Chat

Author Topic: Popperit  (Read 133954 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fiskare

• View Profile
    • Email
Vs: Popperit
« Reply #30 on: May 09, 2007, 17:19:23 »
juu ne tahtoo olla vähän kiven alla täälä suomenmaalla  :| halpispoppereita löytyy jonkun verran honkkarista ja rapalan skitter poppeja olen löytänyt ainoastaan keskisten kyläkaupasta..
No minä olen ihan tyrskytaimenesta saanut poppereita ostettua.

ara_1

• View Profile
« Reply #31 on: May 09, 2007, 20:32:43 »
mulla ei ole minkään näköstä kokemusta tuosta popperista,vaikka olenkin jonkun verran popannut.Ainakaan kutuaikaan hauki ei ota popperiin,mutta muut vieheet kyllä kelpaa :roll:
Hauestaja ;)

Vainu

• View Profile
« Reply #32 on: May 16, 2007, 17:16:57 »
mulla ei ole minkään näköstä kokemusta tuosta popperista,vaikka olenkin jonkun verran popannut.Ainakaan kutuaikaan hauki ei ota popperiin,mutta muut vieheet kyllä kelpaa :roll:
Joo, totta.

Maalaisjärjellä ajattelisi, että matalassa kuteva hauki ottaisi hanakasti kiinni hillityllä nopeudella kelattavaan haavoittunutta pikkukalaa (=helppo saalis) jäljittelevään popperiin, mutta ainakin minun kokemukseni ovat aivan toisenlaiset. Esimerkiksi pinnan tuntumassa kelattu Bomber kyllä otti osumaa vaikka millä mitalla, kun popperi ei näyttänyt herättävän minkäänlaista kiinnostusta. Kumma juttu.

Keskikesällä lämpimissä vesissä popperikalastus on ihan hauskaa vaihtelua, vaikkei sitä tehokkainta kalastusta olekaan. Komeita hyppyjä ja mulahduksia arvostavalle haukikalastajalle popperi on oiva lisä viehevalikoimaan.

Mixxxu

• View Profile
    • Email
« Reply #33 on: May 16, 2007, 17:45:46 »
vaikkei sitä tehokkainta kalastusta olekaan
tuohon on kyllä pakko tarttua.. silloin kun tuntuu että mihinkään ei tahdo ottaa, saatta popperi olla päivän viehe, etenkin kun havitellaan ahventa.. itselleni on näin kaksi kertaa käynyt.

Professor

• Guest
« Reply #34 on: May 22, 2007, 21:33:02 »
Mulla on sellainan 9cm vihree jossa on mustia raitoja. En oo sillä mitään saanut veikkaan että on liian suuri sisä-vesiin.
Ostan varmaan tänä kesänä salakan tai muun luonnollisen 5 tai 7cm Skitterin.
Onko kellään muulla kokemusta 9cm:stä popperista? Olisi hyvä saada jotain vihjeitä.

maniem

• View Profile
« Reply #35 on: May 25, 2007, 18:52:25 »
Oli tossa äskettäin mielenkiintoinen kokemus, kun oli hirveä hinku kokeilla popperia. Mutta ei niitä tunnu löytyvän mistään, joten ajattelin tehdä itse sellaisen.
jonku aikaa väsäsin ja kävin koeheittämässä; ensimmäisessä paikassa - ei mitään (hyvin pärskytteli kyllä). Sitte menin sellaselle metsälammelle, missä oli nähny kutuaikana haukia, ensimmäinen heitto ja heti nappas. Loppujen lopuksi kolme haukua, kävi kimppuun, joista jälkimmäisen sain irrotella kahteen otteeseen, ku se otti vielä uudestaan kiinni.

Hienoja hyppyjä oli!!! :-D

maniem

• View Profile
« Reply #36 on: May 25, 2007, 18:56:53 »
Tein sen niin, että sahasin rikkoutuneen vaapun (oisko wobblerin 12cm ahvenkuvio vaappu, josta uintilevy irti) sopivasta kohtaa kahtia, ja tungin sisään onttoon aihioon puuta, johon taas ruuvasin kiinni yhden ison uintilevyn pystyyn silmukkaruuvilla kiinni. Pikaliimaa vaan joka väliin että ainaki pysyy kiinni.  Tuli semmonen popperin näkönen, ei ehkä ihan yhtä kaunis, mutta ajo aiansa kyllä   :-).

kalaemeli

• Guest
« Reply #37 on: June 02, 2007, 19:28:21 »
Mulla on sellainan 9cm vihree jossa on mustia raitoja. En oo sillä mitään saanut veikkaan että on liian suuri sisä-vesiin.
Ostan varmaan tänä kesänä salakan tai muun luonnollisen 5 tai 7cm Skitterin.
Onko kellään muulla kokemusta 9cm:stä popperista? Olisi hyvä saada jotain vihjeitä.

Toi 9 sentin popperi on aika peto jos suurta haukee haluaa, esim. jostain ruovikkoisesta mettälammesta.
Taimenelle tota ei kannata tarjota, taimen ottaa eniten tohon 5 sentin mittaseen.

Eetu_

• View Profile
« Reply #38 on: June 05, 2007, 22:56:30 »
Onko popperi värin juurikaan väljä? Sehän tulee vedenpinnan yläpuolella. Maha vaan näkyy. Mahavärin saattaa olla väljä..

Tosimies

• Guest
« Reply #39 on: June 05, 2007, 22:58:02 »
Njää.. empä usko että sillä niin väliä on. Kala kuulee pärskeet ja hyökkää. Se on luultavasti vain tärkeää että viehe erottuu hyvin. Onko kukaan muuten nähnyt luonnovärisiä poppereita?

Eetu_

• View Profile
« Reply #40 on: June 05, 2007, 22:59:40 »
Njää.. empä usko että sillä niin väliä on. Kala kuulee pärskeet ja hyökkää. Se on luultavasti vain tärkeää että viehe erottuu hyvin. Onko kukaan muuten nähnyt luonnovärisiä poppereita?
Tjaa.. mun voi olla pistän kuvaa huomenna.

« Last Edit: June 07, 2007, 12:15:46 by Eetu_ »

Filosofi

• View Profile
« Reply #41 on: June 05, 2007, 23:51:56 »
Itselläni Rapalan Skitter walk ja sillä tullut välillä kalastettua. Ei kyllä mitenkään kovin paljoa.
Muistaakseni en yhtäkään kalaa ylös asti ole saanut mutta monta hienoa hyppyä on kyllä nähty :) Kerran kävi niin, hauki hyppäsi vieheen edestä ja katkaisi siiman suullaan, ei siis koskenutkaan itse vieheeseen. Onneksi oli ihan peilityyntää niin ei päässyt rapala hukkumaan vaan sen sai noudettua takaisin kellumasta :)

Mutta onko muilla ollut popatessa sellaisia ongelmia, että siima menee sotkuun? Itselläni menee suht usein ja varmaan johtuu siitä, että se tulee kelattua hieman liian löysänä?

Eetu_

• View Profile
« Reply #42 on: June 06, 2007, 11:15:48 »
Itselläni Rapalan Skitter walk ja sillä tullut välillä kalastettua. Ei kyllä mitenkään kovin paljoa.
Muistaakseni en yhtäkään kalaa ylös asti ole saanut mutta monta hienoa hyppyä on kyllä nähty :) Kerran kävi niin, hauki hyppäsi vieheen edestä ja katkaisi siiman suullaan, ei siis koskenutkaan itse vieheeseen. Onneksi oli ihan peilityyntää niin ei päässyt rapala hukkumaan vaan sen sai noudettua takaisin kellumasta :)

Mutta onko muilla ollut popatessa sellaisia ongelmia, että siima menee sotkuun? Itselläni menee suht usein ja varmaan johtuu siitä, että se tulee kelattua hieman liian löysänä?
Poppailin eilen virran yli. Virran "takana" ei mennyt solmuun, mutta heti virtaan tullessaan kyllä.

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #43 on: June 07, 2007, 10:58:21 »
Taitaa nyt olla hyvää popperiaikaa. Kaveri (Tumzu) sai eilen parhaat haukisaaliit popperilla, sitä ennen todella hiljaista. Lienee uistin, mitä pitää kokeilla kun muuhun ei ota.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

kaivo

• Guest
« Reply #44 on: June 07, 2007, 12:57:06 »
Taitaa nyt olla hyvää popperiaikaa. Kaveri (Tumzu) sai eilen parhaat haukisaaliit popperilla, sitä ennen todella hiljaista. Lienee uistin, mitä pitää kokeilla kun muuhun ei ota.
Kyse oli siis sellaisesta reissusta, että ainoastaan popperilla tuli kalaa, muita vieheitä sai heitellä rauhassa?

Sama tilanne on tullut vastaan meidänkin reissuillamme joitakin kertoja. Kahteen pekkaan olemme pommittaneet jotain kalapaikkaa ensin kaikenlaisilla vieheillä, sitten velipoika alkaa heitellä popperia ja saa samoilta paikoilta pian muutaman hauen. Minulta ei löydy pakista ainoataan popperia, ja jatkan tyhjänpyytämistä. Selitystä popperin ylivoimaan noissa tapauksissa emme ole saaneet, mutta pelkästä yhden reissun sattumasta ei siis ole ollut kyse.

Joskus jokin viehe vain saattaa olla muita tehokkaampi. Ei kannatakaan heitellä reissusta toiseen aina vain niitä muutamia "luottovieheitä", vaan kokeilla kaikenlaista joka päivä. Vain siten on mahdollista löytää ne vieheet, jotka sillä kertaa toimivat.

Tumzu

• View Profile
« Reply #45 on: June 08, 2007, 12:02:39 »
Mikä on syvin paikka(kuinka syvää siinä oli) mistä olette popperilla kaljoa/kalan saaneet? Olisi kiva tietää, että käykö hauet kiinni hieman syvemmissäkin kohdissa.

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #46 on: June 08, 2007, 12:28:13 »
Onko kukaan muuten nähnyt luonnovärisiä poppereita?
Tässä Jaxonin Popper-niminen popper. Omistan vähän isomman särjen värisenä.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Eetu_

• View Profile
« Reply #47 on: June 09, 2007, 10:42:27 »
Laulaakohan hauet: Kuunnellen pop-pop-pop-poppop-pop-poppereita?

JooND

• View Profile
    • Email
« Reply #48 on: July 30, 2007, 15:03:46 »
Itellä ei oo kyllä popperit toiminu ,mutta kyllä voisi pakkiin yhen hankkia(:

JooND

• View Profile
    • Email
« Reply #49 on: July 30, 2007, 22:32:40 »
Korjaan itellä ei oo toiminu ,mutta uuden taas voisi hankkia kun vanha hävinnyt:D

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #50 on: July 30, 2007, 22:45:35 »
Virtavesissä saattaisi toimia suuremmatkin popperit hauelle, kun tahtoovathan esim. pohjoisen jänkhäkoirat viedä perhostajien jopa 50cm harjuksia, jotka pärskivät pinnassa perho suussa.
Meikäläisen pitäisi hommata muutama popperi jostain. Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta puuhalta.

Mixxxu

• View Profile
    • Email
« Reply #51 on: July 31, 2007, 07:51:16 »
offtopic: Joo noista pohjoisen jänkhäkoirista sen verran, että itselläni oli n. 8kg koira kiinni viime viikolla. Otti aivan akavirran sivusta harjuksille tarjottuun Lotto-lippaan, mutta katkaisi siimat juuri ennen kuin sain sen koukattua rannalle  :cry: välineinä oli UL ja siimana 0.12 kuitu joten oli vähän aikaa ohkaset oltavat  :-D

Professor

• Guest
« Reply #52 on: August 01, 2007, 23:32:15 »
itse ostin viime vuonna 9cm rapalan skitterin (väri firetiger) pari tärppii hauelta ,mutta ei ylös saakka ja kerran kilon taimen seuras sitä.
kuukausi sitten ostin 7cm (väri sininen oranssi maha). kokeilin kosken niskalla ja siitä ylös päin ... ei mitään ei skitterillä eikä millään muullakaan. Sitten meni paistamaan makkaraa. Se jälkeen lähin kokeilemaan kosken loppu juoksulta. eka heitto ylä virtaan... ei mitään. toinen heitto suoraan kohti vasta rantaa, vähän aikaa polskuteli skitteri pinnassa, sit nappas ihan hieno ensimmäinen popilla saatu taimen. kolme hienoa hyppyä , ja taimen haavissa. Sen jälkeen olen kokeillut poppia, mutta en kyseisessä paikassa sillon tällön tulee 200-400g ahvenia.
Kerran annoin kaverille jonkun D.A.M:in firetigerin värisen noin 5cm popin. seuraavana päivänä kaveri sai sillä ensimmäisensä turvan, jälleen muutama hieno hyppy ja  niskasta kiinni ja rantaan. Paino noin 800g.

Professor

• Guest
« Reply #53 on: August 02, 2007, 21:37:43 »
Mikä on syvin paikka(kuinka syvää siinä oli) mistä olette popperilla kaljoa/kalan saaneet? Olisi kiva tietää, että käykö hauet kiinni hieman syvemmissäkin kohdissa.
Sen kilosen taimenen minkä sain 7 cm skitter popilla niin siinä kohtaa oli varmaan 2-5m vettä.
Siltä kohtaa koski oli aika kapea (20m) ,mutta siinä pitäisi olla syvin kohta 9m. Eli sitä en tiedä kuinka paljon siinä oli vettä, mistä se nappas voishan siinä kohtaalla olla vaikka 5m :? Mutta se oli taimen ,hauki ei pakolla nappaa niin syvästä.

Tosimies

• Guest
« Reply #54 on: August 02, 2007, 21:49:25 »
Sen kilosen taimenen minkä sain 7 cm skitter popilla niin siinä kohtaa oli varmaan 2-5m vettä.
Siltä kohtaa koski oli aika kapea (20m) ,mutta siinä pitäisi olla syvin kohta 9m. Eli sitä en tiedä kuinka paljon siinä oli vettä, mistä se nappas voishan siinä kohtaalla olla vaikka 5m :? Mutta se oli taimen ,hauki ei pakolla nappaa niin syvästä.

Saattaahan hauki ottaa popperiin vaikka keskelä järven syvintäkohtaa, jos se liikkuu pinnassa syömässä. Popperi on suht. matalien vesien kuva. En usko, että kala nousee jostain 3m syvyydestä popperia nappaamaan.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #55 on: August 02, 2007, 21:51:46 »
Itselläni ensimmäinen "virallisen" epävirallinen pintaviehekokeilu tuli tuossa parisen viikkoa sitten. Olin eräällä järvellä ahvenien pyynnissä, vieheen toimi ambulanssin värinen pikkukosto-vaappu. Eräällä heitolla siima kietoutui alakoukun ympärille ja ei siis uinut ollenkaan pinnan alle. Silloin tajusin uittaa viehettä veden pinnalla, niin kuin mitä olen nähnyt pintavieheitä uitettavan. Itse uiton aikana ei tapahtunut mitään, mutta kun nostin vaapun vedestä, näin sen perässä tulleen 1-2 kg hauen.
Oli kyllä sen verran hieno kokemus, että hankin kyllä noita pieniä poppereita heti kun kohdalle sattuu.

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #56 on: August 07, 2007, 13:55:36 »
Tuli ostettua Tallinnasta Stormin Chug Bug- niminen popperi. Kellään kokemuksia?

RedRave

• Lemmyn alistaja
    • View Profile
« Reply #57 on: May 27, 2008, 20:10:05 »
Itse hommasin tuollaisen popperin, kun sattui sopuhintaan kohdalle:

Kokoa on n. 7cm ja kuvasta poiketen väritys on ahvekuvioinen ja hiukan hilettä siellä sun täällä. Lisäsin myös tuohon nokkarenkaaseen 5 mm:n uistinrenkaan helpottamaan perukkeeseen laittoa. Merkki on Strike pro ja valmistajan kotisivujen mukaan valikoimasta löytyy  kyllä kaikkea kumman näköistä viehettä ja jotain vaapulta vaikuttavaa.
"Ikäviä ihmisiä nuo turkulaiset, eivät antaneet Paulin taikakaulimen puhua."
Eero Tauru: TPS - SaiPa pelin tiimellyksessä.

Kuhastelija

• View Profile
« Reply #58 on: May 27, 2008, 21:40:12 »
Skitter Popin omistan puna-keltaisena. Kalaa ko. vieheellä ei ole vielä tullut, taitaa olla vähän liian kylmää vielä. Luotto popperia kohti on kuitenkin suuri ja varmasti tyyninä kesäöinä tulenkin sitä koskitaimenille syöttämään.  Uittotyylinä itse olen pitänyt satunnaista vavalla nyintää ja sitten aina pari kolme kierrosta kelan kampea ympäri ja sitten taas nykimistä jne. Pysäytyksiäkin olen väliin aina tehnyt. Käyttääkö porukka muuten peruketta popperin kanssa?

Mind_Flayer

• Vappilosuhvero juomutryffeli !
    • View Profile
« Reply #59 on: May 30, 2008, 12:31:00 »
Tiedättekö toimiiko popperit kirjolohen kalastuksessa? Onko merkitystä kalastaako virtavesissä vai seisovassa?

center>