Chat

Author Topic: Moottorit  (Read 63271 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timpe.mp3

  • Posts: 75
    • View Profile
    • Email
Moottorit
« on: January 25, 2009, 20:43:30 »
Mitkä ovat mielestänne hinta/laatusuhteeltaan parhaat moottorit vetouisteluun?
Itse jotain olen katselemassa ja olisi kiva tietää, että mitä kannattaisi ostaa.

PS. Pistäkää linkkiä jos vain voi

Juz

  • Posts: 193
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #1 on: February 25, 2009, 19:28:12 »
Huomattavasti helpompi olisi neuvoa, jos vähän tietäisi minkä tehoista moottoria olet hakemassa.

Arska_1

  • Kirurgi
  • Posts: 338
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #2 on: February 25, 2009, 19:32:58 »
Ja sitten veneen kokokin olisi suuntaa antava. Jos johonkin soutuveneeseen, niin sähköperämoottoria voisin suositella. Hinta/laatu suhteeltaan huippuvehe. Meillä ollut jo n. 4-5 vuotta ainakin käytössä minn kota ja hyvin pelaa.
Sulla kumminkin vähän isompi vene taitaa olla kyseessä?

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

KÖSTER

  • Posts: 1321
    • View Profile
    • Email
Vs: Moottorit
« Reply #3 on: February 25, 2009, 22:38:38 »
Heitelläämpä vaikka YAMAHA merkiksi niin ei aivan huonoimmasta päästä otaksun.

ottivaappu

  • Posts: 130
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #4 on: April 16, 2009, 18:24:42 »
Nykyjään kun kaikki koneet evinruden suorasuihkumalleja ja muutamaa Tohatsua lukuunottamatta alkavat olla nelitahtikoneita niin parhaan koneen titteli alkaa olla aika hankalaa sanoa. Itel kokemusta hondasta, yamahasta ja ei mitään negatiivistä sanottavaa.

nelitahti

  • Posts: 111
  • Koko kausi edessä, odotus takana :)
    • View Profile
    • Email
Vs: Moottorit
« Reply #5 on: April 16, 2009, 18:45:11 »
Yamaha on yksi parhaista mielestäni, itsellä kokemusta neliheppasesta sekä nelikymppisestä yammun nelareista.
Tänä vuonna tulee mercuryn 8 heppanen nelari.
Kyllä rupee ne kaikki merkit olemaan aika tasasia hinnoiltaan ja laaduiltaan.
-nelitahti

Rinkka

  • Posts: 1
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #6 on: June 19, 2009, 23:41:44 »
kaikkihan ne käy jos vaan toimii ja vetää  :-)

Juhis96

  • Posts: 11
  • KYLLÄ kulkee!
    • MSN Messenger - juhani_korh@hotmail.com
    • View Profile
    • kohofishing
    • Email
Vs: Moottorit
« Reply #7 on: August 01, 2009, 15:30:24 »
YAMAHA on paras.Ei vie pensaa paljoo.Itellä on 50 hv yamaha et kyl se vie mukavasti täysil ajellessa.Toisena perämoottorina mul on 5hv Honda sillä uistelemme, joka ei vie paljoo bensaa ees sillä uistelu nopeudel. :-D

sami552

  • Posts: 334
  • Team Särkkäri
    • MSN Messenger - hapankorppu91@hotmail.com
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #8 on: August 01, 2009, 17:14:05 »
4hp Yamahalla tulee uisteltua, bensaa se syö todella vähän. 1.5 litran tankillisella uistelee tyhjäkäynnillä melkein viikon päivät.
Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

supernova

  • Posts: 1
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #9 on: August 01, 2009, 20:10:05 »
kyllä mielestäni yamaha on hyvä valinta itsellä 30 tuorevoitelu  ei ongelmia  vetouistelussa toinen 4hp sekoite öljy tulppaan nokipiikki jos tyhjäkäynnillä pitkään

jasu

  • Posts: 67
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #10 on: March 24, 2010, 18:47:19 »
onko kellää kokemusta sea king moottoreista...

nelitahti

  • Posts: 111
  • Koko kausi edessä, odotus takana :)
    • View Profile
    • Email
Vs: Moottorit
« Reply #11 on: March 25, 2010, 13:58:50 »
Jotain kiinankopioita? Suosittelisin kyllä tuhlaamaan muutaman satasen ja ostamaan tunnetun merkin jossa takuuhuoltokin pelaa, eikä kone ole välttämättä koko ajan rikki. Jälleenmyyntihintakin aivan eri kun rupeaa vertailemaan. 
-nelitahti

akihh

  • Posts: 34
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #12 on: April 01, 2010, 10:11:27 »
4hp Yamahalla tulee uisteltua, bensaa se syö todella vähän. 1.5 litran tankillisella uistelee tyhjäkäynnillä melkein viikon päivät.

Onkos sulle muuten käyny pikkujampan kanssa silleen, että piiitkän uistelun aikana tyhjäkäyntikierrokset putoaa hetkeksi ja kone meinaa sammua tai satunnaisesti jopa sammuu? Raivostuttavaa kun saa olla salamana antamassa kierroksia lisää tai pahimmassa tapauksessa nykimässä käyntiin ettei oo painot pohjassa. Toki tyhjäkäynnin nostaminen vois auttaa vaan sitpä vauhti kasvaa.

kalastin

  • Posts: 68
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #13 on: April 01, 2010, 21:26:14 »
Riippuu kait kui pitkä tuo piiitkä uistelu on...  Ite oon uistellu 5-7h uistelureissuja 4-tahtisella eikä tollaisa oireita oo ilmenny, jappa hyrskyttelee joskus jopa unettavankin tasaseen. Et mainitse onko käytössäsi kakstahti nai nelarii, kakstahtinen saattaa karstottua herkemmin alhaisilla kierroksilla.

Omalla kohdalla jos olis tollasia murheita vaihtaisin tulpan, tsekkaisian ilman- ja bensan putsarit, asian pitäs fiksaantua kuntoon

Yama

  • Posts: 1
    • View Profile
    • Email
Vs: Moottorit
« Reply #14 on: April 02, 2010, 02:39:19 »
4hp Yamahalla tulee uisteltua, bensaa se syö todella vähän. 1.5 litran tankillisella uistelee tyhjäkäynnillä melkein viikon päivät.

Onkos sulle muuten käyny pikkujampan kanssa silleen, että piiitkän uistelun aikana tyhjäkäyntikierrokset putoaa hetkeksi ja kone meinaa sammua tai satunnaisesti jopa sammuu? Raivostuttavaa kun saa olla salamana antamassa kierroksia lisää tai pahimmassa tapauksessa nykimässä käyntiin ettei oo painot pohjassa. Toki tyhjäkäynnin nostaminen vois auttaa vaan sitpä vauhti kasvaa.

Oli pakko rekisteröityä että pääsee kommentoimaan.

Itsellä vuosi sitten uutena ostetussa Yamaha 4 hp nelitahtisessa ilmennyt samaa vikaa. Kierrokset tippuu kesken uistelun. Tukehtuu ja sammuu yleensä. Joutuu heittään vapaalle ja antaan kaasua reilusti että kone pysyy käynnissä. Todella kovalla tyhjäkäynti säädöllä toimii, mutta koneen pitäisi toimia hyvin alhaisillakin kierroksilla. Lisäämällä tyhjäkäyntiä uistelunopeus kasvaa turhan suureksi. Koneeseen olen tehnyt kaiken mahdollisen mitä ilman "sorvia" voi tehdä. Mutta ei toimi. Todella hienoa kun kaasukahvasta päästää irti niin kone sammuu. Kyllä meinaan ottaa päähän! Kone voi toimia koko päivän moitteetta, mutta toisena päivänä ei sitten ollenkaan. Aivan satunnaista. Olen kuullut samantapaista juttua muualtakin, mutta selvyyttä asiaan ei ole tullut. Yamahalle on turha valittaa asiasta, tuskin myöntävät mitään. Yamahan laatu todella heikkoa. Venemessuilla tiedustelin asiaa, mutta kukaan ei osannut sanoa asiasta mitään. No ei sinänsä yllätä. Oma kone oli heti takuu huollossa, koska peräöljyt valui ulos. Huollosta sanoivat että oli stefat asennettu väärin. Myyn koneen pois ja vaihdan Suzukiin.

KÖSTER

  • Posts: 1321
    • View Profile
    • Email
Vs: Moottorit
« Reply #15 on: April 02, 2010, 23:40:05 »
Katos vaan ja evinruden olikos se nyt 15hp nelari teki tuota samaa ja sähköpuoli/polttoaineen syöttö uusittiin ilman muutosta joskus pelas toisinaan sammui
minuutin parin välein samantien käyntiin ja matka jatkui, onneksi oli sähköstartti :-P.
Aivan selvä virtakatko kuin stoppia olis painanut muuten pelaili matkavauhdissa moitteettomasti, kuolleenmiehenkytkintä,puolaa,tulpat,johtosarjat
ties mitä tuli vaihdeltua.
Nykyisin mennään sillä 9.9 yammun varamoottorilla joka muinaismuiston iästä huolimatta kaksitahtina  lähtee toisella vetäsyllä käyntiin
ja kukkuu vaatien tosin hanaa välillä, kun ei tehty joutokäynnillä ajettavaksi laitteeksi. :?
Suzuki tuntuu olevan samaa sarjaa liekö muuta eroo kuin nimi?
Ja sähkökoneella soutuveneellä sitten niin ei tuu hiilidioksidipäästöjä niin paljon kuin omasta ruisleipämoottorista :wink:!

akihh

  • Posts: 34
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #16 on: April 05, 2010, 22:03:18 »


Oli pakko rekisteröityä että pääsee kommentoimaan.

Itsellä vuosi sitten uutena ostetussa Yamaha 4 hp nelitahtisessa ilmennyt samaa vikaa. Kierrokset tippuu kesken uistelun. Tukehtuu ja sammuu yleensä. Joutuu heittään vapaalle ja antaan kaasua reilusti että kone pysyy käynnissä.

Tutulta kuulostaa, tosin mulla riittää vaan kaasun anto, ei tarvi vapaalle pudottaa. Koneessa muuten ilmeni viime syksyn viimeisellä vedolla stop-nappulan vika, ei suostunu sammumaan ollenkaan :P Kone oli nyt talvella huollossa ja kävivät samalla läpi kaasarin yms joten jää nähtäväksi loppuiko myös sammahtelu.

Jos vielä jamppa tekee temput niin vaihtoon lähtee.

Sig Hansen

  • Posts: 3
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #17 on: April 10, 2010, 10:57:37 »
Vähän offtopikkina mutta onkos kenelläkään kokemusta tuosta Yammun 60hp 2t koneesta? Itellä sellanen tuli veneen oston mukana vm 86.Eli onko kenelläkään mitään suuntaa antavaa infoa kulutuksesta? Yleisesestä luotettavuudesta ja vikoja (onko) ilmennyt.
Vene on Yamarin 475DC (Finnsport 480DC) vm 84.
Shut up and fish!

Verkku

  • Posts: 4
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #18 on: April 26, 2011, 20:58:08 »
Moro!

Olen uusi tällä foorumilla, joten en tiedä meneekö kysymykseni aivan oikeaan ketjuun. Asiana on kuitenkin seuraava: Uusi paatti on hommattu ja jollana tulevana ja seuraavina kesinä toimii Näpsä 460 SMV. Pituutta löytyy 4,56m, Leveyttä 1,5m, Painoa 115kg. Henkilöluvuksi on ilmoitettu 4 ja moottorisuositus on 2-8hv.

Moottorivaihtoehtoja tuohon paattiin on kaksi. Joko Hondan BF 2.3 http://www.honda.brandt.fi/marine/mallisto.php?m=1 tai Hondan BF 5 http://www.honda.brandt.fi/marine/mallisto.php?m=2 Molemmat siis 4-tahti moottoreita.

Kysymys kuuluukin, kumpaa suosittelisitte kyseiseen paattiin? Tai pikemminkin, pääseekö 5hv moottorilla tarpeeksi hiljaa tuolla paatilla, että se soveltuisi mm. kuhauisteluun? Toivoisin pikaisia vastauksia ja kiitoksia jo etukäteen!  :-)

ottivaappu

  • Posts: 130
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #19 on: April 27, 2011, 20:42:16 »
Moro!

Olen uusi tällä foorumilla, joten en tiedä meneekö kysymykseni aivan oikeaan ketjuun. Asiana on kuitenkin seuraava: Uusi paatti on hommattu ja jollana tulevana ja seuraavina kesinä toimii Näpsä 460 SMV. Pituutta löytyy 4,56m, Leveyttä 1,5m, Painoa 115kg. Henkilöluvuksi on ilmoitettu 4 ja moottorisuositus on 2-8hv.

Moottorivaihtoehtoja tuohon paattiin on kaksi. Joko Hondan BF 2.3 http://www.honda.brandt.fi/marine/mallisto.php?m=1 tai Hondan BF 5 http://www.honda.brandt.fi/marine/mallisto.php?m=2 Molemmat siis 4-tahti moottoreita.

Kysymys kuuluukin, kumpaa suosittelisitte kyseiseen paattiin? Tai pikemminkin, pääseekö 5hv moottorilla tarpeeksi hiljaa tuolla paatilla, että se soveltuisi mm. kuhauisteluun? Toivoisin pikaisia vastauksia ja kiitoksia jo etukäteen!  :-)


Sanoisin näin jos et halua kyntää "nokkapystyssä" niin ehdottomasti osta hondan 2,3 ja samalla säästyt hondan viisiheppaisen ns. jytkyttävältä tyhjäkäynnin aiheuttamalta resonansilta... Jos päädyt viiteen hevosvoimaan niin sitten osta koneeseen kavitaatiolevyyn lisäsiivet. Ne estävät jonkin verran sitä keulapystyssä menoa...

KÖSTER

  • Posts: 1321
    • View Profile
    • Email
Vs: Moottorit
« Reply #20 on: April 27, 2011, 20:54:57 »
Moro!

Olen uusi tällä foorumilla, joten en tiedä meneekö kysymykseni aivan oikeaan ketjuun. Asiana on kuitenkin seuraava: Uusi paatti on hommattu ja jollana tulevana ja seuraavina kesinä toimii Näpsä 460 SMV. Pituutta löytyy 4,56m, Leveyttä 1,5m, Painoa 115kg. Henkilöluvuksi on ilmoitettu 4 ja moottorisuositus on 2-8hv.

Moottorivaihtoehtoja tuohon paattiin on kaksi. Joko Hondan BF 2.3 http://www.honda.brandt.fi/marine/mallisto.php?m=1 tai Hondan BF 5 http://www.honda.brandt.fi/marine/mallisto.php?m=2 Molemmat siis 4-tahti moottoreita.

Kysymys kuuluukin, kumpaa suosittelisitte kyseiseen paattiin? Tai pikemminkin, pääseekö 5hv moottorilla tarpeeksi hiljaa tuolla paatilla, että se soveltuisi mm. kuhauisteluun? Toivoisin pikaisia vastauksia ja kiitoksia jo etukäteen!  :-)

No minä laittasin tuon 5 heppasen>on kestävämpi ja toden näköisesti varmatoimisempikin kuin painavampikin, trimmin säätöä enempi>voi nopeutta hiukan silläkin säätää>hakee pienempi vauhtisen potkurin tarvittaessa?>tai sanko/jarruvarjo perään, 127 kuutio cm on kuitenkin tunnottomampi pikku vesitipalle ym. pikkuhäiriöille verrattuna hajulla toimivaan 57 kuutioiseen ilmajäähdytteiseen=meluisampaan kevyt versioon.>toisaalta hana auki kesähelteellä voi ilmajäähdytteinen pikkusen ylikuumentuakkin.> sinne keulaan  tukeva kaveri ja rupee  merten silitysrauta pitämään  keulan vaakatasossa :wink:.>onhan tuo suositus sentään max 8hp.
« Last Edit: April 27, 2011, 21:01:27 by KÖSTER »

ottivaappu

  • Posts: 130
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #21 on: April 27, 2011, 21:44:20 »
KÖSTER.

Olen edelleen eri mieltä... Jos siirtymä vauhdilla ole väliä niin ehdottomasti 2,3. Allekirjoittanut omistaa edelleen -91 uutena ostetun 2hpn hondan josta tuo 2,3 kehitetty ja kertaakaan se ei tähän päivään mennessä ole soudattanut takaisin. Normi öljy huollot vaan tehty ja jokunen sytytystulppa.

Sen sijaan viitos hondasta löytyy itseltä ja myös appiukolta huonoja kokemuksia: käynnistin laite kelvoton (Muovipyörä nousee yli vauhtipyörän hammastuksen) Ja kaikista pahin ravistaa hitosti ainakin terhin 385 venettä... Ja siitä meluisuudesta ei voi puhua 2&5 koneen kohdalla... Hiljaisia ne ovat.
« Last Edit: April 27, 2011, 21:47:05 by ottivaappu »

Verkku

  • Posts: 4
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #22 on: April 27, 2011, 21:56:21 »
Kiitoksia molemmilla vastauksista!

Tämänpäivän aikana päädyttiin jo tosin ottamaan tuo 5hv moottori, joten saa nähdä miten sen kanssa tullaan toimeen. Kalakaverina kuitenki usealla reissulla tulee olemaan n. 100kg karhunvoimat omistava karpaasi, joten jospa se tasottaa sitten mahdollista "keulimista".

KÖSTER

  • Posts: 1321
    • View Profile
    • Email
Vs: Moottorit
« Reply #23 on: April 27, 2011, 21:58:55 »
 OTTIVAAPPU  vastaus:

Okey, myönnetään olen väärässä sinä oikeassa ,niinkuin minä tavallisesti :-P.
Harhauduin lukemaan pelkkiä teknisiä tietoja> eikä kyllä itselläni tod. näk. tule olemaan kumpaakaan härveliä.

Sähköllä mennään hiljaa ja yammulla vähän kovempaa> autoilussa bensalla pestään pensselit ja dieselillä tehdään voimaa. Siinäpä tärkeimmät moottoriopit joista jo kokemustakin muutama vuosikymmen.

ottivaappu

  • Posts: 130
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #24 on: April 27, 2011, 22:17:38 »
OTTIVAAPPU  vastaus:

Okey, myönnetään olen väärässä sinä oikeassa ,niinkuin minä tavallisesti :-P.
Harhauduin lukemaan pelkkiä teknisiä tietoja> eikä kyllä itselläni tod. näk. tule olemaan kumpaakaan härveliä.

Sähköllä mennään hiljaa ja yammulla vähän kovempaa> autoilussa bensalla pestään pensselit ja dieselillä tehdään voimaa. Siinäpä tärkeimmät moottoriopit joista jo kokemustakin muutama vuosikymmen.

KÖSTER

Eikös se niin ole et kaikki kehuvat omiaan  :-D Sattumalta itse olen "molempien" mootorimallien kanssa ajellut nuoruudessani ennen kuin ollaan siirytty näihin nykyisiin kolminumeroisiin... Muijan broidi kyl tosiaankin jatkaa Hondan laatu testailua vitosen osalta, myös kun sen käynnistinlaitteen takia viimme syksynä uusi -06vm koneen joka näytää uutena  samanlaiselta kuin ennenkin. Toivotaan et uudessa ois kehitystä tuossa kohdassa.  :-) Allekirjoittaneen 2hp:n honda jatkaa palvelusta satunnaisten käyttökertojen myötä. Sen  verran vois sanoa et eniten olen kalaa saanut kun olen ajellut kakkos hondalla ilman luotaimia  :lol: No siin yhdes ollaan samaa mieltä: dsl power Audi a4 avant 125kw -10...  :wink:

ottivaappu

  • Posts: 130
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #25 on: April 27, 2011, 22:20:23 »
Kiitoksia molemmilla vastauksista!

Tämänpäivän aikana päädyttiin jo tosin ottamaan tuo 5hv moottori, joten saa nähdä miten sen kanssa tullaan toimeen. Kalakaverina kuitenki usealla reissulla tulee olemaan n. 100kg karhunvoimat omistava karpaasi, joten jospa se tasottaa sitten mahdollista "keulimista".

Sano minun sanoneen, mutta tulet huomaamaan sen et vene hytkyy koneen "iskun" tahdissa  :-D

lauri88

  • Posts: 1
    • View Profile
    • Email
Vs: Moottorit
« Reply #26 on: April 30, 2011, 11:03:35 »
 Moro! ite tälle kesälle ajattelin ostaa sähkömoottoriin mökille. Vene on muistaakseni hirvas 450 tai 480.  Paino ~80kg. Noista sähkömoottien tehosta olen yrittänyt etsiä ja kysellä tietoa, osaako kukaan sanoa paljonko esim Minnkotan 30lbs vastaa Hevosvoimina? tuntuu että vaikka kuinka kyselee liikeistä mitkä myyvät näitä niin vastaavat "ei voida ottaa kantaa" "en osaa sanoo". Turhauttavaa! hakisin hevosvoimien puolesta 2.5 - 3hp moottoria.

heartagramm

  • Posts: 46
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #27 on: May 31, 2011, 20:57:00 »
Minn Kotan pienin kone (30 lbs) on syönyt sisäänsä tietääkseni 360 W moottorin -> 0,36 kW, joka on hevosvoimina noin 0,5. Työntövoima on paras mittari näissä perussähkövispilöissä. 30 lbs työntää 150 kg kuormaa maksimissaan noin 5-6 km/h, mikäli on tyyntä. Riippuu vielä veneestä, virtauksista, tuulesta jne.

Itselläni 55 lbs kolmilapainen Motorguide Varimax, joka työntää vajaan 300 kg kuormaa reilua 5 km/h noin 3 m/s tuulessa, joten on ihan passeli peli uistelussa ja siirtymissä omassa kokoonpanossani. Sitten kun niitä kymppikiloisia hauenmutikoita alkaa jaloissa pyörimään enemmän niin vauhti toki hidastuu... Teholtaan tuo 55 lbs Motorguide vastaa 0,6 kW eli 0,8 hp bensavehjettä. Aina tietty teoreettisesti.

Suosittelen tuota pienintä Minn Kotaa, mikäli uistelet paatillasi yksiksesi. Mikäli tulee vähänkin enemmän kuormaa, osta suosiolla työntövoimaisempi. Esimerkiksi marinekauppa.com myy Motorguidea kahden vuoden takuulla ja suhteellisen halvallakin... On siellä jotain halpiskoneitakin (muistaakseni Patriot) jotka varmasti ajavat asiansa myöskin. Kuukausi sitten 54 lbs Patriot maksoi 199 €, joka ei ole mikään paha. Valitsin itse Motorguiden koska merkin takana on Mercury ja varaosia löytyy + vastaava kone kuin Minn Kotan Traxxikset... Vakiorusetti (3 blade) ei siinä ehkä mikään paras ole mutta ainahan sen voi vaihtaa, ja suositeltavaa varapotkuria onkin pitää aina mukana jos sattuu joku lapa hajoamaan esim. kiveen.

Wesq

  • Posts: 15
    • View Profile
Vs: Moottorit
« Reply #28 on: July 15, 2011, 12:32:41 »
Onko kellään kokemuksia noista tohatsun moottoreista? Pitäs hankkia vetouisteluun joku 3-5hp perämoottori, koska 10v vanha evinrude sano sopimuksen irti.

_kiiskenkalastaja_

  • Masai-mies
  • Posts: 298
    • View Profile
    • Email
Vs: Moottorit
« Reply #29 on: July 15, 2011, 12:38:13 »
Mulla on ikivanha 5 heppanen 2-tahti tohatsun sea swallow, tärisee ihan p*rkeleesti, ihan hiton kovaääninen ja hyytyy jos uisteluvauhtia yrittää mennä.  Mutta todella kestävä moottori kuitenkin :-)
« Last Edit: July 15, 2011, 12:44:09 by _kiiskenkalastaja_ »

 



center>