Chat

Poll

Ovatko usitimet mielestäsi liian kalliita?

Kyllä!
58 (35.6%)
Ei!
20 (12.3%)
En tiedä!
1 (0.6%)
Riippuu uistimesta
84 (51.5%)

Total Members Voted: 159

Author Topic: Uistimet liian kalliita?  (Read 57115 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pike

• View Profile
Vs: Uistimet liian kalliita?
« Reply #30 on: June 18, 2011, 10:11:50 »
Itse olen alle 15v ja hankit rahat kalastukseen tekemällä kotitöitä. Autan iskää rakentelemaan kaikkea ja äitiä siivoamaan. Näin saan aina muutaman euron kun autan ja kysyn vaarilta ja mummilta olisiko heillä jotain tyitö josta voisi saada vähän vaivanpalkkaa. Yleensä palkkani on 5-20e riippuu mitä teen, mutta joskus voi tulla enemmän. No naapurini tuppaa sanomaan minulle aina että mikään ei ole ilmaista.

siinä on oikea asenne!

joo mutta mä oon nyt yrittäny tehä omia vaappuja, mutta vielä ei oo saanu aikaseks ostaa kynäruiskua ja lisää lakkaa. Aloittanut olen mutta haluaisin jatkaa vähän tehokkaammin.
Jos teet noita vaappuja tise rahatilanteen takia niin kynäruikun voi minusta unohtaa ja jos innostut vaappujen tekoon lisääntyy niin ostaa sitten. Kynäruiskun hinnalla kumminkin saisi jo jokusen uistien kaupasta. Ei kala katso onko siinä "kaikki häpykarvat" kuten toisella foorumilla joku asian ilmaisi.

Njasser

• Jumala armahtaa, Minä en
    • View Profile
    • Email
« Reply #31 on: June 18, 2011, 11:29:37 »
Onhan nämä ''merkki'' uistimet aina hieman kalliita, mutta niissä maksaa juurikin se nimi.

Itse tutkin aina ne alennuksessa olevat uistimet ja hyvin niilläkin kalaa saa. Motonetistä löytyy monesti niitä kakkoslaadun uistimia (maalivirhe tai vastaava) niin niitä ostanut ja kyllähän niillä tuntuu välillä saavan paremmin kun niillä virheettömillä uistimilla. Lainatakseni 'etsivä löytää' eli kiertämään kauppoja ja joissakin on yleensä alennuksessa uistimia tai tarjouksia.  :-)

''Köyhälle kallis, kaikille samanhintainen''  8-)

tkj

• View Profile
« Reply #32 on: June 18, 2011, 13:53:49 »
Kyllä moni on aika rasvasen hintainen esim jos tollasesta massatuotettavasta pitäis maksaa 15€ niin kyllä saa jäädä kauppaan.

Paraskalastaja

• Ahven!
    • MSN Messenger - aku.lappalainen@dnainternet.net
    • View Profile
    • Email
« Reply #33 on: June 18, 2011, 14:18:46 »
Itse en paljoa vieheitä ostele, perhot sidon itse ja vuodessa menee se 30€ uusiin vieheisiin korvaamaan menetettyjä vieheitä.
-Paraskalastaja

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #34 on: June 18, 2011, 15:36:46 »
Jos hinta vaivaa, suuntaa jigejä ostamaan  :-)

Itsellä nykyään yllättävän pieni määrä ja halpoja käyttöuistimia.

Hauelle suosittelen Räsäsen seiskaa, vähän hintava, mutta yksi uistin ei maailmaa kaada. Kun käyttää peruketta, sillä nostaa haukia varmasti sen hinnankin edestä! Värin saa itse päättää mutta oma luotto on ollut kulta/hopea helmellä.
Toinen mitä kannattaa kokeilla: Menet halpahalliin, prismaan, hong kongiin, löytötavarataloon tai mihin vaan motonettiin yms. ja haet sieltä, yleensä laatikoista tälläisiä 1,50-3,50€ maksavia vaappuja, vaikka 9-15cm ja valitset niistä mieluiset värit. Pienellä nokkalevyllä tietysti matalaan, isommalla esim uisteluun syvemmästä. Sieltä löytyy varmasti myös jonkinlaisia kuhapelejä!

Ahventa tavoitellessa mukana on pieniä 2 koukkuisia Salmo Hornetteja monta eri väriä. Löytyy halvimmillaan esim honkkarista 5-6€/kpl. Hinta ei ole kovin alhainen, mutta eipä se korkeakaan ole. Lisäksi pakista löytyy 1 tai 2koon Calico Catteja (pun/valk/must), 1-2koon Meppsejä (kupari, hopea ja kulta) ja jigejä. Jigeistä mainitsen yhden aivan ylivoimaisen ahvenpelin: http://mekaro.fi/kauppa/cat/product_catalog.php?c=19
Valinnanvaraa löytyy väreistä, ja jos jonkun kaupan löydät mistä noita saa, kannattaa ehdottomasti ostaa! Itse ostin 52kpl eri värisiä hintaan 9€. 100grammaan mahtuu siis noin 40 jigiä, ja se maksaa sen 7-8€ joten se ei ainakaan enään ole liian kallista. Parhaat värit on ollut w2-02, w2-23, w2-105 ja w2-107 (listasta puttuu myös yksi "kirjolohen" värinen joka toimii kuin unelma). Varmasti toimii muutkin värit erilaisissa tilanteissa. Noihin olen käyttänyt Gamakatsun 3,5g jigipäitä koukkukoossa 1/0 tai vielä yhtä kokoa pienempänä, ne maksavat 3-4€/5kpl. On pyydystänyt niin monta ahventa, että turha noista enään on luopua. Sivusaaliina tullut sopivasti lahnoja, säyneitä, särkiä, paljon kuhia ja tietysti haukiakin.

Kuhan jigauksessa omat suosikkini ovat:
värit 203, 119, 17, 45, 21 ja 202
http://kalastus.hongkong.fi/fi/vieheet/jigit/k-p-baits-lazy-shad-3-5-5-kpl-jigi/p/61002/   (laitan jokaisesta valmiiksi varmasti hyvän esimerkkivärin)

samat värit kuin edellisessä, mutta siihen lisätäkseni vielä helmiäisvalkoisen
http://kalastus.hongkong.fi/fi/vieheet/jigit/k-p-baits-slim-shad-3-5-25-kpl-jigi/p/41504/

täältä kaikki tummat/luonnonmukaiset värit toimii ainakin, ja kyllä olen joidenkin kuullut saavan värikkäilläkin  :wink:
http://kalastus.hongkong.fi/fi/vieheet/jigit/relax-kopyto-3-5-kpl-jigi/p/67501/

Kuhan uistelussa omat suosikit on ShadRapit, hieman kalliita mutta kun pitää niistä huolta niin niilläkin kalastaa pitkän aikaa!

Ei muutakun rohkeasti kokeilemaan niitä halvempiakin vieheitä! Niillä usein tulee suuriakin yllätyksiä, Loton kopio oli esimerkiksi aivan huikea taimenkuva ja eräs 1,50€ maksanut 11cm vaappu toimi kirjolohelle tosi hyvin!
Olen kalastelijapoika!

« Reply #35 on: June 18, 2011, 18:03:03 »
Itse olen alle 15v ja hankit rahat kalastukseen tekemällä kotitöitä. Autan iskää rakentelemaan kaikkea ja äitiä siivoamaan. Näin saan aina muutaman euron kun autan ja kysyn vaarilta ja mummilta olisiko heillä jotain tyitö josta voisi saada vähän vaivanpalkkaa. Yleensä palkkani on 5-20e riippuu mitä teen, mutta joskus voi tulla enemmän. No naapurini tuppaa sanomaan minulle aina että mikään ei ole ilmaista.

siinä on oikea asenne!

joo mutta mä oon nyt yrittäny tehä omia vaappuja, mutta vielä ei oo saanu aikaseks ostaa kynäruiskua ja lisää lakkaa. Aloittanut olen mutta haluaisin jatkaa vähän tehokkaammin.
Jos teet noita vaappuja tise rahatilanteen takia niin kynäruikun voi minusta unohtaa ja jos innostut vaappujen tekoon lisääntyy niin ostaa sitten. Kynäruiskun hinnalla kumminkin saisi jo jokusen uistien kaupasta. Ei kala katso onko siinä "kaikki häpykarvat" kuten toisella foorumilla joku asian ilmaisi.

en tee vaappuja itse rahatilanteen takia, vaan haluan tehdä paremman näköisiä vieheitä kun pensselillä sutimalla ja tietenkin haluan oppia tekemään hyväuintisia uistimia.
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

Jann3

• Ahvenen palvaaja
    • View Profile
« Reply #36 on: June 27, 2011, 18:11:05 »
Itse olen tästä ongelmasta selvinnyt hyvin, koska ukin ja isän uistinvarastot ovat isot ja asun vajaan 2km päässä Kuusamon uistimesta josta ostan 2-laadun uistimia. Mitä turhaa maksamaan siitä kalliista kun saan lähes saman uistimen (saattaa olla naarmu/maalauksessa vika esim. vaaleampi jne) puoleen hintaan ja uintikin niillä on ihan normaali.

Ja niille jotka onkivat syödäkseen vinkkinä, että hyvä uistin maksaa itsensä nopeasti takaisin. Esimerkiksi ontin 2 punapäistä mustalla perällä olevaa leachia ja uistelemalla sain niillä yli 40 hyvän kokoista syötävää ahventa. Niistä jäi 2kg nahatonta/ruodotonta ahvefilettä.

Kauppojen hinta ahvenfileelle on  25/kg
Eli sain 2 leachilla (6.5e/kpl) yli 50e kalat  :wink:
Kaikki loppuu aikanaan halonteko ei koskaan.

Kona19

• Mulla on aivan omanlainen jännitysnäytelmä tässä käynnissä !
  • Toimittaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #37 on: July 28, 2011, 11:24:46 »
Mullakin on tupannut olemaan ongelmia uistinten hintojen kanssa. Onneksi rahan keruuseen on helppo konsti, -Marjastaminen! Urhaat yhden päivän pelkkään mustikoidenkeruuseen, ja keräät esim. 25litraa  mustikkaa, joista saat perattua noin 20litraa. Ja myyt tuo 5.50e/litra, joka tekee 110 euroa! Ja tuo 25litraa on helppo kerätä, kun aamulla lähdet ja illalla tulet, sekä keräät ahkerasti. Tietenkin tässä on huono puoli, marjoja kun ei voi kerätä kuin tietyn ajan.
Miten sen nyt ottaa...

kuha kalle

• View Profile
« Reply #38 on: August 01, 2011, 16:58:45 »
Sieniä kanssa saa kerättyä ihan hyvin, tosin. Kuhan myynnistäkin saa ihan hyviä tuloja, kun yhdestä mittakuhasta (40 cm) saa yleensä sen kymmenen euroa kun tutuille myy. Tolla kympillä saakin jo yhden vaapun. Kuhan jigikalastuskin on hinta/saalis suhteessa aika kovaa touhua, sillä jos oot päivän jigaamassa kunnon paikoilla niin 20 mittakuhaakaan ei ole mikään hirveän iso saalis.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Thenextone

• Think Like a Fish - No Matter How Weird It Gets
    • View Profile
    • Email
« Reply #39 on: August 02, 2011, 21:10:06 »
Äänestin kyllä. Uistimet ovat todellakin liian kalliita.

Hyvän äväyksen saa kun ripustaa kaikki uistimet riviin ja ravistaa niille jonkun keskimääräsen hinnan ja ynnää yhteen. Kauheita lukuja tulee. :-P

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #40 on: August 02, 2011, 21:29:02 »
Kaikki on suhteellista..

Sanotaan vaikka, että minulla on uistimissa kiinni viisi tonnia rahaa. Kuulostaa paljolta. Paljonko rahaa menee keskiverto tupakoitsijalla vuodessa? Aika paljon rahaa.

Minä vältän loppuun saakka koneellisesti valmistettuja vieheitä, joissa käsityön osuus on minimaalinen. Ne ei vaan ole niin arvokkaita kuin mitä hintalapussa lukee. Käsityöstä maksaa mielellään. Tosin niissäkin hintahuippu kulkee 15 euron kohdalla. En tarvi sen kalliimpia vieheitä. Materiaalista ja työstä ei vaan tule niin paljon kustannuksia, että sen kalliimmalla kannattaisi ostaa. Ei tarkoita sitä, että en arvosta käsityötä tuon enempää vaan sitä, että kaikella on hintansa.

Vastasin myös, että on kalliita, mutta silti ostan mielummin uistimia, kun tupakkaa tai leffalippuja tai muuta hyödykettä. Kyse on vain siitä miten haluaa rahansa käyttää jos ylipäätänsä raaskii käyttää. Kaikki ei käytä.

Ymmärrän silti ettei niitä voi sen halvemmallakaan tehdä. Se, että kaikesta pitää saada jotain voittoa on yksi syy, mutta toisaalta menotkin pitää kattaa. Isoilla firmoilla on paljon välikäsiä jne. Pienet valmistajat taas joutuu maksamaan kaikesta enemmän kuin isot, koska niillä ei ole pääomaa ostaa isoja eriä kerraallaan. Vaikkapa koukkuja tai maaleja.

Kaikki on suhteellista..
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Thenextone

• Think Like a Fish - No Matter How Weird It Gets
    • View Profile
    • Email
« Reply #41 on: August 03, 2011, 06:30:52 »
Kaikki on suhteellista..

Sanotaan vaikka, että minulla on uistimissa kiinni viisi tonnia rahaa. Kuulostaa paljolta. Paljonko rahaa menee keskiverto tupakoitsijalla vuodessa? Aika paljon rahaa.

Minä vältän loppuun saakka koneellisesti valmistettuja vieheitä, joissa käsityön osuus on minimaalinen. Ne ei vaan ole niin arvokkaita kuin mitä hintalapussa lukee. Käsityöstä maksaa mielellään. Tosin niissäkin hintahuippu kulkee 15 euron kohdalla. En tarvi sen kalliimpia vieheitä. Materiaalista ja työstä ei vaan tule niin paljon kustannuksia, että sen kalliimmalla kannattaisi ostaa. Ei tarkoita sitä, että en arvosta käsityötä tuon enempää vaan sitä, että kaikella on hintansa.

Vastasin myös, että on kalliita, mutta silti ostan mielummin uistimia, kun tupakkaa tai leffalippuja tai muuta hyödykettä. Kyse on vain siitä miten haluaa rahansa käyttää jos ylipäätänsä raaskii käyttää. Kaikki ei käytä.

Ymmärrän silti ettei niitä voi sen halvemmallakaan tehdä. Se, että kaikesta pitää saada jotain voittoa on yksi syy, mutta toisaalta menotkin pitää kattaa. Isoilla firmoilla on paljon välikäsiä jne. Pienet valmistajat taas joutuu maksamaan kaikesta enemmän kuin isot, koska niillä ei ole pääomaa ostaa isoja eriä kerraallaan. Vaikkapa koukkuja tai maaleja.

Kaikki on suhteellista..

Tuossa vähän aikaa sitten ostin Korealaisen siimaleikkurin Taloustalosta, oliko se nyt 69e. Hintaa kun miettiin, niin kyseessä on kuitenkin "kone" jossa on polttomoottori ja liikkuvia osia.

Verrokkina uistinpuolelta vaikka tuollainen käsityön kukkanen ->

http://www.attitudebaits.com/item.php?pid=4764

Eihan kahta puukapulaa saa trimmerin hinnalla  :-D Mielestäni tuon Wolfcreekin tähtitieteellinen hintalappu on käsityön vuoksi paremmin oikeutettu kuin jonkun vinkuintiassa muovista rykästyn jerkin/vaapun 20e+

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #42 on: August 03, 2011, 11:59:05 »
No vaapussa menee joku 5e materiaaleihin. Jos 10e jättää "palkaksi" tekijälle (miinus verot, riippuen valmistusmääristä, lukekaa lakia), niin ei sillä hinnalla paljoa kannata aikaa uhrata. Vaapun tekeminen HYVIN ja varsinkin sen virittäminen todella pyytäväksi on sellainen työmaa, ettei sitä maallikko ihan tajua. Monesti vaaput on ostettuna ihan kivoja ulkoisesti, mutta vedessä kokeneempi näkee heti, että nyt ei olla ihan loppuun asti hommaa viety. Itse olen nyt jättänyt isommat erät sikseen ja teen muutamia vaappuja silloin tällöin. Viritän uinnit viimeisen päälle kohdilleen ja aikaa kuluu.. ja vaivaa. Jos joku näitä haluaa ostaa, niin alle 25e:n ei lähde enää näitä uusia kapuloita. Joku 40e alkaa tuntua soveliaalta korvaukselta. Siltikin - kaikki menee, mitä vain ehdin tekemään. Wanhoja ja b-laatuisia sitten myyn turhina pois pakeista, hintaa näillä käsityönä tehdyillä on 2-5e/kpl yleensä, riippuen käytön määrästä ja koukkujen laadusta. Kunhan nyt vain saa omat rahat pois.

Hyvin vaikea sanoa, mitä maksaisin muiden tekemistä vaapuista. Jos saisin 15 vaappua 200e:lla joltain tilattua ja ne olisivat JUURI sellaisia kuin minä haluan, niin pitäisin sitä erittäin edullisena kauppana.  10 vaappua samoilla kriteereillä ja 200e menisi vielä, mutta 5 vaappua ja 200e olisi liikaa. Tai sitten pitäisi olla vanhastaan tieto/kokemus siitä, että näillä saa niin hyvin, ettei muita tarvitse.

Perhoja näkyy saavan nykyään monesti 1-5e/kpl. Normaalit liitsit ja kuulapäät yms lähtee 1-2e:lla. Tuo on oikeasti niin edullista, että voisi myydä kaikki perhonsidontakamat pois. Toisaalta, perhoja tekee niin nopeasti, että jos myy vaappuja 5-10e/kpl, niin perhoja tekemällä pääsee MONTA kertaa nopeammin voitolle. Palkka on siis siinä duunissa moninkertainen.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #43 on: August 03, 2011, 12:41:52 »
Nyt puhun vaikka en asiasta mitään tiedäkkään. Valmistajat kertokoon. Montako vaappua pystyy valmistamaan 8 tunnin työpäivän aikana? Jos 20 vaappuakin pystyy tekemään ja saa ne vielä myytyä, niin kyllä siinä mielestäni verojenkin jälkeen jää kelpo raha tekijälle. Totuus on kuitenkin etten tiedä monta niitä voi tehdä työpäivän aikana.

Kaikki ei tietenkään tee vaappuja työkseen. Toiset harrastuksen muodossa ja toiset sivutulojen toivossa. Silloin hinnan määrittely on taas asia erikseen. Vaikka olisi kuinka hyvä ja laadukas vaaputin, niin kyllä niillekkin on hintakatto olemassa. Omalla kohdalla hintakatto on 15 € ellen sitten tilaustyönä pyydä jotain tietynlaista vaaputinta.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #44 on: August 03, 2011, 12:52:16 »
20 vaappua alusta loppuun 8h aikana? No.. jos VUOLEE, eikä sorvaa, niin ei ikinä. 20 vaapun koeuittaminenkin KUNNOLLA vie aikaa jo pari tuntia. Paino sanalla KUNNOLLA. Ja sekin vaatii harjaantuneisuutta. Se että vaappu pysyy pinnan alla, ei ole "kunnolla". Vaapun tulee kestää äkilliset vauhdin muutokset, nopeat kiskaisut ja olla herkkä. Potkun tiheys tulee olla hyvä ja mieluusti vielä jotain ekstraa päälle (esim sitä hakua). Kyllähän niitä foorumeilla on hörhöjä, jotka sanoo että "ei maksa kuin 50snt ne varusteet vaappuun ja niitä tekee 50kpl päivässä".. mutta ne on sitten sen näköisiäkin ja uivat miten sattuu, eikä niillä saa kalaakaan kovin hyvin. ITse olen pitänyt omatekoista ja vastaavaa Rapalaa melko monesti perässä ja 5:1 edulla tulee omilla kalaa. KYllä sitä Rapalallakin kalaa saa, mutta se on valintojen maailma. Ja tosiaan se, että foorumeilla myös jotkut nikkarit myyvät vaappujaan 5e/kpl on melkoisen hullua toimintaa. Tottakai niitä kannattaa ostaa, koska ovat halpoja.. mutta ei se mikään reilun kaupan vaappu ole. Ja jos minä laskisin oikean työtaksan vaapuille + kaikki eläkemaksut sun muut sivukulut (eli tekisin työkseni niitä), niin vaapun arvioitu kappalehinta menisi varmasti verojen myötä yli 75e:n/kappale, että sillä rahalla oikeasti eläisi ja lyhentäisi lainoja. Turha sitä on yhtään soittaa suuta, että "vaappunikkari rikastuu, sa**nan riistopellet prkl". Yleensä halpaa hintaa puolustavat vain ne valmistajat, jotka saavat käyttää isin autotallia ja työkaluja + saavat viikkorahaa tai muita elämisen kuluja ei vielä ole. Näille se muutama kymppi voittoa on iso raha. Tavalliselle perheelliselle se on rikka kihvelissä. Ei se elätä ja syö vain tajuttomasti aikaa.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #45 on: August 03, 2011, 13:13:32 »
Yleinen markkinahinta määrä tahdin. Näinhän se on. Jos kaupan vaaput on kympin luokkaa, niin siitä plus miinus 5 euroa on se haarukka johon hinta pitäisi sorvata, että saa tavaransa myytyä. Poikkeuksia tietysti on mutta niitä on kaikkialla ja kaikissa asioissa.

Kai niitä aika harva vuolee itse niitä vaappuja, jotka elääkseen niitä myy eli sen voi ottaa pois laskuista. Jos päivän sijaan laskee viikon valmistusmäärää, niin onko 100 vaappua viikossa kova määrä? Jos vaikka laskee, että saisi 4-7 euroa vaapusta käteen verojen jälkeen niin onhan se rahana paljon enemmän kuin mitä itse tienaan rakennusmestarina  :-)

Kaikki on suhteellista. Mikä on riittävästi? Toisille ei mikään ja toiset tyytyy vähempään. Ainahan kaikki saisi halvempaa olla asiakkaan näkökulmasta.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #46 on: August 03, 2011, 13:34:21 »
No mulla menee 100:aan vaappuun aikaa kuukausi, jos uhraan kaiken vapaa-ajan siihen. Siis tämä tarkoittaa ihan konkreettisesti "kaiken", eli muut tekee ruuan, käyvät kaupassa jne.. Eikä telkkaa katsella ja pp2:sta tehdä. Jos tekisin päivätyönä, niin 7h15min/päivä työajalla EHKÄ saisi tuon 100-200 tehdyksi ja enemmänkin, jos joitain työvaiheita ketjuttaisi (ja ostaisi työntekoa helpottavia välineitä, kuten vaikka runkolankajigi). Ja en todellakaan sano, että yleinen markkinahinta sanelee mitään. Vaapuissa MAINE on se, joka sanelee. Jos saa ottipelin maineen, maksaa käyttäjät sen mitä siitä pyydetään. Kysynnän ja tarjonnan laki siis. Ja tosiaan kaikki menisi mulla, mitä vain saisin tehdyksi. Tilauksiakin on vaikka miten paljon, mutta en minä niitä pysty tekemään. Ei riitä kellossa aika siihen enää nykyään. Voi olla, että teen vaappuja jatkossa itselleni ja lahjoiksi.. mutta jos joskus on aikaa (esim työnkuvan muuttuminen tai jopa työttömyys), niin voi vaappuja valmistua hivenen enemmänkin. Työttömänä vaappujen myyminen on taas omansa ongelma, koska siitä seuraa sitten äkisiti muiden rahojen menetys. Hyöty-hinta-suhde muodostuu taas olemattomaksi.

Ainahan kaikki saisi halvempaa olla asiakkaan näkökulmasta.

Totta. Ja nykymeiningillä myös raaka-aineen hinta nousee koko ajan 10-20% vuositahtia. Nyt on ollut jo tajuttomia 29e/l pyytöjä CAB-lakasta välillä. Alkaa ne Rapalat kiinnostaa, kun ei tartte paljoa rahapussia vajuttaa.
« Last Edit: August 03, 2011, 13:37:12 by Mikko_-Procyon- »

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #47 on: August 03, 2011, 18:23:04 »
Ei ne Rapalat Mikko ala kiinnostaa kun tietää miten Procyonit pelaa !
Käsityöstä ja laadusta pitääkin maksaa. Saa juuri sitä mitä haluaa, ei sitä Rapala-laatua tuhansien kappaleiden linjastolta.

Zalbeer

• View Profile
« Reply #48 on: August 13, 2011, 00:36:31 »
Palokan prismassa on salmo hornetit ja savagearin 4playt puoleen hintaan. ;)
Zalbeer, created by nature

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #49 on: June 12, 2012, 19:53:36 »
On se oikeesti aika kallista jos ajatellaan näin että olet "aloitteleva" kalastaja joka koluaa (joet/kosket/järvet) niin jos haluaa suhteellisen laajan "aloitus setin" niin uistimiin menee se 200€ eikä kunnolla tahdo riittääkkään.
"rocky has left the building"

Syöttikala

• View Profile
« Reply #50 on: June 12, 2012, 23:29:51 »
Niinkuin pilkkiäijä edellisvuonna jo totes, että jigit ei ole kalliita. otetaan vaikka 20€ summaksi. Sillä saa 15jigipäätä ja 20jigiä melki paikasta kuin paikasta, mutta vastaavasti vain yhden nilsun ja pari peruketta..

pilkkiäijä

• View Profile
« Reply #51 on: June 12, 2012, 23:35:30 »
Jep, nyt kun pienempiä jigejä on alkanut käyttämään niin sen 30-40 jigiä saa irtojigilaatikosta 10€lla väkisinkin. Siihen päälle 10 jigipäätä, halvimmillaan saa nekin 5:llä eurolla. Siinäkin on jo valinnanvaraa..

Valmispussijigit on vähän kalliimpia, toiset toimii tietysti paremmin kun irtojigit, mutta halpoja nekin on (esim. 6kpl 6€ tai pienempiä 12kpl 7€)

Meppsin lippoja saa 2,5€lla ja niiden kopioita (en muista merkkiä, löytyy ainakin löytötavarataloista) samaan hintaan.. Hyviä lippoja nekin. Samoin Salmo Hornetit olivat 3.90 alennuksessa ja Kenart koskivaaput 2.80€ alennuksessa. Kaikki toimivat todella hyvin, eli aina ei laatu maksa!
Olen kalastelijapoika!

madtrue

• "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #52 on: June 13, 2012, 22:04:01 »
Tarjoustalossa oli kans tuusulassa edullisesti esim bomber 15a / 6.99€ kipale ja sit jotain tuntemattomia mutta hyvänvärisiä näkösiä vaappuja oli 10€/5kpl valinnanvaraakin oli reilusti (koukut niissä oli ihan P**). Lippoja oli muutamia edullisesti hintoja en muista mut alle 3€ , samoin salmo honetit oli aika edulliseen hintaa. Käykää tsekkaa jos "lähistöllä" tarjouslatoa ;).
mut on ne silti kalliita :) harvemmin on rapalaa esim pohjahinnalla, ainakaan näitä laadukkaimpia.

Zalbeer

• View Profile
« Reply #53 on: July 07, 2012, 14:03:03 »
Prismassa vieheet s-kortilla -15%

15a bomberit oli ovh.6,95€ joten hinta putoaa alle kuuteen euroon (5,90€). Ei mielestäni kovin kallis hinta toimivalle vaapulle.  :-D
Zalbeer, created by nature

pilkkiäijä

• View Profile
« Reply #54 on: July 08, 2012, 09:25:38 »
Sportia Pekassa Tampereella Bomberin vaaput 5€. Kaikki sielä on tajouksessa, mutta hinnat on aikalailla samaa luokkaa kun vaikka honkkarissa tai motonetissä normaalisti  :-D

Salmo Hornetit esim 5.90€

JNE..
Olen kalastelijapoika!

Tonnimiäs

• View Profile
    • Tarvaisen vaappu ja vehje
    • Email
« Reply #55 on: July 08, 2012, 10:40:58 »
Vielä tähän vaapunvalmistusasiaan palatakseni...

Runkolankaa elannokseen vääntävien hinnoittelu täytyy olla kohdallaan mikäli leivän päälle haluaa jotain muutakin kuin ylähuulen. Kun puhutaan pienistä perinteisin menetelmin ilman suurempia lisälaitteita valmistavista vaappunikkareista, on kymppi vaapusta aika pieni hinta eikä siitä jää juuri mitään käteen. Totta on se, että yrityksen omistava saa painettua materiaalikustannukset reilusti puolet alaspäin siitä, minkä perus samfishing-rakentajat maksaa, mutta se on aika laiha lohtu kaikkien niiden lisäkulujen jälkeen.

Hullut kalastajat maksaa mitä vaan jos hinta kohtaa laadun + jo mainitun maineen kanssa. Hyviä esimerkkejä tästä löytyy kun vähän selaa nettiä. 30-40€/kpl ei ole isokaan hinta eräista renkuttajista, ja silti tilauksia on valmistajalla jonoksi asti.

Sen vaan sanon, että markkinat saavat olla todella laajat ja vetävät ja omien valmistusmateriaalien kohdalla on tehty laaja-alaista hintavertailua ja kilpailutusta, mikäli 13€/kpl vaapuilla tienaa saman verran kuin perus palkkatyöläinen. "Jokunen" prosentti kuitenkin suosii vielä "kaupan vaappuja", eli liukuhihnatyönä tehtäviä Rapaloita sun muita muovihärpäkkeitä, joiden kate on valmistajalle ja kaikille välikäsille riittävä vielä 3€ myyntihinnan jälkeen.

Ja uistimien hintojen kalleuteen vielä aihetta sivuen totean, että sitä saa mitä tilaa.

madtrue

• "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #56 on: April 03, 2013, 10:59:24 »
Itse aiheeseen lisään vielä että saisi olla noilla "kalliimmilla" sellainen paketti tarjous että jos vaikka 1kpl/10€ niin oisi vaikka että 20€/3kpl yms. No talviaikaan niitä löytyy mutta kesällä tulee silloin tällöin järkeviä kampanjoja vastaan esim: honkkarissa...
Onhan ne hintavia jos miettii että useampi uusi uistin ekalla reissulla pohjaan,tai muuten vain katoaa/hajoaa...
Tarkoitan näillä kalliilla niitä jotka maksaa 15-25€ kpl (vaaput).

madtrue

• "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #57 on: April 15, 2013, 17:04:20 »
Pisti taas miettimään ku 5 kpl uusia vaappuja (vm 2013 mallia) tilasin ja hintaa kerty uuden 2013 siiman kera reilu 90€

S11K1

• Kartulla pamputtaja
  • Kalastakaa toisianne.
    • View Profile
    • Email
« Reply #58 on: April 19, 2013, 19:29:34 »
Suosittelen kiertelemään paikallisia tavarataloja, prisma, hong kong, tarjoustalo... viimeks "löysin" karikko vaappuja isompia kokoja 5€ kipale alekorista. Joskus syksyllä bongasin honkkarista merimetsoja 4,85€ kippale. Ei kiinnostanu lipat ja muut sälät. rapalaa, kuusamoa ja muita "huippu" merkkejä oli tarjolla 0,50-6€ kpl. Katselkaa ja kierrelkää.
« Last Edit: April 19, 2013, 19:31:06 by S11K1 »
Kirreitä siimoja kaikille.

Anr

• Lohimaan velho
    • View Profile
« Reply #59 on: April 19, 2013, 22:18:36 »
Suosittelen kiertelemään paikallisia tavarataloja, prisma, hong kong, tarjoustalo... viimeks "löysin" karikko vaappuja isompia kokoja 5€ kipale alekorista. Joskus syksyllä bongasin honkkarista merimetsoja 4,85€ kippale. Ei kiinnostanu lipat ja muut sälät. rapalaa, kuusamoa ja muita "huippu" merkkejä oli tarjolla 0,50-6€ kpl. Katselkaa ja kierrelkää.

Saako kysyä missäpäin nämä Karikot olivat? Mikä paikkakunta ja liike?
Ei tää nyt niin vakavaa ole, mutta ******** silti.

center>