Jiggaus

Started by fishermananiac, June 24, 2004, 10:38:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Grandy

Eilen iltasella parin kaverin kanssa uittamassa jigiä, saaliina neljättäkymmentä käyvä lukumäärä ahvenia ja pari kuhaa. Kuhat 45 ja 40cm

tumppi245

Noni,ensimmäinen jigauskerta takana vajaa kaks tuntii olin kalassa ja tuli 3 haukee (alle 500g) ja 8 ahventa 100-150g.  :lol:
´´Ei oo kalaa suomuihin katsominen´´
Sanoi vanha isäntä joka ei ollut kalaa nähnytkään!

Grandy

Ja tänään jatkettiin samalta paikalta, veneessä taas yli 50 ahventa isoin 300+ gramma

Suurkalastaja1

Nyt on Paraisten vesiltä noussut viimeisten kahden viikon aikana jonkin verran 100-300g ahventa ja sivusaaliina pieniä haukia. Toukka- ja kalajigit väreissä chartreuse, oranssi ja valkoinen ovat olleet hyviä. Kohta alkaa kuhan jigaus kun vedet vähän viilenee. :-)
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

Suurkalastaja1

Viime perjantaina sain vihdoin elämäni ensimmäisen jigikuhan :-) Ei ollut jättiläinen, 40 cm. Kala puraisi oranssia 3" toukkajigiä 15 g päällä varustettuna n. 8m syvyydestä. Paraisten vesiltä tämä kala. Kun vedet vielä vähän viilenee, alkaa kuhan jigaus toden teolla :wink:
Team Hazardi

Suurkalastaja1

Tänään taas käytiin Paraisten vesillä jigaamassa kavereitten kanssa. Syönti oli varovaista, veneeseen nousi 15 ahventa, 2 kuhaa ja hauki. Ahvenet 100-300 g, mutta kaveri karkuutti veneen vierestä 700-800 g ahvenen. Toinen kuhista oli mittakala, mutta sai vapautensa takaisin. Parhaiten pelitti vihreän väriset jigit. Joitakin kaloja tuli myös oranssilla ja valkoisella. Toukkajigit kelpasivat parhaiten.
Team Hazardi

*emppu*

Kyl pitää kans todeta että valkoinen jigi on kova paraisilla. Sillä on tullut revittyä paljon ahvenia siittä lossin
pielestä. Ei kun kireitä siimoja.
Kireitä siimoja.

Suurkalastaja1

Meillä parhaiten on pelittäny chartreusen ja oranssin väriset jigit. Mutta ollaan kalastettu vähän sisemmässä, Paraisten keskustan tuntumassa. :-)
Viimeksi käytiin reilu viikko sitten, tunnin verran heiteltiin kovassa tuulessa, veneeseen nousi kolme kuhaa 35-44 cm + ahven. Suurin kuha oli oma jigienkka. :-) Parhaiten pelittivät rusehtavat toukkajigit.
Team Hazardi

*emppu*

Olen huomannut saman että ruskeat jigit ovat antaneet kalaa todella hyvin tänä vuonna.
Yleensä ovat kirkkaammat jigit antaneet kalaa mutta nyt kelpaa perus motoroil väri.
Kireitä siimoja.

*emppu*

Nyt joku viisaampi vois kertoa että mitä tarkoittaa "dropshottaus" ja "vertikaalijigaus"?
Jotain uusia jigaus muotoja? Vai onko nämä jotain vanhoja tyylejä mutta keksitty vain hienot nimet?  :-D :-D
Kireitä siimoja.

jmmm

vertikaalijgaus käsittääkseni hyvin lähellä pilkkimistä ja dropshottauksessa litkamainen viritelmä vavan päässä

Zintti

Siis vertikalijigauksessa käytetään erilaisia jigejä, joilla vähän kuin "pilkitään" eli niitä pompotellaan pohjan tuntumassa ja kohdalle sattuva kala esim. kuha siitä kiinnostuu ja iskee kiinni. Vertikaalijigivavassa on vaparenkaita tiheämmin kuin normivavassa, koska silloin tuntuma jigiin on parempi. Lisätietoa googlesta :wink:

kuha kalle

Eihän vertigaalijigauksessa mitään erilaisia jigejä käytetä, niitä käytetään drop shotissa. Vertigaalijigaukseen käy ihan normaalitkin jigit.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Zintti

Voi niissä normijigejäkin käyttää. Mutta niihin on myös niitä vertikaalijigausjigejäkinl. Esimerkiksi tässä on kuvia vertikaalijigeistä. Kyl ne vähän erilaisia on.

kuha kalle

Niin, mutta en ole kuullut tai lukenut kenenkään käyttävän noita "vertikaalijigejä" Oletko sinä?
M.S

Zintti

Saa sitä käyttää normijigejäkin jos haluaa. Tai sitten noita oikeita. Voisinhan minäkin käyttää pilkkiessä vaikkapa vaappua jos haluaisin. En ole sen kummemmin vertikaalijigaukseen perehtynyt kuin, että tiedän mitä se nyt suurinpiirtein tarkoittaa. Kyllä ainakin noissa kalastuslehdissä missä käsittelevät vertikaalijigausta käyttävät noita vertikaalijigejä. Ja viime kevätkesän erämessuillakin kun näyttivät miten se tapahtuu niin käyttivät noita oikeita jigejä. Kyllähän niitä jotkut käyttää. Miksi muuten moisia edes valmistettaisiin.

kuha kalle

Joo joo, en itsekkään ole edes kokeillut vertigaalijigausta. Erämessuilla en käynyt, partioleiri meni päälle. Mitkä kalastuslehdet, itse en ole ainakaan erästä bongannut.

QuoteKyllähän niitä jotkut käyttää. Miksi muuten moisia edes valmistettaisiin.

Tuo on totta, mutta saavatko he kalaa niillä paremmin kuin normeilla, se oli pointti.
M.S

Zintti

Quote from: kuha kalle on October 14, 2010, 20:18:30

Tuo on totta, mutta saavatko he kalaa niillä paremmin kuin normeilla, se oli pointti.

Sitähän voi aina mennä heiltä kysymään :wink:

ja siis yleensä jos tehdään juttua vertikaalijigauksesta niin ehkä niissä jutuissa käytetään pääasiassa ja ensisijaisesti vertikaalijigejä.

Ihan veikeä kalastusmuoto tuo on, joskus pitäs testata :-)

*emppu*

Olen nyt lukenut tuosta vertikaali jigauksesta enemmän ja se voi olla jännää puuhaa.
Varsinkin kun sillä tavoittaa kuhat paremmin.
Se pitää ottaa testiin ensi kesänä vetouistelun sijasta. Aika mielenkiintoisen näköisiä noi koukut
mitä käytetään vertikaalijigeissä.
Kireitä siimoja.

perza

Mun mielestä vertikaalijigitys on sitä että annetaan veneen ajelehtia tuulen mukana tai käytetään korkeintaan sähkömoottoria antamaan veneelle vähän vauhtia. Vauhti on kuitenkin oltava todella hidasta.
Jigi sitten laahaa siellä pitkin pohjaa. Välillä voi vavalla tehdä nostoja ja nykyjä. Tällätavalla olen itse joitain kuhia saanut. Käytin ihan normaali jigivermeitä ja jigejä.

Dropshottaus sitten tapahtuu paikallaan olevasta veneestä. Siiman päässä on paino ja painosta halutun etäisyyden päässä(Painon yläpuolella)  on tuohon hommaan tarkoitettu koukku, jossa on yleensä kalanmallinen hyvin uiva jigi. Onnistuu toukkajigilläkin. Jigin kiinnitys koukkuun on erilainen kun normi jigiin.

Näin olen asian ymmärtänyt.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Suurkalastaja1

Nyt on taas tullut jigattua Paraisten suunnalla rannalta käsin. Ahvenia ollaan yritetty, ja onhan niitä tullut, suurimmat 300 g luokkaa. Pohajongella + salakkasyötillä tosin on tulleet suurimmat, 300-400 g. Sivusaaliina on tullut haukia ja yksi mittakuha. Suurimmat hauet painoivat 3,66 ja 4,02 kg ja tulivat samana iltana. Jigiväreistä parhaiten ovat pelittäneet valkoinen, ruskea ja tumman vihreä. Sekä kala- että toukkajigit, kokona 3-3,5". Kalaa on löytynyt 3-6 m syvyydestä, jigipään paino ollut 10 g tuntumassa.

Uploaded with ImageShack.us
Team Hazardi

wewwer51

hienoa varmaa kalastaa noita ahvenia kun on isoja körmy niskoja. :-) kaveri soitti eilen illalla että oli käynyt pilkillä jäällä. :-o
fishing rocks!

kuha kalle

Kyllä varmaan lapissa on jo jossain voinut käydä. Saiko mitään?

Hieno ahvena suurkalastajalla, tommosia kun saisi itsekkin.
M.S

wewwer51

joo sai parit ahventa ja yksi kunnon taimen sattui iskemään. ahvenet 200-700g taimen tarkalleen 2.3kg ja se sano että kävi pienellä lammella kalassa. voi lähetää paikasta linkin.   :-) http://maps.google.fi/maps?hl=fi&ie=UTF8&ll=68.726514,28.122897&spn=0.007848,0.028024&t=h&z=15
fishing rocks!

affen1

Noniin kohta se on taas jigauksen aika ja jigi vavat kaivettava varastosta!

Pari kysymystä:

Ahventa kokeilisin 2-3m niin kuinka isoa jigipäätä kannattaa käyttää ja kuinka pitkää jigimatoa niin mikä olisi sopiva jigipää esim. 8 cm jigille?

Itse olen miettinyt sopivaa jigipäätä tommoseen 5-10 cm jigimatoon niin kysynpä täältä.

kuha kalle

Kevyin mahdollinen, jolla saat tuntuman jigiin, ehkä juurikin tuo 5 grammanen. Ylipäätään kannattaa mukana olla monenpainoisia jigejä, jotta on valmiina eri tilanteisiin. Itselle sopivat pään painot löytää kokeilemalla, jotain ohjetta tuolla:
http://www.kalapedia.fi/index.php?title=Jigikalastus

"Ahven on varmasti jigikalastajan yleisin ja tavoitelluin saaliskala. Ahven oleilee suurimmaksi osaksi pohjan tuntumassa ja on siksi helposti jigillä tavoitettavissa. 3-4" toukkajigi on varma valinta ahvenelle"
"Veden syvyys    Jigipään koko
Alle 5m    7-15g
Yli 5m    20-28g
10-15m    30g "
Kalapedian näkemyksiä, itse käyttäisin 2-3 metrin vedessä 5 g jigipäätä.
M.S

Miksu the kalamies

Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

ahti kiiski

Oletteko muuten kokeillut jigikalastusta koskilla?

Omasta mielestäni yksi parhaista heittokalastustavoista.Yleensä olen ollut ahvenen perässä ,jota tulee suurissa määrin ja jos onnistuu löytämään mukavan suvannon niin siellä on myös useiten ne kaikkein suurimmat.
Koskilla jigaillessani on myös sivutuotteena tullut kirjolohta,haukea,turpaa,kuhaa,säynettä ja yhden lahnankin olen saanut :-o.
Ylpeänä voin sanoa, että suurimman osan olen ahvenistani ja kuhistani saanut juuri jigailemalla...

Jigikautta odotellessa.
-------------O N K I--------------

Miksu the kalamies

Quote from: ahti kiiski on April 18, 2011, 20:15:12
Oletteko muuten kokeillut jigikalastusta koskilla?

Omasta mielestäni yksi parhaista heittokalastustavoista.Yleensä olen ollut ahvenen perässä ,jota tulee suurissa määrin ja jos onnistuu löytämään mukavan suvannon niin siellä on myös useiten ne kaikkein suurimmat.
Koskilla jigaillessani on myös sivutuotteena tullut kirjolohta,haukea,turpaa,kuhaa,säynettä ja yhden lahnankin olen saanut :-o.
Ylpeänä voin sanoa, että suurimman osan olen ahvenistani ja kuhistani saanut juuri jigailemalla...

Jigikautta odotellessa.

Siis kaiken tuon olet saanut koskilta? Voisin ensi kesänä yrittää, kun jigaamista muutenkin olen aloittelemassa.

Vapana Shakespeare Ugly stik graphite 183cm keskitoiminen vapa ja siihen shimano exage 1000 kela? Onko hyvä varustus vai pitäisikö vapa olla joku eri?
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

KÖSTER

Varaahan sitten riittävästi jigejä ja erikokoisia/painoisia jigipäitä 5,7,10,12gr jne.. jos paikka outo pohjanroippeiden suhteen. Vie aikansa ennen kuin oppii välttämään noita rautahetekoita ym. pohjalla lojuvia jigisieppareita varsinkin virtaavassa vedessä, mutta sen jälkeen ,kun "uistinverot" maksettu voi löytyä uusia ottipaikkojakin.> jigi onneksi paljon halvempi kuin esim.käsintehty taimen/lohi vaappu.
Kuha,ahven,hauki,taimen,toutain,kirjolohi,säyne, ainakin näyttävät jigistäkin tykkäävän kuten moni muukin petokala.