Iskukoukkukalastus

Started by Mantis, October 22, 2002, 21:16:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

perhokalastaja_

noniin. otettiin koukut pois tänään. rupes kala kutemaan ja syönti huononi, eileen oli vain kaks 3-4 kilon haukia, ja tänään kaks alle kilon haukia. vaan kun jää lähtis ja syönti paranis niin pääsis laittamaan koukut ulos järvelle. ite laitan näin kesäisin

ensin kiinnitän narun pätkän kavhasta iskukoukkuun. ja sitten vielä toinen narun pätkä kiinni kahvaan, ja narun toiseen päähän joku paino, esim, vanha vasara tai joku on ihan hyvä vaan että se pysyy pohjas ja paikollaan, en tierä jos ymmärätte mutta voin laittaa kuvan pyynnöstä

.---------.        
      :         .   <------------ 5 litran kanisteri
      :---------.
        :```:` <----------------- kahva
        :     :
        :     : <----------- narua
        :     :
      <> <--------------------  iskukoukku ja täky
              :
              :
              :
              :
           ### <----------------- paino että pysyy paikalla

Hemulisoturi

Varmasti toimiva pyydys kesällä. Voisi nyt jäiden lähdön jälkeen kokeilla jos muistuu mieleen.

Tänään koukut pois. Vaan 3 haukea, suurin 1,49kg oli kuolleena koukussa.  :? Täkyonkia oli myös joku käyny hätyyttelemässä yön aika. Toisesta viety 7m lankaa ulos ja toisesta muutama metri. Vielä olisi voinut kautta jatkaa, mutta mummo ja äiti niin huolissaan tästä jäänpaksuudesta niin piti käydä pyynnöt pois hakemassa.  :lol:

perza

Tuo pönttö kalastus on mukavaa pienellä lammella veneen kanssa niin että ei laita tota painoa ollenkaan. Pönttöön vaan narua metri tai mikä onkaan sopiva syvyys mistä luulee haukia saavan. Sitten vaan lankaan peruke ja siihen iso kolmihaara koukku johon syötiksi vaikka elävä särki.
Soudat veneellä keskelle lampea ja heität sinne muutaman tälläsen pönttö viritelmän.
Sitten vaikka heittelet uistinta siinä pönttöjen lähettyvillä ja kun eka pönttö sukeltaa niin sillon on varmasti hauki kiinni. Tietysti jos laitat 5 litran kanisterin niin ei sitä kyllä hauki pinnan alle vie.
Ite tuolla tavalla pari kertaa olen kalastanut ja ekalla kerralla tulikin jo ihan mukavan kokoinen hauki 4,5kg ja se veti 1,5litran mehukatti pöntön veden alle aika kevyesti. Sitten kun pönttö on paikoillaan niin voidaan hiljalleen soutaa pöntön viereen josta koukata kala kyytiin(ei muuten onnistu ekalla kerralla tuo ylös otto)
mutta kyllä tommonen 4,5kg hauki melko nopeasti väsyy ihan tollasella mehukatti pullollakin, ei se kauaa jaksa pinnan alla sitä vetää.
Lankaa ehkäpä kannattaa laittaa kuitenkin vähän enemmän pönttöön, mutta niin että syötti kala ei saa sitä vietyä...

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

ALEE

Käykö perza tohon ihan tavallinen siima vai mitä narua käytät?

jari87

moro! tässä ollut nyt iskukoullukalastuksessa vähän hiljaiseloa,kun ollaan odoteltu näitä ihania kevätjäitä johon sitten upottaa koukut..eilen kävin ostamassa muutaman (8kpl) lisää luokkeja ja sitten KUNNOLLISTA paksua punottua siimaa kun ei tosta kalastajan langasta ole mihinkään,3vuoden aikana menettänyt N: 20koukkua haukien leukoihin sen "#¤%¤#% langan takia..ei kesta millään kumpikaan 12- tai 24punottu...nytten sitten jo jonkin aikaa käytetty dyneema-punottua siimaa jonka vetolujuus on 32,7kg ja paksuus 0,38mm se on todettu hyväksi kun asettaa luokit kunnolla jään alle että eivät pääse kalat hankaamaan jäänreunaa vasten...muutama koukku katkesi metallista syksyn haukijahdissa,mutta niidenkin tilalle on hommattu järeämpiä koukkuja.Nykyään sitten koukkuja 25-35kpl järvessä vähän mielihalujen mukaan...paikkana on etelä-savossa oleva järvi joka on todettu mahtavaksi paikaksi pyytää isoja haukia,syksyn rekordit kaksi päälle 9kg ja sitten muutamia >5kg ja paljon pienempiä..nyt vkl viedään koukut pyyntiin ja katellaan sitten ensiviikolla minkälaista salista tulee,videokamera ja digikamera mukaan niin saa laitaa kuvia että en nyt ihan paskaa jauha!:) totta joka sana!.

perhokalastaja_

Quote from: perza on April 08, 2008, 14:26:22
Tuo pönttö kalastus on mukavaa pienellä lammella veneen kanssa niin että ei laita tota painoa ollenkaan. Pönttöön vaan narua metri tai mikä onkaan sopiva syvyys mistä luulee haukia saavan. Sitten vaan lankaan peruke ja siihen iso kolmihaara koukku johon syötiksi vaikka elävä särki.
Soudat veneellä keskelle lampea ja heität sinne muutaman tälläsen pönttö viritelmän.
Sitten vaikka heittelet uistinta siinä pönttöjen lähettyvillä ja kun eka pönttö sukeltaa niin sillon on varmasti hauki kiinni. Tietysti jos laitat 5 litran kanisterin niin ei sitä kyllä hauki pinnan alle vie.
Ite tuolla tavalla pari kertaa olen kalastanut ja ekalla kerralla tulikin jo ihan mukavan kokoinen hauki 4,5kg ja se veti 1,5litran mehukatti pöntön veden alle aika kevyesti. Sitten kun pönttö on paikoillaan niin voidaan hiljalleen soutaa pöntön viereen josta koukata kala kyytiin(ei muuten onnistu ekalla kerralla tuo ylös otto)
mutta kyllä tommonen 4,5kg hauki melko nopeasti väsyy ihan tollasella mehukatti pullollakin, ei se kauaa jaksa pinnan alla sitä vetää.
Lankaa ehkäpä kannattaa laittaa kuitenkin vähän enemmän pönttöön, mutta niin että syötti kala ei saa sitä vietyä...

joo se on tosi mukavaa puuhaa, mutta tämä järvi on jo aika suuri 3 km pitkä ja 1km leviä että siinä on ettimistä jos ei laita painoa! meillä oli viime kesänä 10 litran kanisteri, kyllä se 7 kiloonen sitä aika mukavasti veti pinnan alle ei kuitenkaan pitkiä matkoja mutta pirun isoja aaltoja siitä tuli ! se väsyttää niin pirun hyvin se iso kanisteri, ainoa ongelma isojen kanisterien kanssa on se että jos on vähänkin aaltoja ja kanisteri pomppii veden pinnan päällä niin koukut laukee silloin! pari kertaa kans ahven on tullu koukkuun jos on ollu pienempi särki täkynä.

Pêcheur

Quote from: goa_1000 on October 23, 2002, 15:11:35
>:(Viime talvena ei tullut muuta kuin yksi alle puolen kilon hauki, ja joku isompi vei yhden koukun. Eli ei oikein onnistunut viime talvena, mutta jos sitten tänä talvena...

Joskus kesällä voi saada verkoilla sellaisia haukia, joilla on iskukoukusta toinen koukku suupielessä. Nämä ovat kylläkin aika harvinaisia. ;D
Ite olen saanut jo neljä haukea melko pienestä lammesta joilla on iskukoukku kokonaan suussa kiinni suurin niistä oli reilu 8 kilonen ei ois verkossa pysyny jos ei koukku ois ollu sillä suussa, sillä se ei ollut muusta kiinni kun siitä koukusta. Ja muut noin pari kilosia. Ja kaikki taitaa olla saman kalastajan koukkuja, sillä hän ei pidä kovin vahvoja siimoja koukuissa, ja eikä se käytä edes siimaluokkeja tietääkseni (näin kerrran kun se nosti puol kilosen ylös eikä siinä ollu luokkia). Iteltäni ei oo siimat katkenneet vielä kertaakaan, mahtaiskohan olla syynä tuohon se että käytän siimana parin millin paksusta harmaata jottain verkkojen tekkoon liittyvvää narua, jonka vetolujuus on 40-50 kg tietääkseni.
Anything but ordinary

Pikkarainen

Onko kellään ikinä käynyt niin että koukku on jäänyt pohjaan kiinni? Itselläni kävi kerran niin, että kun olin nostamassa koukkua reistä se ei noussutkaan ylös. Pakko oli kiskoa lanka poikki. Liekkö käynyt hauki kiertämässä langan jonkun uppopuun ympäri :?.

Hemulisoturi

Quote from: Pikkarainen on April 19, 2008, 21:30:55
Onko kellään ikinä käynyt niin että koukku on jäänyt pohjaan kiinni? Itselläni kävi kerran niin, että kun olin nostamassa koukkua reistä se ei noussutkaan ylös. Pakko oli kiskoa lanka poikki. Liekkö käynyt hauki kiertämässä langan jonkun uppopuun ympäri :?.
Ei iskukoukkujen kanssa, mutta täkyonkien kanssa on käynyt monesti.
Hauki vie lankaa pitkin pohjia ja sileitähän nämä metsälampien pohjat ei ikinä ole. Muutama kolmihaara on pohjaan jäänyt.

Huomenna vielä väkisillä koukut veteen.  :wink:

Pikkarainen

Kalaonnea hemulisoturille ja varo kevätjäitä :wink:.

Hemulisoturi

No niin. Jätettiin vielä ensi yöksi koukut veteen, tuli nimittäin semmonen suurhaukikipinä että oksat pois.
Tänään n. klo 12 aikoihin 8 iskukoukkua eräälle pienelle (tälläkin foorumilla tutuksi tulleelle) lammelle. Mukana myös kaksi lippuhärdelliä.
Pistettiin puol lampee ympäri pyynnöistä n. 20m välimatkoin. Kun viimenen koukku oli pistetty lähdettiin kulkemaan takasin ekaa koukkua päin, eli siinä matkalla katottiin jo muutaman minuutin pyynnissä olleet koukut. Muutama koukku tyhjää ja sitten nähtiin jo kaukaa kun seuraavassa keppi vispaa ympäri kuustuumasta ja poikkikeppi käy lujilla. Luulin että perus kilon puikula siellä vetää kun ei oo jaksanu aukasta luokkia. Otin kepin käteen - ei saakeli, täällä ei kyllä mikään kilonen ole! Ei meinannu keppi pysyä kädessä kun kala vaan veti ja veti. Vähän hätäisesti nostin kepin jäälle ja rupesin vapisevin käsin ohjailemaan hauen uintia. Näin kun avannon ali lipuu hiljaa valehtelematta metrin mittanen hauki. Saatiin vedettyä putkeen päin ja sitten otti hauki spurtin ja löysää ei ollut antaa enää. Yhtäkkiä lanka löystyy ja ylös tulee vain iskukoukun lähes oiennut ''vieherengas''! Kyllä tässä vaiheessa pääs ilmoille kaiken kansan perkeleet ja millon mitkäkin! Oli reilusti vitosen kala kiinni. Nyt se ui iskukoukku leuassa ties missä.
Ei helkkari että tämmönen kyllä syö miestä. Näin kun kala kävi näyttämässä kylkeensä  putken alapäässä. Koko kylki peitti kuustuumasen.

Noh, vapisevin käsin sidoin kolmihaaran iskukoukun tilalle ja pistin uuden sären pyyntiin.

Muutama koukku eteenpäin ja 30cm hauki. Viimesessä (tai ensimmäisessä) koukussa näky olevan sitten taas vähän parempi kala kiinni. Keppi pyöri taas, mutta ei ihan niin rajusti kuin sen menetetyn hauen kohdalla. Luokista oli viety lankaa muutama metri ja lähes heti laiska kala tuli putkeen ja sain nostokoukulla ylös.
Ja katos, meni viime talven 2,2kg iskukoukkuhaukiennätys kyllä rikki. Mutta ei lähellekkään niin suuri mikä oli kiinni aikasemmin. Tämä on pientä sen rinnalla.
Mutta jokatapauksessa 2,3kg ja 68cm meni fileiksi. Ei sitä rimaa viiti aina hirveesti nostaa.  :wink:

24cm

Ja käytiin vielä tässä illalla kahtomassa ja kaksi pientä haukea oli + lippuongessa yksi 33cm. Pienempi iskukoukkuhauista oli huimat 24cm pitkä. Ja ottipa vielä 9cm särkeen.  :lol:
Saas nähdä mitä huomenna löytyy.

Ja kuvat on taas mitä on. Puhe elimestä lähtösin.

Pikkarainen

Tuntuu melkein, että parhaiten juuri lammista saa isoja haukia iskukoukuilla.Toissa talvena kävi tajuton tuuri ja sain kaksi yli metrin pitkää haukea parin päivän sisällä. Tämä talvi oli normaali ja suurin hauki painoi 1,8kg :-).

Hemulisoturi

Tänään koukut pois. Rupes olemaan jääkin jo semmosta sohjoa että tuuralla tahto mennä läpi jokakohdasta.
Saaliina kolme pientä puikkaria sekä joku oli ravistanu täkyongesta siimat pihalle.
36 haukea tänä talvena koukuilla. Ei paha, mutta parempaankin olis ollut mahkut.

Jos sinne Lappiin kuukauden päästä ottais muutamat koukut mukaan. Täällä Savossa taitaa olla kausi jo ohi.
Ensi keväänä sitten uudestaan.

Iceman84

Itselläni oli parin viikon ajan kaksi koukkua läheisellä lammella, kävin kokemassa ne päivittäin ja korkeintaan kolmena kertana ei ollut mitään. Kooltaan hauet olivat alle kilosta 2,5 kiloon eli ei mitään jättihaukia. Otin koukut pois koska moottorikelkalla kulku meni hankalaksi, muuten jäätilanne on erinomainen vielä viikon toista. Tämä on siis etelälapissa. pari viikkoa onkin ollu teräshanget. Ens talvena uudestaan, se on varma!

perhokalastaja_

noniin, nyt on ollu pari päivää koukut vedessä, mulla 9 koukkua ja kaverilla 10 koukkua.  lauantain saldo oli 6 kiloonen, ja sunnuntai aamulla oli 6,2 kiloonen, ja tänään mulla oli 6 kiloonen, ja kala kaverilla 7 kiloonen ja 9 kiloonen, niin näytti vaaka.

Mila

Quote from: Sgt on February 11, 2008, 12:02:13
PUUNHALAAJAT ÄLKÖÖT VAIVAUTUKO LUKEMAAN..

Se syötti pannaan elävänä siihen iskukoukkuun siten että: selkäevän takaa (kohta riippuu syötin koosta) pujotetaan koukku läpi nahkan ja, painetaan syöttiä koukulla kämmentä vastean ja työnnetään koukku nahkaa myöten syötin pään takapuolelle. Koukulla voi läpäistä hieman syötin nahkaa siinä pään takana, mutta ei välttämättä kannata täysin läpi nykäistä, nahka saattaa alkaa repeämään. Pienonen ahven sopii hyvin tarkotukseen, kestää hyvin koukussa, myös muut pikkukalat soveltuvat. Elävä syötti ei saa olla liian iso tai se laukaisee koukun itse ja pyytö loppuu. Lisäksi iskukoukku ei saa olla liian herkkä laukeamaan, esimerkiksi ahti iskukoukut ovat sopivan jäykkiä tarkoitukseen.  Elävän syötin etuina on hyvä ja pidempi pyytävyys. Hyvin asetettu elävä syötti on elossa vielä usean päivän päästä ja heiluttelee eviään haukea kiihottavasti, kuollut syöttihän on parin päivän päästä yks harmaa limakasa, joka ei kelpaa huonostikkaan...

Itse olen saanut parhaana kertana samalla ahvenella 3 haukea putkeen ilman että ahven kuoli:) Tosin kyseessä oli noin puolen kilon hauet ja olin itse pilkillä vieressä ja sain kalat irrotettua aina heti kalan iskettyä. Tämmösessä toiminnassa syötin nahka tuppaa halkeamaan ja koukkua on aina aseteltava uudestaan, mutta kyseessä lieneekin harvinaisempi tapaus.

Ei elävä syötti kuitenkaan mikään varsinainen kalan tae ole, itse olen saanut haukea hyvin myös kuolleella, mutta jos mahdollista ja sopivia syöttikaloja tarjolla, niin laitan elävän syötin..

Iskukoukkukalastusta itsekin harrastaneena voin sanoa, että kuollut kala antaa saalista aivan hyvin, näin on ainakin minulle käynyt.  Ja mitä tuohon tulee, että elävä syötti kestää kauemmin, niin itse ainakin koen niin, jotta kun ne koukut on kuitenkin käytävä  päivittäin katsomassa, niin samallahan niihin tuon tuoreen syötin vaihtaa  :-)

Pikkarainen

Oletteko kokeilleet iskukoukkukalastusta kesällä? Toissapäivänä sain 3,3kg:n hauen ahvensyötillä.  :-)

jarmoankka

toimiihan tuo kesälläkin. miksipä ei. johonkin selkäkarin reunaan niin avot! johan on haukea.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Kalamään

Olen kokeillut. Mehukattipullot vaa merkiksi  :-) Tuli niillä kilonen ja 2,1kg:n hauki.
Sen minkä taakseen jättää, sen seuraavalla kierroksella kohtaa.

Daiwa

Saako netistä tilattua nuita "luokkia" mistään? Ois kiinnostusta iskikoukkukalastukseen.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Hemulisoturi

Tuossa ylempänä kerroin tarinaa siitä menetetystä iskukoukkuhauesta.
Kaksi viikkoa eteenpäin tuosta sai eräs kalamies verkoilla avovedestä vajaa 6kg hauen jolla iskukoukku leuassa.

Daiwa

Quote from: Ruttonalle on August 07, 2008, 00:32:49
Jos nyt ei aivan välttämätöntä ole netistä tilata, niin kaikki kalastusliikkeet ja Prismat esimerkiksi myyvät ihan käyttövalmiita luokkeja.
Meidän minikaupungissa ei prismaa ole.  :-) Lähin prisma on 110km päässä. Pitää ahkerasti jatkaa etsintää...

Daiwa

Noniin löytyhän niitä luokkeja (kärkkäiselta), nyt on hyvä mieli pitkän etsinnän jälkeen.

Iceman84

Mitä mieltä ootte, syökö hauki parhaiten iskukoukkuun vasta kevät talvella eli onko alkutalvesta hiljaisempaa koukuilla, osa puhuskelee että hauki ei söis ku vasta kevättalvella paremmin. Kannataako jo nyt lähteä koukunlaittoon?

Kaivo

Quote from: Iceman84 on November 24, 2008, 18:59:05
Mitä mieltä ootte, syökö hauki parhaiten iskukoukkuun vasta kevät talvella eli onko alkutalvesta hiljaisempaa koukuilla, osa puhuskelee että hauki ei söis ku vasta kevättalvella paremmin. Kannataako jo nyt lähteä koukunlaittoon?

Koukkukalastus kannattaa mielestäni kyllä ympäri talven. Nyt alkutalvesta jään alla on vielä valoisaa ja hauki jatkaa tankkaamistaan siitä, mihin ennen jäiden tuloa jäätiin. Kylmän veden aikaan kalan aineenvaihdunta on vain yleisesti ottaen hidasta, joten se ei tarvitse ravintoa yhtä usein kuin kesällä. Onneksi kaikki hauet eivät (meidän ihmisten tapaan) tankkaa tai paastoa samanaikaisesti, joten yksittäisiä kaloja tulee, olipa päivän syönti yleisesti millainen tahansa.

Se, miksi kevättalvea pidetään antoisana koukkukalastusaikana johtunee paljolti siitä, että keskitalven pimeys väistyy ja hauki näkösaalistajana aktivoituu valon lisääntymisestä. Kalat alkavat myös pikkuhiljaa liikehtiä kohti kutualueitaan, joiden liepeiltä niitä on ehkä helpompaa tavoittaa iskukoukuillakin verrattuna alku- ja keskitalveen, jolloin kalat ovat enempi-vähempi hajallaan ympäri vesistöä.

-- Kaivo 

Murmeli

Miten sais mereltä haukea Oulunsalon ympäristöstä iskukoukulla? Onko kellään kokemuksia? Nyt ruennut kiinnostamaan tuo, mutta kun Papinjärvelle ei saa laittaa seisovia pyydyksiä, niin pitää viedä merelle. Jos ite olen pilkillä, niin saanko laittaa iskukoukkua siihen jonkun matkan päähän, siten että oon sen lähellä kokoajan, enkä jätä sitä kun lähden? Tarkoitan siis Papinjärvellä.

samwagen

Quote from: Murmeli on November 25, 2008, 08:31:50
Miten sais mereltä haukea Oulunsalon ympäristöstä iskukoukulla? Onko kellään kokemuksia? Nyt ruennut kiinnostamaan tuo, mutta kun Papinjärvelle ei saa laittaa seisovia pyydyksiä, niin pitää viedä merelle. Jos ite olen pilkillä, niin saanko laittaa iskukoukkua siihen jonkun matkan päähän, siten että oon sen lähellä kokoajan, enkä jätä sitä kun lähden? Tarkoitan siis Papinjärvellä.
Papinjärveltä ainakin saa.
Kyllä varmaan saisi varjakansalmestakin keväällä ainakin jostain nupanväylän suulta. Ittelläkin olisi tarkoitus tuossa talven tultua yritttää ujuttaa nuita koukkuja merelle.

Murmeli

Kiitos. Itse olen nähnyt hauen kolme kertaa, kun olen ollut pilkillä Papinjärvellä. Yhdesti lähti ahvenet liukkaasti ja kohta vilahtikin kilon hauki reiän alta.

Hemulisoturi

Quote from: kalakauhu on December 02, 2008, 19:04:05
Pitääko siimaluokin laukaisimen olla niin kireä, että iskukoukku laukeaa pelkästään vetämällä iskukoukkua alaspäin, vai pitääkö sen olla löysempi, että kala voisi viedä sen kauemmaksi ja sitten vasta laukeaisi vai miten se on?

(saakohan kukaan tästä selvää... :-D )
Ota paketista se iskukoukku ja viritä se, tarraa se nopeasti lapasees ja katso mitä tapahtuu. Ei ole ainakaan siimaluokki kiristämässä.  :-o

Eli totta helkutissa se iskukoukku laukeaa jokatapauksessa olipa se naru sitten löysällä tai kireällä. Ei se kala sitä iskukoukkua voi valmiusasennossa kuletella vaikka se naru olisikin löysä.

Rambo-Jonne

Selvennetäänpä kalakauhulle vähän.. Eli koukku laukeaa ensin ja sitten vasta naru irtoaa luokista, jos naru irtoaa ensin, uskon että kala haistaa kusetuksen.