Ravustus

Started by [Jyri], July 20, 2003, 18:59:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

[Jyri]

Jes! Huomenna alkaa ravustus. Aikooko kukaan teistä ravustaa? Minä ainakin. Siitä saa ainakin hyvät rahat kun yksi rapu maksaa n.2-3 e
Viime vuonna sain 250e ,joten ihan kivasti. Tänä vuonna on vielä enemmän kasseja joten jos sais vaikka sen 300e rikottua  ;)

Harmi ,kun umpisuoli leikattiin eilen niin en voi soutaa , enkä oikein kalastaakkaan. >:(

Masa

Mihin myit niitä..saako niitä muuten miten helposti myytyä..?
Luulisin...

[Jyri]

Myin eräälle miehelle yksityisesti.

Yleensä lehdissä on ilmoituksia esim: Ostan rapuja jne.

raiccuf

Ravusteleeko joku keski-suomessa? Josko löytyisi aloittelijalle vinkkejä minne merrat kannattaa laskea Palokka/Tuomiojärvellä?

Monni

Me ravustettiin kaverin kaa niin vietiin merrat yhen tyypin rantaan. Kun mentiin aamulla seittemän aikaan kattoon niin oli nostettu merrat kiville. Oli kuulemma sen äijän yksityis ranta... Ja ne merrat mitkä ei ollu sen rannassa oli saukko pilkkonut palasiksi...  >:(
Poltinkoski

jaba88

-Jyri-:missä ravustat?

panumies

Itse olen saanut rapuja matalasta, metrin, parin vedestä. Jos et tiedä missä on rapuja, sirottele mertoja vaikkapa viiden metrin välein, kun jostain tulee useampia niin sinne seuraavaksi yöksi lisää mertoja. Päivien mittaan alat hahmottaa järven rapuapajat ja kerralla tulee enemmän. Itse sain kolmella merralla viikon aikana n. 40 rapua mökkijärvestämme, vähä kalaisissa vesissä voi hyvinkin olla paljon rapuja.

Anonymous

Mieki meihnaan ruveta ravusthaan... mullaki leikattiin umppari 2 viikkoa sitte...montako mertaa sulla oli viimevuonna? :D

durra

Merrat on ihan tehokkaita, mutta hommasta tulee paljon hauskempaa "tikustamalla". Se meinaa sitä, että otetaan pajukeppejä joissa on haara kalanpalalle ja tökätään kivenkoloon. Homma toimii parhaiten matalassa kivikkoisessa joessa. Sitten kun keppejä on kylvetty tarpeeksi lähetään kiertämään ppyydyksiä, kun rapu nakertaa syöttiä ujutetaan käsi varovasti ravun selkäpanssarin lähelle ja tarrataan kiinni! Homma vaatii nopeutta, mutta hauskaa on  :D.

Ernesti

Viime kesänä (2003) olin mukana kun ravustettiin. Parhaimmista ravuista annetaan jopa päälle 5 euroa!
Tänä kesänä omat merrat jokeen ja rahastamaan.

[Jyri]

No ravustan Toholammin Lestinjoessa.

Kasseja minulla on n. 15..?

Pitäis vaan rueta kalastamaan näitä syöttejä ,mut ei oiken ole innostusta.. Katiskakin häipy omille teilleen..

TIIMU

Osaiskojoku neuvoa miten voi ite tehdä jonku näkösen rapu merran tai vastaavan.

Virveli-veikko.

No mun pappa ainakin teki omat rapumerrat silleen, että oli iso säilykepurkki (tyhjä) siihen tehtiin pohjaan purkin sisäpuolelle teline syöttikaloille (esim. rautalangasta). sitten suu aukkoon laitettiin kanaverkosta tehty suppilo josta ravut tulevat sisään mutta eivät pääse ulos.
:wink:
Teksti, jossa on 27 merkkiä.

TIIMU

Miten on teillä tänävuonna rapuja tullu? Ite sain 2 katiskalla vahingossa :)
Ja kumpia rapuja te saatte joki vai täplärapuja?

feast

Ittekkin ravustelen saalis vuoteen on noin 200 rapua. Eno on kans kova ravustamaan se saa aina noin 30000 markkaa vuos :D . on sillä kyllä 50 mertaakin itellä ei oo ku 25mertaa.

Torro

Eiköhän se ole aika nostaa tällänen aihe!

Yleistä keskustelua ravustuksesta, saaliista, paikoista, luvista ....
Ravustus alkaa taas. Kuinkas moni täältä lataa merrat järveen tai minne ojaan ikinä laittaakin pyytämään?? Kuinka monella merralla pyydätte ja minkäs näköiseen koppiin niitä on yleensä eniten tunkenut?
Paras rapu saalis, onko jäänyt mieleen jokin ennätysmäärä menneiltä vuosilta?
Myyttekö rapunne vai pidättekö rapujuhlat naapurustossa vaiko ihan omaksi huviksi haarukoitte niitä lounaaksi??

Keskustelua peliin!
Mie meinasin ostaa kasan mertoja ja luvat. Nuihin lähi ojiin meinasin ne ladata, kun kuulemma ovat hyviä rapujokia ainakin olleet. Eihän niistä juurikaan irtoa syötävää nälkäiselle ja kauhea vaivakin siitä tulee joten itse meinasin myydä. Jos sellaista mahdollisuutta enää on, joskushan niitä sai viedä (en mie muista mihin mutta...) johonkin ja niistä sai jotain 10mk/rapu. Kyllä ne ruokapöytäänkin ovat tottakai tervetulleita

Mistäs niitä lupia sitten saa, ja tarvitaanko joka merralle oma lupa? Vaikuttaako mertojen määrä luvan hintaan?

- Torro
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Pressure

Pyhäjärvellä ravustellaan Maivanselällä, 7 mertaa järvessä öisin ja 30 rapua yössä on huono saalis!

Yleensä syöttinä kaupan lihatiskiltä pyydettyä sian sydäntä, jos sitä ei saa niin sitten päitä, siis kalojen, ei ihmisten.

Torro

Mistäs sellasen ravustusluvan sitten saa? Ja millainen on se lupakäytäntö yleensäkin?

Pressure

Quote from: El'ToroRosso on July 23, 2008, 00:47:10
Mistäs sellasen ravustusluvan sitten saa? Ja millainen on se lupakäytäntö yleensäkin?
Yrrhh, riippuu paikasta, joissain paikoissa lupa on kalliimpi ja saa pitää yhdellä luvalla esim. kolmea mertaa, yleensä ne on 4 euron pintaan per lupa..

Torro

Mutta oletko itse hommannut sen kaupungilta/kunnalta vai mistä ......tuskin niitä niitä huoltoasemilta tai Citymarketista saa :roll:

kala on aina kala

Quote from: El'ToroRosso on July 23, 2008, 01:02:37
Mutta oletko itse hommannut sen kaupungilta/kunnalta vai mistä ......tuskin niitä niitä huoltoasemilta tai Citymarketista saa :roll:
Täälä saa ainakin kalastuksen valvojilta.

Kalamies1994

Mikäs on paras paikka ravustaa kivikot hiekkapohjat kaislikot ym...

jänö3

Nyt on merrat veessä :-D
Saas nähä mit sieltä tulee 8-)

thuomas

Quote from: Kalamies1994 on July 24, 2008, 21:29:39
Mikäs on paras paikka ravustaa kivikot hiekkapohjat kaislikot ym...
Parhaita ravustus paikkoja ovat kivikkoiset paikat, koska ravun on helppo kivien koloissa päivät ja pimeän tultua helppo lähteä saalistamaan .  :-D

Kalatin

Heikosti meni ravustus 1 rapu aloituksessa saaliiksi 5 merrasta, viikonloppuna tuli 10. Mitä rajoituksia teiän ravustuspaikoissa on?? Meillä päin saa ravustaa vain vkl ja 5 mertaa per mökki. Saalis koostuu täpläravuista, koska rutto tuhosi jokiravut melkein kokonaan :x. Toinen vuosi kun tässä järvessä saa ravustaa täplärapu istutusten ja ruton jälkeen.

Lehdessä luki, että rapuja saa paremmin syksymällä. Vaihtaa kai kuorta vielä. Ainakin mulla yksi rapu vaihto kuoren saavissa, jossa säilytin niitä. Nyt vkl pitäis mennä kokeileen taas. :wink:

kuhakalastaja

tämä rapukausi täällä on ollu aika surkee... ei yhen yhtä rapua.
Professor toimii aina, kelillä kun kelillä!

Shark

Laitatteko merrat yleensä keskelle vesistöä, vai rannan läheisyyteen?

Olisi tiedossa yksi joki, jossa jokirapua on, mutta veneettömänä ravunpyynti rajoittuisi merran heittämiseen rannalta...
Jovain.

jänö3

Nyt oli merrassa ensimmäinen jokirapu!!!
Ensimmäinen näkemäni :-D
Oli suhkot iso.
Täytyy hakea se huomenna pois merrasta.
Mikä syötti olis paras??
Ite laitoin ahvenen keskeltä puoliks ja perä pää oli merrassa :lol:

jänö3

Quote from: Shark on August 01, 2008, 19:33:22
Laitatteko merrat yleensä keskelle vesistöä, vai rannan läheisyyteen?

Olisi tiedossa yksi joki, jossa jokirapua on, mutta veneettömänä ravunpyynti rajoittuisi merran heittämiseen rannalta...

Minä heitin merran joella rannalta veteen.
Ja meni sinne yksi eli varmaan niitä saa rannalta heittämällä merran veteen. 8-)

kala on aina kala

itellä ei oo tullu vielä yhtään rapua syynä ajan puute ja rapujen kuorten vaihto.