, jos siima sattuu katkeamaan.

Katso vielä tämä: http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/tekniikat/2004/suutarin_onginta.htm

ahti kiiski

• View Profile
« Reply #6 on: November 10, 2008, 15:58:16 »
Olisiko loimijoesaa tai peräjoessa(täällä tuskin ketään teistä on käynyt kalassa :-() tätä kyseistä kalaa?Aika reheviltä ne musta näyttää täällä forssassa :-)
« Last Edit: November 10, 2008, 16:03:45 by ahti kiiski »

harri.b

• Guest
« Reply #7 on: November 11, 2008, 21:15:48 »
Olen melko varma että loimijoessa ei ole suutaria, koskaan en ole kuullut että kukaan olisi ainakaan saanut. Mutta kun puhuit tuosta peräjoesta joka lähtee jänijärvestä, niin mahdollisesti siellä jänijärvessä voisi olla :wink:

rutilus

• Oikeaoppinen Liplock ote
    • View Profile
    • Suomen omituisimmat kalastusvideot
    • Email
« Reply #8 on: February 16, 2009, 14:35:00 »
http://picasaweb.google.fi/miettinen.ville/Kalakuvat#5087458484747952162
Raision myllyn nallehiutaleilla. sekoitetaan veden kanssa ja tehdään pallo koukkuun.
En vastaile yksityisviesteihin kalapaikoista

Kalatin

• Ensimmäinen
    • View Profile
« Reply #9 on: February 17, 2009, 17:05:03 »
Olen melko varma että loimijoessa ei ole suutaria, koskaan en ole kuullut että kukaan olisi ainakaan saanut. Mutta kun puhuit tuosta peräjoesta joka lähtee jänijärvestä, niin mahdollisesti siellä jänijärvessä voisi olla :wink:
Oon jänijärvellä kalastanu aika kauan eikä kyseistä lajia ole tullu vastaan. Mutta voihan tuo olla mahdollista. Rehevä ja tumma vesinen järvi on kyllä kyseessä, myöskin matala max. syvyys 5-6 m

ahti kiiski

• View Profile
« Reply #10 on: April 21, 2009, 19:51:39 »
no olisko täällä missääm forssassa päin suutaria? :? :|

Torro

• Urospuolinen nauta
  • Maalintekijä jumalan armosta
    • MSN Messenger - redwoodriver@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: April 23, 2009, 14:30:14 »
Noniin nyt se otetaan projektiksi. Pitää sekin elukka saada siiman päähän kun kerran pienet mahikset ovat hyvinkin lähellä. Paikka on tiedossa.

Apua tarvitaan, tässä vaiheessa ei ole kuin kysymyksiä.

1. Mitä välineitä tarvitsen?

2. Ilmeisesti jonkin sortin heitto-ongella niitä kannattaa koittaa? Mutta pohjaongintana vaiko kohon kanssa?

3. Olen käsittänyt (ja havainnut) että jonkin sortin rundia ne kiertelee pohjassa. Pitääkö näin ollen sitten istua koko ilta samassa paikassa?

4. Madolla olen tähän asti aina onkinut kaikkia kaloja mutta onko joku muu syötti (esim. maissi) parempi?

5. Jollain kuvia koukku + painot ja tapsit -yhdistelmistä?

6. Mäskäys. Onko mitään järkeä edes yrittää ilman mäskäystä? En ole mitään kaurahiutaleiden ripottelua kummempaa koskaan koittanut joten ohjeet perusmäskin teosta tumpelolle? Pitääkö ne mäskit käydä jo aiemmin paiskomassa veteen?

7 Minkätyyliseltä alueelta kannattaisi koittaa? Järvi/lampi on kuitenkin sen verran pieni että parissa päivässä se kyllä todennäköisesti osuu kohille jos paikkaa vaihtelee... ottaa sitten syöttiin tai ei

8. Jos alkaa tulemaan särkiä ja ahvenia, pitääkö vaihtaa suosiolla muualle paikalle?

9. Milloin on otollisin pyyntiajankohta? ...vuoden ja kellonaika

10. Ottavatko ne syöttiin kutuaikana? (silloin niitä ainakin näkee kun parvena uivat rannantuntumassa...kai se jotain kutuhommaa on ?)

yms yms

+++ kaikki muut neuvot mitä on antaa.

Toisaalta niitä on tullut katiskalla paljonkin mutta se on ihan eripaikka. Mummi teki niistä lihapullia ja oli kyllä hyviä. Mieluummin kuitenkin päästän takaisin jos onnistun saamaan, on se sen verran nätti kala. Mielestäni kauneimpia Suomen kaloja, sanokoot mitä sanovat 

Jos joku osaa pääpirteittäin neuvoa niin olen kiitollinen
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #12 on: April 23, 2009, 14:48:28 »
Oliskohan n. vuosi sitten oli metsästys&kalastus lehdessä meidänkin ex-moden (henkka, Henrik Korkeamäki) artikkeli suutarin onginnasta. Käyppä kahtoo, josko sen kirjastosta löytäisit. On meinaan aika paljon sulla kysymyksiä ja vastaukset niihin pitkiä. Voin tietenkin jotain niihin kirjoitella, mutta paremmalla ajalla..
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

rutilus

• View Profile
    • Email
« Reply #13 on: May 16, 2009, 21:20:46 »
Noniin nyt se otetaan projektiksi. Pitää sekin elukka saada siiman päähän kun kerran pienet mahikset ovat hyvinkin lähellä. Paikka on tiedossa.

Apua tarvitaan, tässä vaiheessa ei ole kuin kysymyksiä.

1. Mitä välineitä tarvitsen?

2. Ilmeisesti jonkin sortin heitto-ongella niitä kannattaa koittaa? Mutta pohjaongintana vaiko kohon kanssa?

3. Olen käsittänyt (ja havainnut) että jonkin sortin rundia ne kiertelee pohjassa. Pitääkö näin ollen sitten istua koko ilta samassa paikassa?

4. Madolla olen tähän asti aina onkinut kaikkia kaloja mutta onko joku muu syötti (esim. maissi) parempi?

5. Jollain kuvia koukku + painot ja tapsit -yhdistelmistä?

6. Mäskäys. Onko mitään järkeä edes yrittää ilman mäskäystä? En ole mitään kaurahiutaleiden ripottelua kummempaa koskaan koittanut joten ohjeet perusmäskin teosta tumpelolle? Pitääkö ne mäskit käydä jo aiemmin paiskomassa veteen?

7 Minkätyyliseltä alueelta kannattaisi koittaa? Järvi/lampi on kuitenkin sen verran pieni että parissa päivässä se kyllä todennäköisesti osuu kohille jos paikkaa vaihtelee... ottaa sitten syöttiin tai ei

8. Jos alkaa tulemaan särkiä ja ahvenia, pitääkö vaihtaa suosiolla muualle paikalle?

9. Milloin on otollisin pyyntiajankohta? ...vuoden ja kellonaika

10. Ottavatko ne syöttiin kutuaikana? (silloin niitä ainakin näkee kun parvena uivat rannantuntumassa...kai se jotain kutuhommaa on ?)

yms yms

+++ kaikki muut neuvot mitä on antaa.

Toisaalta niitä on tullut katiskalla paljonkin mutta se on ihan eripaikka. Mummi teki niistä lihapullia ja oli kyllä hyviä. Mieluummin kuitenkin päästän takaisin jos onnistun saamaan, on se sen verran nätti kala. Mielestäni kauneimpia Suomen kaloja, sanokoot mitä sanovat 

Jos joku osaa pääpirteittäin neuvoa niin olen kiitollinen

http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/tekniikat/2004/suutarin_onginta.htm
tuossa onkin suunnilleen samat asiat vähän erilailla kirjoitettuna.

1 Voit koettaa vaikka teleonkivavalla, mutta katso ensin tämä video: http://www.youtube.com/watch?v=GPKMCBpcqLI&feature=channel_page
kyseessä on kala jolla on virtaa  :-)  normaalisti näitä ongitaan partilla tai kelaongella. Tuo oli vielä pikku suutari. Normaalisti siimat paukkuu ilman kelaonkea.

2 kelaongella pohjasta. kannattaa mäskittää paikkaa(hiutalepallot jotka tehdään yksinkertaisesti vettä ja hiutaleita ehka hiekkaa sekaan painoksi, keitetyt makaronit maissi) , jos niiitä suutareita on isoja määriä tee mäskäys lähelle NÄKÖKALASTUS  SE VASTA HAUSKAA ONKIN. Suutarit uivat ehkä ensin ohi mutta kyllä ne pysähtyvät syömään aina välillä kutuaikanakin. Kudun aikana saat parhaimmillaan suutariparven pysähtymään mäskäyspaikkaan. Se on aika pysähdyttävää katseltavaa, kun pohjalla on kymmeniä suutareita syömässä mäskiä. mäskille tulee myös särkiä yms. mutta suutarit ajaa kyllä ne pois.
Keitä vaikka kattilallinen puuroa ja makaroneja ja mäskitä sillä, jotkut käyttää myös hajusteita.

Käytä mieluiten kunnon lohiperhokoukkuja. tärpistä et voi paljon erehtyä, kun kala lähtee tärpistä kuin tykin suusta.

3 Kutuaikana ne vetelee naaraan perässä :) mäskitä yhtä paikkaa, niin on helpompaa. kyllä ne kalat tulee paikalle. kalat on sitä aktiivisempia mitä lämpimämpää vesi on. Suutarit ajavat kyllä särjet salakat  yhs. pois

4 Isot madot kelpaa erinomaisesti syötiksi
http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/tekniikat/2004/suutarin_onginta.htm
tuossa onkin suunnilleen samat asiat vähän erilailla kirjoitettuna.

5 ne tapsi paino siima yhdistelmät riippuu vähän paikasta.  Niiin osta pitkävartinen haavi. kaikilla ei ole niin hyviä olosuhteita ottaa kaloja ylös kuin minulla.

6 tuossa ylempänä on niistä mäskeistä

7 etupäässä Kasvustojen reunoista

8 älä vaihda paikka kyllä ne suutarit ajaa itseään pienemmät kalat pois

9 silloin kun pystyt itse uimaan 15 asteesta ylöspäin

10 me olemme panostaneet kalastuksen juuri kutuajalle.

Toivottavasti auttaa muista lähettää pönökuvia

Torro

• Urospuolinen nauta
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: June 07, 2009, 22:33:23 »
Dodiin eka onkisessio heitettyä. Suutareita oli paljon, joskin aivan eri paikassa kuin mihin pari tuntia aiemmin olin käynyt mäskit liipasemassa. Kaislikossa ne muhinoi hiljakseen ja kun rannalla tömisteli ohi niin helvetin moinen räpiköinti laukes. Niin matalassa ja tiheässä kasvustossa olivat että ei mitään asiaan ongella. Mäskipaikassakin kyllä nyppi, pikkuahvenet nääs. Ei siitä oikein mitää tullut kun koko ajan piti irrotella ahvenia.

Kysynkin että mikä vaihe niillä nyt on menossa kun siellä matalassa kaislikossa makoilivat? Ei se kutua vielä ole, silloinhan ne kruisailevat rantoja myöten toisissaan kiinni kiehnäten?
Itse olin päivällä onkimassa, pitäisikö tulevaisuudessa mennä illalla jos ne tulisivat aktiivisempina pois sieltä kaislikosta?

rutilus

• View Profile
    • Email
« Reply #15 on: June 08, 2009, 09:05:35 »
Dodiin eka onkisessio heitettyä. Suutareita oli paljon, joskin aivan eri paikassa kuin mihin pari tuntia aiemmin olin käynyt mäskit liipasemassa. Kaislikossa ne muhinoi hiljakseen ja kun rannalla tömisteli ohi niin helvetin moinen räpiköinti laukes. Niin matalassa ja tiheässä kasvustossa olivat että ei mitään asiaan ongella. Mäskipaikassakin kyllä nyppi, pikkuahvenet nääs. Ei siitä oikein mitää tullut kun koko ajan piti irrotella ahvenia.

Kysynkin että mikä vaihe niillä nyt on menossa kun siellä matalassa kaislikossa makoilivat? Ei se kutua vielä ole, silloinhan ne kruisailevat rantoja myöten toisissaan kiinni kiehnäten?
Itse olin päivällä onkimassa, pitäisikö tulevaisuudessa mennä illalla jos ne tulisivat aktiivisempina pois sieltä kaislikosta?

Muistaakseni jyväskylän yliopisto taisi tutkia sitä ilmiötä. (Rehellisen seksuaalisen signaloinnin ja elinkiertojen evoluution mekanismit kolmella särkikalalla) tarkastustilaisuus. Vastaväittäjänä dosentti Frode Skarstein (University of Tromso, Norja) ja kustoksena dosentti Jouni Taskinen.. Mutta kyllä ne pysähtyvät välillä syömään. Suutarinonginta ei ole hötkyilijän laji. Lopputulos palkitsee.
Ai niin pääsiima saa olla aika vahvaa.
http://www.youtube.com/watch?v=GPKMCBpcqLI
Tuossa on onki kovilla alle kiloisen kanssa 

« Last Edit: June 08, 2009, 09:22:23 by rutilus »

ahti kiiski

• View Profile
« Reply #16 on: July 11, 2009, 21:15:32 »
Onko rannikolla paljonkin suutaria?lähinnä turun seudul?

rutilus

• View Profile
    • Email
« Reply #17 on: July 12, 2009, 11:09:38 »
Onko rannikolla paljonkin suutaria?lähinnä turun seudul?

Sieltä löytyy 3-4kilon suutareita helposti

ahti kiiski

• View Profile
« Reply #18 on: July 12, 2009, 14:48:46 »
tonne säkylän pyhäjärveen on kanssa istutettu ,mutta tuleeko niitä vai onko kaikki kuollut?sinne mennen veneellä ens viikol.

Torro

• Urospuolinen nauta
    • View Profile
    • Email
« Reply #19 on: July 12, 2009, 15:08:40 »
tonne säkylän pyhäjärveen on kanssa istutettu ,mutta tuleeko niitä vai onko kaikki kuollut?sinne mennen veneellä ens viikol.
Todennäköisyys suutarin koukuttamiseen siellä on hävyttömän pieni. Mereltä sitä saa joskus paljonkin mutta yhtäpaikkaa on mahdotonta sanoa parvien liikkuvuuden takia. Aikas hakuammuntaa mutta ei mahdotonta. Naantalista, Rymättylästa ja Kustavista tiedän saataneen suutaria mutta samat heikot mahikset siihen on millä tahansa lahdella

ahti kiiski

• View Profile
« Reply #20 on: July 12, 2009, 15:53:22 »
Todennäköisyys suutarin koukuttamiseen siellä on hävyttömän pieni. Mereltä sitä saa joskus paljonkin mutta yhtäpaikkaa on mahdotonta sanoa parvien liikkuvuuden takia. Aikas hakuammuntaa mutta ei mahdotonta. Naantalista, Rymättylästa ja Kustavista tiedän saataneen suutaria mutta samat heikot mahikset siihen on millä tahansa lahdella
millanen ankerias kanta siellä on?Ja entäs näsijärvi tuleekos sieltä sitten paremmin suutari ,kun siellä käyn kanssa aika usein.
« Last Edit: July 12, 2009, 15:56:11 by ahti kiiski »

Torro

• Urospuolinen nauta
    • View Profile
    • Email
« Reply #21 on: July 28, 2009, 20:46:44 »
Nyt on jäänyt suutarinonginta projekti melkein kokonaan. Kerran kävin sähläämässä. Täytyis nyt parina iltana käydä mäskäämässä jotain paikkaa että pääsis vielä kerran koittamaan ennen kuin vedet viilenevät

rutilus

• View Profile
    • Email
« Reply #22 on: July 29, 2009, 08:30:18 »
vai että hakusessa  :-D
Kalastaja Ben Henriksson kokee rysää Ahvenkoskenlahdella:
http://www.youtube.com/watch?v=FOGdIHM_6ec
Ammattikalastaja vetää tuossa videossa 1000 kilon pintaan suutareita kerralla

ahti kiiski

• View Profile
« Reply #23 on: July 29, 2009, 12:04:38 »
vai että hakusessa  :-D
Kalastaja Ben Henriksson kokee rysää Ahvenkoskenlahdella:
http://www.youtube.com/watch?v=FOGdIHM_6ec
Ammattikalastaja vetää tuossa videossa 1000 kilon pintaan suutareita kerralla

Toi on ihan järkyttäviä määriä :-o.Nyt se sitten tiedetään ,että seuraava kalastusmatka tehdään merelle :-D.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #24 on: July 08, 2013, 13:05:03 »
Pitääks onkipaikkaan viedä mäskiä monta kertaa päivässä vai riittääks vaan yks kerta päivässä?
Verkko on joukko reikiä jotka on sidottu narulla yhteen.

vepatus

• View Profile
    • Email
« Reply #25 on: October 03, 2013, 00:22:32 »
                               Moro

Ite kun menen suutari/ruutana ongelle niin ostan valmiin mäskin ettei tarvii muuta kuin kastella ja maustaa mäski.Suutari/Ruutana tykkää makeesta esim.mäskin sekaan kannattaa laittaa vanilija jauhetta.Syöttinä kannattaa kokeille maissia joka on mielellään makeessa liemessä ollut mut toimii myös suola liemessä ollut maissi.Kärpäsentoukka toimii ja sama madolla on tullut suutarii/ruutanaa.Jos tampereella asuu niin pahalampi on hyvä paikka käydä kokeilemassa mut suosittelen kelaonkee tai parttia.Porissa karhuhallin vieressä on lampi jossa on on suutaria ja ruutanaa.Tossa on yks linkki missä on suutari/ruutana/karppi mäskiähttp://www.onkitukku.fi/vihrea-sarja-karppisuutariruutana-25kg-p-1752.html  .Kun onkipaikalle meet niin kannattaa mäskätä 2 paikkaa lumpeikon läheltä.Ite oon heittänyt 5 mandariinin kokoista palloa 2 paikaan ja kohon kokoa suosittelen 1g kohoa ja mielellään sais olla 0.5g et syönnin näkee kunnolla.

enema

• ...is the procedure of introducing liquids into the rectum.
    • View Profile
« Reply #26 on: June 28, 2014, 13:16:59 »
Moro!

Tuossa uusimmassa Metsästys & Kalastus -lehdessä on allekirjoittaneelta isohko juttu suutarin onginnasta. Eli numero on 5/2008. Kannattaa katsoa. Sitä on koostettu pari vuotta, joten asia ei ole "vedetty hatusta".

t.Henrik

Skannasin tuon jutun verkkoon kotivehkeillä sen kummemmin jälkeä editoimatta. Jos ei Henrik tai Otavamedia pahastu, niin on varmasti kalastajille hyötyinfoa.

https://db.tt/Nv5irsUY 19,7 MB, pdf

edit: vissiin pahastui, linkki poistettu
« Last Edit: September 27, 2014, 07:28:37 by enema »

enema

• ...is the procedure of introducing liquids into the rectum.
    • View Profile
« Reply #27 on: November 07, 2014, 15:18:13 »
Topakka pitelyvideo kesältä. Kyllä tykkäisivät kaitsematta ulpukoihin viedä :-) http://youtu.be/80lf0YqA4hw

gex111

• View Profile
« Reply #28 on: November 08, 2014, 14:25:23 »
nice..valkeisen lammesta...mä sain sieltä 23.08.2014- suutarin 2,2 kg

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #29 on: March 02, 2015, 05:11:00 »
Katoppas, noita valkeisen lampiahan on suomi täynnä.
Yhdestä siika toisesta kuhaa ja kolmannesta nieriää, mutta missäs päin tuota suutariakin löytyy?

center>