Kalastus Puulalla

Started by Anonymous, September 19, 2002, 21:11:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

merrasmäenkoukuttaja

joo toi kirjoitusasu voi olla vähän määrittelevämpi, elikäs muuttosalmesta sitä ollaan menty sinne Liekuneen puolelle, Läskisaareen, josta sitä muikkua on tullut. Hintikka on matala selkä. Syvimmät kohdat ehkä just 10 metriä, mut nekin niin suppeita alueita, ettei niistä kannata muikkua pyytää.

merrasmäenkoukuttaja

Kävin la ja su vetämässä karttuula ensimmäistä kertaa, molempina päivinä reilut 3h. Saalista ei kuitenkaan tullut, eikä tainut tärppejäkään tulla, tosin kerran oli muikku hävinnyt raksista, mutta en tiedä miten. Su vedin 3 tuntia Vintinniemen satamasta pohjoiseen 2km neljällä vavalla. Kaiku näytti, että vedenalla suhisee, syyvyydet oli 15-40m välillä, eli käsittääkseni näiden perustella paikanvalinta oli hyvä??

Mitä mieltä olette tosta mun paikan valinnasta? Oliko mun logiikassa järkeä?

Vedin pinnasta, jossa kaiun mukaan oli elämää, sekavetona raksilla ja vaapuilla. Mulla ole sellanen perinteinen raksi, jota ei tarvi sen kummemmin viritellä, kala vain huppuun kiinni ja paketti on valmis. kuulemman pyynnin taitajat käyttävät jotain muikun käyristystaktiikkaa. Lieneekö tollanen perinteinen käyristämätön raksi toimivan karttuulla??

Aatami mainitsikin että 250:llä vetotunnilla voi saada 20 lohikalaa, eli yhtä kalaa kohden menee yli 10 tuntia. Mutta eikö selkä anna mitään muuta saalista? Esim kuhia. Luulisi että siellä on muikkuparvia jahtaamassa kaikki pedot.  Toi kuulostaa aika kovalta hommalta, kun 10 tunnin työ pitää tehdä per kala. Taitaa olla niin että vielä ei ole parhaat pyyntiajat; se taitaa tuo syksy olla antoisin, lieneekö asia näin Karttullakin?

No, ensimmäisen laihan reissun jälkeen en kuitenkaan heitä vapoja nurkkaan, tavoitteeksi on asetettu nostaa Karttu§ulta yksi mittakala tämän vuoden aikana.

Hintakanselkä oli sentään antoisa; nostin yhden kuhan verkolla:)

jasu

Viikon verran tuli mökkin kunnostuksen ohessa kalastettua,pääasiassa haukea, veneessä kävi 16 haukea ja kaikki lähti takas kasvaa.suurin 2,1kg  :-P Tänä aamun kävin viskaa 2 verkkoo (60mmx1,8mx30m) järvee.Kävin nostaa kuude aikaa ylös ku oli tarkostus lähtee ihmisten ilmoille. ja tämmöne sielt tuli.Painoa 1050g ja pituutta 42cm.

Aatami

Komea mötky. Noita kiloisia ahvenia tuntuu Puulassa riittävän, kun oikealle paikalle osuu  :-)
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Fisherman1

Moi,

kesälomat lähestyy ja mieli vetää taimenen pyyntiin. Osaako Puulalla kalastavat antaa pari "kuumaa" vinkkiä ko. eväkkään sielunelämään?

1. Löytyykö samoista paikoista kun lohi, eli selältä vai kannattaako etsiä rajatuimmilta alueilta?

2. Onko kesällä vain syvässä (kylmässä) vai pintaako öisin?

3. Missä muikku, siellä taimen?

4. Raksi, pelti vai vaappu?

5. Parhaat kellonajat?

Kyssät varmasti laajoja ja näistä saisi jo aikaan kirjan, mutta otan kaikki tiedonjyväset kiitollisuudella vastaan.

Onko kellään muuten kokemuksia tanen pyynnistä Hokan vesialueilla, joka ei käsittääkseni kuulun yhteislupa-alueeseen? Olen kuullut, että siellä on lukuisia hyviä taimenmonttuja.

Kokemuksia sieltä ja saako sinne ulkopuoliset vetolupia?

Aatami

Mikään mestari en ole uistelun saralla, joten varauksella muutamia huomioita. Perussääntöhän on, että pienet ns alamittaiset on pinnemmassa, kun taas isommat väijyy syvyyksissä. 10 metristä tuli viime kesänä paljon taimenia, mutta nekin suurin osa alamittaisia. En tiedä sitten pitäisikö vieläkin syvemmälle mennä. Kalaa olen saannut vaihtelevalla menestyksellä tintin pikkujärväreillä ja erilaisilla vaapuilla. Vaapuista mainitakseni Perzat ja Sepentuurin yksikoukkuinen malli(harvinainen, vaikea löytää mistään).
Raksit on varmasti hyviä jos osaa virittää. Itse olen todennut sen liian vaikeaksi vielä toistaiseksi, mutta ehkä vielä joskus.
Värimaailmasta sen verran, että kesää kohti mennessä karamellivärit ja violetti on vetänyt kaloja puoleensa.

Yöelämästä en tiedä, kun en ole veneilykunnossa siihen aikaan. Paljon puhutaan, että taimenta saisi hyvin öisin, mutta siitä ei ole mulla mitään kättä pitempää.

Hokan vesialueesta ei itsellä ole mitään tietoa.

Fisherman1

Quote from: Aatami on June 08, 2011, 16:18:39
Mikään mestari en ole uistelun saralla, joten varauksella muutamia huomioita. Perussääntöhän on, että pienet ns alamittaiset on pinnemmassa, kun taas isommat väijyy syvyyksissä. 10 metristä tuli viime kesänä paljon taimenia, mutta nekin suurin osa alamittaisia. En tiedä sitten pitäisikö vieläkin syvemmälle mennä. Kalaa olen saannut vaihtelevalla menestyksellä tintin pikkujärväreillä ja erilaisilla vaapuilla. Vaapuista mainitakseni Perzat ja Sepentuurin yksikoukkuinen malli(harvinainen, vaikea löytää mistään).
Raksit on varmasti hyviä jos osaa virittää. Itse olen todennut sen liian vaikeaksi vielä toistaiseksi, mutta ehkä vielä joskus.
Värimaailmasta sen verran, että kesää kohti mennessä karamellivärit ja violetti on vetänyt kaloja puoleensa.

Yöelämästä en tiedä, kun en ole veneilykunnossa siihen aikaan. Paljon puhutaan, että taimenta saisi hyvin öisin, mutta siitä ei ole mulla mitään kättä pitempää.

Hokan vesialueesta ei itsellä ole mitään tietoa.

Kiitokset vinkeistä. Itse taidan viehevalinnassa myös kallistua pelteihin. Monet tutut vannovat raksin nimeen, mutta itseni tuntien ei taida kärsivällisyys riittää.

Uistelujutut vielä sen verran alkutekijöissä, että venekin tulee vasta tällä viikolla. Näin ollen mieli ehtii muuttumaan yhtä monta kertaa kuin naisella rättikaupassa.

Ihan vaan utelijaisuudesta, kuinka monella vavalla vedät? Itse olen pähkäillyt 6-1o kepin välillä. Jotenkin en haluaisi ihan hirveää vapaviidakkoa veneeseeni.

Time will tell, luultavasti ahneuspäissäni päädyn 10 vapaan.

Aatami

Tällä hetkellä vedän seitsemällä kepillä ja enempää en aio virittääkään kun yksin olen. Kaverin kanssa saatetaan joskus kymmenelläkin vetää, mutta ei siitä sen suurempaa hyötyä kuitenkaan ole. Onpahan jotain puuhasteltavaa kun virittää useamman vavan  :wink:

Fisherman1

Joo, eiköhän 6 kepillä saa siimat tarpeeksi sotkuun. Ja jos kala on otillaan niin varmasti riittää.

Veneeksi mulle tulee ensi viikolla Kala-Palta pulpetilla, joten en ole ihan varma miten ko. jollaan saa edes kovin montaa vapaa viritettyä.

Piti hakee kompromissivene millä onnistuu jotenkin uistelu, huviveneily, tavaran rahtaaminen ja verkkotouhut. Saas nähän miten onnistunut on valitani.

Aatami

Meillä on yhtenä veneenä saman valmistajan soutupalta jota olen kuudella vavalla käyttänyt ja hienosti toimii ja neliheppasella koneella voi uistella vaikka maailman tappiin saakka, kun eihän se kuluta bensaa juuri mitään.

Huomenna lähden taas viikonlopun reissulle appiukon kanssa koittamaan kalaonnea ja tekemään remppahommia. Voi olla, että nestetankkausta joutuu taajaan harrastamaan. Älkää ihmetelkö jos selällä liikkuu vene johon on viritetty aurinkovarjo  8-)

Fisherman1

Ei muuta kun kireitä siimoja. Lämpöä ainakin riittää.

Onko Soutu-Palta miten tukeva? Uskaltaako Simpiälle tai Karttuulle jos sattuu puhaltmaan?

Itsellä menevät seuraavat 2 vloppua ohi, mutta parin viikon päästä alkaa kesäloma, sitten voi postiosoitteeksi laittaa Puula.

Satutko muuten tietämään onko nieriälle asetettu alamittaa? Parina viime vloppuna tullut verkosta muutama 50-55 cm lajin edustaja. Ovat olleet kuolleita, joten oli "pakko" ottaa.

Aatami

En osaa kyllä noista nieriöistä sanoa. Ei kai laki ainakaan määrää niille alamittaa eikä mielestäni tuolla Puula-sivuillakaan ole mainittu alamittaa. Kyllä mekin ollaan nieriät otettu mitä verkosta on löytynyt. Sen verran syvältä tulee ettei niistä ole lähtijöiksi.

13m/s on kovin tuuli missä olen Soutu-paltalla mennyt Karttuulla ja silloin kieltämättä jo vähän jännitti. Sanotaanko, että alle 8 metrin tuulissa pärjää vielä hienosti. Se on kuitenkin aika raskas ja pitkä vene. Todella hyvä verkon laskuun tasaisen pohjan ansiosta ja näppärä liikkua sillä matalissakin vesissä.

Kireitä siimoja ei uskalla toivoa ellei pohjatärppejä lasketa, mutta nautitaan nyt kerrankin kun on lämmintä  :-)

Fisherman1

Quote from: Aatami on June 09, 2011, 20:00:25
En osaa kyllä noista nieriöistä sanoa. Ei kai laki ainakaan määrää niille alamittaa eikä mielestäni tuolla Puula-sivssuillakaan ole mainittu alamittaa. Kyllä mekin ollaan nieriät otettu mitä verkosta on löytynyt. Sen verran syvältä tulee ettei niistä ole lähtijöiksi.

13m/s on kovin tuuli missä olen Soutu-paltalla mennyt Karttuulla ja silloin kieltämättä jo vähän jännitti. Sanotaanko, että alle 8 metrin tuulissa pärjää vielä hienosti. Se on kuitenkin aika raskas ja pitkä vene. Todella hyvä verkon laskuun tasaisen pohjan ansiosta ja näppärä liikkua sillä matalissakin vesissä.

Kireitä siimoja ei uskalla toivoa ellei pohjatärppejä lasketa, mutta nautitaan nyt kerrankin kun on lämmintä  :-)
[/quot

Vois kuvitella, että 13 m/s Simpiällä tai Karttuulla tarjoaa jo aika merellisen elämyksen. Itsellä tällä hetkellä alla Suvi 495 + 5 hv Yammu. Se aika hirveä kapistus jo 5-6+ m/s tuulessa.

Paltojen pituus varmaankin tekee niistä huomattavan vakaita. Luin jostain, että venetyyppi on alunperin suunniteltu Oulunjärven aavoille selille.

Aatami

Viime kesänä iski sellainen syöksyvirtaus, kun olin keskellä Karttuuta. Silloin meinasi kauhallinen housuun tulla. Varsinkin, kun alla oli vanha Hirvas. Periaatteessa vene on isompi kuin Palta, mutta ei lähellekkään niin vakaa. Joskus on jouduttu soutuhommiinkin kymppituulissa. Metkan näköistä, kun vene menee aallon pohjalle, niin aallon harja on reilusti venettä korkeammalla. Pelästysliivit kunnolla puettuna, niin uskaltaa vähän hurjempaakin keliin. Ehdoin tahdoin en ole koskaan mennyt, vaan enemmänkin olosuhteiden uhri olen ollut.

Uisteluhommista katoaa kyllä hohto jo 5-6 metrin tuulissa.

Fisherman1

Sama täällä tuon tuulen suhteen, vaikka kalastus on lähes ainut asia maailmassa, pyrin valitsemaan kelit siten, että turvamarginaalit ovat riittävät.

Mulla on pari kolleegaa, jotka veti  viime syksynä Simpiällä 11 m/s tuulessa. Tuskin oli kovin nautinnollista. Tämä oli joskus lokakuussa ja polte pojilla kova.

Mr Ponu

Paltojen pituus varmaankin tekee niistä huomattavan vakaita. Luin jostain, että venetyyppi on alunperin suunniteltu Oulunjärven aavoille selille.
[/quote]

Offtopic.:  Olet oikeassa, Palta-veneet tehtiin aiemmin Paltamon Mieslahdessa, kävin pajalla tuossa 80-luvun lopussa.(Olen kotoisin sieltä). Noin 20 vuotta sitten valmistus siirtyi Mikkeliin. Noita 70- ja 80- luvulla tehtyjä Paltoja on edelleen paljon käytössä.

Fisherman1

Quote from: Mr Ponu on June 09, 2011, 21:01:09

Offtopic.:  Olet oikeassa, Palta-veneet tehtiin aiemmin Paltamon Mieslahdessa, kävin pajalla tuossa 80-luvun lopussa.(Olen kotoisin sieltä). Noin 20 vuotta sitten valmistus siirtyi Mikkeliin. Noita 70- ja 80- luvulla tehtyjä Paltoja on edelleen paljon käytössä.
[/quote]

Onko Mr. Ponulla omakohtaisia kokemuksia Kala-Paltan soveltuvuudesta uisteluun ja verkkotouhuihin? Allekirjoittaneelle tulee paketiksi Kala-Palta R powered by Yamaha 20 hv.

merrasmäenkoukuttaja

tervehdys vaan kaivon vetelijöille, ja tyhjältä se kaivo vaikuttaa.. nyt 4 reissua 20h kartuulla takana ja vain yksi ainoa tärppi. Sekin haukitärppi. Kakkosen hane kävi näyttäytymässä veneen vieressä, mutta päätti katkoa siimat ja vei uuden lohivaapun mukanaan. Prkl :(

No kaikella on hintansa, ja Puulan lohilla se taitaa olla kova ellei tähtitieteellinen. Mutta periksi en anna, kuulemman tämä vuosi on ollut muillekkin tyhjän vetämistä. Toisaalta kuulin että yksi kaveri sai nieriän viikko sitten karttuulta aivan pinnan tuntumasta ja toinen uistelija karkotti vitosen tanelin veneen vierestä. Että kyllä siellä kaivossa on elämääkin.

Mulle tämä on vielä harjoittelua ja enkä ole satavarma uitanko rakseja oikeoppisesti. Onko täällä raksitaitajia, ei sattuisi olemaan mitään mustknow-vinkkejä?

Mites muut, onko Puula antanut järväriä/tanelia?

Aatami

Viikonloppu jälleen yritetty, mutta tulos edelleen laiha. Kaksi karkuutusta. Toinen ihan hyvän kokoinen. Sain oikein seuraa, kun väsyttelin kalaa. Viereen pysähtyi pariskunta veneellään ihmettelemään, kun teutaroin kalan kanssa, mutta näytelmä päättyi ikävästi, kun tyhjän siiman vedin ylös. Erikoinen kala oli muutenkin, kun käyttäytyi kuin kuha, mutta eihän Karttuulla kuhia ole  :wink:

Appiukko sai yhden alamittaisen taimenen, mutta sekin takaisin kasvamaan. Verkoilla tuli yksi komea siika ja savupöntöllinen ahvenia. Vielä se Puulakin repeää ja se kauden ensimmäinen napsahtaa.

Fisherman1

Osaako kukaan vastata varmuudella myykö Puukonsaari uistelupia ulkopuolisille? Veneeseen tulevat sähköiset apuvälineet ovat sen verran alkeelliset, että tarkka paikanmääritys voi olla paikotellen vaikeaa.

Toinen vaihtoehto on tietysti uistella lääninluvalla, joka kai sentään "toimii" myös Puukonsaaren osakaskunnan aluella?

Ottaa veneeseen mukaan omat ja kaverin pennut "painolastiksi" niin helposti saa 6 vapaa veteen.

Aatami

Ei myy ulkopuolisille eikä sinne kannata kauheasti mennä härnäämäänkään. Kaikenlaisia hurjia huhuja liikkuu siitä porukasta. Ovat kuulemma edenneet neuvotteluissa senkin alueen porukan kanssa, että ehkä vielä joskus sekin liittyy yhteislupa-alueeseen.

Aatami

Juhannuksen uistelun saldo: Pari pikkuruista taimenta ja yksi nippanappa mitallinen takaisin kasvamaan. Ylös 60cm järväri Perzan 9.5cm vaapulla sekä säyneenkka 2kg.

Fisherman1

Itsellä Jussin saldo puhdas 0. Tosin johtuen aika tiukasta humalatilasta eipä tulut juuri järvellä oltua.

Onko kellään muuten tietoa miten muikku voi? Viime yönä ei mennyt yhteen 5 m 14 mm verkkoon kuin kaksi pannullista kalaa?

Viime vuona saalis aika vakio, 1 verkko, sangollinen muikkua. Aika taisi olla viikkoa myöhempi, mutta luulisi kalojen jo nyt parvetua.

Aatami

Oudoissa korkeuksissa liikkuu muikku tällä hetkellä. On niin hirveää hajontaa oleskelusyvyyksissä, että vaikeaa on vielä muikun saanti. Myö ollaan saatu kanssa pari pannullista vaikkakin meidän verkot on vaan puolet noista sun verkoista.

Sunnuntaina heitettiin rinkiä Karttuulla mutta kalat ja tapahtumat oli puhdas nolla. Vesi oli 24-27 asteista. Aika lämpöistä sanoisin.

Fisherman1

Quote from: Aatami on July 04, 2011, 12:26:47
Oudoissa korkeuksissa liikkuu muikku tällä hetkellä. On niin hirveää hajontaa oleskelusyvyyksissä, että vaikeaa on vielä muikun saanti. Myö ollaan saatu kanssa pari pannullista vaikkakin meidän verkot on vaan puolet noista sun verkoista.

Sunnuntaina heitettiin rinkiä Karttuulla mutta kalat ja tapahtumat oli puhdas nolla. Vesi oli 24-27 asteista. Aika lämpöistä sanoisin.

Milloinkohan tuo muikkulainen meinaa oikein parveutua? Edelleen tosi harvassa ja levällään.

Puulalla tuntuu olevan ainakin kahta erilaista koulukuntaa mitä muikun verkkopyyntiin kesällä. Osa pyytää sitkeästi pinnasta ja osa pohjasta. Itse luotan tuohon jälkimmäiseen. Tulee pakostakin mieleen jos parvit ovat pinnassa.

Viime yön saalis 20 muikkua. Yön pelasti kuitenkin kilon siika 25 metristä. On tainut vedet lämmitä aikas syvältä kun siika noinkin syvälle menee.

Jason

Meillä on nyt ollut mökki Puulalla pari vuotta. Tänä aikana on muodostunut kuva hyvästä ja kalaisasta järvestä. Uistelemalla omat ennätykset on 11.2kg hauki, 1.5kg ahven, 4.7kg kuha ja 1.2kg siika. Taimenta tai lohta en ole edes yrittänyt kun on sen verran matkaa "isoille selillle". Verkolla kalastelen lähinnä muikkua, siikaa, ja kuhaa. Laitan aina muikkuverkkojen väliin 60mm verkon kokeilumielessä ja se on toistaiseksi pysynyt tyhjänä. Muikkua kalastelen vain heinä-elokuussa n. 8-13 metristä välivedestä. Saalis on keskimäärin jotain 50 muikkua 3 verkossa. Miltä syvyydeltä te muut kokeilette muikkua?

Kuhasta sen verran, että monet kalastuskunnat istuttavat sitä vuosittain ja ilmeisesti se pysyy aika hyvin istutusalueen läheisyydessä toisin kuin siika, jota istutetaan myös paljon. Kuha ja ahven myös kasvavat poikkeuksellisen nopeasti Puulassa.

Tänä vuonna takana vasta yksi uisteluilta ja saalis 2 kuhaa ja 3 haukea. Molemmat kuhat mittakaloja ja hauista suurin 4.5kg ja 2 muuta alamittaisia.

merrasmäenkoukuttaja

mä olen saanut keskikesällä hyviä saaliita 10-13m montuttujen välivedestä, siitä 4-8 metristä. Kylmänveden aikaan tulee hyvin pinnasta.

missä päin puulaa kalastalet?

Jason

Kalastelen lähinnä Mainiemen länsipuolella Puulasalon ympäristössä. Siellä missä pidän muikkuverkkoja on syvyyttä 30-50m ja vesi ei ole ihan niin kirkasta kuin isoilla selillä. En tiedä miksi mutta en ole koskaan saanut muikkua alle 16mm verkolla vaan parhaiten 16-20mm verkoilla. Pitäisikö mennä matalammille alueille jos haluaisin suurempia saaliita. Keskimäärin muikkuverkkoni on vesillä n. 10vrk/vuosi ja vielä en ole saanut sellaista saalista, että olisin muikkua pakkaseen saanut. No parastahan se tuoreena onkin. Kuhaa ja siikaa tulee kuitenkin hyvin.

Aatami

Jasonilla onkin hyvällä paikalla mökki. Ainakin jos kuhaa ajattelee eikä siitä pitkä matka ole lohikalojenkaan luokse.
Meillä on muikkuverkot 15mm silmällä. Ilmeisesti voisi kokeilla isommallakin silmällä jos sielläpäin ne toimii. Syksyllä tulee niitä kunnollisia muikkusaaliita matalalta. Kesäaikaan muikku on sen verran levällään ettei kunnon saaliita tahdo tulla millään ilveellä.

Täällä alkaa pikkuhiljaa olemaan vilkkain keskustelu Puulan osalta mitä netissä on saatavilla ja mikäs sen parempaa  :-)

Omalta osalta seuraava reissu venyy kuukauden päähän, kun on jälleen kaiken maailman kissan ristiäisiä haittaamassa harrastuksia.

Jason

Viime lauantaina oli 3 muikkuverkkoa vesillä (16,18 ja 20mm). Muikkuja tuli 25kpl joista suurin osa 20mm verkossa. Verkot oli n. 12m syvyydessä. Seuraavana päivänä nostin verkkoja 3 metrillä, koska edelliset muikut oli yläpaulassa, tuloksena 5 muikkua. Pitäisi kai enemmän jutella niiden verkkomiesten kanssa, jotka kalastaa säännöllisesti niin ei tarvitsisi kokeilla yksinään pyyntisyvyyksiä. Mielenkiintoista oli myös se, että kaikuluotaimen mukaan kaikki kala oli 20-30 m syvyydessä. En tosin tiedä näyttääkö kaiukuni muikun kokoista kalaa. Mutta ei kai muikkua niin syvältä kannata kokeilla? Naapurit näyttävät pitävän muikkuverkkoja samoilla paikoilla syvänteiden päällä kesäkuusta lokakuuhun. Täytyy varmaan kokeilla muikkuverkkoja vielä syksylläkin. Syksyllä tulee vietettyä mökillä vain viikonloput ja verkkojen kanssa sählääminen on kuitenkin melko työlästä. Kaiken lisäksi syksyllä aikaa kuluu suurhauen uisteluun.