uskotko jumalaan?

Started by kalapoika, October 15, 2003, 21:29:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Perca

Quote from: minnow on November 26, 2007, 20:22:24
Toivoisin niin, että nyt ei aleta latelemaan typeriä kommentteja, vaan keskustellaan asiallisesti. Jos on minulta kysyttävää, niin yritän vastata parhaan kykyni mukaan.

Hyvin sanottu. Perusteltuja näkemyksiä  8-)

Quote from: Taimenfani on November 26, 2007, 20:57:40
evankeliumit eli ne on ainakin kirjoitettu suoraan siitä mitä opetuslapset ovat nähneet.

Siinähän se ongelma juuri onkin. Vaikka haluaisin uskoa, järki sanoo toista. Evankeliumit on kirjoitettu ylös vasta pitkän ajan jälkeen Jeesuksen kuoleman jälkeen.

Ihan tuli sitten vain mieleen ne Raamatunluvut, mitkä eivät ole koko kirjassa. Evankeliumeitahan on useita, ne eivät vain tue vallitsevaa näkemystä. Apokryfiset ja evankeliumit ja lapsuusevankeliumit on "unohdettu". Samoja tekstejä ne ovat, mutta ne eivät sovi tarinan muun sisällön kanssa yhteen. Kanonilaisten evankeliumien kilpailevat versiot on myös unohdettu lahjakkaasti. Deuterokanonisista evankeliumeista on turha edes puhua.. katolisessa Raamatussa ne ovat, protestanttisissa eivät. Raamattu ei ole siis edes nykymuodossa yhtäläinen.

Jotenkin omasta näkökulmastani tuntuu erikoiselta, että usko perustetaan kirjalle, minkä todenperäisyyden voi kyseenalaistaa vahvoilla argumenteilla ja faktoilla. Eikö sen jo järkikin sano ettei Raamattu ole puhdasta jumalansanaa? Raamattua on muokattu ajan kanssa kirkon tarpeisiin, ja kirkkohan on hyötynyt siitä pirusti. Tuosta minnowin mainitsemasta pienestä joukosta tuli mieleen, että voiko teidän (minnow ja Taimenfani) mielestänne johonkin toiseen uskontoon kuuluva päästä taivaaseen? En ikinä ole ottanut Jehovalaista asennetta tähän taivasosuuskysymykseen. Itse tulkitsisin Raamattua siten, että kaikki jotka tulevat uskoon ansaitsevat (ja saavat) pelastuksen. Vuorisaarnasta (en jaksa tarkistaa, menee suunnilleen näin): "Ja jokainen, joka minuun uskoo, ei joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän." Eli Jessen itsensä sanoin kaikki uskovat saavat pelastuksen.

Quote from: minnow on November 26, 2007, 20:22:24
Uskon kuitenkin niin, että Raamatussa ei ole mitään, mikä ei olisi totta.

Jos sulla on minnow aikaa kirjoitella, laita omia mielipiteitä seuraavista:

Raamatusta:
- Arabialainen kertomisperinne: Jeesuksen aikaan ja sen jälkeenkin tarinoitiin paljon. Tuohon aikaan oli ominaista, että tarina kerrottiin vain jos se oli mielenkiintoinen. Jesse muuttaa veden viiniksi, aika kiva tarina! Totta? Tuskin..
- Ylöskirjoitus: Näitä tarinoita tarinoitiin pari sataa vuotta ennen paperille kirjoittamista. Mitäpä luulette, ehtiikö juttu muuttaa juontaan siinä ajassa, suusta suuhun kerrottuna?
- Käännös: Suomeksi kääntäminen (VT:hepreasta, korjatkaa jos olen väärässä) on ollut melkoinen projekti. Suomi ja heprea kuuluvat eri kielikuntiin, eli niillä ei ole minkäänlaista yhtäläisyyttä. Esimerkkinä mainittakoon Neitsyt Maria, Neitsyen voi tulkita heprean sanaksi neito.
- Ja sitten näistä apokryfisistä evankeliumeista.. Miksi ne eivät sinun mielestäsi ole Raamatussa?

Ja tuosta kreationismista.. Eeva&Aatami? Öötamia odotellessa, viimeinen kun todennäköisesti on. Nooan arkki? Vedenpaisumus? Nämä Raamatun selitykset eivät nyt oikein vakuuta.. Evoluutio on selitettävissä biologisesti. Eliön ituradassa tapahtuu mutaatio, mikä periytyy seuraavalle polvelle. Jos ja kun mutaatio on edullinen, se jää vallitsevaksi ominaisuudeksi. Yksinkertaisena esimerkkinä on jäniksen turkin väri. Talvikarvan vaihdon aikaan aina vain vaaleaturkkisemmat jänikset menestyivät ja jäivät henkiin. Pikkuhiljaa populaatiolle kehittyi aina vain valkoisempi turkki. Esimerkkejä on paljon. Joku toinenkin biologi voisi tulla puhumaan darwinismin puolesta. Luomiskertomus on mielestäni mihin tahansa muuhun satuun verrattavissa oleva kertomus, minkä voi kertoa eskarilaiselle uskottavasti, ei tässä päivässä elävälle ihmiselle.

James on kirjoittanut mielenkiintoista tekstiä helluntaiherätyksestä, lukekaa jos on aikaa: (selvensi ainakin itselleni Taimenfanin ajatuksia)
http://www.james.pp.fi/helluntaiseurakunta.html

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

minnow

Tässäpä Percalle ja muillekin joita kiinnostaa, tietoa uskostani:

http://www.srk-oulu.net/index.php?p=nain_me_uskomme
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhoillislestadiolaisuus

Käsitys, että on vain yksi oikea usko, perustuu siihen Raamatun todistukseen, että tämä maan päällä oleva Jumalan valtakunta on kulkenut kansojen ja aikojen läpi tarjoten kullekin kansalle vuorollaan etsikonajan. Raamatussa sanotaan myös, että Jumalan valtakunta lepää viimeisinä aikoina pohjoisella maaperällä. Kannattaa muuten lukea Raamatusta noita viimeisen ajan merkkejä. Voi huomata, että ne ovat vähitellen toteutumassa, osa jo toteutunutkin.

Perca pyysi myös ottamaan kantaa muutamiin asioihin. Niihin en kovin syvällisesti rupea vastaamaan ainakaan nyt, mutta voin sanoa sen, että Jumala on johdatellut asioiden kulkua, joten Raamattu on Jumalan opetuksen mukainen kirja.

Miquel

Quote from: M@ra on November 26, 2007, 18:20:22

Quote from: Taimenfani on November 26, 2007, 17:09:36
Raamatussa ei puhuta mitään kastamisesta vaan uskomisesta.

Raamuttua joskus lukeneena muistaisin ainakin siinä mainittavan kylläkin kasteesta yhtä sun toista. Ainakin täällä olen nähnyt helluntaiseurakuntaan liittyvien käyneen kasteella järven rannassa.

Joo kyllä kasetaan helluntaiseurakunnassakin, mutta sillä kasteella liitetään seurakuntaan eikä luulla saavansa syntejä anteeksi.
Taimenta väsyttämään!

Perca

Quote from: minnow on November 27, 2007, 17:26:15
Käsitys, että on vain yksi oikea usko, perustuu siihen Raamatun todistukseen, että tämä maan päällä oleva Jumalan valtakunta on kulkenut kansojen ja aikojen läpi tarjoten kullekin kansalle vuorollaan etsikonajan. Raamatussa sanotaan myös, että Jumalan valtakunta lepää viimeisinä aikoina pohjoisella maaperällä. Kannattaa muuten lukea Raamatusta noita viimeisen ajan merkkejä. Voi huomata, että ne ovat vähitellen toteutumassa, osa jo toteutunutkin.

Perca pyysi myös ottamaan kantaa muutamiin asioihin. Niihin en kovin syvällisesti rupea vastaamaan ainakaan nyt, mutta voin sanoa sen, että Jumala on johdatellut asioiden kulkua, joten Raamattu on Jumalan opetuksen mukainen kirja.

Jos ehdit niin ota ihmeessä kantaa.

Olisit heti sanonut että olet lestadiolainen! Tunnen teidän tapojanne ja uskontoanne aika hyvin, mm. hyvä ystäväni on lestadiolainen. Yhteisöllisyys on taas se sana. Pohdintana vain, olikohan Lars Levi Laestadiuksen ensisijaisena päämääränä luoda uusi uskonlahko vai parantaa ihmisten elämänlaatua, koska perustusseuduilla ryypättiin..hmm... oikein olan takaa. Kunnioitan suuresti juuri tuota yhteisöllisyyttä ja aitoa välittämistä, se toimisi varmasti ilman uskontoakin.

"Jumala on johdatellut asioiden kulkua"
Tottakai luodun "hahmon" voi laittaa tekemään ihan mitä vaan, kunhan on ensin pariin otteeseen maininnut että em. hahmo on kaikkivoipa. Tuo on kyllä ensisijaisen hyvä tapa perustella uskoa Raamattuun juuri em. syyn johdosta.

-Perca

Miquel

Jep lopun ajat lähenevät ja olen aika varma että 100 vuoden sisään Jeesus tulee takaisin hakemaan omansa maan päältä. Silloin tänne maan päälle tulee kaaos kun miljoonat ja miljoonat ihmiset katoavat yhtäkkiä.
Taimenta väsyttämään!

Perca

Quote from: Taimenfani on November 27, 2007, 19:51:27
Jep lopun ajat lähenevät ja olen aika varma että 100 vuoden sisään Jeesus tulee takaisin hakemaan omansa maan päältä. Silloin tänne maan päälle tulee kaaos kun miljoonat ja miljoonat ihmiset katoavat yhtäkkiä.

Olisin oikeasti kiitollinen jos voisit esittää jotain konkreettista mihin nuo väitteet perustuvat. Kyllä, maailma tulee tuhoutumaan joskus ja kaikki kuolevat aikanaan. Jos nämä kuolleistaheräämiset ovat totta, niin uskon että he ovat nähneet (jos ovat nähneet, voivat valehdella, maailma on sellainen paikka. Moisella saa helposti julkisuutta) sitä mitä ovat halunneet nähdä ja kokea. Eli jos uskot ja haluat päästä taivaaseen kuolemasi jälkeen, pääset sinne ja se on juuri sellainen paikka kuin itse olet toivonut, vähän niinkuin unessa. Itse pääsen juuri sellaiseen paikkaan mihin itse haluan, eikä kukaan voi siihen vaikuttaa. Nämä omina pohdintoinani.

-Perca

kaivo

Oma kantani on, että koska kuolemanjälkeisestä tilasta ei voida saada tietoa, on parempi keskittyä tämänpuoleiseen elämään. Siihen voi itse kukin vaikuttaa omalla toiminnallaan; tulevaisuus ei ole ennalta määrätty.

Tätä kai Raamattukin yrittää vihjailla: ole ihmisiksi, yritä tulla toimeen itsesi ja muiden kanssa niin sinulla menee paremmin täällä. Joillekin vain pitää antaa porkkanaksi pääsy taivaaseen?

Miquel

Quote from: Perca on November 27, 2007, 23:01:34
Quote from: Taimenfani on November 27, 2007, 19:51:27

Olisin oikeasti kiitollinen jos voisit esittää jotain konkreettista mihin nuo väitteet perustuvat. Kyllä, maailma tulee tuhoutumaan joskus ja kaikki kuolevat aikanaan. Jos nämä kuolleistaheräämiset ovat totta, niin uskon että he ovat nähneet (jos ovat nähneet, voivat valehdella, maailma on sellainen paikka. Moisella saa helposti julkisuutta) sitä mitä ovat halunneet nähdä ja kokea. Eli jos uskot ja haluat päästä taivaaseen kuolemasi jälkeen, pääset sinne ja se on juuri sellainen paikka kuin itse olet toivonut, vähän niinkuin unessa. Itse pääsen juuri sellaiseen paikkaan mihin itse haluan, eikä kukaan voi siihen vaikuttaa. Nämä omina pohdintoinani.

-Perca
Kukin uskoo mihin uskoo. Nämä tiedot perustuvat lähinnä raamattuun. Ja suosittelisin ostamaan jostain kaupasta sellaisen videon/dvd:n kun kadotettu maailma. Se kertoo kuinka Jeesus tulee takaisin.
Taimenta väsyttämään!

kalasa

Kerrassaan loistava topic. Vaikiahan se on uskoa että joku partahemmo ois napsauttanu sormiaa ja maailma ois syntyny.
Itte uskon Tapioon sekä Ahtiin.
enhä minä..

Perca

Quote from: Taimenfani on November 28, 2007, 16:14:08
Kukin uskoo mihin uskoo. Nämä tiedot perustuvat lähinnä raamattuun. Ja suosittelisin ostamaan jostain kaupasta sellaisen videon/dvd:n kun kadotettu maailma. Se kertoo kuinka Jeesus tulee takaisin.

Ei taida tuota videota saada ihan citymarketista..?

...ja suosittelisin käymään semmoisen paikan kuin lukion. Siellä biologiantunneilla kerrotaan kuinka kaikki on oikeasti kehittynyt. Ei mitään teorioita, vaan kylmiä faktoja solubiologiasta. Usko Taimenfani tai älä, tiedän aika paljon sekä uskonnosta että biologiasta. Ehkä ja vain ehkä jopa enemmän kuin sinä. Usko siihen mihin haluat, mutta älä korvaa faktoja fiktiolla. Se toimi keskiajalla, kaikki joiden mielestä aurinko ei kiertänyt maata voitiin teloittaa.

Quote from: kalasa on November 28, 2007, 22:18:23

Oikeasti vai läpällä?

-Perca

kalasa

Quote from: kalasa on November 28, 2007, 22:18:23

Oikeasti vai läpällä?

-Perca
[/quote]

höhö, siinäpä arvoitus

ps. voiton sut ens kisassa
enhä minä..

Perca

Oikeasti vai läpällä?
-Perca

höhö, siinäpä arvoitus

Ihan mielenkiintoinen aihe sinänsä. Suhtaudun luonnonuskoihin, erityisesti suomalaisten muinaisuskoon yhtä kunnioittavasti kuin Raamatun tarjoamaan mahdollisuuteen. Mikseivät muinaiset suomalaiset olisivat osanneet tulkita jumaluuksien ennusmerkkejä yhtä hyvin kuin viisituhatta kilsaa etelämpänä? Merkittävänä erona on vain tuo kirjoituspuoli. Jos suomalaisten jumaluuksista olisi aikanaan kirjoitettu ylös Raamattua vastaava pyhä kirja, olisi silläkin melko varmasti vahva kannattajakunta. Henkilökohtaisesti olen havainnut vahvempia, konkreettisempia todisteita luonnonuskojen todenperäisyydestä kuin Raamatusta. Eikä se sinänsä mitään meinaa, kirkkoon kuulun niinkuin moni muukin tapakristitty  8-).

-Perca

Perca

Pakko nostaa tämä aihe, on niin mielenkiintoinen ja antoisa ettei anneta tämän vaipua kakkossivulle  8-)

Quote from: minnow
Raamatussa on paljon vertauksia ja symboliikkaa...mutta niissä on myös oma hengellinen opetuksensa.

On toki, ja ne ovatkin Raamatun parasta ja ainoaa antia.

Uskon kuitenkin niin, että Raamatussa ei ole mitään, mikä ei olisi totta. Monet vanhan testamentin kertomukset ovat oikeasti tapahtuneet

Aikuisten oikeasti  :roll:, älkää väistäkö faktoja. Raamattu kirjana ei ole Kalevalaa kummempi. Vähälahjaisempikin kaveri osaa kehittää kaikkivoipan supersankarin, joka luo maailman lattiasta kattoon ja samalla voi vaikuttaa satuun, missä hänet on luotu.

Eikä kukaan voi elää toista niin synnitöntä elämää, kuin Jeesus eli. Ja juuri meidän takiamme Jeesus eli synnittä ja kuoli ristillä, että kerran Paratiisissa langennut ihmiskunta pelastuisi. (Ennen Jeesuksen syntymää jotkut uskoivat lupauksen sanaan, eli he uskoivat sen, että kerran tulee pelastaja. Näin heilläkin oli mahdollisuus päästä Taivaaseen.)

Jos lähden leikkiin mukaan ja sanoisin uskovani, että messias tulee joskus, uskomatta Raamatun versioon Jeesus-tarinasta, pelastuisinko?
Paratiisi? C´mon guys! Todellä tyylikäs iltasatu  8-)

Mitenkäs sitten vanhan kunnon Nooan arkki? Kaikkia eläimiä tuli arkkiin kaksi kappaletta (joka maailman kolkasta bakteereja myöden??) ja vesimassat peittivät maan etc..? Mihins hittoon se vesi sitten hävisi? Miten kävi eläinten (mukaan lukien Nooan) geneettisen monimuotoisuuden? Kirjaimellisestitulkitsijat ovat vähän heikoilla  :-D

-Perca

Mikko_-Procyon-

Perca, oletko lukenut raamatun vai perustatko mielipiteesi kouluopetuksen pohjalle? Minä luin raamatun läpi ja ei siinä sinällään kirjana mitään vikaa ole. Ainoastaan sen tulkitsijoissa ja opeissa on vikaa.

Asiaa aika pitkälle mietittyäni olen sitä mieltä, ettei evoluutioteoria ole mitenkään luomisteorian vastainen. Eikä raamattu mitenkään sulje pois evoluution olemassaoloa. Evoluutioteoria ei selitä elämän syntyä, vaan lajien syntyä. Evoluutio voi olla myös luomisen työkalu. Elämän syntyä ei pysty selittämään oikeastaan mikään tiede filosofiselta kannalta. On paljon hedelmällisempää löytää asioiden väliltä yhteyksiä, kuin alkaa keinotekoisesti niitä erottelemaan toisistaan. JAtkuvat suunsoittamiset eri aatteiden kannattajien välillä johtuu vain siitä, etteivät ne tiedä asioista tarpeeksi. Kreationistit/helluntailaiset yms evoluution vastustajat eivät yksinkertaisesti TIEDÄ siitä teoriasta ja luonnontieteestä tarpeeksi. Ne ovat lukeneet niitä pelkistettyjä juttuja, eivätkä ole perillä asiasta syvemmin. Moni uskonnon ja raamatun tyrmäävä taas ei ole raamattuaan lukenut. Minun mieli muuttui jonkin verran myönteisemmäksi uskontoa kohtaan, kun luki ajatuksella koko kirjan. Sitä ei saa lukea "kuin piru raamattua", vaan asioista on löydettävä se keskeinen sisältö. Voi kuulostaa aika hihhuli-lausunnolta, mutta suosittelen lukemaan sen ihan vain yleissivistyksen kannalta.

Percalle vielä, että olen lukenut kalevalankin. Hyvä kirja, yksi parhaista mitä vastaan on tullut.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Perca

Quote from: Mikko_-Procyon- on December 12, 2007, 01:06:08
Perca, oletko lukenut raamatun vai perustatko mielipiteesi kouluopetuksen pohjalle?

Sekä että. Olen raamattuni lukenut ja biologiantunnilla istunut  8-)

Asiaa aika pitkälle mietittyäni olen sitä mieltä, ettei evoluutioteoria ole mitenkään luomisteorian vastainen. Eikä raamattu mitenkään sulje pois evoluution olemassaoloa. Evoluutioteoria ei selitä elämän syntyä, vaan lajien syntyä. Evoluutio voi olla myös luomisen työkalu.

Totta, kumpikaan ei sulje pois toisiaan. En vain voi pitää luomisteoriaa yhdenvertaisena evoluutioteorian kanssa, luomisteoria on suoraan Raamatusta, ihan vielä ensimmäisillä sivuilla. Jos joissain Uuden Testamentin tarinoissa olisi jotain aineksia mitkä saattaisivat pitää paikkansa, niitä ei taatusti ole Vanhassa Testamentissa. Teoriana mielenkiintoinen, mutta alkusolu on mielestäni paljon loogisempi selitys, koska luomisteoria on mielikuvituksen tuotetta.

JAtkuvat suunsoittamiset eri aatteiden kannattajien välillä johtuu vain siitä, etteivät ne tiedä asioista tarpeeksi. Kreationistit/helluntailaiset yms evoluution vastustajat eivät yksinkertaisesti TIEDÄ siitä teoriasta ja luonnontieteestä tarpeeksi. Ne ovat lukeneet niitä pelkistettyjä juttuja, eivätkä ole perillä asiasta syvemmin.

Sehän tässä ihmetyttääkin mm. Taimenfanin kommenteissa. Miksi ihmeessä kertoa totuuksia asioista joista ei tiedä mitään?! En väitä tietäväni paljoakaan näistä asioista, mutta kirjoitan vain niistä joista tiedän  :wink:. Tässä mielessä uskonnolliset johtajat / lahkot tekevät väärin, jos he syöttävät lapsille asioita mitkä taistelevat vallitsevia näkemyksiä vastaan.

...olen lukenut kalevalankin. Hyvä kirja, yksi parhaista mitä vastaan on tullut.

Se onkin seuraavana listalla  :-). Suomalaiseen mytologiaan on helpompi samaistua kuin satuun Messiaasta.

-Perca

Tosimies

Voi jeesus miten viihdyttävää lukemista nua 2 viimeisintä sivua ovat!  :-D
Rukoilen, että jatkatte samaan malliin. Loppurukoukseen voisin lisätä, että Taimenfanille perusteluja kehiin ja tietoa kehiin pelkän arvailun sijaan.
Tämän rukouksen myötä minut on pelastettu helvetistä.

Kiitos ja aamen

Pete

Quote from: Taimenfani on December 12, 2007, 18:34:12
Menkää vaan kadotukseen kun sinne niin kovasti haluatte muistakaa siellä että minä varoitin teitä! Tämä koskee ercaa ja Tosimiestä.
Muita se ei ilmeisesti koske ollenkaan, come on dudes, let's get ready to rumble .... !                                                                      Jatketaan asialinjalla.

Perca

Tän topicin vois laittaa lukkoon menee jo kyllä niin pelleilyks että päähän ottaa niin tyhmiä noi jotkin jutut että alta pois. Perusteluja on tullut ja JOS ETTE USKO NIIN ÄLKÄÄ USKOKO!! Menkää vaan kadotukseen kun sinne niin kovasti haluatte muistakaa siellä että minä varoitin teitä! Tämä koskee Percaa ja Tosimiestä.

Siis kuinka uskomattoman lapsellinen joku voi olla?? Mulla menee nyt yli hilseen.. Tommonen paskanjauhanta aiheesta kuin aiheesta ilman kunnon argumentteja - tai siis ilman mitään argumentteja - saa sut näyttämään täysin naurettavalta. Tee miten haluat, miigu sentään oli asialinjalla. Kasva pentu vähän!

Ohje seuraavaa viestiäsi varten:
1) Kaikki tiedämme, että mielestäsi ei-helluntalaiset joutuvat ikuiseen kadotukseen ja vanhan vihtahousun tökittäväksi. Älä hyvä lapsi enää mainosta sitä!
2) Esitä jotain konkreettista mielipiteistäsi ja ajatuksistasi. Jokin raamatunluku, kuva tai jotain.
3) Älä tuomitse ketään, uskontosikin sanoo että se on Raamatun Jumalan hommia viimeisellä tuomiolla.
4) Vastaa kysymykseen: Miksi helvetissä sinä olisit oikeassa ja esim. 5mrd muun uskonnon kannattajaa väärässä?
5) Tärkeimpänä: Kunnioita muiden mielipiteitä. Yritän sitä sinun kohdallasi mutta noilla viesteillä... vaikeaa on.

päähän ottaa niin tyhmiä noi jotkin jutut että alta pois.

Anna toki esimerkkejä, tuolla ei saada keskustelua aikaiseksi.

Perusteluja on tullut

Missä ihmeessä niitä on? Niitä oon yrittäny kytätä silmä kovana mutta ei..

-Perca

Aatami

Tämä aihe tuntuu olevan melko räjähdysarka. En vain tajua miksi? Tai oikeastaan tajuan. Uskonto on aina jakanut mielipiteitä, varsinkin kun niitä on niin paljon erilaisia. Kaikissa tosin on se, että uskotaan korkeampaan voimaan.
Itse olen uskossa, niinkuin olen jo varmaan aiemmin maininnut. En pidä siitä melua, koska en näe sen hyödyttävän ketään. Nämä helluntaiseurakuntaan kuuluvat tosin minua ihmetyttävät. Minkä takia pitää olla niin tuputtava/päällekäyvä uskonsa suhteen? Kävin kerran tällaisessa helluntaiseurakunnan tapahtumassa ja voin sanoa etten mene toiste. Missään ei minua ole syyllistetty niin paljon kuin siellä ja vain sen takia, että olen vain tavallinen luterilainen. Ei ainakaan minun Raamatussani lue, että minun pitäisi olla helluntaiseurakunnan jäsen. Ai mistä tiedän? Olen lukenut kirjan kannesta kanteen ja tämän jälkeen myös useasti eri kohtia ihan vain valistaakseni itseäni.

Meni taas ihan sekavaksi. No pointti on kuitenkin tämä; Yrittäkää pitää tämä järkikeskusteluna, koska syyttelyllä saa aikaa vaan lisää syyttelyä ja ei me tänne mitään riitaa kaivata!
Eikö näin ole?   
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Perca

Quote from: Aatami on December 12, 2007, 22:18:34
Tämä aihe tuntuu olevan melko räjähdysarka. En vain tajua miksi?

Naah, ei räjähdysarka. Ehkä hieman tulehtunut  :wink:. Liian jyrkät mielipiteet aiheuttavat aina kitkaa, kuten seuraavassa anonyymissä lainauksessa  :roll:

Menkää vaan kadotukseen kun sinne niin kovasti haluatte muistakaa siellä että minä varoitin teitä!

Jotkut eivät vain ole kypsiä keskusteluun, vaan juuri kuten sanoit ovat aivan uskomattoman päällekäyviä.

Nämä helluntaiseurakuntaan kuuluvat tosin minua ihmetyttävät. Minkä takia pitää olla niin tuputtava/päällekäyvä uskonsa suhteen? Kävin kerran tällaisessa helluntaiseurakunnan tapahtumassa ja voin sanoa etten mene toiste. Missään ei minua ole syyllistetty niin paljon kuin siellä ja vain sen takia, että olen vain tavallinen luterilainen.

Mielenkiinto alkaa herätä.. Meillä on tuossa jonkin matkan päässä Helluntaiherätyksen toimipaikka, olen käynyt siellä pariinkin otteeseen. Uskonnosta ei juurikaan ole ollut keskustelua, mutta melkoisen vahvat mielipiteet huokuivat esillä olevasta materiaalista. Pitänee käydä taas uudestaan parin vuoden tauon jälkeen  :-)

Meni taas ihan sekavaksi. No pointti on kuitenkin tämä; Yrittäkää pitää tämä järkikeskusteluna, koska syyttelyllä saa aikaa vaan lisää syyttelyä ja ei me tänne mitään riitaa kaivata!

Mielestäni tämä on koko foorumin laadukkaimpia keskusteluja, muutaman osallistuneen negatiivisesta vaikutuksesta huolimatta.

Eivätkä tästä asiasta lopu keskustelunaiheet kovinkaan helpolla. Pidetään keskustelu laadukkaana ja vältetään epätoivottu lukko  8-). Paljon parempaa keskustelua tästä saa aikaiseksi kuin pohtimalla minkävärinen mepps sopii mihinkin siimaan minäkin vuodenaikana.

Laita Aatami omia mielipiteitäsi aiheesta darwinismi vs kreationismi. Se on ehkä selkein esimerkki Raamattu vs tiede -keskustelussa  :-)

-Perca

kaivo

Tutustukaapa lappajärveläiseen Sana ja Ylistys-keskukseen ja sen perustajaan Veli Saarikalleen. Mies on entinen helluntailainen. Videoita löytyi myös YouTubesta vielä kesällä, mutta nyt ne on näköjään poistettu sieltä.

Perca

Nyt on tehty hieman pohjatyötä  8-). Täytyy myöntää, eihän tuo Saarikalle mikään tyhmä mies ole. Vaikkei hän osaakaan perustella evoluutiota vääräksi, on hänellä silti hyviä näkemyksiä. Uskon että monet kääntyvät kyllä hänen puoleensa. Itse en mieheen luottaisi (kuten moneen muuhunkaan näissä asioissa  :wink:) kovin agressiivisen tyylin takia. Jos et tullessasi hänen luokseen usko juuri samalla tavalla - noottia tulee. Olisi mielenkiintoista tavata Saarikalle IRL  :-) (edellyttäen ettei hän kävisi kimppuun koska en usko hänen kristilliseen Jumalaansa).

-Perca

Pete

Ihan mielenkiinnosta threadiin jonka aiheesta en juuri voisi olla vähempää kiinnostunut, mutta "ei voinut mieltänsä malttaa".... kuten useat asianajajat käräjillä päämiehensä tekosista lausuu. Älä vastaa kysymyksellä, koska en tule tähän tämän enempää kirjoittamaan.
Quote from: Perca on December 13, 2007, 20:11:52
Nyt on tehty hieman pohjatyötä  8-). Täytyy myöntää, eihän tuo Saarikalle mikään tyhmä mies ole. Vaikkei hän osaakaan perustella evoluutiota vääräksi, on hänellä silti hyviä näkemyksiä. Uskon että monet kääntyvät kyllä hänen puoleensa. Itse en mieheen luottaisi (kuten moneen muuhunkaan näissä asioissa  :wink:) kovin agressiivisen tyylin takia.
Millainen tyyli olisi se johon uskoisit, ja miten se pitäisi perustella ?

Jos et tullessasi hänen luokseen usko juuri samalla tavalla - noottia tulee.
Eikö sitä noottia tule liki kaikissa uskonnoissa jos et ole samaa mieltä. Vaikkakin kirjoissa sanotaan, että pitää kohdella ja suvaita kaikenlaisia ihmisiä hyvin.

Olisi mielenkiintoista tavata Saarikalle IRL  :-) (edellyttäen ettei hän kävisi kimppuun koska en usko hänen kristilliseen Jumalaansa).
Ei kai sillä tavalla saada lisää "seurakuntaa", että käytetään väkivaltaa, vai olenko jälleen aivan väärässä ?

Tosimies

Ei kai sillä tavalla saada lisää "seurakuntaa", että käytetään väkivaltaa, vai olenko jälleen aivan väärässä ?

Kyä Hitlerkin sai. Mikäs sitten jäsen Saarikallea estäisi saamasta  :evil:

Pete

Quote from: Tosimies on December 13, 2007, 22:26:58
Pakko kuitenkin vastata ja ilmeisesti toistaa itseäni, "älä vastaa kysymyksellä, koska en tule tähän tämän enempää kirjoittamaan".
Ja Hitlerillä taisi käydä loppujen lopuksi juuri päinvastoin, jos nyt en taas ole aivan väärässä.

Perca

Quote from: Pete on December 13, 2007, 21:57:01
Millainen tyyli olisi se johon uskoisit, ja miten se pitäisi perustella ?

Siis tyyli, millä perusteltaisiin mitä? Luomisteorian oikeellisuutta? Minun, kuten varmasti monen muun kohdalla tuo lienee aika pitkälti mahdotonta. Olen perehtynyt kumpaankin teoriaan suht laajasti ikään suhteutettuna, mielestäni solubiologia selittää evoluution melko täydellisesti. Raamatun paikkansapitävuudestä olen jo esittänyt mielipiteeni moneen otteeseen  8-).

Eikö sitä noottia tule liki kaikissa uskonnoissa jos et ole samaa mieltä. Vaikkakin kirjoissa sanotaan, että pitää kohdella ja suvaita kaikenlaisia ihmisiä hyvin.

Ilmaisin itseäni väärin. Yritin viitata Aatamin kommenttiin tuossa hieman ylempänä. Luterilaisuudessa mitään ei tyrkytetä, minulle on vain tarjottu toisenlaista vaihtoehtoa. Kukaan ei seurakuntatoimissani tullut ikinä syyllistämään minua Taimenfanin tavoin.

Kävin kerran tällaisessa helluntaiseurakunnan tapahtumassa ja voin sanoa etten mene toiste. Missään ei minua ole syyllistetty niin paljon kuin siellä ja vain sen takia, että olen vain tavallinen luterilainen. 

Tulkitsit väärin  :wink:. Tarkoitin, että hän saattaisi käydä päälle verbaalisesti, kuten Taimenfani. Ihmiset, jotka tarvitsevat vahvaa johtajaa, löytävät sen Saarikallen johtamasta liikkeestä. Ne väkivallan seurakunnat ovat sitten ihan erikseen.

Quote from: Tosimies on December 13, 2007, 22:26:58

Hitlerin aikaisessa Saksassa tilanne oli hieman toinen. Gestapon musta auto ei pysähdy ovellesi vaikket seuraisikaan Saarikallea. Enkä usko, että maailmaan keksittäisiin ideologia, millä ei olisi seuraajia.

-Perca

kaivo

Vielä Saarikallesta ja kumppaneista: koko Sana ja Ylistys-homma on pelkkää hyväuskoisten kusetusta. YouTubessa pyörineissä videoissa puhuttiin "kymmenyksien maksamisesta". Eräs tuttavani otti ja soitti keksittynä henkilönä Sana ja Ylistys-keskukseen. Kyseli alkuun kaikenlaista ja esitti kiinnostunutta...

Lopulta paljastui, että "kymmenyksien maksaminen" on sitä, että maksat bruttotuloistasi 10% Sana ja Ylistys-keskukselle. Muistivat vielä sanoa tilinumeron, joka näkyy kyllä heidän kotisivuillaankin. Eräässä videopätkässä Saarikalle kiteytti homman nimen seuraavasti, suora lainaus: Jos et maksa, olet varas. Herra kuulema ajelee Lappajärvellä uudella Mersulla.

Saarikalle Wikipediassa

Perca

Quote from: Kaivo on December 14, 2007, 08:45:18
Lopulta paljastui, että "kymmenyksien maksaminen" on sitä, että maksat bruttotuloistasi 10% Sana ja Ylistys-keskukselle. Muistivat vielä sanoa tilinumeron, joka näkyy kyllä heidän kotisivuillaankin. Eräässä videopätkässä Saarikalle kiteytti homman nimen seuraavasti, suora lainaus: Jos et maksa, olet varas.

Quote from: Perca on December 14, 2007, 00:08:17
Enkä usko, että maailmaan keksittäisiin ideologia, millä ei olisi seuraajia.

Näinhän se on.. Ja jos tuon taitavasti tekee ja esittää, niin rahantuloa ei voi estää.

Eilisiltainen South Park liittyi tähän aiheeseen melkolailla. Katsoiko joku?

-Perca

Tosimies

Quote from: Perca on December 14, 2007, 13:05:17
Quote from: Kaivo on December 14, 2007, 08:45:18
Lopulta paljastui, että "kymmenyksien maksaminen" on sitä, että maksat bruttotuloistasi 10% Sana ja Ylistys-keskukselle. Muistivat vielä sanoa tilinumeron, joka näkyy kyllä heidän kotisivuillaankin. Eräässä videopätkässä Saarikalle kiteytti homman nimen seuraavasti, suora lainaus: Jos et maksa, olet varas.

Quote from: Perca on December 14, 2007, 00:08:17
Enkä usko, että maailmaan keksittäisiin ideologia, millä ei olisi seuraajia.

Näinhän se on.. Ja jos tuon taitavasti tekee ja esittää, niin rahantuloa ei voi estää.

Eilisiltainen South Park liittyi tähän aiheeseen melkolailla. Katsoiko joku?

-Perca

Kukaan ei ota kertoakseen.. Ja vedän esiin aseen!  :-D
Kyllä katsoin ja samallaista meininkiä oli.

Miquel

No tyhmiä juttuja on mm. toi tosimiehen rukous ja muita tuhjänpäiväisiä perusteluja niinkuin toi sun tiedemiehet eivät ole ottaneeet huomioon että puuttuvaa rengasta ei välttämättä tarvita sillä kehitys on voinut mennä kerralla eteenpäin paljon. Ja uskallat vielä väittää kertomuksia Messiaasta saduiksi. Kyllä taivaaseen voi päästä muutkin kuin helluntalaiset, mutta silloin pitää olla sama ajatus kuin helluntalaisilla eli minä uskon että Jeesus Kristus on kuollut syntieni tähden ja kun minä pyydän häneltä syntini anteeksi niin olen pelastettu, mutta ei se niin mee että varastat kaupasta karkkia ja ajattelet että kyllä Jeesus antaa sulle anteeksi, sillä meidän tulee elää sen jälkeen uskovaista elämää toki sinä teet syntiä välillä, mutta se on sellaista syntiä mitä et tee tahallasi.
Taimenta väsyttämään!